Wervingscampagne voor nieuwe werknemers
Lukt het jou om je openstaande vacatures te vullen? De werkloosheid in Nederland neemt af. Geweldig natuurlijk, maar dat betekent twee dingen: de krapte op de arbeidsmarkt neemt toe en het werven van werknemers wordt steeds lastiger.
Hoe blijf je de competitie voor en zorg je ervoor dat jouw groei niet wordt belemmerd? Het begint met een goed doordachte wervingscampagne.

Het aanbod op de arbeidsmarkt is krap…
Hoe vind jij jouw nieuwe werknemers?
Als bedrijf of organisatie moet je steeds beter je best doen om talenten aan te trekken. De rollen zijn omgedraaid en de sollicitanten hebben de macht. Het aanbod banen is enorm, dus waarom zouden ze bij jou solliciteren?
In de ‘war on talent’ moet je creatief en slim zijn. Jij als werkgever solliciteert als het ware bij je kandidaat, dus wat wil je dat zij van jou weten? Wat maakt jou uniek en wat maakt jouw banen aantrekkelijk? Waarom moeten ze jouw baan aannemen?
Er komt meer kijken bij de juiste kandidaten bereiken en hen dit duidelijk maken. Van diepte interviews met je huidige werknemers tot een werken-bij omgeving en van kritisch naar je eigen bedrijf kijken tot originaliteit. Kortom: een alomvattende wervingscampagne.

Hoe bereik jij snel en veel potentiële sollicitanten?
Snel en veel potentiële sollicitanten bereiken? LinkedIn, Indeed, jobboards en Google4Jobs zijn vaak de eerste kanalen die worden ingezet.
- LinkedIn: start campagnes waarin je target op specifieke mensen. Denk aan mensen met een bepaalde opleiding, ervaring of functie. Je selecteert kenmerken van de mensen die jij zoekt voor jouw vacature en gebruikt die voor de targeting in LinkedIn;
- Indeed: plaats organische en betaalde promoties op hét platform voor werkzoekenden en zorg dat zij jou kunnen vinden (let wel op dat er tegenwoordig veel ‘spam’-achtige sollicitaties binnenkomen);
- Jobboards: hoewel Indeed en LinkedIn de bekendste zijn, worden meer vacaturesites actief gebruikt door werkzoekenden. Denk aan de Nationale Vacaturebank, Monsterboard, maar ook Facebook en Randstad.
- GoogleForJobs: ook in Google wil je vindbaar zijn met jouw vacatures. Door te zorgen dat jouw vacatures netjes worden opgemaakt (Structured Data), vergroot je de kans dat ze worden opgenomen in GoogleForJobs. Hierdoor verschijnen jouw vacatures in de speciaal gemaakte zoekresultaten voor vacatures in Google.

5 tips voor een succesvolle wervingscampagne
Je zoekt nu al maanden naar een nieuwe collega om die ene vacature te vullen. Je doet je best, blijft je vacature delen, maar het mag niet baten. Hoe vul jij je openstaande vacatures in deze competitieve recruitmentmarkt? Wij geven vijf tips om je inspanningen om te zetten naar een succesvolle wervingscampagne!
De basis van het aantrekken van werknemers voor je vacatures? Juist. Dat is een leuke baan! Een baan met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, een hecht team, duurzame initiatieven, ontspan momenten, leuke uitjes, gezamenlijk sporten…
Kortom: goed werkgeverschap dat volgt uit en resulteert in een aantrekkelijke baan. Draag jij extern én intern al uit hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken? Nee? Zet dan nu de eerste stap op de weg naar succesvolle werving.
Het moet voor elke kandidaat duidelijk zijn wat een functie inhoudt. Maar misschien nog belangrijker: het moet in één oogopslag duidelijk zijn waarom kandidaten bij jóuw bedrijf op deze baan moeten solliciteren. Schrijf geen teksten als ‘goede arbeidsvoorwaarden of ‘leuke collega’s’, maar bedenk wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Wat jullie belangrijk vinden. Formuleer dat en focus op die kernwaarden.
Laat jouw bedrijf, je werknemers en je vacatures zien. Op meerdere kanalen. Op meerdere manieren. Zet niet enkel LinkedIn of Indeed in, maar laat je zien op instagram en Snapchat, via Google en ook offline. En pas je boodschap aan op het kanaal. Ga voor die integrale aanpak, bereik kandidaten op het juiste moment en de juiste wijze, en laat echt een indruk achter.
Dé plek waar sollicitanten-in-spe alvast een kijkje in de keuken kunnen nemen. Daar waar je bezoekers laat kennismaken met je organisatie, de mensen die er werken en natuurlijk dat wat jullie bijzonder maakt. Met je eigen werken-bij website of omgeving heb jij in de hand wat je kandidaten zien, lezen en voelen. Dus toon lef en laat zien wat jullie in huis hebben. Laat zien waarom men wil werken bij jouw bedrijf!
Krapte op de arbeidsmarkt betekent drukte op de recruitmentmarkt. Wil jij eruit springen tussen al die andere bedrijven die net als jij werknemers proberen te werven? Dan moet je het anders aanpakken dan zij. Wees origineel, val op en laat een blijvende indruk achter. Daardoor springen jouw bedrijf en jouw vacatures eruit en weet jij daadwerkelijk jouw vacatures te vullen!
80 nieuwe werknemers binnen 6 maanden voor 247TailorSteel
247TailorSteel is een bedrijf met veel ambitie. Zij breiden uit met nieuwe vestigingen en moeten daarom in korte tijd veel nieuwe werknemers aannemen. 80 nieuwe werknemers om precies te zijn. En dat binnen een half jaar tijd.
Een gave uitdaging waarvoor wij samen een succesvolle integrale campagne hebben opgezet. Zo succesvol dat de doelstelling ruim is behaald. Lees de volledige case hier, inclusief voorbeelden!

Haal alles uit de kast voor jouw nieuwe werknemers
Klaar om jouw pogingen om te zetten in een succesverhaal? Of direct goed beginnen als het gaat om de werving van collega’s? Haal alles uit de kast voor je nieuwe werknemers.
Wij helpen je graag met het uitdenken, opzetten en uitvoeren van een succesvolle wervingscampagne! Laat ons weten waar je onze hulp kunt gebruiken, dan gaan wij voor én met jou aan de slag.