Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Het alomvattende campagne type: Google Performance Max Campaign

Gebruik jij een search campagne, shopping, video of juist display? De Performance Max Campaign (PMC) is het nieuwste en alomvattende campagne type binnen Google Ads! Eigenlijk betreft het geen uniek campagne type, maar een combinatie van Search, Shopping, Video en Display in één. Het is dus in feite een all-in-one campaign, waarbij je maximaal zichtbaar bent online!

Wat is het voordeel van de Performance Max Campaign?

De Performance Max Campaign is, zoals hierboven beschreven, het nieuwste campagne type binnen Google Ads. Het bijzondere aan dit campagne type is dat het bestaat uit zowel tekst, shopping en video als displayadvertenties. Interessant, want zo'n gecombineerd campagne type is er nog niet eerder geweest.

Het nut van dit type? De verschillende campagnes ondersteunen en versterken elkaar. Daardoor haal jij meer uit jouw campagne!

Google Max Performance Campaign 1

PMC in de praktijk: hoe werkt het?

Google Ads zoveel mogelijk input leveren, zodat Google campagne kan voeren; daar komt de Performance Max Campaign op neer. Een logisch vervolg op de afgelopen jaren, waarbij Google Ads steeds verder veranderde in een 'Black Box', een plek waar meer en meer met algoritmes op de achtergrond gebeurt.

Is dat zorgelijk? Nee, althans, dat hoeft niet. Dankzij de machine learning toepassingen is Google steeds slimmer geworden en handiger in het zo goed mogelijk wegzetten van jouw advertenties. Precies om die reden is het van wezenlijk belang dat jij de input voor je PMC in optima forma aanlevert! Maar hoe doe je dat? Dat leggen wij hieronder uit!

Select MPC

Zet een Performance Max Campaign op met drie belangrijke stappen

In de alinea hiervoor werd al benadrukt dat de input bij dit campagne type van wezenlijk belang is. Nu is dit natuurlijk altijd van belang, maar bij dit campagne type nog meer dan ooit. Dit heeft ermee te maken dat de prestaties steeds minder inzichtelijk worden. Desalniettemin is het aan te raden om mee te gaan in de ontwikkelingen van Google. Hieronder het stappenplan voor het opzetten van jouw Performance Max Campaign!

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.

Kies het dagbudget dat je wilt of kunt besteden en kies je biedstrategie. Je hebt hierbij de keus uit automaische, conversie-gestuurde biedstrategieën, namelijk conversies maximaliseren en conversiewaarde maximaliseren.

Max Performance Campaing budget

Budget en biedstrategie

Ga nu door naar de volgende stap: de campagne instellingen. Stel eerst de locatie in, bijvoorbeeld Nederland, een deel van Nederland of zelf internationaal. Daarna kun je kiezen op welke talen jij wilt focussen. Adverteer je bijvoorbeeld in België met Nederlands geschreven advertenties, dan is het aan te raden om te kiezen voor Nederlands als taal en niet voor Frans. Tot slot is het mogelijk om te kiezen voor een advertentieplanning en looptijd.

Max Performance Campaing settings

Campagne instellingen

Bij deze stap is het tijd voor het echte werk; het aanmaken van een itemgroep. In de itemgroep voeg je de input toe. Kies bij de itemgroep voor één (!!) productgroep en stem de advertenties hierop af. Neem bijvoorbeeld Nike herenschoenen. Hierbij kun je de verschillende advertenties volledig richten op Nike heren schoenen. Dit verhoogt de relevantie en vergroot de kans op succes aanzienlijk. Scroll verder om alles te vinden dat je moet aanleveren voor je advertenties en extensies.

Max Performance Campaing asset

Itemgroepen aanmaken

De inhoud van jouw PMC

Advertenties

  • Tekstadvertenties: zorg ervoor dat je pakkende koppen en beschrijvingen aanlevert voor Google Ads Search.

  • Shopping: voor je Shopping is het van belang dat je een goed werkende productfeed aanlevert, dus zonder (veel) issues. Deze productfeed dien je in bij Merchant Center. Op de pagina over Google Shopping vind je hier meer informatie over.

  • Display: bij Display voer je ook koppen en beschrijvingen door met pakkende (product)afbeeldingen. Deze banners worden getoond aan mensen die je product bekeken hebben of actief op zoek zijn naar gerelateerde producten.

  • Video: voeg een video toe onder Video van jouw aanbod. Video is overigens optioneel, dus mocht je geen (relevante) video hebben, dan kun je deze ook leeglaten.

Extensies

Na het aanleveren van de advertentie-input volgt de laatste stap, namelijk het toevoegen van extensies. Voeg hierbij zoveel mogelijk relevante extensies toe, onder meer:

  • Sitelinks: link door naar andere pagina’s binnen je website.

  • Highlights: voeg USP’s van je bedrijf toe.

  • Bel-extensie: voeg eventueel een telefoonnummer van je bedrijf toe.

  • Locatie-extensie: de locatie van je bedrijf.

Na het voltooien van de extensies krijg je nog een campagne overzicht te zien. Hierbij kun je in één oogopslag nog eens de belangrijkste campagne instellingen zien, waarna je de campagne live kunt laten gaan. Op naar maximale zichtbaarheid op het internet!

Wil jij ook meer online zichbaarheid?

Wil jij graag meer uit Google Ads halen maar lukt het nog niet helemaal? Of ben jij op zoek naar een expert die jou tips op maat kan geven? Wij hebben meerdere Google Ads specialisten die graag eens met je meekijken. Neem gerust contact op om eens te sparren over de mogelijkheden. Wij helpen je graag vooruit!

DGD04571 1