moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

de hagakure methode in google ads

Ruben - Mar 24, 2021 - 7 minuten

Van een uitgebreide en onoverzichtelijke structuur richting een simpele en overzichtelijke Google Ads structuur. Maak kennis met de nieuwste methode binnen Google Ads; de Hagakure methode!

google ads

google ads blijft zich doorontwikkelen

De ene ontwikkeling is nog niet geweest, of de andere staat alweer voor de deur.. Dit is de wereld van Google Ads! Het vak van Google Ads-specialisten is flink veranderd ten opzichte van een aantal jaren terug. Waar de optimalisaties een aantal jaar terug nog voornamelijk handmatig werden gedaan, gebeurt dit vandaag de dag meer en meer automatisch door Google Ads. We zijn genoodzaakt steeds meer te vertrouwen op het machine learning-algoritme van Google. En hier draait de nieuwste Google Ads methode (Hagakure) ook om, namelijk het vertrouwen van het algoritme van Google. Met de Hagakure methode is het de kunst om het algoritme zo goed mogelijk te gaan 'voeden'. Benieuwd hoe dit in z'n werk gaat? Lees dan gauw verder!

hoe zijn google ads accounts nu ingericht

Voordat we de Hagakure methode gaan uitleggen eerst even een korte samenvatting van hoe de Google Ads-accounts tot op heden zijn of waren ingericht. In Search campagnes wordt tot op heden nog veelal de SKAG-structuur toegepast (Single Keyword Ad Groups), waarbij een advertentiegroep bestaat uit één exact zoekwoord of een aantal zeer gerelateerde zoekwoorden. Aan deze zoekwoorden zijn zeer relevante advertenties en landingspagina's gekoppeld, waardoor de relevantie tussen zoekwoord, advertentie en landingspagina enorm hoog is en zodoende perfect aansluit op de intentie.

Met andere woorden; er komt aardig wat werk bij kijken om te onderhouden en steeds verder uit te breiden, met als gevolg dat het onoverzichtelijker wordt door allerlei advertentiegroepen. Daarentegen had je bij deze structuur de touwtjes wel strak in handen wat zorgde voor veel grip. En dit laatste is precies hetgeen wat minder gaat worden en wat we dus moeten uitbesteden aan het algoritme van Google. Best eng hè..?

niice marketing kantoor

wat is de hagakure methode?

En dan de Hagakure-methode, het tegenovergestelde van de arbeidsintensieve optimalisaties die we gewend waren. De afgelopen jaren werd al wel duidelijk dat Google steeds meer richting het machine learning-algoritme aan het pushen was. Je kunt je hier als Google Ads-adverteerder tegen verzetten, maar de praktijk leert dat het het beste is om hier vooral in mee te gaan.

Wat houdt de nieuwe methode dan nou precies in? De Hagakure methode is een methode die uitgaat van een gesimplificeerde account-structuur, waarbij het algoritme zo goed mogelijk gevoed moet worden om optimaal te kunnen draaien. En hoe laat je deze campagne-structuur nou optimaal draaien? Dat laten we je hieronder puntsgewijs zien aan de hand van een aantal belangrijke voorwaarden.


de voorwaarden van deze methode

  • Om het algoritme zo goed mogelijk te voeden is het aanbevolen om minimaal 3.000 vertoningen per week per advertentiegroepen te generen. Haal je dit niet? Dan is het absolute minimum 1.000 vertoningen per 7 dagen.
  • Per landingspagina dient maar één advertentiegroep gehanteerd te worden. Is het nu bijvoorbeeld zo dat meerdere advertentiegroepen binnen een campagne richting dezelfde landingspagina leiden, dan is het bij de Hagakure methode van belang om de advertentiegroepen te consolideren en terug te brengen naar één advertentiegroep, die leidt richting de betreffende landingspagina.
  • Maak gebruik van automatische biedstrategieën: conversies maximaliseren, doel-CPA, conversiewaarde maximaliseren, doel-ROAS. Let er hierbij op dat je bij het toepassen van doel-CPA of doel-ROAS minimaal 30 conversies per maand genereert, zodat het algoritme voldoende conversie-data heeft om op te sturen.
  • Maak campagnes die overeenkomen met productcategorieën op basis van je website.
  • In iedere campagne maak je advertentiegroepen aan, waarbij dus één landingspagina per advertentiegroep wordt gehanteerd. Voeg hier enerzijds een advertentiegroep toe met zoekwoorden en anderzijds een dynamische advertentiegroep, die zoekverkeer genereert aan de hand van de content op de landingspagina.
  • Maak (ook) gebruik van brede zoekwoorden, met wederom als reden om het algoritme zo goed mogelijk te voeden. Tot voor kort was het hanteren van brede zoekwoorden nog uit den boze, omdat hier enorm veel irrelevant verkeer, oftewel waste, mee binnen werd gehaald. In de Hagakure methode zijn de brede zoekwoorden juist key om het algoritme zo goed mogelijk te voeden en daarmee de campagne te laten floreren.

