Aan de slag met adverteren op Pinterest!
Aan de slag met adverteren op Pinterest!
We zaten er al lange tijd op te wachten: adverteren op Pinterest in Nederland. Sinds april 2019 is het dan eindelijk mogelijk om als Nederlandse business te adverteren op het inspiratieplatform.
Pinterest staat natuurlijk bekend als hét platform om inspiratie op te doen voor het interieur, maar het platform is ondertussen uitgegroeid tot meer dan dat. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden die dit nieuwe advertentieplatform jou biedt? In deze blog behandelen we de belangrijkste ins en outs die jij moet weten voordat je aan de slag gaat!
In deze blog lees je:
- Waarom je zou moeten adverteren op Pinterest;
- Of adverteren op Pinterest interessant is voor jou;
- Wat de campagne- en advertentiemogelijkheden zijn;
- Tips voor een goede advertentiecampagne;
- Een stappenplan om zelf aan de slag te gaan met jouw eerste Pinterest-advertentiecampagne.
77% van de Pinterest gebruikers vond op het platform een nieuw merk of product
De kracht van Pinterest
De Pinterest feiten volgens Pinterest en het Nationaal Social Media Onderzoek 2019 door Newcom.nl:
- Pinterest heeft wereldwijd meer dan 250 miljoen maandelijkse gebruikers;
- Deze gebruikers plaatsen samen 175 miljard pins;
- 98% van de gebruikers heeft iets nieuws geprobeerd wat ze op Pinterest zagen;
- 77% heeft een nieuw merk of product gevonden op Pinterest;
- 3,5 miljoen gebruikers in Nederland;
- 80% van de Pinners doet dit via zijn mobiel.
Pinterest vs. andere social media
Waar mensen op Facebook en Instagram over het algemeen posten over het verleden of heden, wordt Pinterest vooral gebruikt om de toekomst te plannen. Dit maakt Pinterest anders dan andere social media. Pinterest is een visuele zoekmachine in plaats van een sociaal medium om te connecten met vrienden en familie. Op Pinterest zoek je over het algemeen naar inspiratie in plaats van amusement. Gebruikers van Pinterest vinden daarom hun tijd op Pinterest ook veel beter besteed dan op andere sociale media. Niet eindeloos scrollen door kattenfilmpjes, maar waardevolle inspiratie!
De intentie waarvoor het platform wordt gebruikt, sluit daarom meer aan bij de oriëntatiefase van een aankoopproces. Op Facebook zoek je niet naar een nieuwe bank die perfect in jouw woonkamer past, op Pinterest wel. Een perfecte plek dus om aanwezig te zijn in de klantreis!
Pinterest campagne-doelstellingen
Zet je een nieuwe campagne op in Pinterest? Denk dan goed na over het doel wat je met de campagne hebt. Je kunt aan de slag met de volgende campagnesoorten:
- Merkherkenningscampage - Is branding van jouw merk het doel? De merkherkenningscampagne wordt gestuurd op het totaal aantal impressies en het betrokkenheidspercentage.
- Webverkeercampagne - Wil jij zoveel mogelijk gebruikers naar je website krijgen? Deze campagne stuurt op zoveel mogelijk klikken voor het beschikbare budget. Heb je een blog met zes stappen voor de perfecte cocktail? Met de webverkeercampagne stuur je zoveel mogelijk mensen naar de uitleg van jouw recept.
- Gesponsorde-App-Pin campagne - Gericht op installaties van je app.
- Conversiecampagne - Gericht op het genereren van zoveel mogelijk conversies op je website.
- Video-merkherkenningscampagne - Heb jij een toffe video die je doelgroep móet zien? Met de video-merkherkenningscampagne laat Pinterest je video aan zoveel mogelijk mensen zien. De campagne wordt gestuurd op het totaal aantal impressies en betrokkenheidspercentage.
Pinterest-advertentieformaten
Op dit moment kun je aan de slag met 3 soorten advertenties:
- Een gewone pin met afbeelding: de afbeelding-advertentie;
- Een video-advertentie;
- Een carrousel met twee tot vijf afbeeldingen.
Zo zien de advertenties eruit:
Afbeelding-advertentie
Video-advertentie
Carrousel-advertentie
Is adverteren op Pinterest interessant voor mij?
Pinterest wordt vaak gezien als het platform voor interieur- en lifestyle-inspiratie. Toch biedt het voor (steeds) meer onderwerpen inspiratie. Of je nu zoekt naar inspiratie voor je kapsel, de naderende bruiloft, het inrichten van de kinderkamer of cocktailrecepten voor je verjaardagsfeestje: Pinterest-gebruikers maken plannen voor de toekomst.
Weet jij als kapsalon te inspireren met een nieuwe trend of kleurtechniek? Of laat jij Pinners met jouw drankje een heerlijke cocktail maken? Met de juiste inspiratie én context laat je jouw doelgroep kennis maken met je merk.
Zelf aan de slag met Pinterest adverteren!
- Open de Pinterest advertentiemanager en log in met je bestaande bedrijfsaccount óf maak een nieuws bedrijfsaccount aan. Maak je een nieuw account? Doorloop dan de 8 configuratiestappen.
- Vul je bedrijfs- en betalingsgegevens aan:
Pinterest-campagne opzetten in drie stappen
We gaan nu in drie stappen jouw nieuwe Pinterest-campagne configureren. Een Pinterest-campagne heeft dezelfde opbouw als je gewend bent van adverteren op Facebook of Google Ads. De opbouw ziet er als volgt uit:
- Campagnes
- Advertentiegroepen
- Advertenties
- Zoekwoorden
Stap 1: Campagne-instellingen
Hier geef je jouw campagne een naam, selecteer je het doel dat je hebt met de campagne en welk budget je hiervoor beschikbaar hebt.
