Facebook Shops: winkelen via social media
Al jaren worden Instagram en Facebook gebruikt om producten te verkopen. Van influencers die hun outfits linken, naar foto's van te koop staande fietsen en kasten, tot Facebook Marketplace. Facebook haakt in op dit idee van 'social commerce' door met een nieuwe functie te komen: Facebook Shops. De functie is dinsdag 19 mei in de VS van start gegaan en zal komende maanden wereldwijd uitgerold worden. Perfect getimed natuurlijk: nu de bezoekersaantallen in fysieke winkels door Corona flink zijn afgenomen, is het een kans om de verkoop via Facebook te stimuleren. Hieronder lees je meer over de nieuwe functie!
Facebook Shops gebruiken voor jouw bedrijf
Facebook Shops is een platform voor verkopers om producten wereldwijd in de etalage te zetten. Bedrijven kunnen op Facebook gratis een online omgeving creëren die beschikbaar is voor bezoekers. Op de pagina kan je als bedrijf kiezen welke producten je toont, passende accentkleuren bij je merk selecteren en een cover-afbeelding instellen. De winkel zal te zien zijn op je Facebook pagina, maar ook te vinden zijn via Facebook Stories of reclame.
In de Facebook winkel kunnen klanten je collectie bekijken, producten waar ze geïnteresseerd in zijn opslaan en een bestelling plaatsen. Voor dit laatste moet je wel een eigen webshop hebben, aangezien klanten bij het plaatsen van een bestelling nu nog doorgestuurd worden naar jouw webshop. Een checkout functie waarbij men direct via Facebook af kan rekenen, is momenteel alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar. Op dit moment wordt deze functie uitgerold bij bekende merken als Adidas en Zara. Het is nog niet bekend wanneer dit in Nederland wordt uitgerold.
Wanneer klanten vragen hebben kunnen ze een bericht sturen naar je bedrijf. Dit kan via WhatsApp, Facebook Messenger of op Instagram via Instagram Direct.
Instagram Shops
Ook op Instagram zal de shop-functie beschikbaar worden. Je hoeft hiervoor geen nieuwe shop in te richten, maar kunt hierbij gebruik maken van de Facebook Shop. Op Instagram gaat dit eruit zien als een nieuw tabblad tussen de tabbladen ‘feed’ en ‘getagde foto's’ (zie foto). Je klanten kunnen hier door al je producten scrollen, de prijzen van de producten zien en producten opslaan als favoriet.
Het bestellen van de producten gaat op Instagram hetzelfde als op Facebook. Klanten worden dus doorgeleid naar jouw webshop.
Instagram Stories
Instagram Stories voegt nog meer mogelijkheden toe om je producten te tonen. In je verhaal komt namelijk de optie om je producten te taggen. Door op de tag te klikken worden bezoekers rechtstreeks naar dat product geleid en kunnen ze het kopen!
WhatsApp Shopping..?
Ook op WhatsApp gaat volgens Facebook een shop-functie komen, maar wanneer dat gebeurt is nog niet duidelijk. To be continued!
Google Shopping
Naast Facebook-, Instagram en straks mogelijk WhatsApp Shops, beschikt Google al voor lange tijd over Google Shopping. Je zult ongetwijfeld eens met Google Shopping te maken hebben gehad, maar zet je het ook al in? Het Shopping-platform van Google is een enorm effectief verkoopkanaal, waar webshops extra zichtbaarheid hebben met hun aanbod.
Interesse in een Google Shopping campagne? Neem vrijblijvend contact op of lees onze case over Beliani eens, waarbij Google Shopping een groot aandeel heeft in de huidige opbrengst.