hamburger menu
dot zwarte bel

LinkedIn advertenties bieden gevarieerde mogelijkheden om jouw doelgroepen te bereiken. LinkedIn wordt veel gebruikt om kennis en informatie te delen, maar er zijn nog relatief weinig bedrijven die gebruik maken van Linkedin Advertenties. Een mooie kans dus. Want hoe meer bedrijven Linkedin Advertenties gaan inzetten, hoe duurder het wordt.

Zijn LinkedIn Advertenties nieuw voor je? Of wil je er graag een verdiepingsslag in maken. Lees dan mijn blog en leer hoe je een account opzet en goed doordachte advertenties campagnes inricht.

Hoe start je met adverteren in LinkedIn. In 10 stappen leg ik het je uit

Stap1: Start met Campaign Manager

Log in via Campaign Manager. Dit is de plek waar jij je advertenties kunt opzetten, beheren en optimaliseren. 

Nieuwe gebruiker van Campaign Manager?

Zo maak je eenvoudig een account aan.

  1. Log in via je eigen account in LinkedIn
  2. Klik op “Work / Werk” en vervolgens op “Advertise / Adverteren”



  3. Vervolgens kun je je account aanmaken


  4. Vul je creditcard gegevens in, anders kun je geen advertenties online zetten. 

Wanneer je dit hebt afgerond zie je jouw dashboard. 

Structuur van Campaign Manager

  1. Je advertentie account - dit kunnen er meerdere zijn als je voor meer bedrijven advertenties beheerd.
  2. Campaign Group - per campagne zul je aparte doelstellingen hebben
  3. Campaigns -
  4. Ads - hier beheer je de specifieke advertenties


Stap 2: Campagnegroep aanmaken

In je dashboard kun je starten met het aanmaken van je campagnegroep. 

Geef je campagnes een duidelijke naam en structuur. Zo hou je overzicht wanneer je meerdere campagnes gebruikt. 

Het is mogelijk om een maximum budget in te voeren voor je advertentiecampagne. Zo weet je zeker dat je nooit meer zult uitgeven dan dat bedrag. 


Stap 3: Campagne maken

Als voorbeeld zet ik een campagne op die gaat over LinkedIn advertenties. Het doel hiervan is om leads te verzamelen en deze vervolgens om te zetten naar klanten waar wij de LinkedIn Advertenties voor kunnen beheren.

Ik wil hiervoor verschillende campagnes gaan opzetten. En om dit goed te kunnen testen en analyseren, wil ik dit gescheiden houden. Ik ga de volgende campagnes opzetten:

  1. Branding
    1. Websitebezoeken
    2. Video
    3. Foto
  2. Remarketing
    1. Video
    2. Leadcampagne

Stap 4: Doelstellingen kiezen

Nadat je jouw campagne een naam gegeven hebt, kun je de doelstelling gaan bepalen. 

Dit zijn de verschillende mogelijkheden: 

Je ziet dat de verschillende mogelijkheden qua doelstellingen gebaseerd zijn op een klantreis. Eerst wil je zorgen voor de bekendheid, vervolgens wil je dat mensen je dienst/product in overweging gaan nemen en als laatst wil je natuurlijk dan deze mensen ook overgaan tot conversie. 

Hiermee zie je dat LinkedIn Advertenties steeds meer op de mogelijkheden van Facebook Ads gaan lijken. Een logische stap, want zo kun je optimaal inspelen op de klantreis van jouw ideale klant.

Maar zit er dan echt verschil tussen de bovenstaande mogelijkheden? Jazeker. Op basis van een heleboel data kijkt LinkedIn naar het gedrag van jouw doelgroep en zal op basis daarvan de targeting aanpassen op maximaal resultaat te genereren. 

Bekendheid

Deze campagnes zijn gericht op de bekendheid van het merk middels zoveel mogelijk impressies.

  • Merkbekendheid (binnenkort beschikbaar, naar verwachting in juni 2019)

Voor campagnes die de merkbekendheid verhogen. Dit is vooral gericht op impressies. Ideaal dus om te werken aan de naamsbekendheid.

