Ambitieuze samenwerking met Fieldpiece voor Europese marktverovering
Het Amerikaanse bedrijf Fieldpiece bestaat al 30 jaar. Hun doel? Installateurs in het veld helpen. Als de producten die zij leveren het niet beter maken voor de vaklui, dan maken ze het niet. Een mooie missie, die ze ook naar Europa wilden brengen.
Op zoek naar een marketing partij om hun producten hier aan de man te brengen. Niice was snel gevonden, maar de route die volgde was anders dan verwacht. Dit is hoe wij samen van hun verhaal een succesverhaal maken!
Een Europees team en een marketing vraagstuk
Fieldpiece richt een Europees team op, gevestigd in Doetinchem. Waarom? Nu zij een gevestigde naam zijn in Amerika, willen zij ook de Europese markt gaan veroveren. Het Europese team schakelde ons vervolgens in voor de marketing.
Nu is Fieldpiece een partij die technische producten levert die veel informatie en uitleg vereisen. Ze willen in Europa de markt veroveren, wat betekent dat je met meertaligheid te maken krijgt. Bovendien heeft Fieldpiece een indirect verkoopmodel met dealers en eindgebruikers.
Strategische vraagstukken leiden tot meer dan marketing
Dit zorgt ervoor dat onze samenwerking al snel verder gaat dan marketing. We tackelen de volgende vraagstukken:
Hoe zorgen we dat mensen weten wat onze producten doen en hoe zij ze moeten gebruiken?
Hoe bereiken we de verschillende doelgroepen op de juiste manier? In de juiste taal?
Kunnen we alle informatie die dealers nodig hebben beschikbaar maken?
En hoe krijgen we de volledige Customer Journey in beeld?
Oplossing 1
4 oplossingen voor Fieldpiece, de dealers en eindgebruikers
De samenwerking had een uitdagende start, want toen we in gesprek gingen over aanpassingen die nodig waren voor de site, bleek het aanpassen van de Amerikaanse website veel geld en tijd te kosten. We besloten in korte tijd zelf een website te bouwen, zodat we snel meer gas kunnen geven met marketing. Nadat we deze MVP (minimum viable product) hadden ontwikkeld, konden we aan de slag met de doorontwikkeling van de website.
Voor de content op de website schakelden wij Liike in. De content was Amerikaans en sloot niet aan op de Europese doelgroep. Liike heeft content geschoten voor de website, maar ook voor de socials en advertenties. Bovendien hebben ze de productfotografie van Fieldpiece overgenomen, zodat Fieldpiece de focus kon leggen op het uitbreiden van het dealernetwerk in Europa!
Digital happiness voor Fieldpiece
Een brandportal, MyFieldpiece en Fieldpiece University
Gedurende de gesprekken met Fieldpiece zagen wij gigantische kansen op het gebied van procesoptimalisatie. De website was nog maar het begin. Wij begonnen structureel door te ontwikkelen voor drie platforms - elk met een eigen doel en eigen doelgroep. Tools om van Fieldpiece’s push strategie een pullstrategie te maken.
3 verschillende platforms
1 portaal voor Fieldpiece en 4+ voordelen
De drie platforms zijn gekoppeld aan 1 portaal. Dit levert zowel voordelen voor de eindgebruiker als voor Fieldpiece op. waar de eindgebruiker kan inloggen op alle 3 de systemen, waardoor alle data op één plek opgeslagen wordt. Met die data kan Fieldpiece van haar push-strategie overgaan op een pull-strategie, ze weten nu immers hoe ze dealers en gebruikers aan kunnen trekken.
Maar de platforms en dat portaal leveren meer voordelen op:
Altijd de juiste informatie beschikbaar voor de juiste personen, waardoor Fieldpiece tijd en geld bespaart in service.
Inzicht in de journey en dus de kans om elke doelgroep op de juiste manier te benaderen.
Enthousiaste gebruikers leiden tot meer naamsbekendheid en meer bereik in Europa.
Doordat alle systemen aan elkaar gekoppeld zijn, kan Fieldpiece eenvoudig opschalen door nieuwe dealers en eindgebruikers toe te voegen!
Meertaligheid voor alle oplossingen
Fieldpiece is in heel Europa actief, wat betekent dat ze een meertalig publiek hebben. Daarom hebben we alle oplossingen meertalig beschikbaar gemaakt met behulp van een DeepL integratie. Fieldpiece kan met één klik op de knop een pagina vertalen. Snel en effectief!
Een goede samenwerking met marketing was hiervoor van groot belang. Want een vertaling is het begin, maar hebben we alles goed ingesteld en lopen we nu SEO technisch geen kansen mis? Dankzij een nauwe samenwerking tussen onze teams konden we een optimaal resultaat leveren.
digital happiness
Nog meer happiness in deze samenwerking
In deze samenwerking kijken wij continu vooruit, terwijl we met elk facet rekening houden. Ook nu zijn we bezig met de digitale transformatie van Fieldpiece, ditmaal gericht op het reparatieproces. Hier valt veel tijd en manueel werk te winnen, wat neerkomt op ongeveer 1fte per week.
De successen die we samen al hebben bereikt, hebben we te danken aan een mooie samenwerking. Flexibiliteit, betrokkenheid en veel contactmomenten stellen ons in staat om snel en effectief in te spelen op nieuwe wensen en nieuwe kansen. Zo blijven we samen werken aan digital happiness. Voor Fieldpiece en dus voor ons!