Search Console analyseren - stap voor stap
Search console analyse
Ben jij serieus bezig met de organische vindbaarheid van jouw website? Dan is Google Search Console natuurlijk een onmisbare tool. De tool biedt je een schat aan informatie over onder andere jouw websiteprestaties in Google. Hiermee kun jij je site weer verder optimaliseren en werken naar een stijgende lijn in organisch zoekverkeer. 📈 Maar hoe ga je nou concreet aan de slag met de informatie en statistieken uit Search Console?
In deze blog wordt via duidelijke stappen uitgelegd hoe je op een eenvoudige manier gegevens uit Search Console analyseert. Na het lezen van deze blog weet je dus welke pagina's de meeste potentie bieden om te optimaliseren.
Klaar om te groeien? 🚀
Jouw website op de eerste pagina van Google klinkt natuurlijk al erg mooi. Waarschijnlijk sta je zelfs al met een aantal zoektermen op pagina 1. Toch is het verschil tussen boven- of onderaan pagina 1 enorm!
Zoals je in onderstaand overzicht ziet, klikt gemiddeld 43% (meest rechtse kolom) op het eerste organische zoekresultaat, waarna de doorklikratio (CTR) vanaf positie 2 al flink daalt. Per 100 vertoningen levert positie 1 (bovenaan) dus 43 bezoekers op en positie 10 (onderaan pagina 1) maar 4.
Scoor jij met diverse zoektermen onderaan pagina 1? Dan kunnen goede optimalisaties dus relatief eenvoudig zorgen voor een flinke stijging in websitebezoekers. Ook klaar voor meer websitebezoekers en betere posities? Ga dan aan de slag met onderstaande stappen!
- Ga vervolgens in de linker rij naar Status > Prestaties;
- Selecteer bij 'datum': Afgelopen 6 maanden; (Scoor jij organisch al goed? Dan heb je aan data van 3 maanden genoeg)
- Zorg dat het tabblad 'zoekopdrachten' is geselecteerd en exporteer vervolgens de gegevens in Google Spreadsheet via het 'download' icoontje rechtsboven:
- Er opent een spreadsheet in Google Drive. Selecteer in de spreadsheet de gehele kolom 'Positie', door op de letter E te klikken:
- Druk nu op Ctrl + f (Windows) / command + f (Mac). Hierbij verschijnt rechts bovenin het tabblad een zoekbalkje. Klik op de 3 puntjes:
- Vervolgens opent zich onderstaand venster. Het is de bedoeling dat de . (punt) wordt vervangen door een , (komma). Voer in het veld 'Zoeken' een . in en in het veld 'Vervangen door' een ,
- Druk vervolgens op 'Alles vervangen' onderaan het venster. Klik daarna op 'Gereed'.
- Ten slotte dienen de decimalen achter de komma weggehaald te worden. Selecteer wederom kolom E (Positie) en klik op de rood omcirkelde functie, tot de decimalen weg zijn:
Prioriteiten aanbrengen
We gaan nu de zoekopdrachten een 'temperatuur' geven. Alle optimalisaties hebben natuurlijk als doel om meer conversies te genereren. We willen (over het algemeen) alleen websitebezoekers die in potentie jouw klant kunnen worden. Daarom gaan we op zoek naar de zoektermen met de meeste potentie. Hiervoor gebruiken we de temperaturen koud (blauw), lauw (geel) en warm (rood).
Selecteer wederom kolom E en ga vervolgens naar 'Opmaak' in de navigatiebalk > 'Conditionele opmaak' en maak onderstaande regel aan:
- Alle zoekopdrachten met een positie hoger dan 25 zijn nu blauw gekleurd.
- Vul vervolgens hetzelfde venster nog een keer in door te klikken op 'Nog een regel toevoegen'. Let erop dat kolom E geselecteerd is. Ditmaal gaan we de lauwe zoekwoorden filteren. Kies bij 'Cellen opmaken als' voor 'Is tussen' en vul de waarden '3' en '25' in. Kies vervolgens voor de kleur geel en daarna op gereed. Alle zoekopdrachten tussen positie 3 en 25 worden nu geel.
- Tenslotte de warme zoekwoorden. Voeg nog een regel toe; 'Cellen opmaken als' = 'Kleiner dan' en vul waarde 3 in. Kies voor de kleur rood. Alle zoekopdrachten met een top-3 positie worden nu rood gemarkeerd.
- Als het goed is heeft de hele kolom nu een kleur en zijn er geen witte vakken meer in kolom E.
Koude / lauwe / warme zoekopdrachten
Wanneer je de lijst met zoektermen doorloopt, zul je zien dat een deel van het verkeer niet relevant zal zijn. Dit zijn voornamelijk de zoektermen onderin je spreadsheet.
- Loop de lijst met zoektermen na en verwijder de rijen met zoektermen die niet relevant zijn voor jouw business.
Vervolgens gaan we de rest van de zoektermen ook een temperatuur geven. Koud (blauw) is een zoekopdracht waarbij de gebruiker weinig intentie heeft om een conversie te plegen. Warm (rood) is een zoekopdracht waarvan de kans groot is dat er op korte termijn een conversie plaatsvindt. Lauw (geel) zit hier tussenin. Aangezien het een lange lijst met zoektermen is, kun je hiermee de volgorde prioriteren. We willen namelijk onze energie steken in zoektermen die het snelst het grootste effect zullen hebben.
