Mallorca Football Tournament
Internationaal voetbaltoernooi van Mallorca Football Tournament volgeboekt mede dankzij succesvolle online campagnes.
Mallorca Football Tournament
Je kunt natuurlijk voetballen tegen het dorp 5 kilometer verderop en hopen dat het grasveld niet dermate bevroren of verzopen is dat het hele feest wordt afgelast. Maar je kunt ook meedoen aan een voetbaltoernooi in het fijne, warme Mallorca en de uitdaging aangaan om tegen andere landen te strijden. Dat is precies wat Mallorca Football Tournament je biedt. Aan Niice de taak om voetbalteams in diverse landen zich in te laten schrijven. Dat is gelukt: onze advertising moest vroegtijdig stopgezet worden, omdat het toernooi helemaal volgeboekt was!
Speel tegen teams van over heel de wereld
Internationaal amateur voetbaltoernooi
Mallorca Football Tournament organiseert professionele, internationale voetbaltoernooien in de klassen ‘amateur mannen’, ‘amateur vrouwen’, ‘walking football’ en ‘government’. Diverse landen uit alle continenten kunnen in mei deelnemen en tegen elkaar strijden in dit goed georganiseerde toernooi in het mooie Mallorca. Maar hoe maak je het zo laagdrempelig mogelijk om informatie over dit toernooi te krijgen? En hoe realiseer je inschrijvingen in diverse landen, zodat het een toernooi wordt met een mooie mix aan culturen? Niice ging aan de slag met een online strategie.
Eenvoudig online registreren
Er komt nogal wat kijken bij het registreren voor zo’n internationaal toernooi. Je moet weten aan welk toernooi op welke data je meedoet, wat je teamsamenstelling is, keuze maken uit een beschikbare accommodatie en de reis verder regelen.
Dit registratieproces ging altijd via een PDF die ingevuld, ingescand en weer opgestuurd moest worden. Een omslachtige manier voor de teams en extra administratieve handelingen voor de organisatie.
Dit hele proces is eenvoudig gemaakt in het online registratieformulier. Via dit formulier wordt alles, behalve de vlucht, voor je geregeld. Van transfers van het vliegveld tot de bijbehorende themafeesten. Een compleet zorgeloos verblijf!
Gericht op bereik en interactie
Facebook en Instagram advertising
In de landen Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië draaiden we Facebook en Instagram advertenties voor het tournooi. Uit analyse van de resultaten van vorige jaren bleken teams uit deze landen namelijk het makkelijkst binnen te halen.
Stel jezelf even kort voor; op een zonnig eiland met je beste vrienden of vriendinnen, een balletje trappen en genieten van zon, zee, strand en leuke feestjes. Precies! Dat idee sloeg ook ontzettend goed aan bij de doelgroep op Facebook en Instagram.
Het begin van de marketing funnel was dus gericht op bereik en met name interactie. We stuurde de doelgroep aan op het taggen van vrienden en teamgenoten. Dit met tienduizenden likes en reacties als gevolg. Een idee werd voor veel vrienden geboren, die we vervolgens mee konden nemen in de funnel.
Automatische koppeling met Mailchimp
Eenvoudig informatie aanvragen
Heb je de Facebook of Instagram advertentie geliked of gecomment, heb je de Facebook of Instagram pagina bekeken of de website bezocht? Dan kreeg je vervolgens via slimme remarketing nieuwe advertenties te zien waarmee je binnen 2 klikken de belangrijkste informatie in je mail krijgt. Gewoon vanuit Facebook of Instagram.
De drempel tot direct registreren is namelijk hoog: je moet onderling goed overleggen wie er mee wil en kan, je moet op de juiste data de mensen uit je team bij elkaar kunnen krijgen en iedereen moet het budget hebben om deel te nemen. De focus in de vervolg-advertenties lag daarom op informatie rondom het toernooi, in plaats van het direct registreren.
Door met de tool Zapier een koppeling te leggen tussen Facebook en Mailchimp, konden we dit hele proces automatiseren. Door je e-mailadres in een Facebook leadadvertentie achter te laten, werd je automatisch in een mailflow in Mailchimp geplaatst. In deze geautomatiseerde mailflow stonden 4 mails klaar die allemaal na een vooraf ingestelde tijd of actie verstuurd werden. Hiermee konden we de boodschap verder opbouwen, geïnteresseerden makkelijk van informatie voorzien en met mooie foto's het verlangen verder aanwakkeren.
Daarnaast biedt het binnenhalen van deze leads als voordeel dat je ze via een nieuwe mailing volgende jaren ook weer makkelijk bereikt.
Toernooi volgeboekt
Waar de Facebook-advertenties in de voorgaande editie nog verantwoordelijk waren voor c.a. 225 team-aanmeldingen, moesten de advertenties nu al vroegtijdig stopgezet worden. Wegens succes, welteverstaan. Het toernooi zat namelijk al vol, en dat met hetzelfde advertising-budget als het jaar daarvoor!