moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Aan de slag met adverteren op Pinterest!

Jurriën - May 22, 2019 - 7 Minuten
Pinterest Adverteren Nederland

Aan de slag met adverteren op Pinterest!

We zaten er al lange tijd op te wachten: adverteren op Pinterest in Nederland. Sinds april 2019 is het dan eindelijk mogelijk om als Nederlandse business te adverteren op het inspiratieplatform.

Pinterest staat natuurlijk bekend als hét platform om inspiratie op te doen voor het interieur, maar het platform is ondertussen uitgegroeid tot meer dan dat. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden die dit nieuwe advertentieplatform jou biedt? In deze blog behandelen we de belangrijkste ins en outs die jij moet weten voordat je aan de slag gaat!


In deze blog lees je:

  1. Waarom je zou moeten adverteren op Pinterest;
  2. Of adverteren op Pinterest interessant is voor jou;
  3. Wat de campagne- en advertentiemogelijkheden zijn;
  4. Tips voor een goede advertentiecampagne;
  5. Een stappenplan om zelf aan de slag te gaan met jouw eerste Pinterest-advertentiecampagne.
77% van de Pinterest gebruikers vond op het platform een nieuw merk of product

De kracht van Pinterest

De Pinterest feiten volgens Pinterest en het Nationaal Social Media Onderzoek 2019 door Newcom.nl:

  • Pinterest heeft wereldwijd meer dan 250 miljoen maandelijkse gebruikers;
  • Deze gebruikers plaatsen samen 175 miljard pins;
  • 98% van de gebruikers heeft iets nieuws geprobeerd wat ze op Pinterest zagen;
  • 77% heeft een nieuw merk of product gevonden op Pinterest;
  • 3,5 miljoen gebruikers in Nederland;
  • 80% van de Pinners doet dit via zijn mobiel.

Pinterest vs. andere social media

Waar mensen op Facebook en Instagram over het algemeen posten over het verleden of heden, wordt Pinterest vooral gebruikt om de toekomst te plannen. Dit maakt Pinterest anders dan andere social media. Pinterest is een visuele zoekmachine in plaats van een sociaal medium om te connecten met vrienden en familie. Op Pinterest zoek je over het algemeen naar inspiratie in plaats van amusement. Gebruikers van Pinterest vinden daarom hun tijd op Pinterest ook veel beter besteed dan op andere sociale media. Niet eindeloos scrollen door kattenfilmpjes, maar waardevolle inspiratie!

De intentie waarvoor het platform wordt gebruikt, sluit daarom meer aan bij de oriëntatiefase van een aankoopproces. Op Facebook zoek je niet naar een nieuwe bank die perfect in jouw woonkamer past, op Pinterest wel. Een perfecte plek dus om aanwezig te zijn in de klantreis!

Pinterest campagne-doelstellingen

Zet je een nieuwe campagne op in Pinterest? Denk dan goed na over het doel wat je met de campagne hebt. Je kunt aan de slag met de volgende campagnesoorten:

  1. Merkherkenningscampage - Is branding van jouw merk het doel? De merkherkenningscampagne wordt gestuurd op het totaal aantal impressies en het betrokkenheidspercentage.
  2. Webverkeercampagne - Wil jij zoveel mogelijk gebruikers naar je website krijgen? Deze campagne stuurt op zoveel mogelijk klikken voor het beschikbare budget. Heb je een blog met zes stappen voor de perfecte cocktail? Met de webverkeercampagne stuur je zoveel mogelijk mensen naar de uitleg van jouw recept.
  3. Gesponsorde-App-Pin campagne - Gericht op installaties van je app.
  4. Conversiecampagne - Gericht op het genereren van zoveel mogelijk conversies op je website.
  5. Video-merkherkenningscampagne - Heb jij een toffe video die je doelgroep móet zien? Met de video-merkherkenningscampagne laat Pinterest je video aan zoveel mogelijk mensen zien. De campagne wordt gestuurd op het totaal aantal impressies en betrokkenheidspercentage.

Pinterest-advertentieformaten

Op dit moment kun je aan de slag met 3 soorten advertenties:

  1. Een gewone pin met afbeelding: de afbeelding-advertentie;
  2. Een video-advertentie;
  3. Een carrousel met twee tot vijf afbeeldingen.

