betere resultaten met gestructureerde data
Gestructureerde data, schema.org, schema markups, technische SEO; je hebt de termen misschien al vaker voorbij horen komen. Maar wat is het nou precies? Wat kun je ermee? En hoe belangrijk is het? In deze blog behandelen we de basics en geven we antwoord op deze vragen.
wat is structured data?
Het bestaansrecht van een zoekmachine (zoals Google) is afhankelijk van de kwaliteit van antwoorden die zij geven op jouw vraag. Hoe beter ze jouw vraag beantwoorden, hoe populairder de zoekmachine wordt.
Relevantie staat dus centraal.
Om deze relevantie steeds verder te verbeteren, is gestructureerde data geïntroduceerd.
Aangezien Google verreweg het grootste marktaandeel heeft, nemen we in deze blog Google als voorbeeld.
Maar wat is het nou precies?
Heel simpel uitgelegd: gestructureerde data is code op jouw website (technische markering) die Google uitlegt wat er op de site staat. Eigenlijk geef je Google dus uitleg wat de onderdelen binnen jouw website precies betekenen. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je een dierenartspraktijk bent in Groenlo, hoe mensen je kunnen bereiken, wat je openingstijden zijn en hoe klanten je beoordelen.
Dit zijn enkele elementen die je als gestructureerde data kunt toevoegen. Hierdoor snapt Google de inhoud en context van jouw website beter, waardoor ze de zoeker kunnen voorzien van het beste resultaat. Dus; hoe beter Google jouw website begrijpt, hoe beter en relevanter ze jou in de zoekmachine kunnen tonen. En dat heeft voordelen voor jou!
wat is het voordeel van structured data?
Een goede implementatie van gestructureerde data zorgt voor meer én kwalitatiever verkeer. In de reisbranche zag Wordlift de volgende resultaten:
- Tot 30% hogere CTR (doorklikratio) doordat het resultaat wordt voorzien van rich snippets (waardoor het zoekresultaat groter en reiker wordt met bijvoorbeeld reviews, openingstijden, afbeeldingen etc.)
- 5,09% meer organische bezoekers binnen een week na het optimaliseren van gestructureerde data. Dit percentage zal na verloop nog hoger uitvallen.
- Een betere vindbaarheid voor bezoekers die zoeken via Voice Search (zoals Siri, Amazon Alexa of Google Assistant).
- Doordat je beter en meer details communiceert, wordt je organische verkeer relevanter wat zorgt voor een hoger conversiepercentage.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van gestructureerde data voor verschillende paginatypes.
nieuwsartikelen
Zo ziet gestrucutreerde data er bijvoorbeeld voor een nieuwsartikel uit:
Zo wordt er bijvoorbeeld aangegeven wat de kop is, wie het heeft geschreven (auteur), in welke rubriek het artikel thuishoort en op welke datum het gepubliceerd wordt.
Het effect daarvan? Het artikel wordt opgenomen in de 'nieuws' sectie binnen Google, waarmee je extra websitetraffic kunt genereren:
Zo zijn er duizenden verschillende opmaaktypes. Het is dus erg belangrijk om goed te kijken wat het beste past, binnen de mogelijkheden van schema.org. Daarover later in dit artikel meer.
Voor Google is het belangrijk om te weten:
- Wat voor soort organisatie, plek of lokaal bedrijf je bent: bijvoorbeeld een hotel.
- Per paginasoort binnen je website wat de inhoud daarvan is. Heb je een webshop? Dan geef je bijvoorbeeld aan wat productpagina's zijn, wat blogs zijn en wat de contactpagina is.
productpagina
Bij ieder type pagina hoort weer een andere opmaak. Kijken we naar een productpagina van een webshop, dan vertellen we Google met onze gestructureerde data bijvoorbeeld:
- Dat het een productpagina is;
- Om welk product het gaat;
- Hoeveel het product kost (en of er eventueel sale is);
- Of het product op voorraad is;
- Wat de verzendkosten zijn;
- Hoeveel reviews er zijn gegeven en wat de gemiddelde beoordeling is.
Het resultaat kan er dan als volgt uitzien:
google for jobs
Heb je de juiste gestructureerde data geïmplementeerd op jouw vacaturepagina's? Dan word je opgenomen in Google for Jobs:
blogs, recepten en how to's
Ook bij bijvoorbeeld stappenplannen, blogs of recepten kun jij met de juiste markeringen 'uitgebreidere' resultaten krijgen. Hiermee neem jij meer ruimte in op de resultatenpagina en is de kans dus groter dat men naar jouw website doorklikt:
paywall / gratis toegang
Nu steeds meer mensen hun cookies blokkeren (met adblockers), de nieuwe Apple iOS update de optie biedt om niets meer te tracken en cookies in de toekomst helemaal zullen verdwijnen, is het voor nieuwssites steeds lastiger geld te verdienen. Het verdienmodel is namelijk om advertentieruimtes aan te bieden aan adverteerders. Aangezien het uitserveren van advertenties én goed targeten lastiger wordt, maken steeds meer nieuwssites gebruik van een (pay)wall. (Premium) artikelen zijn daarbij alleen nog beschikbaar voor betalende klanten of mensen met een account. Door in je gestructureerde data op te nemen dat jouw website een paywall heeft, weet Google dat jij niet met andere blackhat SEO trucjes bezig bent.
waar moet gestructureerde data aan voldoen?
Om jouw gestructureerde data goed leesbaar te maken voor Google, moet het natuurlijk voldoen aan strikte eisen. En daar komt Schema.org om de hoek kijken. Schema.org is namelijk de gestructureerde data-bijbel van Google. Wil je iets met gestructureerde data opmaken? Dan vertelt Schema.org welke opties jij hebt voor het type pagina.
Voordat je aan de slag gaat met gestructureerde data, is het eerst goed om in Schema.org te kijken naar de mogelijkheden. Je kunt namelijk alleen kiezen uit een vastgestelde lijst met opties.
Zo heb je bij het type organisatie maar een x aantal mogelijkheden. Het kan dus voorkomen dat jouw organisatietype niet beschikbaar is. Je zult dan iets moeten kiezen dat er dicht bij in de buurt komt of het een niveau hoger op ‘organisation’ laten staan.
Je ziet dan direct hoe Google jouw pagina ziet en of er fouten in de data zitten. In onderstaande afbeelding zie je dus dat Google de pagina als 'product' ziet en waar eventuele fouten in de gestructureerde data zitten:
wat zijn de resultaten?
Benieuwd of jouw gestructureerde data goed wordt weergegeven? In Search Console vind je de resultaten en zie je ook direct of er issues zijn. Je vindt dit onderdeel in het linker menu onder 'optimalisaties':
hoe implementeer je gestructureerde data?
Hoe je gestructureerde data implementeert is afhankelijk van het CMS dat je gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld WordPress? Dan zijn er plugins beschikbaar die je eenvoudig de gestructureerde data laten instellen. Zo hoef je zelf niet met de code van je website aan de slag. De SEO tools laten je vaak een goede basis instellen, met de belangrijkste onderdelen.
Wil je nou verder gaan dan deze basis? Of heb je een maatwerk CMS waar geen standaard tool voor beschikbaar is? Dan wordt het een iets technischer verhaal, waar je een developer bij nodig zult hebben.
Wil je meer weten over het gebruik van gestructureerde data? Of kom je er zelf niet helemaal uit? We kijken graag met je mee!