moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
sluiten
moving gradient dot moving gradient dot

PWA '1627 Door Mijn Ogen' staat live!

"Oost Gelre treedt in voetsporen van Liberation Route met Spaanse route - de route van de tachtigjarige oorlog".

Gemeente Oost Gelre kwam bij ons met de vraag om een interactieve app te ontwikkelen. Hierop adviseerden wij om een PWA (Progressive Web App) te ontwikkelen. Met deze techniek kun je de functionaliteiten van een app (camera, locatie, pushberichten) gebruiken in een website-omgeving.

Gaaf hoe historie, innovatie, offline en online op deze manier samenkomen in een pilot!

1627 Door mijn ogen
Het vraagstuk van

Gemeente Oost Gelre

Gemeente Oost-Gelre wil als initiatiefnemer een internationale Spaanse route opzetten. Dit grote project draait om een educatieve route vol belangrijke verhalen en plekken uit de tachtigjarige oorlog. Een oorlog waar Groenlo zoals je weet een grote rol in heeft gespeeld. Groenlo is dan ook een groot onderdeel van de route.

De vraag om een subsidie voor het project werd goedgekeurd door Provincie Gelderland. Wel wilden zij graag een werkend prototype van een app zien. Toch vonden wij dat een standaard mobiele applicatie niet de oplossing was, aangezien deze naar alle waarschijnlijkheid weinig gedownload zou worden. De oplossing? Een Progressive Web Applicatie (PWA).

Het project is opgezet in samenwerking met DST, IdeeMedia en Gemeente Oost Gelre. De 8 karakters die in de app voorbij komen en hun locatie zijn bepaald door DST, zij hebben ook de verhalen geschreven en animaties gemaakt. Wij konden ons daardoor vastbijten op het ontwerp van de PWA en de technische realisatie ervan.

Een Progressive Web App (PWA)

Het resultaat

De Progressive Web App (PWA) is een nieuwe ontwikkeling op het gebied van web en app development. Voorheen bestond een groot verschil tussen web en app oplossingen, maar de PWA biedt nu een sterke mix tussen website en native mobile app. Een PWA bedient alle apparaten met één oplossing, de PWA kan namelijk als mobiele app en als website gebruikt worden. De PWA maakt het dus mogelijk om functies van de telefoon aan te roepen, waardoor we gebruik konden maken van QR-codes.

Een ander voordeel van de PWA is dat geïnteresseerden geen app hoeven te downloaden, het spel kan direct na het scannen van de QR-code beginnen! Weer een drempel minder om mee te doen dus, daar kan geen app tegenop.

Spaanseroute case

1627 door mijn ogen

Het project is “1627 door mijn ogen" genoemd. De doelgroep is het algemene publiek, verwoord in ‘familie de jong’, en de focus ligt op educatie. Het draait dan ook om 8 verschillende personages met elk zijn of haar eigen verhaal over leven in Groenlo tijdens de tachtigjarige oorlog. Het doel is om de acht bewoners te vinden en hun verhalen te ontdekken.

Unieke verhalen door mijn ogen

De acht personages in Groenlo

  • Massimo – huursoldaat voor de Spanjaarden
  • Paulus – priester Oude Calixtuskerk
  • Hendrika van Kleef – vrouw van de schout
  • Lysken van Burem – herbergierster
  • Harmen Conix - boerenzoon
  • Willem van Bredevoort - handelaar
  • Jan Bierum – bierbrouwer
  • Bregje – nichtje van de bierbrouwer
Camera aan en gaan

De QR-code

De 8 karakters zijn uitgesneden in cortenstaal en geplaatst op plekken in en rondom Groenlo, inclusief QR-code. Deelnemers kunnen zelf kiezen hoe ze willen lopen en waar ze beginnen. De plekken met karakters zijn te vinden op de kaart in de app. Omdat het doel is om rond te lopen door Groenlo, is de app ontwikkeld met de mobiel als uitgangspunt. Zijn deelnemers bij een stalen personage aangekomen? Dan klikken ze op ‘QR-code scannen’ en opent de camera van hun mobiele telefoon binnen de PWA. Wel zo makkelijk!

Door de code te scannen opent het dilemma van het personage in kwestie. Middels een keuzeboom kunnen deelnemers nu door de verhalen heen, keuzes maken voor het karakter en hun afloop bepalen. Spelenderwijs leren ze zo meer over het leven in Groenlo tijdens de 80-jarige oorlog!

Ook zo'n tof project?

Kom eens langs!

Ben jij op zoek naar een nieuwe website of zoek je een partner om online mee te groeien? Neem eens contact met ons op, dan praten we graag verder!

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.