moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
sluiten
moving gradient dot moving gradient dot

Wees voorbereid: Third-party cookies gaan verdwijnen

Ruben - Dec 9, 2021 - 7 minuten

Het hing al even in de lucht, maar onlangs heeft Google de knoop doorgehakt: in 2022 verdwijnen de third-party cookies. Wat de oorzaak hiervoor is en wat de gevolgen hiervan zijn voor de digitale marketingwereld lees je in deze blog. Omdat het belangrijk is om vooruit te kijken, bedenken we ook hoe een wereld zonder third-party cookies eruit ziet. Lees dus snel verder!

Third party cookies verdwijnen
Achtergrond informatie

Wat zijn third-party cookies?

Allereerst even een opheldering over de third-party cookies; wat zijn het nou ook alweer precies? Daarvoor moeten we eerst uitleggen wat first-party cookies zijn. Deze cookies worden geplaatst door de website (het domein) zelf wanneer een gebruiker deze bezoekt. Het doel van deze cookies is voornamelijk om meer te weten te komen over de bezoekers en hun gedrag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google Analytics. Dit is data die onder andere gebruikt wordt om de website te verbeteren.

Naast deze first-party cookies heb je dus de third-party cookies. Zoals de naam al weggeeft zijn dit cookies van derden. Het zijn cookies van domeinen die de bezoeker niet direct bezoekt op dat moment. Denk hierbij aan bedrijven als Google of Facebook. Doordat deze grote tech-bedrijven dit soort cookies op een aanzienlijk deel binnen het web geplaatst hebben, krijgen zij enorme inzichten waarmee ze bijvoorbeeld klantprofielen kunnen opbouwen. Iets waar digital marketing bureaus ook heel veel baat bij hebben.

Binnenkort is dit dus einde oefening. De reden hierachter is dat wij mensen ons steeds meer zorgen maken over de 'privacy' van persoonlijke gegevens op het internet. Grote tech-bedrijven als Apple en Mozilla hebben om deze reden hun focus op privacybescherming verhoogd. Google heeft zich hier dus onlangs bij aangesloten.

Wat zijn third party cookies

Hoe gaan de meest gebruikte browsers om met third-party cookies?

Hieronder een overzicht van hoe de meest gebruikte browsers omgaan met third-party cookies.

  • Chrome (51% marktaandeel): third-party cookies worden eind 2023 uit gefaseerd.
  • Safari (33% marktaandeel): in Safari staan de third-party cookies standaard al uit sinds 2020. Alle first-party cookies die vanuit JavaScript zijn geplaatst worden na 7 dagen gewist.
  • Edge (6% marktaandeel): blokkeert standaard alle third-party cookies en trackers van sites die je nog niet hebt bezocht.
  • Samsung Internet (4% marktaandeel): de standaard instelling is nergens beschreven, maar third-party cookies blokkeren is mogelijk.
  • Firefox (3% marktaandeel): blokkeert standaard een deel van de third-party cookies.

Safari gaat zelfs nog een stap verder, namelijk in het verwijderen van first-party data na 7 dagen. Dit heeft gevolgen voor je Google Analytics-data, waarbij 33% van je bezoekers nog maar binnen een week herkent kan worden als terugkerende bezoeker.

thirdpartycookies
Wat zijn de gevolgen?

Third-party-cookies verwijdenen

Het verdwijnen van de third-party cookies gaat impact hebben op de digital marketingwereld. Wat verandert er dan?