Uit bovenstaande punten wordt wel duidelijk dat deze methode volledig stuurt op het algoritme van Google en dat het vertrouwen bijna volledig bij Google neergelegd dient te worden. De touwtjes worden uit handen gegeven.

Google ads niice 1

Wat zijn de voordelen?

Werken volgens de Hagakure methode zorgt ervoor dat je optimaal gebruik kunt maken van de machine learning-algoritmes van Google. De methode versimpelt je campagne-structuur, wat ervoor zorgt dat je minder campagnes handmatig hoeft te optimaliseren, met als gevolg dat je tijdsbesparing boekt. Deze efficiëntere aanpak zorgt ervoor dat jij meer tijd kunt investeren in bijvoorbeeld strategie (waar voorheen te weinig tijd voor was).

wat zijn de nadelen?

Het 'nadeel' aan de Hagakure methode, wat overigens niet per se een nadeel hoeft te zijn, maar waar menig Google Ads adverteerder (in het begin) waarschijnlijk moeite mee zal hebben, is het uit handen geven van de touwtjes. Wat in deze blog al naar voren kwam is dat er bij voorgaande Google Ads structuren (waaronder SKAG) juist veel grip was over de campagnes, bij de Hagakure methode is dit nou net het tegenovergestelde. Je zult de grip over zoekwoorden en de kosten verliezen (maximum dagbudget blijft uiteraard bestaan). Je moet het vertrouwen hebben in Google en de controle uit handen durven geven. Keuzes zullen voor jou gemaakt worden.

Zoals aangegeven hoeft dit niet per definitie een nadeel te zijn, maar kan het zich juist omvormen tot een voordeel, waarbij het voeden van het algoritme gaat leiden tot betere resultaten.

wil je met de Hagakure methode aan de slag?

Om de Hagakure methode op een succesvolle manier te implementeren is het van belang dat de instellingen goed staan. De methode is het meest effectief bij het attributiemodel data-driven. Daarbij is een reëel doel heel belangrijk, verhoog bijvoorbeeld niet ineens je doel-ROAS.

Daarnaast raden wij aan om niet in één keer je hele account om te bouwen. Start met experimenten en voer testen uit. Een belangrijke kanttekening is om ook altijd rekening te houden met de leerfase, aangezien een nieuwe campagne met nieuwe biedstrategie de eerste 2 weken nooit optimaal presteert. Vandaar dat het goed is om de campagne zeker een week of 4 te laten lopen en daarna pas conclusies te trekken. Houd daarnaast nog rekening met de conversievertraging, wat inhoudt dat conversies (in de meeste accounts) tot bijvoorbeeld 30 dagen na klik op de advertentie nog toegeschreven kunnen worden.

De Hagakure-methode een week of 4 laten lopen? Analyseer dan de resultaten met die van de voorgaande campagne-structuur. Alleen bij een positief resultaat is het aan te raden om de wijzigingen stapsgewijs door te voeren voor andere campagnes.

laten we samenwerken!

Zou je graag hulp willen bij het opzetten van de Hagakure methode in Google Ads? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Als officieel Google Partner ondersteunen wij je graag in Google Ads werkzaamheden.

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Digital Marketeer

Luuk Vossers

Als junior online marketeer bij Niice houd ik me, samen met collega’s, bezig met online groei
voor jouw bedrijf. Dagelijks focus ik mij met name op het schrijven van content, het bijhouden van sociale media kanalen en het analyseren van
data. Niice en ik zijn een match, omdat ik bij Niice de kans krijg om mijzelf te ontwikkelen als online marketeer. Op het gebied van SEO, SEA en content marketing.

Het meedenken en realiseren van oplossingen voor jouw groei, daar krijg ik energie van!

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Lynn
Stagiair

Lynn Reimes

Tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, start ik een nieuw avontuur in de Achterhoek. Tijd om - na het levendige hotelleven te proeven - te groeien in iets heel anders: digitale marketing. Hospitality zit in mijn bloed. Dat ga ik bij Niice inzetten om campagnes te ontwikkelen die niet alleen effectief zijn in het bereiken van de doelgroepen, maar ook een warme en gastvrije/klantvriendelijke sfeer uitstralen!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.