Een langzame website? Zoveel omzet loop je mis!
Een website die langzaam laad is ontzettend irritant, toch? Je ervaring wordt er niet beter van en de kans is zelfs groot dat je verder kijkt bij de concurrent. Vanzelfsprekend loop je dus klanten én omzet mis met lange laadtijden.
Maar wist je ook dat de laadtijd van jouw website een steeds belangrijkere factor wordt voor jouw organische posities in Google? Logisch natuurlijk; Google doet er namelijk alles aan om het gebruiksgemak voor de gebruiker zo ver mogelijk te verbeteren.
Hoog tijd dus om deze belangrijke factor eens verder onder de loep te nemen. Want wat is nou snel, waar moet je aan voldoen en hoeveel omzet loop je op dit moment mis? Je gaat er in deze blog antwoord op krijgen!
Waarom een snelle website?
Voor een aantal van onze klanten hebben we de afgelopen tijd vergaande optimalisaties uitgevoerd ten behoeve van de websitesnelheid. Het was dan misschien al wel bekend, maar ook uit meerdere onderzoeken is gebleken dat een trage website significant lagere conversies scoort. Het is een logisch verhaal; wie heeft er nu zin om te wachten tot een trage website is geladen, om vervolgens ook nog een contactformulier in te moeten vullen?
Verlies van conversies en klanten door een trage website?
In verschillende onderzoeken is aangetoond dat bij een laadtijd langer dan 3 seconden 40% van de websitebezoekers de pagina direct weer verlaat. Bijna de helft van de bezoekers (47%) heeft namelijk maar 2 seconden geduld totdat je website geladen is. Het percentage websiteverlaters loopt steeds verder op, naarmate de laadtijd stijgt. Vrij pijnlijk wanneer je tijd en geld stopt in zoekmachine optimalisaties en advertising.
Daarbij komt ook nog dat 79% van de online-shoppers die ooit zijn afgehaakt op een trage website, niet meer terugkomen op de desbetreffende website!
Factoren die de websitesnelheid beïnvloeden
- Internetsnelheid;
- Rekencapaciteit van de server;
- Grootte van de website (in MB's). Denk hierbij aan video, foto, stijlbestanden en scripts die de bezoeker moet laden;
- Hoeveelheid aanvragen naar bronbestanden (zowel intern als externe aanvragen die vereist zijn voor de weergave van de site);
- Optimalisatie hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld caching;
Mobiele snelheid als rankingsfactor
Zoals we in het begin van deze blog aangaven, doet Google er alles aan om de bezoeker een goede ervaring te bieden. Daarnaast is een andere trend het toenemende verkeer via mobiele apparaten, wat ondertussen desktop heeft ingehaald. Diverse webshops halen tegenwoordig al meer omzet uit mobiel dan uit desktop. De volgende update was dus te verwachten:
Google Speed Update!
Vanaf juli 2018 wordt deze update uitgerold, waarmee de mobiele laadtijd een officiële rankingsfactor wordt. Trage websites gaan het dus nog zwaarder krijgen!
Check de mobiele laadtijd van je website
Maar wat is nou snel? Waar moet mijn website aan voldoen? Google hanteert zelf de volgende richtlijnen:
"Een website moet op een 3G verbinding binnen 5 seconden geladen en bruikbaar zijn. Op 4G moet dit binnen 3 seconden zijn."
Met de volgende tools test jij de laadtijd van jouw website (en van de concurrent):
Google Testmysite
Via testmysite.withgoogle.com test je heel eenvoudig de laadtijd van je website op mobiel (3G). Je ziet direct hoeveel procent van je bezoekers je website verlaten (bouncen) door de laadtijd.
Daarnaast krijg je direct inzicht in de branchegemiddeldes. Vanzelfsprekend moet een webshop over het algemeen meer MB's laden dan een simpele, informatieve website. Een gemiddelde in jouw branche geeft je dus een betere houvast.
Speed Scorecard
Via de nieuwe Speed Scorecard van Google check je snel de mobiele laadtijd van je website. Daarnaast kun je hier de snelheid van jouw website vergelijken met concurrenten. Loop je mijlenver achter of heeft de concurrentie juist werk aan de winkel?
Let op: kleine websites kunnen hier (nog) geen gebruik van maken.
Een langzame website? Zoveel omzet loop je mis!
Duidelijk dus dat de websitesnelheid een prioriteit op je agenda moet zijn! Om het effect van een snelle (of juist langzame) website nog tastbaarder te maken, heeft Google de Impact calculator ontwikkeld.
Met een aantal statistieken reken je uit wat het effect in Dollars zal zijn wanneer je jouw websitesnelheid verbetert. Natuurlijk geen 100% waterdichte berekening, maar het is een goede richtlijn gebaseerd op data uit Google Analytics.
Benieuwd geworden wat de impact voor jouw website is? Test het zelf via de impact calculator!
Aan de slag met jouw websitesnelheid!
Overtuigd van de noodzaak? Ga aan de slag! Er zijn een aantal eenvoudige 'quick-wins' waardoor je snel merkbare snelheidwinst kunt behalen:
- Verklein de Time To First Byte (TTFB). Het kan zijn dat jouw server nog niet geoptimaliseerd is voor jouw website, webshop of platform. Dan kan het voorkomen dat de TTFB, de tijd wanneer jouw server de eerste byte verstuurd naar de bezoeker, meer dan 0.2 seconden is. Indien dit het geval is, dan kun je hier in veel gevallen snelheid winst behalen!
- Kijk of er bestanden aanwezig zijn die gecomprimeerd kunnen worden. Vaak worden bestanden zoals afbeeldingen groter geüpload dan nodig. Helemaal wanneer verschillende auteurs aan je website werken, wordt het comprimeren nog wel eens vergeten! Door het comprimeren, verklein je de bestandsgrootte. Bij het openen van de pagina, hoeft een bezoeker daardoor minder MB's te laden.
- Combineer bepaalde bronbestanden op jouw website. Hierdoor hoeft je server minder aanvragen hoeft te versturen. Als voorbeeld hiervan kun je denken aan het combineren van meerdere script- of stijlbestanden tot één bestand.
- Kijk of je website een YouTube-video, Facebook-plugin of livechat in moet laden. Indien dit voor jouw pagina gebeurt, dan moet de bezoeker wachten totdat deze externe partijen hun deel van de pagina hebben gevuld. Extra laadtijd dus. Voegt het weinig waarde toe? Haal het dan van je website.
Benieuwd waar op jouw website de grootste verbeterpunten zitten? De tool van GTMetrix analyseert je website en laat zien waar jij de meeste winst kunt boeken!
Voorbeelden van verdere optimalisatie
Bovenstaande punten geoptimaliseerd, maar behoefte aan een nog snellere site? Dan zijn er nog meer punten waarmee je jouw websitesnelheid kunt verbeteren:
- Maak gebruik van .webp afbeeldingen. Deze afbeeldingen worden al prima ondersteund door de nieuwe gangbare browser-versies. Een webserver kan een afbeelding eenvoudig vertalen naar de .webp extensie. Deze extensie is ontwikkeld door Google en kan een website in veel kleinere bestandsgroottes laden. Dit gebeurt, bij een goede instelling, uiteraard zonder kwaliteitsverlies. Naast een ander soort bestandstype kun je er ook voor kiezen om alle afbeeldingen die niet direct zichtbaar zijn, onder de vouw later in te laden. Dit kan met behulp van lazyload-technieken.
- Bekijk of je eventuele externe lettertypes later kunt inladen. Dat kan aan de hand van onder andere een script.
- Gebruik AMP- of een PWA-pagina om je mobiele bezoeker snel te kunnen bedienen.
- Optimaliseer je server en bekijk of deze wel genoeg capaciteit heeft om je site snel te kunnen laden. Let hier met name op de reactietijd van de Time To First Byte (TTFB).
- Gebruik responsive afbeeldingen. Zo laad je alleen de afbeeldingsgrootte die het apparaat nodig heeft en voorkom je dat een mobiel-apparaat niet een grote laptop/desktop afbeelding hoeft te laden. Extra winst dus!
- Gebruik je een https verbinding? Dan zijn er een aantal instellingen die je kunt optimaliseren waardoor je 0.5 seconden laadtijd kunt besparen. Dit vereist wel de nodige technische kennis.
Daarnaast zijn er nog veel meer tips en tricks. Wij geven je graag advies voor een snellere website. Optimalisatiepunten zijn namelijk per website verschillend. Neem eens vrijblijvend contact op met ons. We helpen je graag bij het verbeteren van de websitesnelheid!
Geoptimaliseerde sites door Niice
Voor Semso Webtechniek en Taurus Corporate Finance hebben we een snelheidsoptimalisatie gedaan. Ervaar zelf hoe snel de websites zijn!