moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

mis geen analytics data dankzij server-side tracking

Floris - Feb 22, 2023 - 2 minuten

Wil jij graag 100% van je bezoekers meten en meer invloed hebben op welke data wordt opgeslagen van jouw bezoekers? Lees dan verder om je te verdiepen in de mogelijkheden van server-side tracking.

Kantoor niice 1

meer privacy en de gevolgen daarvan

Google Analytics is een veel gebruikte tool, maar ook een veel geblokkeerde tool. In toenemende mate. Dat komt door de toename in wijzigingen op privacy gebied. Zo was het ‘vroeger’ mogelijk om veel meer te meten en waren de privacyregels minder scherp. Tegenwoordig is men zich meer bewust van privacy, wordt privacy van gebruikers veel meer gerespecteerd en staat het voorop. En dat heeft gevolgen.


"deze website maakt gebruik van cookies"

Bezoek je een website voor het eerst? Dan kom je er standaard mee in aanraking: de welbekende cookiemuur. Jij bepaalt of je het goed vindt dat derde-partijen op de hoogte worden gebracht van jouw aanwezigheid op de betreffende website. Het is hier vaak éxtra makkelijk gemaakt (😉) om alleen de functionele cookies toe te staan.

Cookies zijn niet bij iedere internetgebruiker geliefd, ze zorgen er namelijk voor dat 'ze' weten welke advertentie het beste bij jou past en wat jou bezig houdt. Dat is waarom veel mensen de Adblocker-extensie gebruiken. Het voorkomt dat een nieuwssite eruit ziet als TimeSquare en laat jou in alle rust - zonder bewegende beelden - een artikel lezen.

Safari heeft haar eigen toepassing waarin third-party cookies (tracking) geblokkeerd worden, Intelligent Tracking Prevention (ITP), evenals FireFox met Enhanced Tracking Prevention (ETP).

Het nadeel van deze blokkades is dat ook Google Tag Manager en Google Analytics geblokkeerd worden. Daar gaat je data. Of niet?


server-side tracking

Met behulp van Google Tag Manager's server-side tagging kun je kiezen voor server-side tracking:

  • 🔒 Volledig first-party data uitwisseling en privacy waarborgen door zelf te kiezen welke data (geanonimiseerd) naar welke derde partij gaat.

  • 💯 Geen last van adblockers, ITP, ETP en dus een completer beeld van je bezoekers;

  • 🏎️ Geen trage website door veel externe scripts (pluspunten voor SEO Core Web Vitals!);

🔍

server side tagging: meer grip en controle over data

Onlangs zijn wij begonnen met het gebruik van SGTM (Server-side Google Tag manager). Hiermee:

  • maak je van third-party cookies first-party cookies;
  • bepaal je zelf welke data gestuurd wordt naar Google Analytics, Meta Pixel, Linkedin, etc.

Google heeft zelf een tweetal schema’s gemaakt om weer te geven wat het verschil is tussen client-side tagging (reguliere methode) en server-side tagging.

620b81d815c30420178202 png


Boven (regulier) zie je dat alles wat in je Google Tag Manager gezet en bepaald is, direct wordt uitgevoerd en doorgezet naar derden. Dat is waar je bij server-side tagging een tussenlaag introduceert, waardoor je veel meer invloed en controle krijgt (onder).

620b8210ce600403968155 jpg


De data wordt eerst naar je eigen, dan wel cloud based Google Tag Manager, server gestuurd. Vervolgens bepaal jij welke data je doorzet naar welke tool.


Wij hebben gekozen voor een VPS set-up
. Minimaal 3 servers werken hier samen voor optimale beschikbaarheid. Met onze eigen set-up:

  • Kunnen we bijschalen wanneer nodig;

  • Zijn we niet afhankelijk van een request-limiet van Google Cloud of SaaS oplossingen;

  • Kunnen we data uitwisseling en opslag zelf beveiligen en waarborgen;

  • Is de klant of Niice eigenaar van de server;

  • Kunnen we server configuratie aanpassen.

🏎️

snellere website

Meer invloed, meer controle, en zeker meer snelheid 🚀. Doordat er niet allerlei logica van derden op je website uitgevoerd en verstuurd wordt, ervaart de bezoeker van je website meer snelheid. Je verplaatst de workload van client-side naar server-side. Dat resulteert in een betere gebruikersbeleving en dus een hogere score voor de vindbaarheid; de Core Web Vitals.

🔮

toekomst

Uiteraard wil je een compleet beeld en daarop sturen. Google Analytics 4 heeft met die gedachte zelf al een model ontwikkeld dat aannames doet om jouw werkelijke verkeer aan te vullen met schattingen. Ondanks dat je niet 100% dekking scoort, kun je zo wel een redelijk compleet beeld krijgen.

Onderstaand schema is een weergave met het verschil tussen client-side en server-side tracking, waarmee je niet op de geschatte 35-45% van de data stuurt, maar op meer (afhankelijk van je set-up).

Stats


Server-side tagging is in 2020 als bèta geïntroduceerd. De bèta periode is inmiddels afgelopen en bewijst zich steeds meer. Het zal naar verwachting groeien in populariteit en meer een standaard worden voor organisaties. Zet jij zelf ook de stap?

Niice Sjoerd
neem contact op

server side tagging voor jouw organisatie

Het meten van jouw websitebezoekers naar het volgende niveau tillen? Wij denken graag met je mee!

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.