hamburger menu
dot zwarte bel

23 mei was het weer zover; de ‘Google Marketing Next’ keynote. Jaarlijks worden hier de nieuwste innovaties en features van Google aangekondigd. Ook dit jaar was het weer smullen met features die jouw Google Ads-campagnes nog effectiever maken. Marketeers kunnen namelijk nog beter personaliseren en het effect van hun inspanningen meten. En daar zaten we op te wachten!

Google Optimize: personaliseer landingspagina's voor Google Ads

We beginnen met Google Optimize! Deze tool zorgt ervoor dat je jouw landingspagina nog beter kunt personaliseren. Via Optimize verander je bijvoorbeeld eenvoudig pagina-elementen, kleuren en teksten op je website zonder daarvoor je developer lastig te vallen. Op deze manier kun je dus testen welke versie van je landingspagina het beste presteert. Klikken, slepen, selecteren. Heel veel moeilijker dan dat wordt het niet. 

Ben je benieuwd naar het effect van een andere call-to-action? Of wil je juist weten of minder elementen op de mobiele versie leidt tot een hoger conversiepercentage? Binnen enkele klikken pas je het aan, verwijder je een element en start je een A/B- of multivariate test.

A/B test maken met Google Optimize
A/B test maken met Google Optimize

Dit is inderdaad niet nieuw, maar de koppeling met je Google Ads-campagne wel. En daar kun je hele leuke dingen mee! Het wordt namelijk mogelijk om tot op zoekwoordniveau te testen. Zo kun je jouw Google Ads-advertentie én landingspagina dus perfect op elkaar afstemmen. Een voorbeeld:

Stel, je hebt een hotel en wilt de landingspagina voor het zoekwoord “familievriendelijk hotel” personaliseren. Je selecteert in Google Optimize eenvoudig de keywords waar dit voor geldt en verandert de ‘gewone’ headerfoto in een familiefoto waarbij de kinderen spelen bij het zwembad. Of je voegt de USP “Met animatieteam voor de kids” toe. Alleen de geselecteerde campagnes en keywords krijgen dan de aangepaste, gepersonaliseerde pagina te zien.

Google Optimize integratie met AdWords

Bron: Inside AdWords

Google Attribution: het resultaat van je marketinginspanningen inzichtelijk

Ruim 60% van de consumenten gebruikt meerdere apparaten tijdens een aankoop. Terwijl we heerlijk op de bank liggen, oriënteren we op onze smartphone naar die nieuwe loungeset. Op het moment dat er nog een kleine selectie aan geschikte loungesets is, wordt de oude, vertrouwde desktop nog veel gebruikt voor de uiteindelijke aankoop. En die overstap van device, dat is voor online marketeers een pijnpunt omdat het vanaf hier niet meer goed meetbaar is. 

In de statistieken van Google Ads kan het mobiele verkeer namelijk al snel (minder) rendabel lijken, omdat deze device-switch niet wordt meegenomen. Stel dat je dus besluit om advertenties voor mobiel uit te sluiten (of het bod flink te verlagen), dan kan dit dus een ongewenst effect hebben op de hoeveelheid conversies via desktop.

Om de waarde van de verschillende kanalen beter te kunnen bepalen, heeft Google 'Attribution' ontwikkeld. Deze tool verbindt het effect van verschillende kanalen met elkaar. Niet alleen online, maar ook offline kanalen zoals opbrengsten uit een TV commercial worden inzichtelijker. Met de komst van deze tool kunnen we dus betere strategische keuzes maken over onze marketinginspanningen! Google Attribution wordt gratis beschikbaar voor adverteerders.

Ruim 60% gebruikt meerdere apparaten tijdens het aankoopproces.

Andere nieuwe features

Dat was natuurlijk nog niet alles. Naast Google Optimize en Attribution, zijn ook Accelerated Mobile Pages (AMP) voor Google Ads en Surveys aangekondigd. 

AMP pagina's voor Google Ads

Natuurlijk stond 'mobiel' centraal tijdens de keynote en dus kwam Accelerated Mobile Pages (AMP) ook aan bod. AMP's zijn mobiele pagina's die veel sneller laden. In feite is het gewoon een gestripte versie van je pagina waarbij overbodige onderdelen zijn weggelaten. Hierdoor laadt de pagina sneller én ziet de bezoeker direct de belangrijkste content. Het nadeel? De pagina lijkt minder mooi door het strippen. Je herkent zo'n pagina in de zoekresultaten aan het bliksem-icoontje.

Voor de organische zoekresultaten is dit al langer beschikbaar, maar voor Google Ads wordt dit nu ook beschikbaar. Wat je eraan hebt? Door de snelle laadtijd, verbetert de gebruikerservaring. Elke seconde vertraging kan namelijk zorgen voor 20% minder conversies. De bounce rate was afgelopen jaar in retail op mobiel 40% hoger dan op desktop. Het belang van een snelle laadtijd op mobiel is dus wel duidelijk!

Google Surveys

Klantfeedback is onmisbaar. Daar zijn we het allemaal wel over eens. Met Google Surveys ben je in staat om de gewenste doelgroep een vraag te stellen op een website die is aangesloten op het Google Zoeknetwerk. Zo laad je bijvoorbeeld je remarketinglijst in, waar je jouw vragen aan wilt stellen. Respondenten verdienen hiermee weer extra's, zoals credits in de Google Play store. Op deze manier kun je heel specifiek en snel inzicht krijgen in de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Deze service is overigens nog niet volledig beschikbaar in Nederland. 

Google Surveys remarketinglijst AdWords
Bron: Inside AdWords

Elke seconde vertraging kan zorgen voor 20% minder conversies.

In-market-doelgroepen voor search

Met alle data die Google heeft, kan vrij nauwkeurig ingeschat worden wanneer consumenten een aankoopintentie hebben. Sites die bezocht worden en zoektermen die worden gebruikt, zorgen ervoor dat Google jouw intentie beter kan identificeren. Op basis van deze aankoopbereidheid, kun je jouw advertenties dus nog veel effectiever targeten. Waar dit al beschikbaar was voor YouTube en het Display netwerk, kun je dit binnenkort ook voor je Search campagne gebruiken.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou?

De ontwikkelingen gaan razendsnel en wij zullen zo snel mogelijk testen met deze nieuwe features. Ben jij benieuwd wat de nieuwste mogelijkheden zijn voor jouw website of Google Ads campagne? We kijken graag met je mee naar de beste mogelijkheden voor jou. Passend bij jouw doelstellingen en doelgroep. Bezoek voor meer informatie onze Google Ads Specialist pagina, neem contact op of start een chat! 

Ben je benieuwd naar de Marketing Next 2017 keynote? In onderstaande video ben je binnen 10 minuten op de hoogte van de belangrijkste aankondigingen! 


Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké