Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Het Zeigarnik Effect | Hoe, wat en waarom?

Onvoltooide taken onthouden we beter dan voltooide taken.

Zo luidt het Zeigarnik effect. Dit effect kun je op meerdere manieren toepassen binnen jouw marketing. Wil jij weten waarom je dat zou doen en hoe je dan te werk moet gaan? Lees dan verder!

auteur-iconCreated with Sketch. Thijs kalender-iconCreated with Sketch. 12 mei 2020 leestijd-iconCreated with Sketch. 4 Minuten
design marketing
Bluma Zeigarnik en

Het Zeigarnik effect

Heb je wel eens vol verbazing gekeken naar een ober die jullie bestelling opneemt in een restaurant zónder mee te schrijven? Dat kan niet goed gaan, denk je dan. Toch komt na een tijdje dezelfde ober aangelopen met precies de goede bestelling.

Ook Kurt Lewin, professor aan de Universiteit van Berlijn, viel op dat obers bestellingen exact konden onthouden. Op het moment dat de bestelling afgerond was en de klant had betaald, vergaten de obers de bestellingen echter meteen. Hij concludeerde dat het afronden van een taak kan leiden tot het vergeten ervan. Zijn studente, Bluma Zeigarnik, onderzocht dit effect.

Onthouden of vergeten

Voltooiing betekent vergeten

Zeigarnik voerde een experiment uit waarin deelnemers taken moesten uitvoeren. Ongeveer op de helft van de taak werden de deelnemers onderbroken door supervisor, waarop ze de taak af mochten maken. Wat bleek? De deelnemers konden de details van de onvoltooide taken tot wel 90% beter onthouden dan van de voltooide taken.

Een voorbeeld van dit effect dat we allemaal dagelijks tegenkomen is WhatsApp. Je kent het wel: je opent je mobiel en boven WhatsApp staat dat rode bolletje. Ongelezen berichten vinden we vervelend en dat bolletje staat voor een taak die nog afgerond moet worden. Dus je opent whatsapp.

Wat heb ik zelf aan het Zeigarnik effect?

Het Zeigarnik effect toepassen

Het Zeigarnik-effect kun je op veel verschillende manieren toepassen binnen jouw marketingactiviteiten. Denk aan het toevoegen van notificaties bij een applicatie als er nog iets moet gebeuren. En je kent vast de cliffhangers en trailers wel, waarin kritische details bewust achterwege gelaten worden waardoor jij het vervolg echt moét zien!

Ook Bol.com maakt gebruik van onze behoefte tot het “afmaken” van taken. Dit doen ze door het toevoegen van een “verlanglijstje”. Allemaal voorbeelden die jij direct kunt implementeren. Maar onthoud wel dat net als in het Von Restorff effect te veel meldingen juist weer averechts werken.