Revolutionaire standaardisatie in de betonindustrie met PBO
In een branche waar maatwerk de norm is, verlegt Prefab Beton Online (PBO) de grenzen van innovatie. Samen met Niice! Deze case duikt in de unieke uitdagingen van PBO en hoe Niice niet alleen een oplossing biedt, maar hen ook helpt hun visie om de markt op de kop te zetten te realiseren.
Lees in deze case hoe!
Vooruitstrevend in een conservatieve markt
Veel bouwprojecten bevatten nagenoeg dezelfde betonelementen, maar er wordt altijd met maatwerk gewerkt. Bij elke bestelling, denk aan een trap of balkon, moet dus een nieuwe mal gemaakt worden om het beton in te gieten. Een mal die vervolgens bij het afval kan, want bij het volgende project zijn andere formaten nodig. De traditionele aanpak leidt tot lange trajecten en hoge kosten. Bij een nieuwe opdracht moest er veel handmatig berekend worden en kwamen soms wel 200 documenten aan te pas!
Mombarg Beton heeft een innovatieve mindset en daar houden we bij Niice van. Één van de vragen die Mombarg zich stelde was: "Hoe kunnen we mallen maken die we kunnen hergebruiken?" Het antwoord was PBO, voor standaard maten. Dit onderscheidt hen, maar is ook een uitdaging!
Want...
Hoe zet je zo’n innovatief idee uit in een overwegend conservatieve branche? Hoe penetreer je de markt met een nieuw idee?
Hoe zorg je dat o.a. architecten en aannemers aan het begin van projecten na gaan denken over afmetingen, zodat ze standaard maten kunnen gebruiken?
En op welke manier kun je jouw doelgroep de juiste maten laten configureren?
met het oog op de toekomst
gekozen voor proof of concept
Met die vragen stapte PBO naar Niice. Samen zijn we gaan kijken hoe we kunnen standaardiseren. Hoe zorgen we voor een systeem dat - met standaard mallen - berekeningen kan maken om standaardisatie mogelijk te maken?
Wij zijn met een intensieve samenwerking een configurator voor trappen gaan bouwen. Eerst als proof of concept. Dit was een strategische keuze, gezien de onzekerheden over de acceptatie van deze nieuwe benadering in de markt. Er werd veel aandacht besteed aan UI en UX design om ervoor te zorgen dat de doelgroep de calculator effectief kon gebruiken. Deze technische fundamenten maken het nu mogelijk om het concept uit te breiden naar andere producten.
Verder met uitbreiding, marktintroductie en marketing
De configurator is gepresenteerd en de reacties uit de markt zijn enorm goed. Met de calculator kan PBO snellere leveringen garanderen, de time-to-market aanzienlijk verkorten en het bespaart grote hoeveelheden hout, waardoor PBO een flinke verduurzaamingsslag heeft geslagen. Dit alles resulteert in een concurrentievoordeel voor PBO. Daarom is het nu zaak om uit te breiden in de producten waar configurators voor zijn. Dat kan goed, want de configurator is gebouwd met een toekomstvisie; nu de basis staat, is een configurator voor een bepaald product een stuk sneller gebouwd.
En nu?
Samenwerken aan digital happiness
En nu? Deze nieuwe denkwijze zet de bouwmarkt volledig op zijn kop. Zo wordt PBO nu regelmatig gevraagd om lezingen te geven over hun denkwijze.
Inmiddels zijn wij gestart met een samenwerking op het gebied van marketing en gaan we standaard producten toevoegen aan de website - zoals stoeptegels.
Daardoor gaat PBO meer de e-commerce kant op en willen ze een bewuste behoefte creëren in de markt. Een gewaagde stap in de bouwbranche, maar een uitdaging die wij samen met PBO aandurven!