moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Google lanceert Analytics 4; vol nieuwe functies

Jurriën - Oct 21, 2020 - 4 Minuten

Google heeft een nieuwe versie van Analytics uitgerold; Analytics 4-properties. Een nieuwe interface vol nieuwe functies. In deze blog spreken we de hoofdlijnen met je door.

Schermafbeelding 2020 11 04 om 15 31 35

Wat is Google Analytics 4?

Met de nieuwe Analytics 4 rolt Google een grote update uit, gericht op verbeterde inzichten en analyses om betere beslissingen op te kunnen nemen. Om met een Analytics 4-property aan de slag te gaan, zul je een nieuw Analytics 4 property aan moeten maken en de trackingcode moeten toevoegen aan de website.

Het is dus geen automatische update van je huidige Universal Analytics (UA), maar een nieuwe versie die je eerst moet instellen. Je oude Analytics property blijft nog gewoon werken, maar met de uitrol van Analytics 4 wil Google wel langzaam richting een nieuwe standaard. Daarom is het verstandig om het wel vast in te stellen. Op die manier kun je vast waardevolle data opbouwen, wat de overgang straks makkelijker maakt.

Enkele veranderingen in Analytics 4:

  • Een andere manier van meten. Namelijk event-driven in plaats van op basis van sessies;
  • Een nieuwe interface en opnieuw ingedeelde navigatie;
  • Slimmere en betere inzichten door gebruik van machine learning;
  • Een betere integratie met Google Ads;
  • We nemen afscheid van de bounce rate;
  • Heb je een app? In Analytics 4 kun je gegevens van je website en app samenvoegen.

Toch is Analytics 4 niet helemaal nieuw. Het was eerder al bekend onder Analytics App+Web, maar wordt nu flink uitgebreid.

Aan de slag

Upgrade naar GA-4

Waarschijnlijk heb je al een bestaand Analytics account voor je website. Om aan de slag te gaan met de nieuwe Google Analytics 4, ga je naar je huidige Analytics account en navigeer je naar 'beheer'. Onder het kopje 'property' vind je vervolgens de optie tot de 'upgrade naar GA-4'. Deze optie brengt je naar een installatiewizard. In dit stappenplan wordt je uitgelegd hoe je een nieuwe property aanmaakt en de tracking instelt.

Schermafbeelding 2020 10 21 om 15 23 26
Meer sturen op belangrijke interacties

Verbeterde meting

Waar de oude vertrouwde Universal Analytics (UA) meet op basis van sessies en gebruikers, is de manier van meten bij Analytics 4 anders. Meten gaat hierbij op basis van events.

Zo zie je in GA-4 bijvoorbeeld automatisch:

  • Scrollgedrag - hoe ver scrollen mensen op de pagina;
  • Interactie met video's;
  • Downloaden van pdf's;
  • Klikken op uitgaande links;
  • Zoekopdrachten op je website.

Misschien heb je deze events zelf al wel eens meetbaar gemaakt via tags in Tag Manager. Dit hoeft met Google Analytics 4 niet meer. Bij het instellen van je nieuwe property, kun je selecteren welke interacties je automatisch wilt meten. Dat scheelt tijd en geeft je waardevolle extra inzichten over het gebruik van je website.

Vervolgens kun je zelf bepalen welke gebeurtenissen je wilt instellen als conversies. Jouw eigen custom conversions zul je nog wel zelf opnieuw moeten instellen.

google analytics 4 verbeterde meting
Slimmere inzichten

Machine learning

Als een ding duidelijk is, dan is het dat Google enorm stuurt op machine learning. Dit merkten we al in Google Ads, waar slimme campagnes steeds meer de standaard worden en automatisch door AI worden geoptimaliseerd. Ook in Analytics zijn nu diverse functies gebaseerd op het groter wordende machine learning.

Slimmere inzichten

Zo kan GA-4 trends ontdekken in je data. Wijzigingen in volumes, zoals een toenemende interesse in een specifiek product, wordt door GA-4 gerapporteerd. Op die manier krijg je veel meer waardevolle data die je helpen bij het maken van beslissingen.

Slimme doelgroepen

Een nieuwe machine learning functie die Google ook zal uitrollen in de nieuwe Analytics, is 'predictive audiences'. Op basis van machine learning analyseert Analytics al jouw historische data en doet vervolgens voorspellingen voor de toekomst. Zo kun je zometeen bijvoorbeeld kiezen uit de doelgroepen:

  • Purchase probability - voorspelt hoe groot de kans is dat mensen in de aankomende 7 dagen een bestelling zullen doen.
  • Churn probability - voorspelt hoe groot de kans is dat mensen in de komende 7 dagen niet terugkomen naar jouw site of app.

Deze machine learning doelgroepen kun je vervolgens importeren in Google Ads, om daar campagnes op los te laten!

Krijg makkelijker waardevolle inzichten

Analysehub

Ook de 'analysehub' is nieuw in Google Analytics 4. Deze analysehub stelt je in staat om heel eenvoudig data te analyseren op basis van vooraf opgestelde templates. Met segmenten, dimensies en statistieken kun je vervolgens de data nog makkelijker analyseren. Ook hier zullen in de toekomst machine learning opties worden toegevoegd, waarmee voorspellingen gedaan worden voor de toekomst. Alles is erop gericht om sneller keuzes te kunnen maken die meer omzet opleveren.

Schermafbeelding 2020 11 04 om 14 45 49
App + web

Cross platform meten

In je GA-4 account kun je 'gegevensstreams' toevoegen. Op deze plek kun je zowel je website als Android en iOS apps koppelen en deze data dus beheren en analyseren op één plek. Dit stelt je in staat om het gedrag van gebruikers over meerdere platformen te analyseren.

Ga er vast mee aan de slag!

Google Analytics 4 is de grootste wijziging in jaren. Een vrijwel geheel nieuw platform vol nieuwe functies die je helpen een betere ROI uit je marketingbudget te halen. Naar verwachting worden de komende tijd nog verschillende nieuwe functies toegevoegd aan GA-4. We houden de ontwikkelingen dus goed in de gaten en zijn zelf ook nog volop aan het testen met de werking en mogelijkheden.

Benieuwd naar de nieuwe interface en opties? Onderstaande video van Google laat je de belangrijkste elementen zien:

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.