moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

betere resultaten met gestructureerde data

Jurriën - Oct 28, 2021 - 6 Minuten

Gestructureerde data, schema.org, schema markups, technische SEO; je hebt de termen misschien al vaker voorbij horen komen. Maar wat is het nou precies? Wat kun je ermee? En hoe belangrijk is het? In deze blog behandelen we de basics en geven we antwoord op deze vragen.

niice marketing kantoor

wat is structured data?

Het bestaansrecht van een zoekmachine (zoals Google) is afhankelijk van de kwaliteit van antwoorden die zij geven op jouw vraag. Hoe beter ze jouw vraag beantwoorden, hoe populairder de zoekmachine wordt.

Relevantie staat dus centraal.

Om deze relevantie steeds verder te verbeteren, is gestructureerde data geïntroduceerd.

Aangezien Google verreweg het grootste marktaandeel heeft, nemen we in deze blog Google als voorbeeld.

Maar wat is het nou precies?

Heel simpel uitgelegd: gestructureerde data is code op jouw website (technische markering) die Google uitlegt wat er op de site staat. Eigenlijk geef je Google dus uitleg wat de onderdelen binnen jouw website precies betekenen. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je een dierenartspraktijk bent in Groenlo, hoe mensen je kunnen bereiken, wat je openingstijden zijn en hoe klanten je beoordelen.

Dit zijn enkele elementen die je als gestructureerde data kunt toevoegen. Hierdoor snapt Google de inhoud en context van jouw website beter, waardoor ze de zoeker kunnen voorzien van het beste resultaat. Dus; hoe beter Google jouw website begrijpt, hoe beter en relevanter ze jou in de zoekmachine kunnen tonen. En dat heeft voordelen voor jou!

wat is het voordeel van structured data?

Een goede implementatie van gestructureerde data zorgt voor meer én kwalitatiever verkeer. In de reisbranche zag Wordlift de volgende resultaten:

  • Tot 30% hogere CTR (doorklikratio) doordat het resultaat wordt voorzien van rich snippets (waardoor het zoekresultaat groter en reiker wordt met bijvoorbeeld reviews, openingstijden, afbeeldingen etc.)
  • 5,09% meer organische bezoekers binnen een week na het optimaliseren van gestructureerde data. Dit percentage zal na verloop nog hoger uitvallen.
  • Een betere vindbaarheid voor bezoekers die zoeken via Voice Search (zoals Siri, Amazon Alexa of Google Assistant).
  • Doordat je beter en meer details communiceert, wordt je organische verkeer relevanter wat zorgt voor een hoger conversiepercentage.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van gestructureerde data voor verschillende paginatypes.


nieuwsartikelen

Zo ziet gestrucutreerde data er bijvoorbeeld voor een nieuwsartikel uit:

gestructureerde data nieuwsartikel

Zo wordt er bijvoorbeeld aangegeven wat de kop is, wie het heeft geschreven (auteur), in welke rubriek het artikel thuishoort en op welke datum het gepubliceerd wordt.

Het effect daarvan? Het artikel wordt opgenomen in de 'nieuws' sectie binnen Google, waarmee je extra websitetraffic kunt genereren:

schema markup nieuwsartikel

Zo zijn er duizenden verschillende opmaaktypes. Het is dus erg belangrijk om goed te kijken wat het beste past, binnen de mogelijkheden van schema.org. Daarover later in dit artikel meer.

Voor Google is het belangrijk om te weten:

  • Wat voor soort organisatie, plek of lokaal bedrijf je bent: bijvoorbeeld een hotel.
  • Per paginasoort binnen je website wat de inhoud daarvan is. Heb je een webshop? Dan geef je bijvoorbeeld aan wat productpagina's zijn, wat blogs zijn en wat de contactpagina is.
productpagina

Bij ieder type pagina hoort weer een andere opmaak. Kijken we naar een productpagina van een webshop, dan vertellen we Google met onze gestructureerde data bijvoorbeeld:

  • Dat het een productpagina is;
  • Om welk product het gaat;
  • Hoeveel het product kost (en of er eventueel sale is);
  • Of het product op voorraad is;
  • Wat de verzendkosten zijn;
  • Hoeveel reviews er zijn gegeven en wat de gemiddelde beoordeling is.

Het resultaat kan er dan als volgt uitzien:

gestructureerde data productpagina
google for jobs

Heb je de juiste gestructureerde data geïmplementeerd op jouw vacaturepagina's? Dan word je opgenomen in Google for Jobs:

Gestructureerde data vacatures
blogs, recepten en how to's

Ook bij bijvoorbeeld stappenplannen, blogs of recepten kun jij met de juiste markeringen 'uitgebreidere' resultaten krijgen. Hiermee neem jij meer ruimte in op de resultatenpagina en is de kans dus groter dat men naar jouw website doorklikt:

gestructureerde data recepten
paywall / gratis toegang

Nu steeds meer mensen hun cookies blokkeren (met adblockers), de nieuwe Apple iOS update de optie biedt om niets meer te tracken en cookies in de toekomst helemaal zullen verdwijnen, is het voor nieuwssites steeds lastiger geld te verdienen. Het verdienmodel is namelijk om advertentieruimtes aan te bieden aan adverteerders. Aangezien het uitserveren van advertenties én goed targeten lastiger wordt, maken steeds meer nieuwssites gebruik van een (pay)wall. (Premium) artikelen zijn daarbij alleen nog beschikbaar voor betalende klanten of mensen met een account. Door in je gestructureerde data op te nemen dat jouw website een paywall heeft, weet Google dat jij niet met andere blackhat SEO trucjes bezig bent.

schema markup paywall

waar moet gestructureerde data aan voldoen?

Om jouw gestructureerde data goed leesbaar te maken voor Google, moet het natuurlijk voldoen aan strikte eisen. En daar komt Schema.org om de hoek kijken. Schema.org is namelijk de gestructureerde data-bijbel van Google. Wil je iets met gestructureerde data opmaken? Dan vertelt Schema.org welke opties jij hebt voor het type pagina.

Voordat je aan de slag gaat met gestructureerde data, is het eerst goed om in Schema.org te kijken naar de mogelijkheden. Je kunt namelijk alleen kiezen uit een vastgestelde lijst met opties.

Zo heb je bij het type organisatie maar een x aantal mogelijkheden. Het kan dus voorkomen dat jouw organisatietype niet beschikbaar is. Je zult dan iets moeten kiezen dat er dicht bij in de buurt komt of het een niveau hoger op ‘organisation’ laten staan.

hoe test ik gestructureerde data op mijn website?

Gelukkig is het testen van gestructureerde data op jouw website redelijk eenvoudig! Met deze tool van Google scan je eenvoudig de opgegeven pagina:


Je ziet dan direct hoe Google jouw pagina ziet en of er fouten in de data zitten. In onderstaande afbeelding zie je dus dat Google de pagina als 'product' ziet en waar eventuele fouten in de gestructureerde data zitten:

Schermafbeelding 2021 09 02 om 14 41 59

wat zijn de resultaten?

Benieuwd of jouw gestructureerde data goed wordt weergegeven? In Search Console vind je de resultaten en zie je ook direct of er issues zijn. Je vindt dit onderdeel in het linker menu onder 'optimalisaties':

Schermafbeelding 2021 10 29 om 16 07 16

hoe implementeer je gestructureerde data?

Hoe je gestructureerde data implementeert is afhankelijk van het CMS dat je gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld WordPress? Dan zijn er plugins beschikbaar die je eenvoudig de gestructureerde data laten instellen. Zo hoef je zelf niet met de code van je website aan de slag. De SEO tools laten je vaak een goede basis instellen, met de belangrijkste onderdelen.

Wil je nou verder gaan dan deze basis? Of heb je een maatwerk CMS waar geen standaard tool voor beschikbaar is? Dan wordt het een iets technischer verhaal, waar je een developer bij nodig zult hebben.

Wil je meer weten over het gebruik van gestructureerde data? Of kom je er zelf niet helemaal uit? We kijken graag met je mee!

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Digital Marketeer

Luuk Vossers

Als junior online marketeer bij Niice houd ik me, samen met collega’s, bezig met online groei
voor jouw bedrijf. Dagelijks focus ik mij met name op het schrijven van content, het bijhouden van sociale media kanalen en het analyseren van
data. Niice en ik zijn een match, omdat ik bij Niice de kans krijg om mijzelf te ontwikkelen als online marketeer. Op het gebied van SEO, SEA en content marketing.

Het meedenken en realiseren van oplossingen voor jouw groei, daar krijg ik energie van!

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Lynn
Stagiair

Lynn Reimes

Tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, start ik een nieuw avontuur in de Achterhoek. Tijd om - na het levendige hotelleven te proeven - te groeien in iets heel anders: digitale marketing. Hospitality zit in mijn bloed. Dat ga ik bij Niice inzetten om campagnes te ontwikkelen die niet alleen effectief zijn in het bereiken van de doelgroepen, maar ook een warme en gastvrije/klantvriendelijke sfeer uitstralen!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.