Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Leadgeneratie

Wil je graag dat jouw website leads genereert? Dat het meer contactgegevens van mensen oplevert die relevant zijn voor jou en waar je daadwerkelijk iets mee kunt? Dat is mogelijk, maar mensen laten niet zomaar hun gegevens achter op een website. Daar zal je echt iets voor terug moeten doen. Zoals het aanbieden van relevante content, die jouw doelgroep daadwerkelijk helpt bij een uitdaging.

Voor wie schrijf je je content?

Om te starten met leadgeneratie, zal je eerst een paar zaken helder moeten krijgen. Wie is jouw doelgroep? Waar werkt hij of zij, en in welke functie? Wat zijn de uitdagingen waar hij of zij tegenaan loopt? Hoe kun jij daarbij van dienst zijn? Welke alternatieve oplossingen zijn er voor deze persoon? Op basis van dit soort vragen stel je een profiel op van jouw ideale klant. Dit is de persoon voor wie jij je content schrijft. Dit is de persoon die jij gaat helpen bij zijn of haar uitdagingen.

Benader je ideale klant op het juiste moment met de juiste content

Vervolgens breng je de customer journey in kaart. Zit jouw ideale klant nog in de fase van onderzoek doen naar het probleem waar hij of zij tegenaan loopt? Of is de persoon zich bewust van zijn probleem en de mogelijke oplossingen aan het afwegen? Misschien weet je ideale klant ondertussen al welke oplossing de juiste is, maar twijfelt hij of zij nog over de juiste leverancier van het product of de dienst. In al deze fases, respectievelijk oriëntatie, overweging en beslissing, zal je andere content moeten aanbieden.

Start met het genereren van leads met relevante content

Leads kun je genereren in al deze fases. Zo kun je voor die twijfelaar tussen een aantal oplossingen, een demo aanbieden om hem of haar te overtuigen. Voor die persoon die nog op zoek is naar meer informatie over een uitdaging, schrijf je een blog met daarnaast een aantrekkelijk e-book met praktische tips over het oplossen van die uitdaging. Content zoals de demo en het e-book bied je aan achter een formulier. Als het goede, relevante en aantrekkelijke content is waar jouw ideale klant echt iets aan heeft, dan zijn zij bereid hiervoor gegevens achter te laten. Hoe rijker jouw website is aan relevante content, interessante blogs en aantrekkelijke downloads, hoe meer leads je zult genereren.

Leads managen

Zodra bezoekers hun gegevens hebben achtergelaten via zo’n formulier, zijn zij een lead. Je hebt contactgegevens en je weet dat zij geïnteresseerd zijn. Maar hoe weet je nou precies hoe geïnteresseerd die lead is? En hoe zorg je ervoor dat je een lead die in de eerste fase van oriëntatie zit, op een efficiënte manier van meer content kunt voorzien om hem of haar naar de tweede en derde fase te krijgen? Marketing automation lost deze praktische uitdagingen rondom leadgeneratie op.