moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Van tevreden klanten naar ambassadeurs, zo doe je dat!

Thijs - Nov 11, 2021 - 7 Minuten

Inmiddels is het alweer even geleden: mijn studie commerciële economie. Tijdens de studie werden we klaargestoomd voor het bedrijfsleven en waren we onder andere bezig met business development en marketing. Een studie vol webinars, seminars en trainingen. Één zin in het bijzonder uit deze bijeenkomsten is mij altijd bijgebleven: "Tevreden klanten zijn potentiële weglopers." Het is een zin die aangeeft dat je geen genoegen moet nemen met tevreden klanten; op het moment dat zij een goedkoper aanbod krijgen, zijn ze weg. Weet jij je klanten voldoende te binden? Dan kun jij je tevreden klanten omzetten in ambassadeurs. In deze blog leg ik er het fijne van uit!

Thijs vergadering
Product Leadership, Customer Intimacy & Operational Excellence

Traecy & Wiersema

Volgens Michael Treacy en Fred Wiersema is het belangrijk om de nummer één in de markt te zijn wat betreft Operational Excellence (het goedkoopste product), Product Leadership (het beste product) of Customer Intimacy (de klant staat centraal). Kijken we naar de waardepropositie van Treacy en Wiersema, dan heb je dus grofweg drie opties.

Wanneer je kiest voor Operational Excellence heb je minder van doen met het maken van ambassadeurs, maar zeker niet niks. Zo kunnen mensen aan anderen de tip geven om naar een specifiek bedrijf te gaan omdat ‘ze daar erg goedkoop produceren’. Wel is het zo dat je de goedkoopste bent en de klant weet dat ze minder goede service kunnen verwachten. Een voorbeeld hiervan is de Aldi, waar je de producten zelf uit dozen moet halen, langer in de rij moet staan en alles minder mooi gepresenteerd wordt. Dat is geen probleem voor de consument, omdat de Aldi producten met de laagste prijzen heeft. Leg je echter de focus op Product Leadership en hebben klanten slechte productervaringen, dan kan dit flinke gevolgen hebben. Ook wanneer jij claimt klanten centraal te stellen (Customer Intimacy) en je klanten slechts tevreden zijn, zijn de gevolgen negatief en creëer je geen ambassadeurs.

Traecy en wiersema
Tevreden klanten zijn potentiële weglopers

Het belang van ambassadeurs

De zin ‘Tevreden klanten zijn potentiële weglopers’, ook al is het inmiddels al dik 10 jaar geleden dat ik het hoorde, komt steeds bij mij terug. Bij alle nieuwe webinars die ik zie, alle nieuwe lezingen en onderzoeken die langskomen en met alle ervaringen uit de markt krijgt de zin weer meer lading. De zin is nu belangrijker dan ooit en dat heeft een aantal redenen.

1. Cowboys sterven uit

Waar, bijvoorbeeld in de marketing, kleine bedrijven met weinig expertise vroeger klanten binnenhaalden met agressieve verkooptechnieken die na een half jaar weer weg zijn, zijn nu overal op internet reviews te vinden. Door een toename in transparantie wordt het dus steeds belangrijker om een succesvol klantenbestand op te bouwen, mét ambassadeurs dus.

2. Hogere standaarden

Wij, als consument, weten wat we kunnen verwachten. Waar we vroeger altijd naar dezelfde partij gingen om een auto te kopen en we niet beter wisten dan de service die we kregen, weten we nu dankzij het internet hoe het ook kan. Daardoor kunnen we ook gemakkelijker bedrijven vergelijken, bijvoorbeeld via vergelijkingssites.

3. Afstand speelt geen rol

Waar je vroeger in de regio op zoek ging naar een partij, ligt nu de hele wereld voor je deur. Je keuzes zijn ruimer door de komst van het internet, dus als consument kies je gemakkelijk voor een andere partij.

Twee manieren om ambassadeurs te creëren

Één fan per dag

Mijn vader zei altijd tegen mij: “Je naam is je meest waardevolle bezit.” Verlies je jouw (goede) naam, dan is je geloofwaardigheid weg en kun je jouw producten niet meer goed aan de man brengen. Ook niet als je naar een andere markt gaat. Je wilt dus zuinig met je naam omgaan. Zorg er dus voor dat je altijd een stap extra zet en ambassadeurs maakt. Hoe? Dat omschrijft Jos Burgers in zijn boek “Eén fan per dag”. Volgens hem kun je twee dingen doen om klanten tevreden te maken:

  • Meer doen dan ze verwachten,

  • Of simpelweg minder beloven.

Door altijd één stap meer te zetten dan de concurrent of door de klant in eerste instantie minder te beloven, kunnen hun verwachtingen overtroffen worden. Tevredenheid is dus eigenlijk het resultaat min de verwachtingen.

