Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Beter vindbaar door een doordachte en veelzijdige contentstrategie

De zoekresultatenpagina van Google is zich continu aan het ontwikkelen. In het verleden was deze pagina nog overzichtelijk en bestond het uit simpele zoekresultaten met een titel en beschrijving. Nu zie je steeds vaker video’s, afbeeldingen, featured snippets, local packs, relevante zoekopdrachten en vragen met antwoorden (add-ons) terug. Google stelt hierbij de ervaring van de gebruikers steeds meer centraal.

Maar hoe doen ze dit nu precies? En hoe zorg je door middel van kwalitatieve en veelzijdige content voor een prominente plek in de zoekresultaten voor jouw organisatie? Op deze pagina lichten we het toe.

Klinkt goed, maar...

Wat is content marketing?

Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij informatie voor een specifieke doelgroep wordt gemaakt en verspreid. Dit kan zowel in de vorm van tekstuele als visuele content zijn. Denk bijvoorbeeld aan e-books, instructievideo's, afbeeldingen, case studies, podcasts, animaties, infographics of blog artikelen. Door relevante content te delen, bouw je een zo goed mogelijke band op met je gewenste doelgroep(en) en zorg je voor wederzijds vertrouwen. Uiteindelijk kun je daardoor doelgroepen aan je binden, hen laten converteren en ervoor zorgen dat zij een ambassadeur worden van jouw bedrijf. Content speelt dan ook een grote rol in jouw zoekmachine optimalisatie.

Kwalitatieve content is en blijft key!

Google wil altijd relevante en betrouwbare informatie leveren aan haar bezoekers. Bovendien wil Google de toegang tot informatie maximaliseren en informatie op de meest bruikbare manier weergeven binnen de zoekresultaten. Om websites en content beter te begrijpen en voorgaande te realiseren, optimaliseert Google voortdurend haar algoritmes.

Zo is recentelijk de MUM-technologie (Multitask Unified Model) geïntroduceerd, wat Google in staat brengt om informatie op nieuwe manieren aan gebruikers te tonen. Mede hierdoor zet de ontwikkeling naar kwalitatieve content de afgelopen jaren flink door, krijgt kwalitatieve content meer aandacht en zal dit ook lang belangrijk blijven. Kwalitatieve content helpt Google immers de juiste informatie te leveren aan haar bezoekers.

Het belang van een goede contentstrategie

Een goed doordachte contentstrategie is van groot belang. Content moet binnen je strategie altijd als middel worden gezien, niet als doel. Binnen ons eigen Niice Framework kijken we voor het opstellen van een contentstrategie dan ook altijd eerst naar de belangrijkste doelstellingen. Wat moeten de content werkzaamheden opleveren? Wat zijn de belangrijkste doelgroepen? En wat is hun informatiebehoefte in de verschillende fasen van de klantreis?

Met behulp van deze vragen krijgen we een beter beeld van de belangrijkste doelstellingen en kunnen we vervolgens de concrete meetbare doelen bepalen. Dit kan bijvoorbeeld ‘het verhogen van het organische zoekverkeer naar onze website met 15% in 2022’ zijn, of ‘het aantal leads uit organisch verkeer in 2022 laten stijgen met 10%’.

Hier moet je op letten

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.

Is onze strategie en zijn de doelen duidelijk? Dan is het wat betreft tekstuele content tijd voor een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. We bepalen wat de belangrijkste thema’s, onderwerpen en zoektermen zijn, kijken naar de concurrentie en starten met de zoekwoorden analyse. Welke zoekwoorden gebruikt de doelgroep wanneer zij in een zoekmachine naar producten of diensten uit de branche zoeken? De resultaten vertalen we naar een strategie en een duidelijk idee van de pagina’s die geschreven moeten worden.

Social Media Advertising
Aandachtspunt 1.

Zoekwoorden onderzoek

Houd bij het schrijven van content rekening met het zoekwoord en SEO factoren:

  • URL

  • Page Title

  • Meta data

  • Het gebruik van headings

  • Body text

  • Anchor text

  • Images/visual alt tags

  • Responsive design

  • Interne linkstructuur

Website verticaal
Aandachtspunt 2.

ON-page SEO optimalisatie

Is de content gereed en klaar voor publicatie? Dan kunnen we het live gaan zetten en promoten via de geschikte kanalen. Ook richten we de monitoring voor bijvoorbeeld de zoekwoorden binnen onze SEO tools in. Zo maken we onze inspanningen meetbaar en krijgen we een goed beeld van de resultaten. Op basis van deze verkregen inzichten, kunnen we ons contentplan voortdurend blijven optimaliseren. Immers is een content strategie geen eenmalige actie maar een continu proces dat altijd in ontwikkeling is en dus structureel aandacht nodig heeft!

SEA
Aandachtspunt 3.

Monitoring & Optimalisatie

Al die technische begrippen, waar moet je beginnen?

Ontdek of jouw website of webshop in topconditie is

Wil jij de content strategie voor jouw organisatie verbeteren? Vraag dan naar de mogelijkheden om jouw content strategie uit te laten besteden bij Niice Digital Marketing. Ons marketingteam heeft een aantal creatieve content specialisten in huis die graag met je meedenken!