Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Hoger conversiepercentage met The Goal Gradient effect

Een goed begin is het halve werk.

Door het Goal Gradient Effect toe te passen kun je jouw conversiepercentage positief beïnvloeden. Weten wat dit effect inhoudt en hoe je het zelf toepast? Wij leggen het uit!

auteur-iconCreated with Sketch. Thijs kalender-iconCreated with Sketch. 29 jul. 2021 leestijd-iconCreated with Sketch. 5 Minuten
design marketing
Ken jij dit effect al?

Het Goal Gradient effect van Clark Hull

Stel je voor dat je meedoet aan een marathon. De eerste 10 tot 20 kilometer zijn prima te doen. De volgende 10 kilometer zijn toch echt een stuk zwaarder en op een gegeven moment ben je er zeker van: je hebt niet hard genoeg getraind en gaat het niet redden. Stel je nu voor dat je bijna bij de finish bent. Wat gebeurt er? Juist, het einde en doel is in zicht en je versnelt.

Wat betekent dit? Wij mensen voelen onbewust een sterkere drang om een doel te bereiken wanneer we al vooruitgang hebben geboekt. Dat stelt het Goal Gradient effect dat in 1932 door Psycholoog Clark Hull werd onderzocht.

10 is minder dan… 10?

Het gevoel van vooruitgang motiveert

Een voorbeeld van het Goal Gradient effect dat wordt ingezet in de marketing is de traditionele stempelkaart. Iedereen kent het wel, die mooie marketingtool om klantloyaliteit te vergroten bij jouw favoriete koffiebar of bloemenzaak. Om eens beter te kijken hoe die stempelkaarten werken, kijken we naar het onderzoek van Kivets, Urminsky en Zheng.

Bij een koffiebar worden de klanten opgedeeld in twee groepen. Groep A krijgt een stempelkaart met 10 stempels. Groep B krijgt een stempelkaart met 12 stempels, waar van tevoren al 2 stempels in zijn gezet. Beide groepen hebben dus 10 stempels nodig om een gratis kopje koffie te bemachtigen.

Goal Gradient effect

Een kleine aanpassing met verbluffende resultaten. Waar 19% van groep A een volle stempelkaart inlevert, is groep B de grote winnaar met 34%. Het gaat hierbij om een conversie stijging van 79%! Conclusie: hoe dichter bij de finish, hoe meer moeite we doen en hoe sneller we ons doel behalen.

Wat heb ik aan het Goal Gradient effect?

Het Goal Gradient effect toepassen

Denk eens aan het vorige voorbeeld en ga voor jezelf na hoeveel impact het Goal Gradient effect kan hebben op jouw conversiepercentage. Inderdaad, veel. En juist daarom voegen wij op websites een progress-bar toe, waarmee de klant kan zien dat hij of zij er bijna is. Dat motiveert en leidt dus tot meer conversies.