Een fan per dag
Alles dat je geeft, krijg je terug

De balans opmaken

Het levensmotto van Jos Burgers is: ‘Alles dat je geeft, krijg je (ooit) terug.’​ Door te niks terug te verwachten en te blijven geven, presteren en investeren in mensen, zal uiteindelijk op de 'sociale bankrekening' een verschil ontstaan. Op het moment dat je die mensen nodig hebt of zij ergens aan denken, zullen ze bij jou terug komen. Zelf heb ik dit ook ervaren. Ik heb altijd klaargestaan voor mensen, wilde altijd helpen en zorg altijd dat ik dienstbaar ben, in de horeca maar ook bij bedrijven, mensen en vrienden die mijn hulp nodig hadden. Nu merk ik dat ik altijd als ik iets nodig heb, deze mensen iets terug willen doen. Investeren in je verhaal loont dus en reclame kan niet op tegen de kracht van mond-tot-mondreclame.

Elke dag een stapje meer

Investeren in je klanten

Het creëren van ambassadeurs is belangrijker én gemakkelijker dan ooit. Zet elke dag een extra stapje, betrokkenheid creëren zit in de kleine dingen. Zeker door de digitalisering en automatisering worden deze acties makkelijker. Zo helpt een goed CRM systeem in het betrekken van je klanten. Schrijf alle data van klanten op, denk aan hobby's en verjaardagen, en speel hier op de juiste momenten op in. Denk aan bedankkaartjes, een mail die herinnert aan jaarlijks onderhoud, een slabbetje bij de geboorte van een baby of een mailtje bij verjaardagen. Kleine gebaren, gemakkelijk te implementeren, maar met een groot effect.

Wat zijn de verschillende touchpoints en wat zijn de klantervaringen op die punten?

Een touchpoint kan positief of negatief zijn. Zo is het ontvangen van een factuur een negatieve ervaring voor velen, maar kan hier wel een positieve draai aan gegeven worden. Presenteer je facturen bijvoorbeeld op een leuke manier of voeg een extraatje toe. Stel jezelf ook de vraag: wanneer eindigt mijn klantreis? Vaak is de factuur het laatste communicatiemiddel is. Maar wil jij wel hiermee herinnerd worden of hoort hier nog een stap achter te komen? Ga dus voor jezelf de contactmomenten na: welke zijn positief, welke zijn negatief en waar kunnen we nog meters maken en verandering brengen. Wanneer een ervaring verpest is, is het erg lastig om deze te herstellen of om te zetten in een positieve ervaring. Andersom geldt dat natuurlijk ook: zet elke dag een stapje extra en misstappen zullen sneller worden vergeven en vergeten.

Natuurlijk wil je meten hoe tevreden je klanten zijn. Dit kan lastig zijn, maar bedrijven als CoolBlue pakken dit toch succesvol aan. Zij sturen in hun communicatie sterk op klanttevredenheid, proberen dit jaar in jaar uit te verbeteren en monitoren het door middel van een NPS score. Deze score (-100 tot 100) meer in welke mate een bedrijf wordt aanbevolen. Een goede indicatie dus voor hoe jouw organisatie het doet!

Schermafbeelding 2021 08 18 om 14 52 04
Kaarten
Slabbetje met nieuw logo
Slabbetjes
Gepersonaliseerd Sinterklaasgeschenk Relaties
Personalisering
Ambassadeurs maken
Blije klanten

Dat geeft energie!

Door van jouw klanten ambassadeurs te maken, maak je jouw werk ook steeds leuker! Enthousiaste, tevreden klanten zijn leuker dan ontevreden klanten. Tevreden klanten geven energie die het leven leuker maken. Die glimlach op je gezicht dankzij een positieve klant, helpt je ook bij je volgende klant dat stapje meer te zetten. Daarbij merken klanten het als je plezier hebt in je werk en geven ze die energie terug; mensen spiegelen. Zorg dat je in de positieve flow terecht komt! Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je klanten, maar voor alle aspecten en personen in je leven, waaronder je medewerkers, vrienden en familie. Op die manier komt de zin ‘Tevreden klanten zijn potentiële weglopers’ altijd en overal terug in mijn leven.

Ook ambassadeurs creëren?

Even videobellen!

Plan een vrijblijvende videocall in met Bas, onze strateeg, en bespreek in een uur jouw ideeën, project en mogelijkheden. Op basis van dit gesprek zal Bas je een passend advies geven. Hier zit je uiteraard niet aan vast!

Via de knop kun je een afspraak inplannen, direct in Bas zijn agenda. Ook even videobellen?

niice online videobellen
pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Digital Marketeer

Luuk Vossers

Als junior online marketeer bij Niice houd ik me, samen met collega’s, bezig met online groei
voor jouw bedrijf. Dagelijks focus ik mij met name op het schrijven van content, het bijhouden van sociale media kanalen en het analyseren van
data. Niice en ik zijn een match, omdat ik bij Niice de kans krijg om mijzelf te ontwikkelen als online marketeer. Op het gebied van SEO, SEA en content marketing.

Het meedenken en realiseren van oplossingen voor jouw groei, daar krijg ik energie van!

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Lynn
Stagiair

Lynn Reimes

Tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, start ik een nieuw avontuur in de Achterhoek. Tijd om - na het levendige hotelleven te proeven - te groeien in iets heel anders: digitale marketing. Hospitality zit in mijn bloed. Dat ga ik bij Niice inzetten om campagnes te ontwikkelen die niet alleen effectief zijn in het bereiken van de doelgroepen, maar ook een warme en gastvrije/klantvriendelijke sfeer uitstralen!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.