Is TikTok interessant voor mijn bedrijf?
Misschien heb je het zelf wel gedacht: “TikTok? Niet relevant voor mijn doelgroep.” Een veelvoorkomende gedachte en volledig verleden tijd!
Op het snelst groeiende sociale media kanaal van de laatste tijd vind je, met het grootste deel van de gebruikers tussen de 18 en 35 jaar, een belangrijke doelgroep. Waarom jij moet starten met het gebruiken van TikTok en wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Ik leg het je in deze blog uitgebreid uit!
First things first
Wat is TikTok?
TikTok is een gratis sociale media app en de hype van het moment. Gebruikers kunnen korte video’s uploaden van 15 tot 60 seconden lang en delen met vrienden, familie of de hele wereld. De video’s die gedeeld worden op TikTok variëren van grappige video’s, zang, acteren en challenges tot technische video’s.
Het platform TikTok heeft op dit moment meer dan 1 miljard actieve gebruikers en was in 2020 wereldwijd de meest gedownloade app. 850 miljoen mensen zetten dat jaar de app op op hun telefoon. Ook dit jaar blijft het aantal gebruikers van TikTok gestaag groeien.
De populariteit van TikTok
Het interessante aan TikTok is dat iedereen die een video plaatst succesvol kan zijn, ongeacht het aantal volgers. Of je nou 10 of 10 miljoen volgers hebt, een video die aanslaat kan zomaar op de 'voor jou' pagina terecht komen. Eenmaal daar kunnen miljoenen anderen de video zien.
Van Facebook naar TikTok
Jongeren stappen over
Steeds meer jongeren tussen de 15 en 19 jaar verdwijnen van het platform Facebook. Deze trend was al een aantal jaar zichtbaar, maar maakt de stijging van TikTok des te interessanter.
TikTok heeft op dit moment maar liefst vijf miljoen actieve gebruikers in Nederland. Hiervan is maar liefst 70 procent (zo'n 3,5 miljoen) tussen de 18 en 35 jaar oud. De kleinste doelgroep (10%) op TikTok bestaat verrassend genoeg uit gebruikers onder de 18 jaar.
Vier vormen
Adverteren op TikTok
Net als op Facebook, Linkedin en Instagram heeft TikTok een eigen business manager voor advertenties. Momenteel is adverteren via TikTok in Nederland niet optimaal, maar dit gaat in de nabije toekomst veranderen!
Op het moment zijn vier soorten van adverteren mogelijk binnen TikTok:
- In-Feed Video's: dit zijn de advertenties die voorbij komen op je tijdlijn, binnen TikTok de ‘For You Page’ genoemd. Dit is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok. De video's lijken sterk op gewone TikToks, maar aan deze video kun je een doorklik button naar je website, app of social kanaal toevoegen.
- Brand Takeovers: advertenties die direct naar voren komen wanneer iemand de app opent. Het kan een korte boodschap zijn die vervolgens doorlinkt naar jouw website. De advertentie kan niet worden overgeslagen door gebruikers van de app
- Tile Experiences: een soort In-Feed Video's, maar dan gericht op het in kaart brengen van meerdere producten in één advertentie. Onderaan de video worden meerdere producten weergegeven die doorlinken naar jouw website.
- Top View: een advertentie die, net als de Brand Takeover, direct wordt getoond bij het openen van de app. Het verschil is dat deze video eruit ziet als een In-Feed Video, waardoor het minder aanvoelt als advertentie en meer als 'normale' TikTok.
Voor- en nadelen
TikTok voor bedrijven
Het antwoord op de vraag of TIkTok interessant is voor jouw bedrijf verschilt per organisatie. Dit is namelijk afhankelijk van je doelgroep en het soort merk van je bedrijf. Om toch een antwoord te vinden op je vraag, geef ik hieronder een aantal voor- en nadelen van TikTok voor bedrijven. Aan de hand hiervan kun je zelf bepalen of je het populaire platform in gaat zetten of niet!
De voordelen
- Op TikTok is het veel gemakkelijker om viraal te gaan zonder veel volgers dan op Instagram of YouTube;
- Op dit moment telt Nederland vijf miljoen actieve gebruikers. Steeds meer jongeren stappen over van Facebook naar TikTok;
- Door regelmatig goede content te plaatsen zal de naamsbekendheid van je bedrijf sterk toenemen;
- De doelgroep die gebruik maakt van TikTok bestaat voor 70% uit mensen tussen de 18 en 35 jaar. Dit is voor veel bedrijven een aantrekkelijke doelgroep;
- Advertenties op onze tijdlijn van TikTok vinden we niet erg, zolang de content maar oprecht aanvoelt en het niet lijkt alsof het alleen maar om geld gaat.
De nadelen
- Momenteel zijn de advertentiemogelijkheden binnen Nederland beperkt. Zelf kunnen Nederlandse bedrijven hier nog niet adverteren;
- Internationale bedrijven kunnen vanuit een vestiging uit een ander land, zoals Frankrijk, Spanje of Italië, wel adverteren in Nederland;
- Bedrijven die op dit moment op TikTok adverteren zijn vaak de grote spelers in de markt. Hierbij kun je denken aan bedrijven als Samsung en Happn;
- De advertentiemogelijkheden die op Facebook en Instagram al wel beschikbaar zijn voor adverteerders, zijn nog niet beschikbaar voor adverteerders op TikTok.
De ontwikkelingen omtrent het aantal gebruikers van TikTok en de leeftijd van deze gebruikers zijn interessant om te blijven volgen. Ga voor jezelf na of TikTok interessant is voor jouw bedrijf en start met het maken van TikToks!