Overweging

Het doel in deze fase is om jouw doelgroep (vervolg) acties te laten nemen om meer over jouw bedrijf of aanbod te ontdekken. Hiermee wil je bezoekers naar je website krijgen of interactie op je berichten.

  • Websitebezoeken

Wanneer je bezoekers naar je website wilt trekken, is het heel logisch dat je deze doelstelling klikt. LinkedIn target de mensen binnen jouw doelgroep waarbij de kans het grootste is dat zij doorklikken naar jouw website.

  • Interacties

Wil je dat je berichten op LinkedIn meer bereik krijgen en je meer volgers krijgt op je pagina. Kies dan voor deze doelstelling. LinkedIn optimaliseert jouw advertentie om zoveel mogelijk interactie te genereren.

  • Videoweergaven

Videomarketing is natuurlijk enorm interessant. In een korte video kun je jouw boodschap veel beter overbrengen, de aandacht makkelijker behouden én een gevoel creëren. Ideaal dus. Je kunt je bod instellen op BPV (Bid per View), ofwel, je biedt per weergave van je video. LinkedIn laat jouw video’s zien aan mensen waarbij de kans het grootst is dat zij hier geïnteresseerd in zijn.

Conversies

Hier wordt je als marketeer natuurlijk warm van. Uiteindelijk draait het allemaal om de ROI (Return on Investment) van je campagnes. Ook hierbij zijn er nog twee opties niet beschikbaar in Nederland. Ook hierbij is de verwachting dat dit in juni uitgerold gaat worden.

  • Genereren van leads

Dit vind ik één van de mooiste functionaliteiten. LinkedIn heeft namelijk al data van jouw doelgroep. Denk aan de naam, bedrijfsnaam en e-mail adres. Wanneer jouw doelgroep jouw lead generatie advertentie ziet, kan men met twee klikken zich aanmelden voor je nieuwsbrief, een e-book downloaden of bijvoorbeeld een aanvraag doen.

De gewenste gegevens zijn voor jouw doelgroep namelijk al ingevuld. De drempel is dus heel laag om gegevens achter te laten. Dit is vervolgens te koppelen aan bijvoorbeeld jouw CRM of nieuwsbrief-tool.

  • Website conversies

Je advertenties zijn geoptimaliseerd om zoveel mogelijk conversies te genereren op jouw website. Dit kan een verkoop van een product zijn, een aanvraag van een e-book, het inschrijven voor de nieuwsbrief etc.

Let op, het is hierbij van belang dat de LinkedIn Pixel op jouw site staat én dat de conversies goed zijn ingesteld.


Stap 5 - Doelgroep kiezen


Nu is het tijd om jouw ideale doelgroep te kiezen. Het is hierbij van belang dat je de doelgroep zo specifiek mogelijk probeert te maken. Hoe meer mensen je bereikt hoe hoger de kosten zullen zijn.

Locaties

Geef aan wie jouw doelgroep is. Je kunt dit zelfs per provincie en omgeving kiezen. In dit voorbeeld gaan wij voor de mensen wie komen uit Gelderland. Het is ook mogelijk om ‘Permanente locaties’ te veranderen naar ‘Recente of permanente locaties’. Mensen wie in de afgelopen periode deze regio bezocht hebben, kun je dan targetten.

Het is ook mogelijk om locaties uit te sluiten en de taal te selecteren die jouw doelgroep heeft ingesteld op LinkedIn.

Doelgroep verfijnen

We weten nu waar de doelgroep vandaan moet komen maar LinkedIn weet tegenwoordig een heleboel van haar gebruikers. Het is daarom ook mogelijk om veel specifieker te targetten op:

  • Functie
  • Bedrijfstak
  • Vaardigheden

In dit voorbeeld ben ik opzoek naar marketing managers van bedrijven die groter zijn dan 10 personen met een leeftijd van 25 tot 50 jaar.

