Campaign tracking
In deze blog ontdek je hoe je de URL's van campagnes volledig meetbaar maakt en hoe je deze resultaten terug kunt vinden in Analytics. Weet precies waar je verkeer vandaan komt.
Campaign tracking
Goede content maken is zwoegen, schrappen, herformuleren en soms weer helemaal opnieuw beginnen. Vraag je jezelf wel eens af wat uiteindelijk het effect is van die content waar je zo hard op gebikkeld hebt? Met behulp van tracking links kun je precies zien of die toffe post op Facebook, die mooie e-mailing of die sublieme online advertentie op bijvoorbeeld Google of Instagram daadwerkelijk verkeer naar jouw website oplevert. En of die bezoekers lang op je website blijven. Gebruik je tracking links, dan laat Google Analytics je in één overzicht precies zien welke content op welke kanalen jou de meeste en meest kwalitatieve websitebezoeken opleveren. Superhandig om mee te testen, optimaliseren en om te bepalen waar je in de toekomst strategisch nog meer op moet inzetten!
Nog beter nieuws: er is een handige én gratis tool om je content en campagnes te tracken (campaign tracking). Met de Campaign URL Builder maak je specifieke url's voor jouw online campagnes - of dat nou e-mails, organische socialmedia-berichten of online advertenties zijn. Zo kun je op campagne-, advertentieset- en advertentieniveau de resultaten in Google Analytics bijhouden. In deze blog leg ik je heel praktisch uit hoe je hier effectief gebruik van maakt.
Wat is campaign tracking?
De term zegt het eigenlijk al: met campaign tracking traceer je van welke online campagne jouw websitebezoekers komen. Je maakt voor je online campagnes speciale url's aan, waarmee je in Google Analytics overzichtelijk kunt zien hoeveel websitebezoekers welke campagne oplevert. Zo'n campagnelink maak je eenvoudig in Campaign URL Builder door parameters toe te voegen aan de huidige links die je gebruikt voor jouw campagnes.
Campagnevariabelen (parameters)
Campaign URL Builder onderscheidt vijf verschillende variabelen, ofwel parameters, waarmee de campagnelink wordt gebouwd. Dit zijn: source, medium, name, term en content. De eerste drie parameters zijn de belangrijkste en dienen voor elke campagne ingevuld te worden. Term en content zijn optioneel.
Campaign Source
De campaign source staat voor de bron van de campagne; waar komt de bezoeker vandaan als hij op je website terecht komt? De bron kan bijvoorbeeld één van je socialmedia-kanalen zijn (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.), maar ook Google, Bing of je nieuwsbrief. Plaats hier dus de bron waarop jij jouw content en link zal plaatsen.
Campaign Medium
Dit is het medium waarvan je gebruikmaakt met je campagne. Dat kan zijn:
- Organisch: dit is het zoekverkeer waar de betaalde zoekresultaten buiten vallen. Google Analytics identificeert automatisch niet-betaald verkeer vanuit zoekmachines als Google en Bing.
- CPC: dit betreft het betaalde zoekverkeer (cost per click), zoals Google Ads of Facebook Advertising.
- E-mail: verkeer dat komt vanuit mailings, bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
- Social: verkeer vanuit organische, dus niet gesponsorde, socialmedia-berichten.
- Referral: dit betreft het standaardmedium wanneer er niets anders is ingesteld.
Campaign Name
De campaign name betreft de naam van de campagne. Probeer de namen zo kort mogelijk te houden, maar wel uniek! De kans is groot dat je campagnes hebt met eenzelfde bron en medium, zorg er daarom voor dat je de campagnes kunt onderscheiden aan de hand van de naam.
Campaign Term
Deze wordt meestal gebruikt om meer informatie te geven over de campagne. Denk bijvoorbeeld aan 'actie' of 'nieuwe klanten'. Deze variabele is niet verplicht.
Campaign Content
Oorspronkelijk bedoeld om de aangeklikte inhoud te omschrijven; het onderwerp van het bericht of artikel waarnaar wordt doorgelinkt. Ook deze variabele is niet verplicht.
Campagnelink
Zie hieronder hoe de campagnelink, na het invullen van de velden, eruit komt te zien. Let op: hierbij zijn alleen de vereiste drie parameters (bron, medium en naam) ingevuld. Wat je nu ziet is nogal een lange link, wat uiteraard niet mooi is als je deze wilt plakken op je website of in je socialmedia-post. Om dit te verhelpen, klik je op de button 'Convert URL to short link', hierbij krijg je een verkorte link die je vervolgens kunt kopiëren. Let er hierbij wel op dat de verkorte link een stuk 'minder betrouwbaar' over kan komen.
Bij welke middelen kun je campaign tracking toepassen?