Je gaat eerst aan de slag met de warme zoektermen. Wanneer iemand 'Computerwinkel Groenlo' zoekt, dan zal de zoeker waarschijnlijk binnen afzienbare tijd je winkel binnenlopen. De kans op een conversie is bij deze zoekterm dus erg groot.
Daarentegen is een zoekterm als 'top 10 van beste computers' een oriënterende zoekopdracht. Ze overwegen een nieuwe computer te kopen en vergelijken het aanbod, maar zullen nog niet direct een aankoop doen. Er gaat nog wat tijd overheen voordat ze een keuze maken.
De zoekterm 'hoe verbind ik mijn pc met de printer' levert naar alle waarschijnlijkheid geen conversie op en is een hulpvraag.
Daarnaast geldt over het algemeen ook: hoe specifieker (en langer) een zoekterm, hoe verder men al in de customer journey zit en hoe groter de kans op een conversie. Een zoekterm als 'nieuwe computer kopen in Groenlo' zal veel sneller converteren dan de zoekterm 'Microsoft pc'. Laatstgenoemde zoekwoord is erg algemeen en niet relevant, deze krijgt dan ook de kleur blauw (koud).
- Loop dus nu de lijst met zoektermen af;
- Grote kans op conversie = rood
- Zou mogelijk een conversie kunnen opleveren (in de toekomst) = geel
- Zal naar alle waarschijnlijkheid geen conversie opleveren = blauw
We hebben nu een lijst met geprioriteerde zoektermen en geprioriteerde posities. We willen nu als eerst de lijst afwerken met rode zoektermen die een gele positie (tussen 4 en 25) hebben. De kans op conversie is hier namelijk het hoogst en met enkele posities omhoog zou je dit effect al kunnen bereiken.
- Maak nu in de spreadsheet naast 'Positie' de kolom 'URL' aan:
Pagina's koppelen aan de zoektermen
Nu willen we natuurlijk graag weten welke pagina's we moeten optimaliseren om op de zoektermen met de hoogste potentie beter te scoren. Daarom gaan we nu aan iedere zoekterm met hoge potentie een pagina koppelen.
- Start bovenaan de spreadsheet. Begin eerst met rode zoektermen die een gele positie hebben. Hier is de potentie namelijk het hoogst. Ga terug naar Search Console en voeg 'zoekopdracht' toe aan het filter:
- Filter bij 'zoekopdracht' op 'zoekopdracht is exact' en voer de eerste zoekterm in uit de sheet.
- Je ziet nu alleen nog de statistieken van de betreffende zoekterm. Klik nu op het tabje 'pagina's'. Zo zie je met welke pagina's je wordt gevonden op de door jou ingevoerde zoekterm. De best presterende pagina voor de zoekterm voeg je toe in je spreadsheet:
- Je weet dus nu welke pagina je moet optimaliseren voor de betreffende zoekterm.
- Om er zeker van te zijn dat je hiermee geen andere goede rankings verpest op dezelfde pagina, willen we nu eerst kijken of er nog meer zoektermen zijn waarop die pagina goed scoort. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de pagina hoge potentie heeft op "computer kopen Groenlo", maar dat de pagina al heel goed scoort op "computerwinkel Groenlo". Je wilt de huidige resultaten natuurlijk niet verpesten. Daarom willen we nu naar alle resultaten kijken van de betreffende pagina.
- Kopieer de betreffende pagina-url. Vervolgens verwijder je in Search Console de zoekopdracht:
- Maak een nieuw filter en kies deze keer voor 'pagina'. Voer hier de pagina-url in die je gekopieerd hebt.
- Je ziet nu alle statistieken van de betreffende pagina:
- Klik nu weer op het tabje 'zoekopdrachten'. Je ziet nu alle zoekopdrachten waar de betreffende url mee wordt gevonden:
In dit geval zie je dat het bovenste zoekwoord verreweg de meeste traffic (en vertoningen) oplevert. Daarnaast hadden we al gezegd dat de term rood was en dus een grote kans op conversie heeft. Dit is dus het belangrijkste zoekwoord waarop je verder wilt optimaliseren. Heeft de pagina nou twee verschillende zoektermen met hoge potentie, die je niet in één pagina kunt samenvoegen? Dan moet je wellicht de keuze maken om een nieuwe pagina te schrijven voor het tweede zoekwoord.
- Je loopt de spreadsheet zo verder af met rode zoektermen en een gele positie.
Je hebt nu:
- De zoektermen met de grootste potentie geselecteerd;
- De zoektermen gekoppeld aan de pagina's die je kunt optimaliseren.
Tijd om aan de slag te gaan met de SEO-optimalisatie van jouw website! Vergeet niet; voor een goede organische vindbaarheid is een lange adem nodig. Je staat niet van vandaag op morgen op pagina 1. Hier moet je tijd en energie in steken.
Het allerbelangrijkste?
Relevantie! Relevantie! Relevantie! Relevantie! Relevantie!
Schrijf alleen écht relevante content voor je doelgroep. Denk vanuit je doelgroep. Wat willen zij weten? Hoe kun jij hen waarde bieden? Start je met schrijven om het schrijven? Dan kun je jouw energie en tijd beter ergens anders in stoppen.
Vragen of heb je hulp nodig bij het verbeteren van jouw organische vindbaarheid? We ondersteunen je graag. Neem gerust contact op!