Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Pas jij Hick's wet al toe?

"Reactietijd bij besluitvorming loopt op naarmate het aanbod stijgt".

Hick's wet stelt dat minder keuze eerder leidt tot actie. Hoe dat werkt en hoe je deze wet zelf kunt toepassen leggen we hieronder uit!

auteur-iconCreated with Sketch. Bas kalender-iconCreated with Sketch. 1 mrt. 2021 leestijd-iconCreated with Sketch. 5 Minuten
design marketing
Ken jij hem al?

De wet van William Hick

Stel ik gooi 10 tennisballen in jouw richting met de vraag of jij ze wilt vangen. Grote kans dat je geen één van de ballen vangt. Stel je nu voor dat ik maar 2 ballen jouw kant op gooi. Nu is de kans aanzienlijk groter dat je 1 of zelfs allebei de ballen vangt.

Mijn punt? Het is veel lastiger om te kiezen wanneer je veel keus hebt. Zo luidt ook de wet van Hick, vernoemd naar de Britse psycholoog William Hick. Hick’s wet, ook wel de Hick-Hyman law genoemd, voorspelt dat de tijd en de moeite die het kost om een beslissing te maken toenemen naarmate het aantal keuzeopties stijgt.

Less is more

Meer keus = minder resultaat

In een studie van de psychologen Iyengar en Lepper werden twee jam standjes geplaatst in een supermarkt. De eerste stand toonde 24 verschillende soorten jam, de tweede stand had slechts 6 soorten jam in de aanbieding.

Tijdens het experiment bezocht 60% van de mensen de eerste stand, maar slechts 3% kocht daadwerkelijk een potje jam. De tweede stand werd door 40% van de mensen bezocht, waarvan maar liefst 30% procent een potje jam kocht. Laten we de rekensom maken:

  • 100*60= 60 * 0,03 = 1,8 conversies

  • 100*40= 40 * 0,30 = 12 conversies

Kortom: bij te veel keus verliezen mensen het overzicht en gaan ze minder snel tot actie over.

Maar wat heb ik hieraan?

Hick’s wet toepassen

De ‘keuzestress’ die mensen ervaren bij een te groot aanbod van jampotjes kan ook op jouw website voorkomen. Des te meer keus consumenten krijgen, des te minder keus er gemaakt wordt. Denk aan de navigatie op jouw website. Een lange, onoverzichtelijke lijst is lastig navigeren. Beperk deze dus tot maximaal 7 items.

Heb je in jouw webshop veel vergelijkbare producten, bijvoorbeeld 20 tennisballen die allemaal nét iets anders zijn? Probeer deze dan op te delen in logische categorieën. Is jouw assortiment groot en kun je jouw producten niet verder categoriseren? Probeer de keuze dan te beperken met goede filteropties.