Bij eigenlijk alle middelen is het toepassen van campaign tracking mogelijk. Of het nou gaat om een socialmedia-bericht, een mailing of een Google Ads-campagne, het is bij alle middelen te gebruiken. Op deze wijze kun je het effect van elk middel dat je inzet exact meten. Lees hieronder verder hoe het gebruik van de Campaign URL Builder precies in zijn werk gaat.
Hoe gebruik je de Campaign URL Builder?
Campaign URL Builder onderscheidt vijf verschillende variabelen, ofwel parameters, waarmee de campagnelink wordt gebouwd. Dit zijn: source, medium, name, term en content. De eerste drie parameters zijn de belangrijkste en dienen voor elke campagne ingevuld te worden. Term en content zijn optioneel en dus niet vereist om in te vullen, deze zijn dan ook niet meegenomen in deze blog. Hoe maak je effectief gebruik van de Campaign URL Builder? Volg dit stappenplan!
Stappenplan URL builder
Stap 1: Ga naar de Campaign URL Builder.
Stap 2: Plak de URL, waarnaar de campagne moet linken, onder 'Website URL'.
Stap 3: Vul bij Campaign Source de bron van de campagne in, waarop jij je content plaatst. De bron kan bijvoorbeeld één van je socialmedia-kanalen zijn (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.), maar ook Google, Bing of je nieuwsbrief.
Stap 4: Vul bij Campaign Medium het medium van de campagne in. Gaat het om een betaalde campagne op bijvoorbeeld Google of Facebook? Vul dan 'cpc' (cost per click) in. Betreft het organisch zoekverkeer, dus niet-betaald verkeer vanuit zoekmachines, vul dan 'organisch' in. Bij een e-mailcampagne vul je 'e-mail' in en bij een niet-gesponsord socialmedia-bericht vul je 'social' in.
Stap 5: Vul bij Campaign Name de naam van de campagne in. Probeer deze kort en bondig te houden, maar wel uniek per campagne, zodat de resultaten te onderscheiden zijn in Google Analytics.
Stap 6: De campagnelink is opgebouwd en kan nu gebruikt worden voor je campagne. Klik op Copy URL om de campagnelink te kopiëren (zie afbeelding hieronder).
Stap 7: Wil je de link in je socialmedia-post of nieuwsbrief plakken, dan is het wellicht 'mooier' om deze lange campagnelink in te korten. Hiervoor klik je op Convert URL to Short link. Deze link meet dezelfde gegevens voor Google Analytics. Let hierbij wel op dat de verkorte link wat minder betrouwbaar over kan komen, omdat de bron niet meteen zichtbaar is.
Hoe vind je de resultaten terug in Google Analytics?
Dit is natuurlijk waar je het voor doet: inzichtelijk krijgen hoe de verschillende campagnelinks presteren. Hiervoor gaan we naar Google Analytics. Volg 't stappenplan hieronder om dit goed onder de knie te krijgen.
Stap 1: Ga naar Google Analytics > Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. Nu zie je een overzicht met gegevens van jouw websitebezoekers. Onder meer het aantal gebruikers, aantal sessies en de gemiddelde sessieduur per bezoeker.
Stap 2: Nu willen we weten wat de prestaties zijn per campagne(link). Om dit inzichtelijk te krijgen, ga je naar het dropdown-menu secundaire dimensie (zie hieronder). Zoek op 'campagne' en klik vervolgens op campagne.
Stap 3: Nu krijg je jouw waardevolle inzichten. In de resultaten zie je de verschillende campagnelinks en het wordt dus duidelijk welke campagne de meeste websitebezoekers trekt, welke campagne de bezoekers het langst op de website houdt en welke campagne dus het meest effectief is.
Let op: bij onderstaand voorbeeld werd campaign tracking enkel ingezet bij Facebook advertising. Vandaar dat bij alle campagnes - met een campagnenaam - het bron/medium Facebook/cpc is. Zoals te zien is, kan er onder campagne wél onderscheid gemaakt worden tussen verschillende landen. Hieruit kan geconcludeerd worden in welk land de campagne het beste presteert.
Stap 4: Na het inzichtelijk hebben van de campagneprestaties ben je er nog niet. Er volgt nog een laatste belangrijke stap, namelijk het bijsturen van de campagnes aan de hand van de gegevens. Welke campagnes presteren goed? Investeer in deze campagnes. Zitten er slecht lopende campagnes tussen? Dan verdienen deze aandacht. Misschien is het beter om de slecht presterende campagnes volledig stop te zetten en te focussen op de campagnes die veel rendement behalen. Dit zijn de conclusies uit campaign tracking en de verbeterslagen die jij moet maken. Succes!
Meer informatie over campaign tracking?
Zou je na het lezen van deze blog graag nog meer inzicht willen verkrijgen in campaign tracking of dit willen uitbesteden? Dit is uiteraard mogelijk! Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op via onderstaande button of bel ons gerust: 0544 - 22 11 22.