Ga je een campagne opzetten die nog niet direct live moet? Selecteer dan 'campagne pauzeren', zodat de campagne niet gelijk begint te lopen na afronding van de 3 stappen.
Stap 2: Advertentieset opzetten
In deze stap zet je een advertentieset op en stel je jouw ideale doelgroep samen op basis van:
- Geslacht - alle geslachten / man / vrouw / niet opgegeven;
- Leeftijd - Leeftijdtargeting is helaas nog niet beschikbaar buiten de VS;
- Locaties - in Nederland kun je targeting instellen op landelijk niveau of met postcodes. Regio's en plaatsnamen is nog niet mogelijk;
- Talen - Kies de talen die je wilt targeten. Tip: selecteer 'Engels' ook voor Nederlanders die een Engelse interface gebruiken.
- Apparaten - target je op op alle apparaten of kies je specifiek voor Android telefoons, Android tablets, iPad, iPhone, web of mobiele website;
- Interesses - selecteer de interesses die goed aansluiten bij jouw doelgroep en campagne;
- Trefwoorden - voor het invoeren van trefwoorden heeft Pinterest een soortgelijk systeem als Google Ads. Je voegt zoekwoorden namelijk toe als breed, "woordgroep", [exacte zoekwoordcombinatie], -"zoekwoordgroep die je wilt uitsluiten" of een -[uitsluitingszoekwoord]. Voor het beste resultaat voeg je minimaal 25 zoekwoorden toe. Door deze mogelijkheden kun je jouw campagne breed insteken op alles wat te maken heeft met tuinmeubelen of juist alleen op zoekopdrachten die te maken hebben met "houten tuinmeubelen".
Daarnaast kies je in stap 2 waar je advertentie zichtbaar mag zijn, bepaal je een planning en budget voor de advertentieset en stel je een bod in per 1000 weergaven (CPM) of klik (CPC):
Doelgroepen instellen
Naast het aanmaken van een nieuwe doelgroep, kun je ook voor een bestaande doelgroep kiezen (wanneer je die al eerder hebt aangemaakt). Je kunt de volgende bestaande doelgroepen selecteren:
- Bezoekers van je website;
- Een lijst met klanten die je uploadt;
- Een betrokkenheidsdoelgroep met mensen die iets hebben gedaan met pins van je bevestigde domein;
- Een doelgroep met vergelijkbare mensen die zich gelijkaardig gedragen als degene die je al hebt.
Deze doelgroepen kennen dus veel gelijkenissen met de remarketing- en look-a-like-doelgroepen van Facebook. Door het plaatsen van de Pinterest Tag op je website, kun je bijvoorbeeld al je websitebezoekers opnieuw bereiken op Pinterest. Hier zijn ook filters toe te voegen, zodat je alleen de mensen bereikt die geen bestelling hebben gedaan of een bepaalde blog op je site hebben gelezen.
Stap 3: een pin maken
Deze stap spreekt voor zich. Toch is het belangrijk om goed na te denken over de titel, beschrijving en je beeldmateriaal. Zorg dat de insteek van je pin aansluit bij de targeting die je hebt ingesteld in de vorige stap. Zorg daarnaast voor een triggerende titel en goede beschrijving.
- Titel: pak de aandacht in 100 tekens en laat de belangrijkste zoekterm duidelijk terugkomen
- Beschrijving: wat maakt jouw product of dienst speciaal? De eerste 50 tekens zijn zichtbaar in het overzicht, dus zorg dat het in de eerste woorden snel duidelijk wordt.
- Beeld: zorg ervoor dat je beeld van goede kwaliteit is. Gebruik voor een afbeelding een verhouding van 2:3 (1000 x 1500 pixels) en voor video een verhouding van 1:1 (vierkant) of 2:3 (verticaal).
Tips voor een goede Pinterest-advertentie
- Maak gebruik van kwalitatieve fotografie. Op Pinterest moet het er gelikt uitzien. Je afbeelding moet de aandacht trekken en opvallen tussen alle soortgelijke pins. Met slechte, wazige productafbeeldingen kom je dus niet ver.
- Gebruik een afbeelding met de verhouding 2:3 (1000 x 1500 pixels). 80% gebruik Pinterest mobiel, dus maak optimaal gebruik van deze ruimte! Andere verhoudingen geven je afbeelding mogelijk niet goed weer en zorgen voor slechtere prestaties.
- Voeg bij een carrousel minimaal twee, maar het liefst vijf afbeeldingen toe op verhouding 1:1 of 2:3.
- De ideale verhouding voor video is 1:1 (vierkant) of 2:3 (verticaal). Houd de video daarnaast kort en krachtig! Pinterest raadt aan om video's niet langer dan 20 seconden te maken.
- Gebruik per advertentiegroep meerdere advertenties zodat je A/B kunt testen. Op die manier leer je welke pins het beste presteren en kun je jouw campagnes steeds verder verbeteren.
- Zorg dat je campagne goed aansluit bij de zoekintentie in Pinterest.
- Zet subtiel in je pins jouw logo om aan je branding te werken.
Winnen met Pinterest?
Een optimaal resultaat uit jouw Pinterest-campagne?
Niet de tijd of kennis om zelf aan de slag te gaan met Pinterest advertising? We helpen je graag bij het inzetten van Pinterest advertising voor jouw business!