  • Remarketing: remarketing, oftewel het retargeten van eerdere bezoekers van je website, gaat op de schop! Het wordt veel lastiger om een remarketing campagne op te stellen op basis van cookies. Door de ITP/ETP blokkeringen kunnen bezoekers namelijk minder lang in remarketinglijsten blijven.
  • Targeting doelgroep: het wordt voor tech-bedrijven lastiger om bezoekers-data te verzamelen. Daardoor wordt het ook lastiger om groepen of klantprofielen op te bouwen. Oftewel, minder targeting mogelijkheden voor digital marketing bureaus.
  • Inzicht in advertising prestaties: doordat bezoekers minder lang in de remarketinglijsten blijven en niet cross-device gevolgd kunnen worden, worden de inzichten minder. Hierdoor wordt automatisch het inzicht in de prestaties van de advertenties minder.
  • Attributiemodel: doordat de cookietijd wordt verkort, zullen (eerdere) bezoekers eerder worden aangeduid als nieuwe bezoekers. Het gevolg hiervan is dat er meer data aan Direct verkeer wordt toegekend, wat weer gevolgen heeft voor het beoordelen van de andere kanalen als Paid en Organisch.
  • Organisch verkeer: het verdwijnen van de third-party cookies zal voornamelijk (negatieve) impact hebben op de advertising kanalen. Daarentegen zal het aandeel van de organische kanalen zoals Direct, Organisch Search, E-mail en Referral groter worden. De hoogste tijd dus om hierin te investeren!
het einde van third party cookies
Verder zonder third-party-cookies

Hoe ziet de toekomst eruit?

En nu hoor ik je denken: hoe ga ik verder? Je bent vast niet de enige die met deze vraag zit. Integendeel, waarschijnlijk zal iedere marketeer die dit hoort even moeten slikken en denken: hoe ziet de toekomst na third-party cookies eruit?

Helaas kunnen we niet zeggen dat deze wijziging geen impact zal hebben, de impact zal aanzienlijk zijn. Toch komen er, zoals altijd in het online marketing landschap, nieuwe mogelijkheden en oplossingen. Momenteel wordt er al hard gewerkt aan de volgende mogelijkheden en volgend jaar worden meerdere tools beschikbaar.

  • Data opbouwen: De first-party cookies blijven voorlopig gewoon bestaan. Deze data is direct afkomstig van je website bezoekers en is erg relevant en waardevol. Toch benutten bedrijven deze data nog te weinig. Met first-party data kun je, op basis van interesses, voorkeuren, locatie en gedrag, klantprofielen samenstellen. Dit kan bijvoorbeeld met een CDP (Customer Data Platform) of een DMP (Data Management Platform). Door klantprofielen zo volledig mogelijk te vullen, is het mogelijk om voorspellingen te doen, beter te targeten en personalisatie in te zetten.
  • Organisch verkeer: door de impact van het verwijnen van third-party cookies op advertising kanalen, zullen organische kanalen belangrijker worden. Begin dus liever vandaag dan morgen met het investeren in organische kanalen. Denk hierbij aan Organisch Search, Direct, E-mail en Referral.
  • Contextual targeting: om zonder de third-party cookies nog steeds relevant te blijven zal contextual targeting steeds belangrijker worden. Hierbij wordt de advertentie gematcht met de content op de website. Oftewel, een advertentie van schoenen wordt getoond op een website over schoenen en een reisblog toont advertenties van vakantiereizen.
  • FLoC-alternatief: Google komt met FLoC, een tool waarbij mensen met dezelfde interesses geclusterd worden. De data waarop Google deze clustering baseert wordt alleen opgeslagen op het eigen device van de gebruiker, waardoor web geschiedenis privé blijft en gebruikers anoniem zijn in de massa.
Toekomst zonder third-party-cookies

Pas je strategie aan

Na het lezen van deze blog is het wel duidelijk dat de gevolgen groot zullen zijn van het verdwijnen van de third party cookies. Hopelijk is ook duidelijk geworden dat het belangrijk is om je online marketing strategie op tijd aan te passen. Één van de belangrijkste zaken is om meer te gaan halen uit je eigen data, oftewel de data van jouw website bezoekers. Dit is de meest waardevolle en relevante data die je voorhanden hebt!

Hulp nodig bij het vormen van een nieuwe online strategie? Wij denken graag met je mee. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op of plan een videocall in met onze strateeg Bas en duik dieper in de strategie van je bedrijf.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.