Zo zien de advertenties eruit:

Afbeelding-advertentie

Video-advertentie

Carrousel-advertentie

Is adverteren op Pinterest interessant voor mij?

Pinterest wordt vaak gezien als het platform voor interieur- en lifestyle-inspiratie. Toch biedt het voor (steeds) meer onderwerpen inspiratie. Of je nu zoekt naar inspiratie voor je kapsel, de naderende bruiloft, het inrichten van de kinderkamer of cocktailrecepten voor je verjaardagsfeestje: Pinterest-gebruikers maken plannen voor de toekomst.

Weet jij als kapsalon te inspireren met een nieuwe trend of kleurtechniek? Of laat jij Pinners met jouw drankje een heerlijke cocktail maken? Met de juiste inspiratie én context laat je jouw doelgroep kennis maken met je merk.

Zelf aan de slag met Pinterest adverteren!

Pinterest advertentieaccount aanmaken
  • Open de Pinterest advertentiemanager en log in met je bestaande bedrijfsaccount óf maak een nieuws bedrijfsaccount aan. Maak je een nieuw account? Doorloop dan de 8 configuratiestappen.
  • Vul je bedrijfs- en betalingsgegevens aan:
Pinterest adverteren betalingsgegevens

Pinterest-campagne opzetten in drie stappen

We gaan nu in drie stappen jouw nieuwe Pinterest-campagne configureren. Een Pinterest-campagne heeft dezelfde opbouw als je gewend bent van adverteren op Facebook of Google Ads. De opbouw ziet er als volgt uit:

  • Campagnes
  • Advertentiegroepen
  • Advertenties
  • Zoekwoorden

Stap 1: Campagne-instellingen

Hier geef je jouw campagne een naam, selecteer je het doel dat je hebt met de campagne en welk budget je hiervoor beschikbaar hebt.

Ga je een campagne opzetten die nog niet direct live moet? Selecteer dan 'campagne pauzeren', zodat de campagne niet gelijk begint te lopen na afronding van de 3 stappen.

Pinterest adverteren campagne opzetten

Stap 2: Advertentieset opzetten

In deze stap zet je een advertentieset op en stel je jouw ideale doelgroep samen op basis van:

  1. Geslacht - alle geslachten / man / vrouw / niet opgegeven;
  2. Leeftijd - Leeftijdtargeting is helaas nog niet beschikbaar buiten de VS;
  3. Locaties - in Nederland kun je targeting instellen op landelijk niveau of met postcodes. Regio's en plaatsnamen is nog niet mogelijk;
  4. Talen - Kies de talen die je wilt targeten. Tip: selecteer 'Engels' ook voor Nederlanders die een Engelse interface gebruiken.
  5. Apparaten - target je op op alle apparaten of kies je specifiek voor Android telefoons, Android tablets, iPad, iPhone, web of mobiele website;
  6. Interesses - selecteer de interesses die goed aansluiten bij jouw doelgroep en campagne;
  7. Trefwoorden - voor het invoeren van trefwoorden heeft Pinterest een soortgelijk systeem als Google Ads. Je voegt zoekwoorden namelijk toe als breed, "woordgroep", [exacte zoekwoordcombinatie], -"zoekwoordgroep die je wilt uitsluiten" of een -[uitsluitingszoekwoord]. Voor het beste resultaat voeg je minimaal 25 zoekwoorden toe. Door deze mogelijkheden kun je jouw campagne breed insteken op alles wat te maken heeft met tuinmeubelen of juist alleen op zoekopdrachten die te maken hebben met "houten tuinmeubelen".

Daarnaast kies je in stap 2 waar je advertentie zichtbaar mag zijn, bepaal je een planning en budget voor de advertentieset en stel je een bod in per 1000 weergaven (CPM) of klik (CPC):

Pinterest budget planning en bod instellen

Doelgroepen instellen

Naast het aanmaken van een nieuwe doelgroep, kun je ook voor een bestaande doelgroep kiezen (wanneer je die al eerder hebt aangemaakt). Je kunt de volgende bestaande doelgroepen selecteren:

  1. Bezoekers van je website;
  2. Een lijst met klanten die je uploadt;
  3. Een betrokkenheidsdoelgroep met mensen die iets hebben gedaan met pins van je bevestigde domein;
  4. Een doelgroep met vergelijkbare mensen die zich gelijkaardig gedragen als degene die je al hebt.