Wanneer ik op basis van bedrijf wil segmenteren heb ik de volgende opties:

  • Bedrijfsgrootte - op basis van het aantal medewerkers
  • Bedrijfsnaam - je kunt zelfs organisaties selecteren zodat je kunt targetten op personeel die daar werkt
  • Bedrijfstakken - dit zijn verschillende branches
  • Connecties van het bedrijf - wanneer bedrijven groter zijn dan 500 medewerkers kun je hen selecteren. Je target vervolgens op eerstegraads connecties van deze medewerkers
  • Volger van jouw pagina

Bij demografische gegevens heb je de mogelijkheid om op basis van geslacht en leeftijd te segmenteren.

Bereik de doelgroep die een bepaalde opleiding heeft gevolgd aan een specifieke hoge school of studenten die bezig zijn met een bepaalde studierichting.

Bij ervaring is het mogelijk om de ervaring van jouw doelgroep te specificeren. Hoe lang heeft iemand een bepaalde functie, welke functies, welke vaardigheden bezit deze persoon etc.

Als laatst is het mogelijk om op basis van interesses te targetten. LinkedIn kijkt hiermee bijvoorbeeld naar leden van groepen of interesses. Een aantal voorbeelden van interesses zijn Business en management, Financiën en economie, Kunst en entertainment, Maatschappij en cultuur, Marketing en adverteren etc.

Om doelgroepen nog specifieker te maken is het ook mogelijk om personen uit te sluiten op basis van alle bovenstaande mogelijkheden. De combinatie zorgt dat je heel specifiek kunt gaan targetten.

Gematchte doelgroepen

Hierin biedt LinkedIn twee mogelijkheden.

  1. Bezoekers van jouw website targetten
  2. Een lijst met contacten uploaden

Ideaal om website bezoekers opnieuw te bereiken of een volgende advertentie te laten zien of om bestaande klanten of leads te bereiken met je advertenties zonder dat je je doelgroep verder hoeft in te stellen.

Tip: heb je de basis van jouw doelgroepen goed ingesteld? Sla deze dan op als sjabloon. Dit scheelt je in de toekomst veel werk. 

Stap 6 - Advertentieformaat kiezen

LinkedIn biedt net als Facebook verschillende soorten advertenties. Ik zal de belangrijkste even opsommen.

  1. Tekst advertenties - zonder afbeelding of video
  2. Afbeelding - hierbij heb je ruimte voor een tekst en een afbeelding, wordt getoond in de timeline
  3. Carousel - je hebt meerdere afbeeldingen naast elkaar waar je doorheen kunt klikken
  4. Video - hierbij heb je ook ruimte voor een tekst en natuurlijk een video
  5. Volger advertentie - promoot je pagina om meer volgers te krijgen
  6. Spotlight advertentie - promoot een aanbieding
  7. Job ad - geef vacatures extra aandacht
  8. Messenger advertentie - plaats een advertentie in de inbox van jouw doelgroep

Stap 7 - Plaatsing van je advertenties

LinkedIn heeft netwerk waarbij websites en apps zijn aangesloten. LinkedIn kan op deze sites en apps ook jouw advertentie laten zien voor extra bereik. Je kunt ervoor kiezen om verschillende categorieën uit te sluiten.


Stap 8 - Budget en planning

Budget

Het is mogelijk om een maximaal dagbudget in te stellen. Het is ook mogelijk om een dagbudget en een totaal budget in te stellen. LinkedIn zal dan het budget zelf verdelen op basis van wat het meeste bijdraagt aan jouw doelstellingen tegen de minste kosten.

Planning

Je kunt jouw campagne in laten gaan vanaf een bepaalde datum en oneindig laten doorlopen. Je kunt er ook voor kiezen om een eind-datum in te voeren.

Bieden

In hoofdlijnen zijn er drie opties om te bieden. Kosten variëren en zijn afhankelijk van de concurrentie.

