moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Campaign tracking

In deze blog ontdek je hoe je de URL's van campagnes volledig meetbaar maakt en hoe je deze resultaten terug kunt vinden in Analytics. Weet precies waar je verkeer vandaan komt.

Utm tag links meetbaar

Campaign tracking

Goede content maken is zwoegen, schrappen, herformuleren en soms weer helemaal opnieuw beginnen. Vraag je jezelf wel eens af wat uiteindelijk het effect is van die content waar je zo hard op gebikkeld hebt? Met behulp van tracking links kun je precies zien of die toffe post op Facebook, die mooie e-mailing of die sublieme online advertentie op bijvoorbeeld Google of Instagram daadwerkelijk verkeer naar jouw website oplevert. En of die bezoekers lang op je website blijven. Gebruik je tracking links, dan laat Google Analytics je in één overzicht precies zien welke content op welke kanalen jou de meeste en meest kwalitatieve websitebezoeken opleveren. Superhandig om mee te testen, optimaliseren en om te bepalen waar je in de toekomst strategisch nog meer op moet inzetten!

Nog beter nieuws: er is een handige én gratis tool om je content en campagnes te tracken (campaign tracking). Met de Campaign URL Builder maak je specifieke url's voor jouw online campagnes - of dat nou e-mails, organische socialmedia-berichten of online advertenties zijn. Zo kun je op campagne-, advertentieset- en advertentieniveau de resultaten in Google Analytics bijhouden. In deze blog leg ik je heel praktisch uit hoe je hier effectief gebruik van maakt.

Campagne gegevens meten campaign tracking

Wat is campaign tracking?

De term zegt het eigenlijk al: met campaign tracking traceer je van welke online campagne jouw websitebezoekers komen. Je maakt voor je online campagnes speciale url's aan, waarmee je in Google Analytics overzichtelijk kunt zien hoeveel websitebezoekers welke campagne oplevert. Zo'n campagnelink maak je eenvoudig in Campaign URL Builder door parameters toe te voegen aan de huidige links die je gebruikt voor jouw campagnes.

Campagnevariabelen (parameters)

Campaign URL Builder onderscheidt vijf verschillende variabelen, ofwel parameters, waarmee de campagnelink wordt gebouwd. Dit zijn: source, medium, name, term en content. De eerste drie parameters zijn de belangrijkste en dienen voor elke campagne ingevuld te worden. Term en content zijn optioneel.

Campaign Source
De campaign source staat voor de bron van de campagne; waar komt de bezoeker vandaan als hij op je website terecht komt? De bron kan bijvoorbeeld één van je socialmedia-kanalen zijn (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.), maar ook Google, Bing of je nieuwsbrief. Plaats hier dus de bron waarop jij jouw content en link zal plaatsen.

Campaign url builder gebruiken

Campaign Medium
Dit is het medium waarvan je gebruikmaakt met je campagne. Dat kan zijn:

  • Organisch: dit is het zoekverkeer waar de betaalde zoekresultaten buiten vallen. Google Analytics identificeert automatisch niet-betaald verkeer vanuit zoekmachines als Google en Bing.
  • CPC: dit betreft het betaalde zoekverkeer (cost per click), zoals Google Ads of Facebook Advertising.
  • E-mail: verkeer dat komt vanuit mailings, bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
  • Social: verkeer vanuit organische, dus niet gesponsorde, socialmedia-berichten.
  • Referral: dit betreft het standaardmedium wanneer er niets anders is ingesteld.

Campaign Name
De campaign name betreft de naam van de campagne. Probeer de namen zo kort mogelijk te houden, maar wel uniek! De kans is groot dat je campagnes hebt met eenzelfde bron en medium, zorg er daarom voor dat je de campagnes kunt onderscheiden aan de hand van de naam.

Campaign Term
Deze wordt meestal gebruikt om meer informatie te geven over de campagne. Denk bijvoorbeeld aan 'actie' of 'nieuwe klanten'. Deze variabele is niet verplicht.

Campaign Content
Oorspronkelijk bedoeld om de aangeklikte inhoud te omschrijven; het onderwerp van het bericht of artikel waarnaar wordt doorgelinkt. Ook deze variabele is niet verplicht.