Deze doelgroepen kennen dus veel gelijkenissen met de remarketing- en look-a-like-doelgroepen van Facebook. Door het plaatsen van de Pinterest Tag op je website, kun je bijvoorbeeld al je websitebezoekers opnieuw bereiken op Pinterest. Hier zijn ook filters toe te voegen, zodat je alleen de mensen bereikt die geen bestelling hebben gedaan of een bepaalde blog op je site hebben gelezen.

Stap 3: een pin maken

Deze stap spreekt voor zich. Toch is het belangrijk om goed na te denken over de titel, beschrijving en je beeldmateriaal. Zorg dat de insteek van je pin aansluit bij de targeting die je hebt ingesteld in de vorige stap. Zorg daarnaast voor een triggerende titel en goede beschrijving.

  1. Titel: pak de aandacht in 100 tekens en laat de belangrijkste zoekterm duidelijk terugkomen
  2. Beschrijving: wat maakt jouw product of dienst speciaal? De eerste 50 tekens zijn zichtbaar in het overzicht, dus zorg dat het in de eerste woorden snel duidelijk wordt.
  3. Beeld: zorg ervoor dat je beeld van goede kwaliteit is. Gebruik voor een afbeelding een verhouding van 2:3 (1000 x 1500 pixels) en voor video een verhouding van 1:1 (vierkant) of 2:3 (verticaal).
Pinterest advertentie maken

Tips voor een goede Pinterest-advertentie

  1. Maak gebruik van kwalitatieve fotografie. Op Pinterest moet het er gelikt uitzien. Je afbeelding moet de aandacht trekken en opvallen tussen alle soortgelijke pins. Met slechte, wazige productafbeeldingen kom je dus niet ver.
  2. Gebruik een afbeelding met de verhouding 2:3 (1000 x 1500 pixels). 80% gebruik Pinterest mobiel, dus maak optimaal gebruik van deze ruimte! Andere verhoudingen geven je afbeelding mogelijk niet goed weer en zorgen voor slechtere prestaties.
  3. Voeg bij een carrousel minimaal twee, maar het liefst vijf afbeeldingen toe op verhouding 1:1 of 2:3.
  4. De ideale verhouding voor video is 1:1 (vierkant) of 2:3 (verticaal). Houd de video daarnaast kort en krachtig! Pinterest raadt aan om video's niet langer dan 20 seconden te maken.
  5. Gebruik per advertentiegroep meerdere advertenties zodat je A/B kunt testen. Op die manier leer je welke pins het beste presteren en kun je jouw campagnes steeds verder verbeteren.
  6. Zorg dat je campagne goed aansluit bij de zoekintentie in Pinterest.
  7. Zet subtiel in je pins jouw logo om aan je branding te werken.
Winnen met Pinterest?

Een optimaal resultaat uit jouw Pinterest-campagne?

Niet de tijd of kennis om zelf aan de slag te gaan met Pinterest advertising? We helpen je graag bij het inzetten van Pinterest advertising voor jouw business!

De mogelijkheden van Pinterest adverteren
pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Digital Marketeer

Luuk Vossers

Als junior online marketeer bij Niice houd ik me, samen met collega’s, bezig met online groei
voor jouw bedrijf. Dagelijks focus ik mij met name op het schrijven van content, het bijhouden van sociale media kanalen en het analyseren van
data. Niice en ik zijn een match, omdat ik bij Niice de kans krijg om mijzelf te ontwikkelen als online marketeer. Op het gebied van SEO, SEA en content marketing.

Het meedenken en realiseren van oplossingen voor jouw groei, daar krijg ik energie van!

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Lynn
Stagiair

Lynn Reimes

Tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, start ik een nieuw avontuur in de Achterhoek. Tijd om - na het levendige hotelleven te proeven - te groeien in iets heel anders: digitale marketing. Hospitality zit in mijn bloed. Dat ga ik bij Niice inzetten om campagnes te ontwikkelen die niet alleen effectief zijn in het bereiken van de doelgroepen, maar ook een warme en gastvrije/klantvriendelijke sfeer uitstralen!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.