hamburger menu
dot zwarte bel

Google lanceert een gave nieuwe update: Google cross device marketing!

Het gebruik van meerdere devices tijdens een aankoopproces is tegenwoordig de standaard. Google speelt in op deze ontwikkeling en maakt cross-device remarketing mogelijk. Een mogelijkheid waar we als marketeers erg blij van worden!

Vanaf 15 mei 2017 is het mogelijk om jouw doelgroep met remarketing op verschillende apparaten te bereiken. Het is namelijk zo dat meer dan 60% van alle aankopen op een ander apparaat begint, dan met het apparaat waarmee er uiteindelijk een aankoop wordt gedaan. In deze blog lees je alles over de nieuwe functie van Google, maar eerst frissen we je geheugen even op. Ben jij al thuis in remarketing? Dan kun je de volgende alinea overslaan!

Wat is remarketing ook alweer?

Remarketing is de manier om een boodschap opnieuw aan te bieden aan je websitebezoeker met als doel een nieuwe- of herhaalaankoop. De bekendste vorm van remarketing is in Google AdWords. Remarketing bestaat uit het aanmaken van remarketinglijsten met bezoekers van een website met of zonder aankoop. Door middel van het plaatsen van een cookie kan Google onthouden welke bezoekers er op je website zijn geweest en welke acties ze hebben uitgevoerd. Met deze informatie kun je met Google AdWords ‘opnieuw’ een advertentie laten zien en de consument triggeren tot een aankoop.

Remarketing is zeer effectief omdat advertenties ‘gericht’ op het gedrag van bezoekers tot twee keer zoveel conversies kan genereren in vergelijking tot normale advertenties. Als adverteerder richt jij je op een bepaalde groep mensen die al geïnteresseerd is in je product of dienst. Wanneer de consument bij het aankoopproces zijn bestelling stopt, kun jij met remarketing de klant opnieuw benaderen met een advertentie. Tijdens het remarketingproces is het ook mogelijk om gerelateerde producten aan de consument te laten zien. Heeft de klant een winterjas bij jou besteld, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een advertentie voor mutsen en sjaals te laten zien.

Google cross-device remarketing, wat is het?

Dan nu de aller-nieuwste update die de remarketing-wereld zal veranderen. Het multi-device gedrag van consumenten is de reden tot deze ontwikkeling. Consumenten beginnen vaak hun zoektocht met een smartphone en eindigen met een aankoop op de desktop of ander apparaat. Op dit moment is het zo dat Google remarketing lijsten creëert op basis van cookies en dus niet kan zien wanneer er geswitcht wordt tussen devices. Hierdoor krijgt een potentiële klant een advertentie niet te zien, wanneer er van device wordt gewisseld.

Cross-device remarketing lost dit probleem op door de remarketing te baseren op Google accounts. Waar voorheen consumenten op verschillende apparaten, in verschillende remarketinglijsten terecht kwamen, kunnen ze nu worden herkend op basis van het Google account, waardoor er gerichter geadverteerd kan worden.

Google cross-device werkt alleen wanneer er is ingelogd met een Google account. Wanneer een consument op een tekstadvertentie klikt via het ene apparaat en vervolgens op het andere apparaat via dezelfde advertentie een conversie gegenereerd, wordt dit cross-device conversie genoemd.

De gegevens uit Google cross-device

De gegevens van de Google gebruiker worden automatisch opgeslagen. Dit gebeurt door het samenvoegen van gegevens van de gebruiker die al eens eerder heeft ingelogd op één van de gebruikte apparaten. Door het samenvoegen van deze data kan Google verschillende rapporten creëren die het eenvoudiger maken om het gebruik van verschillende apparaten inzichtelijk te krijgen.

De informatie die is verzameld over de cross-device gebruiker wordt in de Google AdWords Interface weergegeven. Hier vind je alle rapporten om informatie te vergaren over de gebruiker om zo de juiste advertentie voor cross-device remarketing te maken.

Meer weten over deze nieuwe remarketing methode?

Wil jij meer weten over deze remarketing methode? Neem gerust contact met ons op! We helpen je graag verder om het maximale uit je websitebezoeker te halen.