Campagnelink
Zie hieronder hoe de campagnelink, na het invullen van de velden, eruit komt te zien. Let op: hierbij zijn alleen de vereiste drie parameters (bron, medium en naam) ingevuld. Wat je nu ziet is nogal een lange link, wat uiteraard niet mooi is als je deze wilt plakken op je website of in je socialmedia-post. Om dit te verhelpen, klik je op de button 'Convert URL to short link', hierbij krijg je een verkorte link die je vervolgens kunt kopiëren. Let er hierbij wel op dat de verkorte link een stuk 'minder betrouwbaar' over kan komen.

Bij welke middelen kun je campaign tracking toepassen?

Bij eigenlijk alle middelen is het toepassen van campaign tracking mogelijk. Of het nou gaat om een socialmedia-bericht, een mailing of een Google Ads-campagne, het is bij alle middelen te gebruiken. Op deze wijze kun je het effect van elk middel dat je inzet exact meten. Lees hieronder verder hoe het gebruik van de Campaign URL Builder precies in zijn werk gaat.

Campaign url builder tips

Hoe gebruik je de Campaign URL Builder?

Campaign URL Builder onderscheidt vijf verschillende variabelen, ofwel parameters, waarmee de campagnelink wordt gebouwd. Dit zijn: source, medium, name, term en content. De eerste drie parameters zijn de belangrijkste en dienen voor elke campagne ingevuld te worden. Term en content zijn optioneel en dus niet vereist om in te vullen, deze zijn dan ook niet meegenomen in deze blog. Hoe maak je effectief gebruik van de Campaign URL Builder? Volg dit stappenplan!

Campaign url builder gebruiken

Stappenplan URL builder

Stap 1: Ga naar de Campaign URL Builder.

Stap 2: Plak de URL, waarnaar de campagne moet linken, onder 'Website URL'.

Stap 3: Vul bij Campaign Source de bron van de campagne in, waarop jij je content plaatst. De bron kan bijvoorbeeld één van je socialmedia-kanalen zijn (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.), maar ook Google, Bing of je nieuwsbrief.

Stap 4: Vul bij Campaign Medium het medium van de campagne in. Gaat het om een betaalde campagne op bijvoorbeeld Google of Facebook? Vul dan 'cpc' (cost per click) in. Betreft het organisch zoekverkeer, dus niet-betaald verkeer vanuit zoekmachines, vul dan 'organisch' in. Bij een e-mailcampagne vul je 'e-mail' in en bij een niet-gesponsord socialmedia-bericht vul je 'social' in.

Stap 5: Vul bij Campaign Name de naam van de campagne in. Probeer deze kort en bondig te houden, maar wel uniek per campagne, zodat de resultaten te onderscheiden zijn in Google Analytics.

Stap 6: De campagnelink is opgebouwd en kan nu gebruikt worden voor je campagne. Klik op Copy URL om de campagnelink te kopiëren (zie afbeelding hieronder).

Stap 7: Wil je de link in je socialmedia-post of nieuwsbrief plakken, dan is het wellicht 'mooier' om deze lange campagnelink in te korten. Hiervoor klik je op Convert URL to Short link. Deze link meet dezelfde gegevens voor Google Analytics. Let hierbij wel op dat de verkorte link wat minder betrouwbaar over kan komen, omdat de bron niet meteen zichtbaar is.

Campagnelink bouwen url builder

Hoe vind je de resultaten terug in Google Analytics?

Dit is natuurlijk waar je het voor doet: inzichtelijk krijgen hoe de verschillende campagnelinks presteren. Hiervoor gaan we naar Google Analytics. Volg 't stappenplan hieronder om dit goed onder de knie te krijgen.

Stap 1: Ga naar Google Analytics > Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. Nu zie je een overzicht met gegevens van jouw websitebezoekers. Onder meer het aantal gebruikers, aantal sessies en de gemiddelde sessieduur per bezoeker.

Campaign tracking uitleg marketing

Stap 2: Nu willen we weten wat de prestaties zijn per campagne(link). Om dit inzichtelijk te krijgen, ga je naar het dropdown-menu secundaire dimensie (zie hieronder). Zoek op 'campagne' en klik vervolgens op campagne.

Campaign tracking google analytics

Stap 3: Nu krijg je jouw waardevolle inzichten. In de resultaten zie je de verschillende campagnelinks en het wordt dus duidelijk welke campagne de meeste websitebezoekers trekt, welke campagne de bezoekers het langst op de website houdt en welke campagne dus het meest effectief is.

Let op: bij onderstaand voorbeeld werd campaign tracking enkel ingezet bij Facebook advertising. Vandaar dat bij alle campagnes - met een campagnenaam - het bron/medium Facebook/cpc is. Zoals te zien is, kan er onder campagne wél onderscheid gemaakt worden tussen verschillende landen. Hieruit kan geconcludeerd worden in welk land de campagne het beste presteert.

Google analytics campaign tracking

Stap 4: Na het inzichtelijk hebben van de campagneprestaties ben je er nog niet. Er volgt nog een laatste belangrijke stap, namelijk het bijsturen van de campagnes aan de hand van de gegevens. Welke campagnes presteren goed? Investeer in deze campagnes. Zitten er slecht lopende campagnes tussen? Dan verdienen deze aandacht. Misschien is het beter om de slecht presterende campagnes volledig stop te zetten en te focussen op de campagnes die veel rendement behalen. Dit zijn de conclusies uit campaign tracking en de verbeterslagen die jij moet maken. Succes!

Meer informatie over campaign tracking?

Zou je na het lezen van deze blog graag nog meer inzicht willen verkrijgen in campaign tracking of dit willen uitbesteden? Dit is uiteraard mogelijk! Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op via onderstaande button of bel ons gerust: 0544 - 22 11 22.

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Head of ecommerce

Sjoerd Pijnappel

Samen met mijn team help ik de omzetdoelstelling van jouw webshop te behalen. Te overstijgen! Dit doe ik met een duidelijke strategie, want met focus en structuur kun jij - net als wij - optimaal aan de omzetgroei werken. Samen zijn wij één team en samen vieren wij jouw succes! Wat wil jij bereiken? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Je hebt bedrijfsdoelen, een visie. Maar hoe kom je daar? Ik help je met het uitzetten van die strategie, plannen en werkzaamheden. We gaan samen om tafel en zorgen voor een realistisch marketingdoel. Van die gesprekken krijg ik energie. Jij hoop ik ook! Ook in de rest van onze samenwerking blijf ik je aanspreekpunt. Wel zo handig, weet je altijd wie je moet hebben. Heb jij een uitdaging? Bel, mail, ik spreek je graag!

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Ads specialist

Judith Woordes

De beste Google Ads strategie op basis van jouw bedrijfsdoelstellingen? Als Google Ads specialist vind ik 'm. Simpel gezegd, ik focus op de vraag: Hoe krijgen we jouw product of boodschap in de spotlights bij je doelgroep? Om dat te doen, breng ik het zoekgedrag van je doelgroep in kaart. En richt ik advertenties met de juiste boodschap op de juiste personen. Door te blijven optimaliseren, analyseren en experimenteren spelen we samen in op elke kans. Dus wil jij zorgen dat potentiële klanten jou vinden? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Advertising Specialist

Luuk Vossers

Zet je producten in de schijnwerpers en boost sales! Ik zorg dat ze elke dag zichtbaar zijn bij de juiste mensen, op de juiste manier. Én natuurlijk converteren. Van de perfecte producttitel tot een scherpe prijs en beeld, alles moet kloppen. Met slimme tracking zie ik direct wat werkt en waar we kunnen bijsturen. Zo halen we samen meer relevant verkeer binnen en verhogen we de omzet. En overstijgen we de verwachtingen? Ja, dan maak ik daar graag een feestje van! 🚀

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Head of leadgen

Sander Huting

Mijn focus is ervoor zorgen dat het team optimaal presteert, zodat we samen de beste resultaten halen voor klanten. Voor jou! Daarin werk ik het best met een helder doel voor ogen. Een punt waar we samen naartoe werken. Effectief, doelgericht en efficiënt. Ik word heel gelukkig van blije collega's en blije klanten. Dus zullen we bij jouw doelgroep de juiste snaar raken en je business laten groeien? Ik kijk ernaar uit!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Giel 4x5 0203136
Digital marketeer

Giel ter bogt

Hoger komen in Google? Je doelgroep niet alleen bereiken, maar daadwerkelijk laten converteren? Met SEO, Social ads en tracking zet ik me elke dag in voor het verbeteren van jouw online prestaties. Want ik ben blij als jij dat ook bent. Echt! Dus, wanneer gaan we samenwerken aan onze digital happiness?

Niice Evi
Content marketeer

Evi Tanck

Als creatieve content marketeer bij Niice werk ik voornamelijk aan het bedenken én creëren van opvallende content voor campagnes. Of het nu gaat om Valentijnsdag, Kerstmis, Black Friday of een andere vette actie of sale - ik zorg ervoor dat je campagne impact maakt!

Klaar om de juiste snaar te raken bij jouw doelgroep?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.