moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Search Console analyseren - stap voor stap

Jurriën - Jan 3, 2019 - 5 Minuten
Search Console analyse

Search console analyse

Ben jij serieus bezig met de organische vindbaarheid van jouw website? Dan is Google Search Console natuurlijk een onmisbare tool. De tool biedt je een schat aan informatie over onder andere jouw websiteprestaties in Google. Hiermee kun jij je site weer verder optimaliseren en werken naar een stijgende lijn in organisch zoekverkeer. 📈 Maar hoe ga je nou concreet aan de slag met de informatie en statistieken uit Search Console?

In deze blog wordt via duidelijke stappen uitgelegd hoe je op een eenvoudige manier gegevens uit Search Console analyseert. Na het lezen van deze blog weet je dus welke pagina's de meeste potentie bieden om te optimaliseren.

Klaar om te groeien? 🚀

Jouw website op de eerste pagina van Google klinkt natuurlijk al erg mooi. Waarschijnlijk sta je zelfs al met een aantal zoektermen op pagina 1. Toch is het verschil tussen boven- of onderaan pagina 1 enorm!

Zoals je in onderstaand overzicht ziet, klikt gemiddeld 43% (meest rechtse kolom) op het eerste organische zoekresultaat, waarna de doorklikratio (CTR) vanaf positie 2 al flink daalt. Per 100 vertoningen levert positie 1 (bovenaan) dus 43 bezoekers op en positie 10 (onderaan pagina 1) maar 4.

SEO profiler klikpercentages
(Let op; door diverse updates in Google zal onderstaande CTR nooit helemaal accuraat zijn)

Scoor jij met diverse zoektermen onderaan pagina 1? Dan kunnen goede optimalisaties dus relatief eenvoudig zorgen voor een flinke stijging in websitebezoekers. Ook klaar voor meer websitebezoekers en betere posities? Ga dan aan de slag met onderstaande stappen!

Nieuwe versie google search console
  • Ga vervolgens in de linker rij naar Status > Prestaties;
  • Selecteer bij 'datum': Afgelopen 6 maanden; (Scoor jij organisch al goed? Dan heb je aan data van 3 maanden genoeg)
Search console prestaties bekijken
  • Zorg dat het tabblad 'zoekopdrachten' is geselecteerd en exporteer vervolgens de gegevens in Google Spreadsheet via het 'download' icoontje rechtsboven:
Exporteren prestaties search console
  • Er opent een spreadsheet in Google Drive. Selecteer in de spreadsheet de gehele kolom 'Positie', door op de letter E te klikken:
search console analyseren
  • Druk nu op Ctrl + f (Windows) / command + f (Mac). Hierbij verschijnt rechts bovenin het tabblad een zoekbalkje. Klik op de 3 puntjes:
Zoeken in search console analyse
  • Vervolgens opent zich onderstaand venster. Het is de bedoeling dat de . (punt) wordt vervangen door een , (komma). Voer in het veld 'Zoeken' een . in en in het veld 'Vervangen door' een ,
  • Druk vervolgens op 'Alles vervangen' onderaan het venster. Klik daarna op 'Gereed'.
Zoeken en vervangen search console
  • Ten slotte dienen de decimalen achter de komma weggehaald te worden. Selecteer wederom kolom E (Positie) en klik op de rood omcirkelde functie, tot de decimalen weg zijn:
Decimalen weg search console

Prioriteiten aanbrengen

We gaan nu de zoekopdrachten een 'temperatuur' geven. Alle optimalisaties hebben natuurlijk als doel om meer conversies te genereren. We willen (over het algemeen) alleen websitebezoekers die in potentie jouw klant kunnen worden. Daarom gaan we op zoek naar de zoektermen met de meeste potentie. Hiervoor gebruiken we de temperaturen koud (blauw), lauw (geel) en warm (rood).

Selecteer wederom kolom E en ga vervolgens naar 'Opmaak' in de navigatiebalk > 'Conditionele opmaak' en maak onderstaande regel aan:

Conditionele opmaak search console analyse
  • Alle zoekopdrachten met een positie hoger dan 25 zijn nu blauw gekleurd.
  • Vul vervolgens hetzelfde venster nog een keer in door te klikken op 'Nog een regel toevoegen'. Let erop dat kolom E geselecteerd is. Ditmaal gaan we de lauwe zoekwoorden filteren. Kies bij 'Cellen opmaken als' voor 'Is tussen' en vul de waarden '3' en '25' in. Kies vervolgens voor de kleur geel en daarna op gereed. Alle zoekopdrachten tussen positie 3 en 25 worden nu geel.
  • Tenslotte de warme zoekwoorden. Voeg nog een regel toe; 'Cellen opmaken als' = 'Kleiner dan' en vul waarde 3 in. Kies voor de kleur rood. Alle zoekopdrachten met een top-3 positie worden nu rood gemarkeerd.
  • Als het goed is heeft de hele kolom nu een kleur en zijn er geen witte vakken meer in kolom E.
Zoekopdrachten temperatuurkopie search console analyse

Koude / lauwe / warme zoekopdrachten

Wanneer je de lijst met zoektermen doorloopt, zul je zien dat een deel van het verkeer niet relevant zal zijn. Dit zijn voornamelijk de zoektermen onderin je spreadsheet.

  • Loop de lijst met zoektermen na en verwijder de rijen met zoektermen die niet relevant zijn voor jouw business.

Vervolgens gaan we de rest van de zoektermen ook een temperatuur geven. Koud (blauw) is een zoekopdracht waarbij de gebruiker weinig intentie heeft om een conversie te plegen. Warm (rood) is een zoekopdracht waarvan de kans groot is dat er op korte termijn een conversie plaatsvindt. Lauw (geel) zit hier tussenin. Aangezien het een lange lijst met zoektermen is, kun je hiermee de volgorde prioriteren. We willen namelijk onze energie steken in zoektermen die het snelst het grootste effect zullen hebben.

Je gaat eerst aan de slag met de warme zoektermen. Wanneer iemand 'Computerwinkel Groenlo' zoekt, dan zal de zoeker waarschijnlijk binnen afzienbare tijd je winkel binnenlopen. De kans op een conversie is bij deze zoekterm dus erg groot.

Daarentegen is een zoekterm als 'top 10 van beste computers' een oriënterende zoekopdracht. Ze overwegen een nieuwe computer te kopen en vergelijken het aanbod, maar zullen nog niet direct een aankoop doen. Er gaat nog wat tijd overheen voordat ze een keuze maken.

De zoekterm 'hoe verbind ik mijn pc met de printer' levert naar alle waarschijnlijkheid geen conversie op en is een hulpvraag.

Daarnaast geldt over het algemeen ook: hoe specifieker (en langer) een zoekterm, hoe verder men al in de customer journey zit en hoe groter de kans op een conversie. Een zoekterm als 'nieuwe computer kopen in Groenlo' zal veel sneller converteren dan de zoekterm 'Microsoft pc'. Laatstgenoemde zoekwoord is erg algemeen en niet relevant, deze krijgt dan ook de kleur blauw (koud).

  • Loop dus nu de lijst met zoektermen af;
    • Grote kans op conversie = rood
    • Zou mogelijk een conversie kunnen opleveren (in de toekomst) = geel
    • Zal naar alle waarschijnlijkheid geen conversie opleveren = blauw

We hebben nu een lijst met geprioriteerde zoektermen en geprioriteerde posities. We willen nu als eerst de lijst afwerken met rode zoektermen die een gele positie (tussen 4 en 25) hebben. De kans op conversie is hier namelijk het hoogst en met enkele posities omhoog zou je dit effect al kunnen bereiken.

  • Maak nu in de spreadsheet naast 'Positie' de kolom 'URL' aan:
Search console analyse 2

Pagina's koppelen aan de zoektermen

Nu willen we natuurlijk graag weten welke pagina's we moeten optimaliseren om op de zoektermen met de hoogste potentie beter te scoren. Daarom gaan we nu aan iedere zoekterm met hoge potentie een pagina koppelen.

  • Start bovenaan de spreadsheet. Begin eerst met rode zoektermen die een gele positie hebben. Hier is de potentie namelijk het hoogst. Ga terug naar Search Console en voeg 'zoekopdracht' toe aan het filter:
Search console zoekopdrachten filteren
  • Filter bij 'zoekopdracht' op 'zoekopdracht is exact' en voer de eerste zoekterm in uit de sheet.
  • Je ziet nu alleen nog de statistieken van de betreffende zoekterm. Klik nu op het tabje 'pagina's'. Zo zie je met welke pagina's je wordt gevonden op de door jou ingevoerde zoekterm. De best presterende pagina voor de zoekterm voeg je toe in je spreadsheet:
Search console zoekopdrachten filteren 2
  • Je weet dus nu welke pagina je moet optimaliseren voor de betreffende zoekterm.
  • Om er zeker van te zijn dat je hiermee geen andere goede rankings verpest op dezelfde pagina, willen we nu eerst kijken of er nog meer zoektermen zijn waarop die pagina goed scoort. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de pagina hoge potentie heeft op "computer kopen Groenlo", maar dat de pagina al heel goed scoort op "computerwinkel Groenlo". Je wilt de huidige resultaten natuurlijk niet verpesten. Daarom willen we nu naar alle resultaten kijken van de betreffende pagina.
  • Kopieer de betreffende pagina-url. Vervolgens verwijder je in Search Console de zoekopdracht:
Zilvershampoo blurred search console analyse
  • Maak een nieuw filter en kies deze keer voor 'pagina'. Voer hier de pagina-url in die je gekopieerd hebt.
  • Je ziet nu alle statistieken van de betreffende pagina:
search console analyse statistieken
  • Klik nu weer op het tabje 'zoekopdrachten'. Je ziet nu alle zoekopdrachten waar de betreffende url mee wordt gevonden:
search console analyse cijfers

In dit geval zie je dat het bovenste zoekwoord verreweg de meeste traffic (en vertoningen) oplevert. Daarnaast hadden we al gezegd dat de term rood was en dus een grote kans op conversie heeft. Dit is dus het belangrijkste zoekwoord waarop je verder wilt optimaliseren. Heeft de pagina nou twee verschillende zoektermen met hoge potentie, die je niet in één pagina kunt samenvoegen? Dan moet je wellicht de keuze maken om een nieuwe pagina te schrijven voor het tweede zoekwoord.

  • Je loopt de spreadsheet zo verder af met rode zoektermen en een gele positie.

Je hebt nu:

  • De zoektermen met de grootste potentie geselecteerd;
  • De zoektermen gekoppeld aan de pagina's die je kunt optimaliseren.

Tijd om aan de slag te gaan met de SEO-optimalisatie van jouw website! Vergeet niet; voor een goede organische vindbaarheid is een lange adem nodig. Je staat niet van vandaag op morgen op pagina 1. Hier moet je tijd en energie in steken.

Het allerbelangrijkste?

Relevantie! Relevantie! Relevantie! Relevantie! Relevantie!

Schrijf alleen écht relevante content voor je doelgroep. Denk vanuit je doelgroep. Wat willen zij weten? Hoe kun jij hen waarde bieden? Start je met schrijven om het schrijven? Dan kun je jouw energie en tijd beter ergens anders in stoppen.

Vragen of heb je hulp nodig bij het verbeteren van jouw organische vindbaarheid? We ondersteunen je graag. Neem gerust contact op!

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Digital Marketeer

Luuk Vossers

Als junior online marketeer bij Niice houd ik me, samen met collega’s, bezig met online groei
voor jouw bedrijf. Dagelijks focus ik mij met name op het schrijven van content, het bijhouden van sociale media kanalen en het analyseren van
data. Niice en ik zijn een match, omdat ik bij Niice de kans krijg om mijzelf te ontwikkelen als online marketeer. Op het gebied van SEO, SEA en content marketing.

Het meedenken en realiseren van oplossingen voor jouw groei, daar krijg ik energie van!

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Lynn
Stagiair

Lynn Reimes

Tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, start ik een nieuw avontuur in de Achterhoek. Tijd om - na het levendige hotelleven te proeven - te groeien in iets heel anders: digitale marketing. Hospitality zit in mijn bloed. Dat ga ik bij Niice inzetten om campagnes te ontwikkelen die niet alleen effectief zijn in het bereiken van de doelgroepen, maar ook een warme en gastvrije/klantvriendelijke sfeer uitstralen!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.