Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Google Shopping

Vrijwel iedereen heeft het wel eens op Google voorbij zien komen; de Shopping advertenties. Oftewel, advertenties van productafbeeldingen met een prijs en titel, in veel gevallen inclusief reviews. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar kleding, een nieuwe televisie of barbecue staat Google Shopping er vol mee.

Wat is Google Shopping?

Waar Google Ads in eerste instantie alleen uit de traditionele tekstadvertenties bestond, is Google Shopping vandaag de dag niet meer weg te denken uit het Google Ads-landschap. Een Google Shopping advertentie bestaat in de basis uit een productafbeelding, titel, beschrijving, prijs, verzendkosten en de aanbieder. In veel gevallen zijn er ook reviews toegevoegd aan de Shopping advertentie.

De Shopping advertenties worden weergegeven in het gebruikelijke Shopping-gedeelte binnen Google. Maar tegenwoordig worden de Shopping resultaten ook boven én rechts naast de zoekresultaten in Google weergegeven. Daarnaast kunnen de advertenties vertoond worden in Gmail, Google Maps en YouTube.

Hoe werkt Google Shopping?

Iemand die op zoek is naar een bepaald product voert hiervoor een zoekterm in op Google. Google toont vervolgens Shopping-advertenties die relevant zijn voor deze zoekopdracht. Waar je als adverteerder bij Google Ads Search gevonden wordt op basis van de door jou doorgevoerde zoekwoorden, word je bij Google Shopping gevonden op basis van de productfeed. Hierbij kijkt Google met name naar de titel van de advertentie. Zorg er dus voor dat de titel zo relevant mogelijk is én dat er relevante zoekwoorden in terugkomen.

Hoe verover je de belgische markt

Zonder productfeed geen shopping ads

Om te kunnen adverteren via Google Shopping is een productfeed essentieel. Of beter gezegd; onmisbaar. In de productfeed zit namelijk de data voor jouw Shopping advertenties. Zonder productfeed geen Shopping advertenties!

In de productfeed dienen bepaalde productspecificaties te zitten die Google nodig heeft voor het publiceren van de advertenties. Zie het als input. Hieronder enkele verplichte specificaties:

  • Product ID
  • Titel
  • Omschrijving
  • Landingspagina URL
  • Prijs
  • Afbeeldingslink
  • Beschikbaarheid
  • GTIN

Dit zijn enkele verplichte specificaties die per product in de feed moeten zitten. Daarnaast zijn er nog vele andere opties die de advertentie aantrekkelijker kunnen maken. Des te vollediger de productspecificaties zijn gevuld, des te beter de kwaliteitsscore en des te beter de prestaties zullen zijn.

Merchant Center

Wanneer de productfeed gereed is voor de advertenties dient deze geüpload te worden. Dit doe je bij Merchant Center; de omgeving waarin je de productfeed en wat gekoppeld dient te worden met Google Ads beheert. In Merchant Center kun je inzien wat de status is van de productfeed en of er nog fouten of issues zijn. Wanneer dit niet het geval is, dan ben je klaar om te adverteren in Google Shopping!

Wanneer begin jij ermee?

De voordelen van Google Shopping

  1. Een hogere CTR → Google Shopping advertenties worden in veel gevallen nog boven de tekstadvertenties weergegeven, dus zorgt dit voor een grotere kans op klikken.

  2. Een hoger conversiepercentage → Het conversiepercentage is over het algemeen hoger t.o.v. Search; wanneer een potentiële koper op een Shopping advertentie klikt, dan heeft diegene het product al gezien en zodoende al een indruk van het product. Hierdoor is de kans groter dat diegene over zal gaan tot koop, i.p.v. bij Search waar je alleen een tekstadvertentie ziet.

  3. Extra zichtbaarheid in de zoekmachine → Als je Google Ads Search al inzet, dan ben je naast de tekstadvertenties en organische resultaten, nu ook via Google Shopping zichtbaar. Dit zorgt voor complete zichtbaarheid binnen Google.

  4. Direct naar de productpagina → Bezoekers komen via Shopping altijd binnen op de productpagina, dit is enorm specifiek en relevant. Hierdoor zul je ook zien dat het conversiepercentage bij Shopping over het algemeen hoger ligt dan bij Search.

  5. Automatische remarketing → wanneer je Smart Shopping (aanbevolen) inzet, dan zit hier automatisch remarketing bij in. Oftewel, bezoekers van jouw productpagina’s (die geen aankoop hebben gedaan) krijgen display advertenties te zien van de producten wanneer zij verder zoeken op internet.

DGD03881

Meer weten over Google Shopping?

Wil je meer doen met Google Shopping, maar weet je niet helemaal hoe je het aan moet pakken? Of heb je er simpelweg de tijd niet voor door je core business? Dat snappen wij. Neem gerust contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden, vragen te beantwoorden of te kijken wat wij voor je kunnen betekenen. We kijken graag met je mee!