hamburger menu
dot zwarte bel

Wat kun je met de SEOmatic voor Craft 3?

De SEOmatic tool voor Craft 3 bevat natuurlijk ontzettend veel configuratie-mogelijkheden. Een deel van deze instellingen zal voor zich spreken, maar er zijn ook genoeg mogelijkheden die wel wat uitleg kunnen gebruiken. In onderstaande blog zijn alle functionaliteiten in SEOmatic voor Craft 3 kort uitgewerkt. Het gaat hierbij om de betaalde versie van SEOmatic. De gratis tool bevat minder mogelijkheden.

Basisinstellingen SEO

Wanneer je inlogt in Craft, zie je in het linkermenu ‘SEOmatic’ of 'SEO' staan. Op deze plek stel je alle 'basisgegevens' in voor je website.

Dashboard

Het dashboard geeft een algehele status van de SEO instellingen. Vanzelfsprekend; hoe vollediger deze cirkels zijn gevuld, hoe beter. Bij ‘Content SEO setup’ moet de buitenste, donkergroene cirkel zover mogelijk gevuld zijn. Je kunt ook op deze cirkels klikken. Je ziet dan direct welke onderdelen/ pagina’s verbetering nodig hebben.

seomatic craft 3 SEO setup


Global SEO

Hier vul je de standaard titels en descriptions in. Heeft een pagina dus geen instellingen meegekregen, dan kan er teruggevallen worden op deze basis. De volgende onderdelen heb je hier nodig:  

SEO Title Source - Verwerk het belangrijkste zoekwoord zover mogelijk vooraan in de titel.

Site Name Position - Naast de titel die je zelf invoert voor een pagina, komt er ook altijd een ‘SEO naam’ in de titel. Met name position kun je kiezen of voor, achter of niet in de titel komt. Standaard wordt gekozen voor ‘Achter’. 

SEO Description
 - Beschrijf hier wat men op de pagina/ website kan vinden en maak de tekst triggerend. Je wil dat mensen doorklikken. Maak zoveel mogelijk gebruik van de ruimte die er is. Daarnaast is het goed om het zoekwoord ook nog eens hier te vermelden. Dit wordt niet direct gebruikt door Google voor de ranking, maar het zorgt er wel voor dat het zoekwoord dikgedrukt wordt weergegeven in de resultaten.  In onderstaande voorbeeld is gezocht op ‘Niice’, waarna Niice ook dikgedrukt wordt in de beschrijving. Dit valt extra op en zal je doorklikratio positief beïnvloeden. Een goede doorklikratio is weer verantwoordelijk voor een hogere positie in de zoekmachines. Indirect heeft het dus wel effect op je rankings. 

SEOmatig titel & desciption instellen

SEO keywords source - Zoekmachines kijken tegenwoordig niet meer naar ingevoerde zoekwoorden. Toch is het voor de volledigheid van de tool goed om de zoekwoorden hier wel toe te voegen.  

SEO image - Alle onderstaande 'SEO image' onderdelen gaan over de afbeelding die zichtbaar wordt op het moment dat er een linkje van de pagina wordt gedeeld, zoals in Facebook:

Seomatic plugin craft seo afbeelding

SEO image source - Hier kies je de afbeelding die standaard kan worden ingeladen wanneer de link van jullie website wordt gedeeld.

Transform SEO Image - Het is aan te raden om dit aan te laten staan. Hiermee past de afbeelding zich namelijk automatisch aan, aan de ruimte die beschikbaar is.

SEO Image Transform Mode - Hier bepaal je hoe de foto geschaald moet worden. Het is hier altijd even testen wat het mooiste uitpakt. Dit is vaak foto-afhankelijk en zou je dus even moeten testen. 

SEO Image Description Source - Dit is een beschrijving van wat er in de afbeelding te zien is. Mensen met een visuele beperking kunnen bijvoorbeeld aan de hand van deze beschrijving horen wat er op de foto te zien is. Probeer in deze beschrijving de belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen.

Robots

Robots is eigenlijk een stukje script dat in de <head> van je pagina als code staat. Deze Robots code geeft instructies aan Google op het moment dat Google jouw site crawlt. 

All - Index this page and follow links 
Standaard hoort een pagina op ‘All - Index this page and follow links’ te staan. Dit houdt in dat Google de pagina mag indexeren en tonen in de zoekresultaten. 

None - do not index or follow this page 
Wil je nou dat de pagina niet zichtbaar wordt in de zoekmachines en dat de linkjes op de pagina’s ook niet gevolgd worden. Met deze optie sluit je maximaal uit dat de pagina niet wordt gevonden in de zoekmachine en dat Google ook de linkjes op deze pagina niet analyseert. 

No Index 
Wil je nou dat de pagina niet zichtbaar wordt in de zoekmachines? Dan geef je de pagina een ‘no Index’. Zo wil je bijvoorbeeld dat een bedanktpagina of de stappen in een afrekenproces niet benaderbaar zijn via de zoekmachine. Met een ‘no index’ los je dit op. 

No follow
 
Staan er (externe) links op jouw pagina waarvan je niet wil dat Google ze volgt? Dan gebruik je een ‘no follow’.  Dit kan bijvoorbeeld op het moment dat je niet instaat voor de inhoud van de pagina waarnaar je linkt. Daarnaast is het verplicht om betaalde links naar een andere website een ‘no follow’ te geven. Wordt je bijvoorbeeld betaald voor het schrijven van een blog over een andere partij, met een link naar hun website? Dan moet de link een ‘no follow’ bevatten. 

No snippet 
Google kan extra linkjes tonen bij jouw organische resultaat. Dit worden snippets genoemd. Zoals je in onderstaande voorbeeld ziet, worden er een 6-tal extra links toegevoegd aan het resultaat. Wil je deze extra resultaten nou niet tonen onder je organische vermelding? Dan gebruik je een ‘no snippet’ op de pagina die als eerste wordt getoond. In dit geval zou dat op de homepage niice.nl zijn:


Craft 3 plugin seomatic


No archive 
De Noarchive gebruik je als je geen cached link van je website in Google wil. Deze meta tag wordt vrijwel nooit gebruikt en heeft geen seo invloed.

No image index 
Afbeeldingen op deze pagina mogen niet worden geïndexeerd worden in Google. Zo worden de foto’s bijvoorbeeld niet vindbaar in Google Afbeeldingen.

Canonical URL
Hiermee voorkom je ‘duplicate content’ mee. Duplicate content houdt in het kort in dat je op meerdere pagina’s (of websites) dezelfde teksten gebruikt. Google herkent wanneer jij dezelfde teksten vaker gebruikt, wat je organische vindbaarheid negatief beïnvloed. Soms kan het niet anders dan dat je een 2 bijna identieke pagina hebt. In dat geval geef je een ‘canonical url’ op. Hiermee geef je aan Google aan dat een andere pagina de originele pagina is. Op de kopie-pagina geef je daarom een canonical url op naar de pagina waar de originele inhoud staat. Alle SEO waarde zal daarbij worden gegeven aan de pagina waar de canonical URL naar verwijst.

Social Media

Twitter
Hier stel je specifiek voor Twitter in hoe een gedeelde link van jouw website eruit ziet in Twitter. Over het algemeen is het prima om hier de standaardinstellingen aan te houden. Mocht bijvoorbeeld een titel of afbeelding net niet lekker vallen in Twitter, dan kun je dit hier wijzigen.

Facebook
Hiervoor geldt dezelfde uitleg als bij ‘Twitter’.

Robots
Aan deze Robots code niet zomaar iets wijzigen. Dit vereist namelijk wat technische kennis. Robots.txt moet altijd ‘enabled’ staan. De code hieronder is de code die in jouw website staat. Heb je hele specifieke, technische wensen in deze Robots code? Dan kan dit niet (door een developer) gewijzigd worden.

Humans
Dit is een code die wordt gebruikt om aan te geven wie er aan de website heeft gewerkt. Hier hoeven verder ook geen aanpassingen aan gedaan te worden.

Content SEO

Onder het kopje 'Content SEO' vind je een overzicht van alle pagina's, waarbij je in een oogopslag ziet of alles goed is ingesteld. De kolommen title, description, image, sitemap dienen allemaal een groen bolletje te hebben. Daarnaast zie je direct in de laatste kolom hoe Robots is ingesteld voor de specifieke pagina. Over het vullen van deze seo-instellingen volgt verderop nog een uitleg. Dit tabblad is voornamelijk handig om in een overzicht te zien of alle pagina’s goed zijn ingesteld.

Site settings

Identity
Dit tabblad spreekt eigenlijk wel voor zich. Het is belangrijk om de velden hier zo volledig mogelijk te vullen. Dit wordt namelijk als ‘gestructureerde data’ gebruikt en zorgt ervoor dat Google jouw website beter kan indexeren en begrijpen.

Creator
Informatie over de bouwer van de website. Heeft geen direct effect, maar is voor de volledigheid van de tool goed om te vullen.

Social media
In dit tabblad koppel je al jouw beschikbare social media kanalen. Doe dit ook zo volledig mogelijk. Op deze manier kan Google de link tussen jouw social kanalen en je website beter leggen en krijgt de zoekmachine een beter beeld van de organisatie.

Tracking Scripts

Google Analytics
Hier kun je het tracking ID voor Analytics invullen. Hierdoor hoef je niet de hele code in de website laten zetten. Het is belangrijk om te kijken of de Analytics code niet al in de Tag Manager staat. Indien Analytics niet via Tag Manager is geïmplementeerd, kun je hier de UA-code invullen.

Voor het gebruik van remarketing en meer doelgroep-informatie is het goed om Display-features aan te zetten. Indien het een shop bedraagt, kan Ecommerce geactiveerd worden om omzetwaarden door te krijgen in Analytics. Dit vereist nog enkele technische aanpassingen voor een goede implementatie.

Google gtag.js
Dit is een mogelijk alternatief voor de reguliere Analytics trackingcode. Wanneer Analytics juist is geïmplementeerd, dan hoef je niks met Gtag.js te doen.

Google Tag Manager
Hier is op eenvoudige manier de Google Tag Manager code in te voeren. Je hoeft hier alleen de Google Tag Manager ID te vullen. Wanneer dit eenmaal goed is ingesteld, hoeft dit niet meer gewijzigd te worden. Onderaan de pagina is nog aan te geven waar de Tag Manager code in de website moet staan. Voor een goede implementatie, wordt over het algemeen aangeraden om de code in de ‘Head’ te verwerken.

Facebook Pixel
Werk je met een Facebook advertentieaccount? Dan kun je hier je Facebook Pixel invoeren en instellen. Deze Pixel werkt eigenlijk op dezelfde manier als de Analytics code. Met deze Pixel kan Facebook het websitegebruik analyseren en kun je bijvoorbeeld ook remarketinglijsten maken die bruikbaar zijn in Facebook.

Plugin Settings

Deze instellingen worden bij oplevering door de developers goedgezet. Hier hoeft verder ook niets meer aan te gebeuren. Punten die je hier wel aan zou kunnen passen:

Seperator character 
Iedere titel wordt gevolgd door de bedrijfsnaam die je instelt, zoals hierboven ook al besproken. Je kunt hier het teken instellen waarmee de titel wordt gescheiden van de bedrijfsnaam.

Title & description lengte 
In de SEO wereld is de maximale lengte voor de titel 70 tekens en voor de description 155 tekens. Mocht dit in de toekomst veranderen door een update in Google, dan kan het aantal karakters hier gewijzigd worden. Dit aantal karakters zie je terug in de seo velden en geeft je feedback hoeveel tekens je nog over hebt.  

Site groups 
Vallen er meerdere subsites onder ditzelfde Craft account? Dan moet deze optie ingeschakeld zijn.

Hreflang tags 
Is de site meertalig of wordt de site meertalig gemaakt? Dan is het belangrijk om ‘Hreflang tags’ in te schakelen. Hiermee vertel je Google dat jouw website meerdere taalversies heeft.

SEO instellingen per pagina

Nu alle basisinstellingen ingesteld zijn, gaan we de seo instellingen per pagina behandelen. Op iedere landingspagina in Craft vind je een tabblad ‘SEO’:

Craft 3 CMS plugin

In dit tabblad stel je in hoe deze specifieke pagina zichtbaar is in de zoekmachines. In feite worden hier dezelfde velden gebruikt als dat je al bij de algemene instellingen hebt ingevuld. Moeten de algemene instellingen afwijken op deze specifieke pagina? Dan kun je het hier overschrijven.

Main entity of page - hier kun je aangeven wat voor soort pagina dit is. Hiermee help je Google de pagina te begrijpen. Maak het zo specifiek mogelijk. Bied deze pagina een accommodatie aan? Kies dan bijvoorbeeld voor ‘Place’ > ‘Accommodation’. Zoeken mensen vervolgens naar een accommodatie, dan weet Google sneller dat jij dit biedt. Is het een blog? Kies dan bijvoorbeeld ‘CreativeWork’ > ‘Blog’.

SEO Titel - Het is belangrijk om voor iedere pagina een unieke titel in te vullen. Verwerk het belangrijkste zoekwoord zover mogelijk vooraan in de titel. Maak zoveel mogelijk gebruik van de beschikbare ruimte. De beste titel-opmaak is vaak: Dienst/product/keyword + locatie (indien regionale vindbaarheid belangrijk is).

Site name position - Moet op deze pagina specifiek de positie van de bedrijfsnaam anders? Kies dan hier waar de naam in de titel moet worden geplaatst. Hierbij overschrijf je voor deze pagina de basisinstellingen.

SEO description - Beschrijf hier wat men op de pagina/ website kan vinden en maak de tekst triggerend. Je wil dat mensen doorklikken. Maak zoveel mogelijk gebruik van de ruimte die er is. Daarnaast is het goed om het zoekwoord ook nog eens hier te vermelden. Dit wordt niet direct gebruikt door Google voor de ranking, maar het zorgt er wel voor dat het zoekwoord dikgedrukt wordt weergegeven in de resultaten.

SEO keywords - Zoekmachines maken geen gebruik meer van deze zoekwoorden. Om voor alle pagina’s apart dus de zoekwoorden te vullen, is zonde tijd.

SEO Image source - De afbeelding die je hier selecteert wordt gebruikt op het moment dat mensen de link van deze pagina ergens delen.

SEO image description -  Dit is een beschrijving van wat er in de afbeelding te zien is. Mensen met een visuele beperking kunnen bijvoorbeeld aan de hand van deze beschrijving horen wat er op de foto te zien is. Probeer in deze beschrijving de belangrijkste zoekwoorden terug te laten komen.

Robots - Dit hoort standaard op ‘All’ te staan. Wil je een uitzondering doorvoeren voor deze pagina? Kies dan de juiste meta tag op basis van de uitleg die wordt gegeven over Robots bij de ‘Global’.

Canonical URL - Is deze pagina qua content een kopie van een andere pagina? Vul dan hier de url in van de pagina waar de originele content staat.

Kan ik je helpen?

Ik kan me voorstellen dat je nog hele specifieke vragen hebt over de toepassing van SEOmatic voor jouw site of shop. Twijfel je over de juiste toepassing? Neem gerust contact met ons op via de chat of bel ons! We helpen je graag verder.

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké