Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Hagakure methode - Nieuw in Google Ads

Van een uitgebreide en onoverzichtelijke structuur richting een simpele en overzichtelijke Google Ads structuur. Maak kennis met de nieuwste methode binnen Google Ads; de Hagakure methode!

auteur-iconCreated with Sketch. Ruben kalender-iconCreated with Sketch. 24 mrt. 2021 leestijd-iconCreated with Sketch. 7 minuten
marketing

Google Ads blijft zich doorontwikkelen

De ene ontwikkeling is nog niet geweest, of de andere staat alweer voor de deur.. Dit is de wereld van Google Ads! Het vak van Google Ads-specialisten is flink veranderd ten opzichte van een aantal jaren terug. Waar de optimalisaties een aantal jaar terug nog voornamelijk handmatig werden gedaan, gebeurt dit vandaag de dag meer en meer automatisch door Google Ads. We zijn genoodzaakt steeds meer te vertrouwen op het machine learning-algoritme van Google. En hier draait de nieuwste Google Ads methode (Hagakure) ook om, namelijk het vertrouwen van het algoritme van Google. Met de Hagakure methode is het de kunst om het algoritme zo goed mogelijk te gaan 'voeden'. Benieuwd hoe dit in z'n werk gaat? Lees dan gauw verder!

Hoe zijn Google Ads-accounts nu ingericht?

Voordat we de Hagakure methode gaan uitleggen eerst even een korte samenvatting van hoe de Google Ads-accounts tot op heden zijn of waren ingericht. In Search campagnes wordt tot op heden nog veelal de SKAG-structuur toegepast (Single Keyword Ad Groups), waarbij een advertentiegroep bestaat uit één exact zoekwoord of een aantal zeer gerelateerde zoekwoorden. Aan deze zoekwoorden zijn zeer relevante advertenties en landingspagina's gekoppeld, waardoor de relevantie tussen zoekwoord, advertentie en landingspagina enorm hoog is en zodoende perfect aansluit op de intentie.

Met andere woorden; er komt aardig wat werk bij kijken om te onderhouden en steeds verder uit te breiden, met als gevolg dat het onoverzichtelijker wordt door allerlei advertentiegroepen. Daarentegen had je bij deze structuur de touwtjes wel strak in handen wat zorgde voor veel grip. En dit laatste is precies hetgeen wat minder gaat worden en wat we dus moeten uitbesteden aan het algoritme van Google. Best eng hè..?

Wat is de Hagakure methode?

En dan de Hagakure-methode, het tegenovergestelde van de arbeidsintensieve optimalisaties die we gewend waren. De afgelopen jaren werd al wel duidelijk dat Google steeds meer richting het machine learning-algoritme aan het pushen was. Je kunt je hier als Google Ads-adverteerder tegen verzetten, maar de praktijk leert dat het het beste is om hier vooral in mee te gaan.

Wat houdt de nieuwe methode dan nou precies in? De Hagakure methode is een methode die uitgaat van een gesimplificeerde account-structuur, waarbij het algoritme zo goed mogelijk gevoed moet worden om optimaal te kunnen draaien. En hoe laat je deze campagne-structuur nou optimaal draaien? Dat laten we je hieronder puntsgewijs zien aan de hand van een aantal belangrijke voorwaarden.

