Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Ontwikkelingen binnen Google Ads

Google Ads is continu in ontwikkeling, zo ook de laatste maanden van 2020. De advertising tool blijft wijzigingen aanbrengen waarbij Google het ‘gemakkelijker’ wil maken voor de gebruikers van de tool. De vraag hierbij is: werkt elke doorgevoerde wijziging in Google Ads ook daadwerkelijk voordelig voor ons? Hieronder de belangrijkste wijzigingen van de afgelopen maanden.

auteur-iconCreated with Sketch. Ruben kalender-iconCreated with Sketch. 20 nov. 2020 leestijd-iconCreated with Sketch. 4 Minuten
marketing

Minder zoektermen

De eerste grote recente verandering betreft het gebied van de zoektermen. De verandering kwam onverwachts en werd aangekondigd met de volgende melding:

Waar het op neerkomt is dat Google vanaf heden enkel zoektermen toont die door een ‘significant aantal gebruikers’ zijn gezocht. Wat dit significante aantal precies inhoudt? Daar blijft Google onduidelijk over. Wat uit onderzoek is gebleken, en wat we ook terugzien bij onze eigen klanten, is dat al snel +- 20% van de klikken niet meer te herleiden is naar een zoekterm. Dit betekent dat je voor een vijfde van alle klikken, waar je wel voor betaalt, geen inzicht meer hebt in de zoektermen.

Het is dus sterk aan te raden om minder te werken met brede zoekwoorden. Deze zoekwoorden halen het meest irrelevante verkeer binnen, waarvan je over een deel dus geen inzicht meer hebt. Onze tip is dus om je brede- en zinsdeel-zoekwoorden nog een keer goed te controleren!

Zoekwoorden worden steeds breder

Aanvullend op de voorgaande ontwikkeling worden zoekwoorden binnen Google Ads steeds ‘breder’. Wat we hiermee bedoelen is dat zelfs exacte zoekwoorden tegenwoordig niet meer exact zijn en synoniemen of sterk gelijkende varianten tonen. In onderstaande afbeelding wordt dit duidelijk. Neem bijvoorbeeld het eerste zoekwoord ict applicatieontwikkelaar (rechtsboven). Dit zoekwoord zorgt ervoor dat advertenties ook getoond worden wanneer mensen zoeken op ‘applicatie ontwikkelaar’, terwijl hier niks van ICT bij in zit.

Een ander voorbeeld is het zoekwoord code refactoring. In Google Ads hebben we door middel van een exact zoekwoordtype duidelijk aangegeven dat het om ‘code refactoring’ gaat. Toch blijkt dat de advertentie al vertoond wordt wanneer men zoekt op ‘refactoring’. Kortom, exacte zoekwoorden genereren steeds meer en steeds vaker zoekopdrachten die bestaan uit synoniemen, meervoudsvormen en andere varianten. Wees hier dus scherp op, blijf je zoektermen periodiek controleren en optimaliseer waar nodig!

Zoekwoorden Google Ads

Google Shopping toont producten ook gratis

Je leest het goed, tegenwoordig kunnen producten binnen Google Shopping ook gratis getoond worden! Voorheen was het zo dat Google Shopping alleen betaalde advertenties toonde, maar daar is in oktober 2020 verandering in gekomen. Iedere aanbieder binnen Google Shopping heeft nu de mogelijkheid om zijn aanbod gratis aan te bieden.

Wat betekent dit voor de betaalde advertenties in Shopping? Geen paniek voor de huidige, betalende aanbieders; het betaalde aanbod blijft prioriteit en wordt boven het gratis aanbod weergegeven. Daarnaast worden de gratis vermeldingen niet weergegeven op plekken als YouTube, Gmail en de Google Search resultatenpagina. Als (betalende) adverteerder zul je weinig tot geen verkeer mislopen. Meer weten over deze nieuwe ontwikkeling? Lees dan onze blog over gratis producten verkopen via Google Shopping.

Prestatieplanner nu ook beschikbaar in Google Shopping

De prestatieplanner kon al gebruikt worden met Google Ads Search campagnes, maar is nu ook beschikbaar in het Shopping-gedeelte. Het is een tool binnen Google Ads waarmee je plannen voor je advertentie-uitgaven kunt maken. Ook kun je zien hoe wijzigingen in campagnes van invloed kunnen zijn op belangrijke statistieken als aantal klikken, conversies, kosten per conversie, kosten etc. Dankzij deze update kun je jouw Shopping campagnes gemakkelijk plannen!

Gebruik de prestatieplanner voor het volgende:

  • Pas de budget- en campagne-instellingen aan om de impact op de prestaties te evalueren.
  • Beheer budgetten voor meerdere accounts en campagnes.
  • Plan effectiever voor verwachte seizoenspieken.

Hieronder vind je een voorbeeld van de prestatieplanner in Google Shopping waarin een prognose is gedaan voor de conversiewaarde.

Prestatieplanner Google Shopping

Hoe ziet de toekomst van Google Ads eruit?

Eén ding is zeker: Google Ads zal zich de komende maanden en jaren blijven doorontwikkelen. Het ziet ernaar uit dat de advertising tool binnen Google steeds meer richting een Black box zal gaan, waarbij je als gebruiker steeds minder grip zult gaan hebben op de campagnes. Een duidelijk voorbeeld hiervan zie je al terug in de zoekwoorden én zoektermen. Machine learning, een veelvoorkomend onderwerp, zal binnen Google Ads ook een steeds grotere rol gaan innemen. De handmatige optimalisaties die we nu doorvoeren zullen steeds meer door Google overgenomen gaan worden.

Het verschil in Google Ads zal op den duur gemaakt moeten worden in de input die je de Google-machine aanlevert, denk hierbij onder meer aan:

  • Welk type campagnes gebruik je?
  • Welke biedstrategie hanteer je?
  • Welke conversie-data geef je Google om te optimaliseren?

Hoe hoger de kwaliteit van de input die je aanlevert, des te beter zal de machine voor je werken.

Heb je vragen of kunnen wij jou ondersteunen in Google Ads? Laat het ons weten! We helpen je graag en nemen graag de mogelijkheden en voordelen eens door.