Het Zeigarnik Effect | Hoe, wat en waarom?
Onvoltooide taken onthouden we beter dan voltooide taken.
Zo luidt het Zeigarnik effect. Dit effect kun je op meerdere manieren toepassen binnen jouw marketing. Wil jij weten waarom je dat zou doen en hoe je dan te werk moet gaan? Lees dan verder!
Bluma Zeigarnik en
Het Zeigarnik effect
Heb je wel eens vol verbazing gekeken naar een ober die jullie bestelling opneemt in een restaurant zónder mee te schrijven? Dat kan niet goed gaan, denk je dan. Toch komt na een tijdje dezelfde ober aangelopen met precies de goede bestelling.
Ook Kurt Lewin, professor aan de Universiteit van Berlijn, viel op dat obers bestellingen exact konden onthouden. Op het moment dat de bestelling afgerond was en de klant had betaald, vergaten de obers de bestellingen echter meteen. Hij concludeerde dat het afronden van een taak kan leiden tot het vergeten ervan. Zijn studente, Bluma Zeigarnik, onderzocht dit effect.
Onthouden of vergeten
Voltooiing betekent vergeten
Zeigarnik voerde een experiment uit waarin deelnemers taken moesten uitvoeren. Ongeveer op de helft van de taak werden de deelnemers onderbroken door supervisor, waarop ze de taak af mochten maken. Wat bleek? De deelnemers konden de details van de onvoltooide taken tot wel 90% beter onthouden dan van de voltooide taken.
Een voorbeeld van dit effect dat we allemaal dagelijks tegenkomen is WhatsApp. Je kent het wel: je opent je mobiel en boven WhatsApp staat dat rode bolletje. Ongelezen berichten vinden we vervelend en dat bolletje staat voor een taak die nog afgerond moet worden. Dus je opent whatsapp.
Wat heb ik zelf aan het Zeigarnik effect?
Het Zeigarnik effect toepassen
Het Zeigarnik-effect kun je op veel verschillende manieren toepassen binnen jouw marketingactiviteiten. Denk aan het toevoegen van notificaties bij een applicatie als er nog iets moet gebeuren. En je kent vast de cliffhangers en trailers wel, waarin kritische details bewust achterwege gelaten worden waardoor jij het vervolg echt moét zien!
Ook Bol.com maakt gebruik van onze behoefte tot het “afmaken” van taken. Dit doen ze door het toevoegen van een “verlanglijstje”. Allemaal voorbeelden die jij direct kunt implementeren. Maar onthoud wel dat net als in het Von Restorff effect te veel meldingen juist weer averechts werken.
Ontdek jouw mogelijkheden
Videocall inplannen?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van het Zeigarnik-effect, wil je jouw conversies verhogen of heb je andere plannen en ideeën? Plan een vrijblijvende videocall van een uur in met onze strateeg Bas!
In een call van een uurtje kun je hem jouw plannen voorleggen en vragen stellen over bijvoorbeeld jouw project. Op basis van jullie gesprek zal Bas aan het einde een passend advies geven, uiteraard zonder dat je hieraan vast zit! Dan weet je direct waar je aan toe bent. Plan een call in via de knop hieronder of neem voor een fysieke afspraak contact met ons op.