Voice Search SEO
Voice search SEO
Stel je voor: Je zit in de auto na een lange dag vol vergaderingen en je hebt honger als een paard. Onderweg naar huis zeg je tegen je iPhone: "Hé Siri, waar kan ik Mexicaans eten in de buurt van Groenlo?". Er komt geen getypte zoekopdracht meer aan te pas, maar je weet wel exact waar je moet zijn en koerst eropaf... Je hebt zojuist gebruikgemaakt van voice search.
Voice search wordt steeds belangrijker en krijgt een steeds grotere invloed op je SEO. De prognose is zelfs dat in 2020 maar liefst 50% van de zoekopdrachten via voice search zal zijn. Althans, dit is de voorspelling in Amerika. Daar lopen ze, ten opzichte van Nederland, wat voor op het gebied van voice search. Dat voice search een sterke ontwikkeling doormaakt, is een ding dat zeker is. Eigenlijk kun je dus niet achterblijven en wordt het tijd je website te optimaliseren voor voice search SEO.
Hoe je dat doet, lees je in deze blog. Ik geef je de belangrijkste SEO-tips van 2019 voor jouw website of webshop. Zo kun jij online blijven groeien!
Wat is Voice Search
Wat is dat voice search dan precies? Bij deze in het kort: voice search zijn zoekopdrachten die worden gedaan middels gesproken woorden. De traditionele zoekopdrachten, die vooralsnog het meest worden gehanteerd, worden gedaan door het typen van woorden. Echter, de gesproken zoekopdrachten nemen, via bijvoorbeeld Google, in razend tempo toe. Dit komt mede door het toenemende aantal apparaten dat dit ondersteunt. Denk hierbij aan:
- Siri van Apple
- Alexa van Amazon
- Google Now
"Alleen de nummer één positie telt bij voice search”
Vergeleken met getypte zoekopdrachten is er één groot verschil: voice search toont slechts één zoekresultaat, terwijl getypte zoekopdrachten honderden of zelfs duizenden zoekresultaten tonen.
Je vraagt je nu vast af: als er maar één zoekresultaat wordt getoond, hoe krijg ik dan in hemelsnaam die nummer één positie?! Geen paniek! Aan de hand van onderstaande tips ben jij straks heel wat stappen dichter bij die gewilde nummer één positie!
Voice Search SEO-tips 2019
Dus voice search wordt steeds vaker gebruikt en natuurlijk wil je op dat gebied niet achterlopen. Wil je bijblijven in deze snelgroeiende SEO-ontwikkeling? Check dan hieronder onze vijf belangrijkste SEO-tips voor voice search-optimalisatie!
1. Zet je huidige SEO-optimalisaties voort
Allereerst: doe wat je altijd al deed op SEO-gebied, zoals het optimaliseren van je content, het verkrijgen van goede links middels linkbuilding, het sneller maken van je website en ga zo maar door. Je voice search ranking profiteert namelijk ook van je algehele SEO-prestaties.
2. Lokale SEO
Voice search zoekt in eerste instantie naar lokale zoekresultaten. Maak je website om deze reden lokaal goed vindbaar. Hieronder enkele handige tips om lokaal beter gevonden te worden (hoe dan ook belangrijk voor je website!):
- Vermeld je contactgegevens op de website;
- Maak een bedrijfspagina aan voor Google My Business of update ‘m als je deze al hebt;
- Maak pagina’s aan met zoektermen in combinatie met de plaats waar je bedrijf gevestigd is;
- Creëer content die nuttig is voor mensen uit de regio, wat zijn de openingstijden en waar kan men parkeren;
- Meld je bedrijf aan bij online bedrijfsgidsen (zoals de Telefoongids en het Telefoonboek) voor wat snelle linkbuilding;
- Reviews hebben een grote impact op de ranking. Vaak worden vanaf één review al sterren weergegeven. Reviews helpen niet alleen bij de ranking, maar vallen ook op.
- Maak je bedrijf tenslotte zichtbaar in Apple Kaarten.
3. Long tail zoekwoorden
Long tail-zoekwoorden zijn essentieel bij voice search, aangezien gesproken zoekopdrachten over het algemeen een stuk langer zijn dan getypte zoekopdrachten. In plaats van beknopte, getypte zoekopdrachten, is er bij voice search sprake van hele zinnen die uitgesproken worden. Om deze reden is het van wezenlijk belang om je website te optimaliseren op long tail-zoekwoorden.
