moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Gratis producten verkopen via Google Shopping

Emma - Oct 9, 2020 - 3 Minuten

Google Shopping; al voor lange tijd een bekend onderdeel van Google, waar producten met afbeelding geadverteerd kunnen worden. Onlangs is er binnen Google Shopping een opvallende mogelijkheid bij gekomen; het gratis promoten van je productaanbod! In deze blog lees je precies wat de gratis vermeldingen op Google Shopping inhouden en hoe je hier gebruik van maakt!

Google Shopping gratis vermeldingen

Wat verandert binnen Google Shopping?

Google heeft het al langere tijd getest in onder andere Amerika, maar heeft het sinds enkele maanden ook beschikbaar gemaakt in Nederland; gratis productvermeldingen in Google Shopping.

Eigenlijk werkt het vergelijkbaar met de gewone zoekresultaten in Google. Bovenaan staan de advertenties en daaronder de organische (gratis) resultaten. Dit geldt dus nu ook voor de producten in Google Shopping.

Just as we don’t charge sites to be part of the Google Search index, listings for participating retailers are eligible to appear in these results at no cost to them” - Google


Maar hoe krijg je die gratis vermeldingen dan?


En heeft betalen voor Shopping Ads nog wel nut?


Om met de laatste vraag te beginnen: ja. Het Shopping tabblad zal gratis vermeldingen tonen, maar de bovenste resultaten zijn nog altijd voor de gesponsorde producten. Geadverteerde producten blijven dus bovenaan zichtbaar en behouden daarmee het grootste klikaandeel.

Daarnaast tonen plekken als YouTube, Gmail en de Google Search resultatenpagina alleen de betaalde advertenties. Als (betalende) adverteerder zul je daarom weinig tot geen verkeer mislopen.

De gratis productvermeldingen kun je dus het beste zien als een mooie aanvulling op je bestaande Shopping campagnes. Wanneer je namelijk al Google Shopping campagnes draait via een productfeed in het Merchant Center, kun je met enkele klikken ook de gratis vermeldingen activeren.

Zet je nog geen Shopping in? Ook dan is het een mooie stap om hiermee aan de slag te gaan. Je moet er alleen iets meer voor doen.

Stap voor stap

Zo krijg je gratis vermeldingen op Google Shopping

Wanneer je gratis vermeldingen in Google Shopping wilt van jouw producten, moet je op een aantal zaken letten:

Een Google Merchant Center account

  1. Als je nog niet adverteert in Google Shopping, is de eerste stap om een Google Merchant Center account aan te maken.
  2. Na het aanmaken van een account laad je een productfeed uit jouw webshop in via Producten > Feeds.
  3. Zodra je producten succesvol zijn ingeladen bij Merchant Center, dien je in de instellingen aan te geven dat je producten op 'surfaces across Google' wilt tonen.
  4. Vervolgens ga je naar Groei en dan naar Programma's beheren. Hier kun je aangeven dat je Platforms van Google in wilt schakelen. Wanneer je dit gedaan hebt kunnen je producten gratis in Google Shopping verschijnen!
  5. Om de resultaten te bekijken ga je in Merchant Center naar Prestaties, waarbij je de cijfers ziet van de onbetaalde advertenties.
Gratis productvermeldingen in Google Shopping

Je productfeed aanvullen

Google Shopping haalt de producten die vermeld worden uit je productfeed. Het is dus belangrijk om al je producten goed in je feed te zetten. Deze productdata gebruikt Google namelijk om relevante producten te tonen. Hoe beter je feed is gevuld en geoptimaliseerd, hoe meer verkeer je hiermee zult genereren.

Let er bij het optimaliseren van de producten in je productfeed op dat:

  • Informatie over je producten gedetailleerd is en up-to-date.
  • De titels die je producten beschrijven duidelijk aangeven om wat voor product het gaat.
  • Je de zoekwoorden die klanten zouden gebruiken in gedachten houdt en verwerkt in je titel én beschrijving, door vooraf een zoekwoordonderzoek te doen.
  • Alle relevante informatie over de producten vermeld wordt. Denk hierbij aan maten en doelgroep.
  • De Google productcategorie ook wordt meegegeven. Hierdoor weet Google exact wat voor product het is en hoeft het niet in te schatten op basis van jouw producttitel.
Wat levert het op?

Resultaten in Merchant Center

Wanneer je alles goed hebt ingesteld en bent aangemeld voor de gratis resultaten, zie je in jouw Merchant Center de resultaten die de gratis vermeldingen realiseren. Onder het kopje 'prestaties > dashboard' kun je de vertoningen, klikken en CTR inzien van jouw gratis vermeldingen.

Conclusie: verwacht van deze vermeldingen dus geen enorme stijging in gratis verkeer. Het is een leuke aanvulling die zorgt voor nét dat extra verkeer en bestellingen. Zonde dus om te laten liggen!

Gratis Google Shopping resultaten
We helpen je graag op weg!

Hulp nodig?

Aan de slag met de gratis vermeldingen, maar kom je ergens niet uit? Laat het gerust weten. We kijken graag even mee!

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.