Voorwaarden Hagakure methode

  • Om het algoritme zo goed mogelijk te voeden is het aanbevolen om minimaal 3.000 vertoningen per week per advertentiegroepen te generen. Haal je dit niet? Dan is het absolute minimum 1.000 vertoningen per 7 dagen.
  • Per landingspagina dient er maar één advertentiegroep gehanteerd te worden. Is het nu bijvoorbeeld zo dat meerdere advertentiegroepen binnen een campagne richting dezelfde landingspagina leiden, dan is het bij de Hagakure methode van belang om de advertentiegroepen te consolideren en terug te brengen naar één advertentiegroep, die leidt richting de betreffende landingspagina.
  • Maak gebruik van automatische biedstrategieën: conversies maximaliseren, doel-CPA, conversiewaarde maximaliseren, doel-ROAS. Let er hierbij op dat je bij het toepassen van doel-CPA of doel-ROAS minimaal 30 conversies per maand genereert, zodat het algoritme voldoende conversie-data heeft om op te sturen.
  • Maak campagnes die overeenkomen met productcategorieën op basis van je website.
  • In iedere campagne maak je advertentiegroepen aan, waarbij dus één landingspagina per advertentiegroep wordt gehanteerd. Voeg hier enerzijds een advertentiegroep toe met zoekwoorden en anderzijds een dynamische advertentiegroep, die zoekverkeer genereert aan de hand van de content op de landingspagina.
  • Maak (ook) gebruik van brede zoekwoorden, met wederom als reden om het algoritme zo goed mogelijk te voeden. Tot voor kort geleden was het hanteren van brede zoekwoorden nog uit den boze, omdat hier enorm veel irrelevant verkeer, oftewel waste, mee binnen werd gehaald. In de Hagakure methode zijn de brede zoekwoorden juist key om het algoritme zo goed mogelijk te voeden en daarmee de campagne te laten floreren.

Uit bovenstaande punten wordt wel duidelijk dat deze methode volledig stuurt op het algoritme van Google en dat het vertrouwen bijna volledig bij Google neergelegd dient te worden. De touwtjes worden uit handen gegeven.

Wat zijn de voordelen?

Werken volgens de Hagakure methode zorgt ervoor dat je optimaal gebruik kunt maken van de machine learning-algoritmes van Google. De methode versimpeld je campagne-structuur, wat ervoor zorgt dat je minder campagnes handmatig hoeft te optimaliseren, met als gevolg dat je tijdsbesparing boekt. Deze efficiëntere aanpak zorgt ervoor dat jij meer tijd kunt investeren in bijvoorbeeld strategie (waar voorheen te weinig tijd voor was).

Wat zijn de nadelen?

Het 'nadeel' aan de Hagakure methode, wat overigens niet per se een nadeel hoeft te zijn, maar waar menig Google Ads adverteerder (op het begin) waarschijnlijk moeite mee zal hebben, is het uit handen geven van de touwtjes. Wat in deze blog al naar voren kwam is dat er bij voorgaande Google Ads structuren (waaronder SKAG) juist veel grip was over de campagnes, bij de Hagakure methode is dit nou net het tegenovergestelde. Je zult de grip over zoekwoorden en de kosten verliezen (maximum dagbudget blijft uiteraard bestaan). Je moet het vertrouwen hebben in Google en de controle uit handen durven geven. Keuzes zullen voor jou gemaakt worden.

Zoals aangegeven hoeft dit niet per definitie een nadeel te zijn, maar kan het zich juist omvormen tot een voordeel, waarbij het voeden van het algoritme gaat leiden tot betere resultaten.

Wil je met de Hagakure methode aan de slag?

Om de Hagakure methode op een succesvolle manier te implementeren is het van belang dat de instellingen goed staan. De methode is het meest effectief bij het attributiemodel data-driven. Daarbij is een reëel doel heel belangrijk, verhoog bijvoorbeeld niet ineens je doel-ROAS.

Daarnaast raden wij aan om niet in één keer je hele account om te bouwen. Start met experimenten en voer testen uit. Een belangrijke kanttekening is om ook altijd rekening te houden met de leerfase, aangezien een nieuwe campagne met nieuwe biedstrategie de eerste 2 weken nooit optimaal presteert. Vandaar dat het goed is om de campagne zeker een week of 4 te laten lopen en daarna pas conclusies te trekken. Houd daarnaast ook nog rekening met de conversievertraging, wat inhoudt dat conversies (in de meeste accounts) tot bijvoorbeeld 30 dagen na klik op de advertentie nog toegeschreven kunnen worden.

De Hagakure-methode een week of 4 laten lopen? Analyseer dan de resultaten met die van de voorgaande campagne-structuur. Pas bij een positief resultaat is het aan te raden om de wijzigingen stapsgewijs door te voeren voor andere campagnes.

Hulp nodig?

Zou je graag hulp willen bij het opzetten van de Hagakure methode in Google Ads? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Als officieel Google Partner ondersteunen wij je graag in Google Ads werkzaamheden.