Zie hieronder het verschil tussen een gesproken en een getypte zoekopdracht. Als voorbeeld nemen we een zoekopdracht naar een 'Digital Marketing Bureau'.
Voice search: “Waar in de buurt van Groenlo kan ik een digital marketing bureau vinden?”
Text search: “Digital marketing bureau Groenlo”
Uiteraard zullen er ook nog gesproken zoekopdrachten tussen zitten die beknopt zijn, maar uit onderzoek blijkt dat bij voice search vrijwel altijd volledige zinnen worden geformuleerd. Houd hier dus ook rekening mee in je advertising-campagnes als Google Ads en Bing.
Long tail-zoekwoorden toepassen
Veel mensen zullen zich nu afvragen: hoe optimaliseer ik mijn website op long tail-zoektermen? Dit doe je als volgt: combineer relevante zoektermen voor jouw product of dienst met vraagwoorden als wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Dit schetst al een goed beeld van de vragen die men kan stellen over jouw bedrijf. Bijvoorbeeld:
- ‘Wie kan mij helpen bij online marketing’
- ‘Wat kan online marketing voor mij betekenen’
- ‘Waar kan ik een online marketing bureau vinden’
- ‘Wanneer is online marketing interessant’
- ‘Hoe kan ik online marketing toepassen voor mijn bedrijf’
- ‘Waarom is online marketing belangrijk’
Schrijf vervolgens content die antwoord geeft op deze vragen. Maak bijvoorbeeld een pagina met veelgestelde vragen (FAQ), waar je per vraag antwoord geeft. Daarnaast is het een aanrader om een blog te schrijven waarin je antwoord geeft op die ene veelgestelde vraag door klanten.
Long tail-zoekwoorden converteren beter
Een bijkomend voordeel is dat long tail-zoekwoorden sneller converteren dan korte zoekwoorden. Een long tail -zoekopdracht als ‘Waar vind ik een digital marketing bureau in de buurt van Groenlo’ is vele malen specifieker dan ‘marketing bureau’. Om deze reden is het hoe dan ook interessant om te optimaliseren op long tail-zoekwoorden.
Zie hieronder het algemene verschil in conversies tussen short tail-, middle tail- en long tail-zoekwoorden. Wat direct opvalt, is dat de long tail-zoekwoorden veel beter converteren, simpelweg omdat de zoekopdrachten veel specifieker zijn. Zoekopdrachten bij voice search zijn, zoals benoemd, ook vrijwel altijd long tail-zoekwoorden. Vandaar dat het extra interessant is om te optimaliseren op long tails.
4. Houd het antwoord kort
Het is belangrijk dat je het antwoord op de lange zoekopdrachten (long tail) kort en simpel houdt. Dit is hoe dan ook prettig voor websitebezoekers. Echter, dit is vooral essentieel bij long tail-zoekwoorden. Waarom? Lees snel verder.
Mensen die zoeken via voice search zijn vaak met iets anders bezig, ze zitten bijvoorbeeld in de auto, dus willen ze zo snel mogelijk antwoord op hun vraag. Hierbij is geen tijd om allerlei complexe en langdradige informatie aan te horen van de digitale assistent. Voice search-gebruikers verlangen direct naar een antwoord.
Begin de content, waarin je optimaliseert op long tail-zoekwoorden, daarom ook direct met een kort en bondige samenvatting van het antwoord. Onder kort verstaan we ook écht kort; men moet het antwoord hebben binnen ± 30 woorden.
5. Zorg dat je website snel laadt
Voor Google is de snelheid van je website een belangrijke factor voor de ranking in de zoekresultaten. Logisch, want niemand zit te wachten op een trage website. Zorg er dus voor dat je website snel laadt. Des te sneller je website, des te beter je ranking in Google, des te eerder je in aanmerking komt voor die gewilde nummer één positie.
Voor voice search is een snelle website essentieel, aangezien er slechts één positie wordt weergegeven. Indien je een relatief trage website hebt (laadtijd >3 sec), is een kans op die gewilde nummer één positie al (bijna) vergeven.
Samen online groeien?
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het optimaliseren van je website voor voice search? Neem dan gerust contact op met één van onze voice search-experts. Wij kunnen zeker wat voor je betekenen!