35% conversiestijging voor Beliani.nl door Datatrics
Waarom meer geld blijven steken in advertentiebudgetten, als je ook meer omzet kunt halen uit hetzelfde budget? Om het conversiepercentage te verhogen, zetten we sinds oktober 2019 Datatrics in voor Beliani.nl. En niet zonder resultaat!
Inzet van Datatrics
Beliani groeit flink door
Zoals in de vorige case te lezen, realiseerden we afgelopen jaren al een mooie omzetstijging voor Beliani, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Om de enorme groei van Beliani.nl nog meer kracht bij te zetten, wordt daarom sinds oktober 2019 Datatrics ingezet. Met deze tool optimaliseren we data driven de customer journey van een potentiële klant. Door op de juiste momenten de juiste boodschap te laten zien, verhogen we het conversiepercentage én de gemiddelde bestelwaarde.
Data-driven personaliseren
Alles draait bij een verkoop om de juiste argumenten. Dat is offline niet anders dan online. Als verkoper in de winkel kun je aanvoelen waarmee een potentiële klant overtuigd kan worden. Online kan dat niet. Maar daar komt Datatrics om de hoek! Met het zelflerende algoritme en het profiel dat Datatrics opbouwt van een potentiële klant, kunnen we op het juiste moment de juiste boodschap versturen.
Hierbij maken we zowel gebruik van pop-up notificaties als embedded code waarmee we de site dynamisch kunnen veranderen.
Alles met als doel om het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde te laten stijgen.
Bij Beliani gingen we onder andere aan de slag met de volgende pop-up's en embed's:
- Is een product de laatste tijd veel verkocht? Dan laten we zien hoe vaak het product al verkocht is;
- Is een product bijna uitverkocht? Met een pop up laten we de bezoeker zien dat er 'nog maar 2 op voorraad zijn';
- Dreigt iemand de aankoop af te breken? Met een 'exit intent' krijgt men een kortingscode van 5%;
- Reviews van Trustpilot worden getoond om vertrouwen te winnen;
- Op basis van het profiel dat Datatrics opbouwt, adviseren we gerelateerde producten waar de bezoeker waarschijnlijk interesse in heeft.
Het algoritme van Datatrics gaat vervolgens aan de slag om op basis van onze input de juiste input op de juiste plek en het juiste moment uit te serveren. Om het resultaat te monitoren, werkt Datatrics werkt met een controlegroep van minimaal 10%. Deze controlegroep ziet niets van Datatrics. Hierdoor krijg je direct inzicht in het verschil tussen de Datatrics groep en de controlegroep.
Gebaseerd op klantprofielen
Personalisatie
Om het websitebezoek op de persoon af te kunnen stemmen, bouwt Datatrics een profiel op voor iedere (potentiële) klant. Hierin worden bijvoorbeeld gegevens vastgelegd als de locatie, geslacht, klikgedrag en voorkeuren. Daarnaast wordt dit aangevuld met persoonsgegevens wanneer iemand zich bijvoorbeeld inschrijft voor de nieuwsbrief of een kortingscode. Deze profielen worden vervolgens ook nog eens aangevuld met bijvoorbeeld statistieken van het CBS, weersvoorspellingen op de locatie van de gebruiker of de verkeersdrukte. Op die manier wordt een 360 profiel opgebouwd en kan het algoritme van Datatrics voorspellen waarmee de gebruiker overtuigd kan worden.
Dit levert het op
Het resultaat
De inzet van Datatrics is voor Beliani een goede zet geweest om meer omzet uit het huidige advertentiebudget te halen. Zowel het conversiepercentage als de gemiddelde orderwaarde lieten afgelopen jaar een mooie stijging zien.
Daarnaast heeft de inzet van Datatrics nog een groot voordeel. Aangezien Beliani.nl onderdeel uitmaakt van een wereldwijde franchise en de ontwikkeling van de shop in het buitenland gebeurt, geeft Datatrics ook meer vrijheid om de shop zelf te tweaken en te optimaliseren.
Ook meer omzet uit hetzelfde advertentiebudget?
Aan de slag!
Benieuwd of de inzet van Datatrics ook interessant kan zijn voor jouw shop? Neem gerust contact met ons op. Als Datatrics partner kijken we graag met je mee waar de kansen liggen!
Weet jij niet zeker waar en of er online kansen liggen voor jouw bedrijf? Plan een vrijblijvende videocall in met Bas. Samen kijken we dan of wij als Datatrics partner of in een ander opzicht iets voor jou kunnen betekenen!