Digitaliseer of laat je inhalen door concurrenten
Oké, je verkoopt een dienst of product. Die moet goed zijn. Maar daarnaast moet je veranderen, verbeteren en innoveren voor een succesvolle business.
De markt verandert ontzettend snel, jouw concurrent ook. En dus moet jij ook veranderen. Of stoppen, maar dat wil je niet.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor branding, marketing en sales; meer zichtbaarheid en leads of verkopen creëren. Je kunt ook kiezen voor digitalisering en automatisering; voor een betere marge of meer werkplezier en -gemak.
De keuze is aan jou. Maar kies iets en ga het doen, want anders word je ingehaald.

Veranderen of verdwijnen
Zo zat ik begin dit jaar aan tafel met een organisatie uit de regio met een uniek aanbod en veel vraag naar hun oplossing.
Hun ambitie? Opschalen, uitbreiden naar Duitsland. Maar de interne capaciteit is bereikt en nieuwe collega’s inwerken duurt een half jaar.Net zo verbaasd als jij nu riep ik: “Een half jaar?!”
Ja, want hoewel alle data van het bedrijf in de huidige applicatie staat, moeten medewerkers uit het hoofd leren welke data bij welke data hoort, dat handmatig combineren en overtypen. En dat kost tijd.
“Als alle data beschikbaar is én er een logica aan te koppelen is, dan moeten we dit toch kunnen automatiseren?!” dacht ik.
Na even rekenen bleek dat ze daarmee het aantal orders kunnen verdubbelen met evenveel FTE’s. 100% extra omzet dus.
Zij natuurlijk enthousiast, klaar om aan het werk te gaan! Nou, niet dus.
“Poeh, we zijn geschrokken van de prijs. Dit investeren we liever in de werving van extra personeel…”
Als je relevant wil blijven in de huidige maatschappij, moet je nieuwe technologieën zoals AI omarmen en blijven digitaliseren
Niet blijven hangen in je huidige werkwijze zoals de partij hierboven.
Je moet processen optimaliseren, efficiënter werken met dezelfde mensen. Voor een betere marge, minder werkdruk en/of meer tijd voor kwalitatieve zaken.
Dan blijf je relevant, blijf je de concurrentie voor, en bouw je een duurzaam bestaan op.
Zet eens een maand lang elke taak die je meer dan twee keer in de week doet op een lijst. Die dingen kosten veel tijd. Dat wil je automatiseren.
Hoe? Dat verzinnen wij. Eenmalige wijziging, langdurige effecten.
Nee, tegenwoordig hoeft niet alles maatwerk te zijn.
Zo maakten we voor Groot Zevert een portal als test (MVP) met no-code, die we - nu we weten dat het werkt - uit kunnen breiden en optimaliseren.
Zo maakten we voor Harmat een no-code offertetool en website. Waar klanten eerst per unit een offerte moesten aanvragen, kan dat nu voor meerdere in één keer. Bespaart Harmat én haar klanten flink wat tijd. Daar vertel ik in deze video meer over.
En zo maakten we voor onszelf en een aantal klanten een HR chatbot, getraind met een eigen handboek. Zo zie je dat AI niet altijd grote, ingewikkelde vraagstukken hoeft op te lossen. Direct antwoord krijgen op je vraag over wat de reiskostenvergoeding is, is al handig! Hier schreef ik een LinkedIn-post over.

Je ziet: net als websites hoeven portals, configurators en apps niet altijd maatwerk te zijn.
Een eerste of definitieve versie kan vaak met no-code of low-code gebouwd worden.
Zo wordt die eerste stap een stuk laagdrempeliger. Klinkt goed?

We kunnen bij niice veel verschil maken door te digitaliseren
Ook bij jouw bedrijf.
Toch is en blijft het spannend en een investering. Dat begrijpen we. Maar doe je het nu niet? Dan is de kans groot dat je vroeg of laat ingehaald wordt.
Gelukkig kun je zelf ook al aan de slag en digital happiness creëren.Zo schreef ik een tijdje terug een LinkedIn bericht met 7 tips om als ambitieuze ondernemer de concurrentie voor te blijven en te digitaliseren.
Have a nice day!
Op de hoogte blijven? Connect met me op LinkedIn of schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief!