Jouw bedrijf op Google Maps met deze simpele stappen!
Lokaal vindbaar zijn in Google met Google Mijn Bedrijf: het klinkt heel eenvoudig, maar heb jij alles wel juist ingesteld? Een simpel maar zeer essentieel onderdeel voor jouw online aanwezigheid. Komt je potentiële klant na een online zoektocht namelijk bij jou uit of bij de concurrent die zijn online bedrijfsvermeldingen beter heeft geoptimaliseerd? Wij zien nog te vaak dat MKB’ers het gewoonweg vergeten te doen of niet precies weten hoe het moet. Daar gaan we je nu mee helpen.
Wat is lokale vindbaarheid?
Om duidelijk te krijgen wat hier nou precies mee bedoeld wordt, moeten we eerst weten wat lokale vindbaarheid nou eigenlijk is. Stel, men gaat in jouw regio op zoek naar een bos bloemen. De zoektocht start met de zoekopdracht ‘Bloemist in Groenlo’. Potentiële klanten kunnen bijvoorbeeld op zoek zijn naar je telefoonnummer, je website of een routebeschrijving naar de winkel. Het is dus ontzettend belangrijk dat je deze gegevens goed opgeeft en dat jouw vermelding ook een goede ranking heeft bij relevante zoekopdrachten.
Op de volgende manieren kunnen potentiële klanten bij jouw bedrijf uitkomen:
- Organisch (search): dit zijn de resultaten die naar voren komen in de zoekmachine van Google (zoals in bovenstaande afbeelding te zien)
- Maps: dit zijn de pins op de kaart van Google Maps.
Deze gegevens zeggen misschien niet gelijk veel voor iedereen. Daarom hebben we ook wat cijfers verzameld om het belang nog duidelijker te maken.
- Van alle zoekopdrachten via een mobiele telefoon is bijna 30% locatie-gerelateerd;
- Locatie-gerelateerde zoekopdrachten groeiden afgelopen jaar 50% sneller dan het geheel aan mobiele zoekopdrachten;
- 84% van de consumenten voert lokale zoekopdrachten uit;
- Van mensen die op zoek zijn naar een lokale winkel, bezoekt maar liefst 75% deze winkel dezelfde dag nog;
- 28% van deze zoekopdrachten wordt daadwerkelijk een aankoop in de winkel.
Deze gegevens laten zien dat het ook voor jou enorm belangrijk is goed gevonden te worden in Google. Om dat te bevestigen hebben we gekeken naar de trends in zoekopdrachten. Onderstaande grafiek geeft het zoekvolume op supermarkten, tankstations, restaurants en hotels in de buurt over de afgelopen 15 jaar weer.
Google Mijn Bedrijf: resultaten in de praktijk
Nu vraag je je misschien of een bedrijfsvermelding ook voor jou als lokale ondernemer een groot effect zal hebben. Om deze vraag te beantwoorden nemen we je mee naar een optimalisatie van de Google-bedrijfsvermelding die wij deden voor een lokale drogisterij.
Binnen slechts een week heeft dit gezorgd voor 1412 weergaven van de vermelding in Google, 106 klikken naar de website, negen gestarte routebeschrijvingen naar de winkel en twee telefoongesprekken. Niet slecht toch?
Naast deze mooie resultaten bied je de klant ook meer service. Zo kun je de openingstijden invoeren, zodat de klant precies weet wanneer je geopend bent en niet voor jan-met-de-korte-achternaam voor je deur staat.
Houd je klanten op de hoogte met Google Posts
Met Google Posts kan je klanten in je bedrijfsvermelding op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes. In 100 tot 300 woorden informeer jij je doelgroep. Vervolgens voeg je een button of event toe en link je naar de gewenste landingspagina op je website.
Je kan de 'Mijn Bedrijf'-posts bijvoorbeeld gebruiken voor:
- Aankondiging van een nieuw product;
- De nieuwe voordeelpas voor klanten;
- Aanbiedingen;
- Een seminar die binnenkort plaatsvindt;
- Sluiting van het bedrijf in de zomervakantie.
Zo zijn er nog 1001 andere mogelijkheden. Naast het nieuws dat je kan delen in de bedrijfsvermelding, heeft het ook als voordeel dat de bedrijfsvermelding zich uitbreidt. Zo kom je prominenter in beeld als je naar voren komt in de zoekresultaten.
Houd er wel rekening mee dat een bericht slechts zeven dagen zichtbaar is (met uitzondering van events). Het is dus echt bedoeld voor nieuws en updates. Na de looptijd van je post krijg je inzicht in statistieken zoals het aantal views en het aantal klikken op de button.
Vraag- en antwoordfunctie in Google Mijn Bedrijf
Met de vraag- en antwoordfunctie zet Google de lijn door van user generated content. Met deze functie kun je in Google zelf een vraag stellen over een bedrijf of plaats. Houd er wel rekening mee dat niet alleen het bedrijf zelf kan antwoorden, maar ook local guides kunnen vragen beantwoorden!
Stappenplan: Jouw Google Mijn Bedrijf instellen!
Voordat je een nieuwe bedrijfsvermelding aanmaakt in Google, is het belangrijk om eerst te controleren of er nog geen vermelding bestaat. Is dat wel het geval, dan zorgt dit voor duplicaten. Dit kan ervoor zorgen dat je niet goed gevonden wordt of dat je vermelding als duplicaat wordt beschouwd en geblokkeerd wordt.
Ga dus naar Google Maps en zoek op je adres. Zoek vervolgens nog een keer op je bedrijfsnaam.
Bestaat er nog geen vermelding op jouw adres?
Mooi! Dan maak je in Google Mijn Bedrijf een nieuwe vermelding aan en kun je direct aan de slag met de tips onderaan de blog.
Er bestaat al een bedrijfsvermelding die ik kan claimen
Hoe je een vermelding herkent die je nog kunt claimen? Er staat dan bij de vermelding "Bent u eigenaar van dit bedrijf?" Klik op de link en volg de stappen. Je krijgt via de post, mail of telefonisch een code, waarmee jij officieel eigenaar wordt van de vermelding.
Er staat al een bedrijfsvermelding en die is ook al geclaimd
Het kan zijn dat een vorig bedrijf of oud-werknemer eigenaar is van de vermelding. Of je hebt geen idee meer op welk e-mailadres het staat, kan ook! In dat geval ga je naar Google Mijn Bedrijf en start je de registratie van een bedrijfsvermelding. Selecteer hierbij de vermelding waarvan jij eigenaar wilt worden. Je krijgt vervolgens de optie om het eigendom aan te vragen:
Jouw Google Mijn Bedrijf optimaal instellen
Nu je jouw bedrijfsvermelding in Google hebt geverifieerd, kun je aan de slag! Gebruik voor een optimale vindbaarheid de volgende tips bij het aanvullen van jouw bedrijfsvermelding in Google:
- Zorg voor een 100% ingevulde bedrijfsvermelding. Zo heeft Google meer informatie over je bedrijf en kan Google je bedrijfsvermelding aan de juiste mensen laten zien.
- Zorg dat je (indien mogelijk) een lokaal telefoonnummer opgeeft. Geen 06-nummer, een lokaal netnummer laat weer zien dat je bedrijf uit de regio komt.
- Gebruik geen postbus als adres, want je wil niet dat mensen bij je postbus uitkomen als ze een route starten.
- Verwerk een relevant zoekwoord in de titel van je bedrijfsvermelding. Kijk hiermee wel uit: het toevoegen van meerdere woorden zorgt voor een blokkering van jouw vermelding.
- Kies je categorieën op basis van de zoekwoorden die jouw potentiële klant gebruikt. Niet op die van je concurrentie. Zorg dat je primaire categorie de meest specifieke en relevante is en kies vervolgens voor zoveel mogelijk (relevante) sub-categorieën. Alleen je primair gekozen categorie is zichtbaar voor anderen.
- Maak de website-URL zo relevant mogelijk. Heb je dus meerdere vestigingen? Laat hem dan op de vestigingspagina landen. Bij één vestiging kun je hem gewoon op de homepagina laten landen.
- Voeg extra URL's toe. Afhankelijk van het soort bedrijf kan je verschillende URL's toevoegen. Zo kan en restaurant een URL plaatsen naar de landingspagina voor bestellen, reserveren of het menu.
- Laat de informatie op je bedrijfsvermelding overeenkomen met je website. Zo weet de klant wat je bedrijf doet en waar ze terecht komen als ze op de bedrijfsvermelding klikken.
- Zorg ervoor dat er geen duplicaten van je bedrijfsvermelding zijn. Dit is slecht voor je ranking en resulteert uiteindelijk in een geblokkeerde vermelding.
- Voeg foto’s toe van bijvoorbeeld je winkelpand, je producten, je logo, etc. De eerste foto is hierbij de primaire foto, die te zien zal zijn in Search en Maps. Het is voor je potentiële klant de eerste indruk, dus bedenk goed wat ze als eerste zien.
- Zorg dat de foto's die je toevoegt een titel hebben met relevante zoekwoorden.
- Laat je klanten jou beoordelen. Hoe meer (positieve) reviews een vermelding heeft in Google, hoe hoger jouw vermelding in de zoekresultaten komt.
- Reageer ook op deze reviews en bedank ze voor de beoordeling.
Goed om te weten
Naast dat je lokaal goed vindbaar wordt in Google, krijg je in Google Mijn Bedrijf ook hele mooie inzichten. Zo zie je exact:
- Hoe vaak je vermelding is vertoond;
- Of men zocht op jouw bedrijfsnaam of een algemene term als 'Restaurant Groenlo';
- Hoeveel routebeschrijvingen er zijn gestart naar jouw locatie;
- Waar mensen je vermelding zagen (maps of search);
- Aantal websitebezoekers;
- Aantal bellers;
- Aantal weergaven van je foto's;
- Beheer van je reviews;
- De populaire tijden per dag.
Daarnaast biedt het ook mogelijkheden voor adverteren, via een koppeling met Google Ads, en eenvoudig beheer van de reviews die je krijgt van klanten.
Insights uit Google Mijn Bedrijf
Met jouw eigen bedrijfsvermelding, krijg je direct inzicht in onderstaande statistieken.
Hoe zoeken klanten naar je bedrijf? Deze cirkeldiagram geeft weer of klanten rechtstreeks (door te zoeken op je bedrijf), op algemene zoekopdrachten of op merknaam bij jouw vermelding uitkomen.
Deze grafiek geeft weer of jouw klanten je bedrijfsvermelding zien in de zoekresultaten op Zoeken in Google of op Google Maps.
Het is natuurlijk ook interessant om te zien wat klanten doen na het zien van jouw bedrijfsvermelding. Deze grafiek laat gegevens zien over de handelingen die klanten uitvoeren. Bezoeken ze je website, vragen ze de route naar jouw bedrijf op of nemen ze telefonisch contact op?
Via de gegevens van Google Mijn Bedrijf kun je ook zien wanneer en hoe vaak klanten bellen. Dit kun je zelfs per dag van de week bekijken, zo weet je wanneer je veel telefoongesprekken kunt verwachten.
Deze staafdiagram geeft de populaire tijden weer van jouw bedrijf. Deze gegevens zijn heel handig als je eigenaar bent van een fysiek bedrijf. Je kan bijvoorbeeld personeel efficiënter inzetten. Deze gegevens staan ook zichtbaar onder de bedrijfsvermelding. Zo kunnen klanten zien wat vaak drukke momenten zijn, voordat ze je bedrijf bezoeken.
Deze gegevens laten zien hoe vaak jouw foto's, die aan de bedrijfsvermelding gekoppeld zijn, bekeken worden in vergelijking met soortgelijke bedrijven.
We helpen je graag!
Zorg ervoor dat je deze potentiële klanten niet misloopt en word vandaag nog goed vindbaar. Kom je er niet uit? We helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op of start een chat.