  1. Automatische bieding - het systeem van LinkedIn kiest zelf het beste bod om zoveel mogelijk resultaat te krijgen met jouw budget. Je kunt deze optimalisatie instellen op basis van
    1. Klikken
    2. Impressies
    3. Conversies
  2. Maximum CPC bod - wil je de touwtjes zelf in handen houden, kun je voor CPC of CPM kiezen. CPC betekent Cost Per Click, ofwel, kosten per klik.  
  3. Maximum CPM bod - Cost Per Mille, dit betekent kosten per duizend vertoningen.

Stap 9 - Conversie tracking

Als online marketeers willen wij altijd weten wat het effect van de campagnes zijn. Wat heeft het gekost en welke waarde heeft het opgeleverd. Om dit inzichtelijk te krijgen is het van groot belang om jouw site goed meetbaar te maken en conversie tracking te implementeren.

Met conversie tracking kan LinkedIn namelijk het gedrag van jouw bezoekers verder volgen op jouw website. In jouw dashboard zie je welke advertenties conversies hebben opgeleverd en dus het best presteren.

Stap 10: Je advertentie opzetten

Je hebt nu je account en de campagne goed ingericht. Alleen we zijn er nog niet, want de content voor de advertenties moet nog gemaakt worden.

De mogelijkheden de volgende stappen je bieden zijn afhankelijk van je doelstelling die je gekozen hebt.

Klik op ‘Create new ad’ om je eerste advertentie te gaan maken.

Vul de gegevens zorgvuldig in. Geef de advertentie een duidelijke naam zodat je, bij meerdere advertenties, snel ziet om welke advertentie het gaat.

Upload een video die voldoet aan de bovenstaande gegevens. Je hebt ook de mogelijkheid om er een ondertiteling bij te uploaden. Dit raad ik wel aan omdat veel mensen LinkedIn gebruiken zonder geluid.

De headline van de video moet kort en krachtig zijn en uitnodigen om de video verder te bekijken.

Plaats een relevante URL. Zorg dat bezoekers op een landingspagina terecht komen die aansluit op je advertentie.

Kies vervolgens een Call-to-action die past bij hetgeen wat je wilt aanbieden.

Je kunt de checkbox ‘Add to campaign’ ook uitschakelen. De advertentie wordt dan wel opgeslagen maar wordt niet aan de campagne-groep gekoppeld.

Tevreden over je advertentie? Klik op ‘Create’.

Vervolgens kun je jouw advertentie zien in het overzicht.

Door op de drie blokjes te klikken, rechts van jouw advertentie, kun je een preview tonen van je advertentie. Je ziet dan wat het eindresultaat van je advertentie is zoals hieronder weergegeven.



Stap 11: Klaar voor de lancering!

Je eerste advertentie staat klaar en kan gelanceerd worden.

Het is altijd verstandig om te testen met meerdere advertenties. Denk aan verschillende teksten of verschillend beeldmateriaal. Probeer deze testen gestructureerd uit te voeren zodat je zeker weet wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. 

Stap 12: Analyseren en optimaliseren

Het is belangrijk om je advertenties goed in de gaten te houden. Bekijk hoe ze presteren op basis van jouw belangrijkste KPI’s en de doelstellingen van de campagne en blijf deze optimaliseren.

Binnenkort online…

Deze blog is nog niet klaar en gaat hier niet stoppen. Binnenkort ga ik je meer vertellen in deze blog over:

  • Het bedenken van een slimme LinkedIn advertentie strategie,
  • Gaan we in op de wensen, behoeften en problemen van je doelgroepen,
  • Brengen we de klantreis van jouw ideale klant in kaart
  • Én gaan we een (re)marketing funnel inrichten.

Kunnen we jou helpen met het succesvol inzetten van LinkedIn advertising?

Laten we een telefonische kennismaking inplannen om eens te sparren over de kansen voor jouw organisatie!

Bas 2

Kunnen we jou helpen met het succesvol inzetten van LinkedIn advertising?

Laten we een telefonische kennismaking inplannen om eens te sparren over de kansen voor jouw organisatie!
Velden met een * zijn verplicht

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké