moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Zet jouw klanten aan tot actie met deze tips

Psychologie speelt een grote rol in de verandering van het gedrag van mensen. Ook in marketing. Maar is kennis over gedragsverandering dan alleen weggelegd voor marketeers? Zeker niet. Ook jij kan deze kennis op een laagdrempelige manier inzetten binnen jouw bedrijf! Leuk, maar waarom zou je dat willen? Omdat het gaat over hoe mensen denken en doen. En dus ook over waarom ze jouw producten of diensten wel of niet willen.

In deze blog ontdek je hoe je gedrag beïnvloedt door aan de juiste knoppen te draaien, emotie omzet tot actie, opvalt tussen alle zebra's én jouw concurrenten buitenspel zet!

Niice 2024 80
het brein bepaalt

we zeggen A en doen B

Vraag door! De meeste beslissingen die we nemen zijn onbewust emotioneel en verantwoorden we achteraf rationeel. Om een oplossing aan te kunnen dragen, moet je de emotie achter een beslissing begrijpen. Draai hierbij aan de juiste knoppen. Doe je dit goed, dan kan je bepaald gedrag stimuleren.

draai aan deze drie knoppen

1.

Hebzucht

We zijn continu op zoek naar beloning. Dit geeft een dopamine rush, iets dat we continu willen blijven ervaren en voelen. Marketeers spelen daarop in door het aanbod als beloning te laten ervaren door de ontvanger. Zo geeft Apple je het idee dat je uniek bent, anders, als je voor hun producten kiest. En in B2B? Daar kun je inspelen door klanten het gevoel te geven een held te worden binnen het bedrijf als ze voor jouw product of dienst kiezen.

2.

Angst

Ben jij lid van de Postcode Loterij? Grote kans dat dit niet is om goede doelen te steunen, maar omdat je bang bent dat jouw buren wel iets winnen en jij niet! Angst is de neiging om te vermijden dat we iets mislopen dat geld kost. Angst verdwijnt bij gevoel van controle, minder stress en zorgen. Hoe jij daarop gemakkelijk in kan spelen? Gebruik angst door aan te geven dat het om een eenmalige kans gaat (inspelen op Fear Of Missing Out), unieke actie of een speciaal aanbod.

3.

Kuddegedrag

Zien doen = willen doen. Bij kuddegedrag volgen we automatisch andere mensen. Denk aan het bekende 'handdoekje leggen' op vakantie en de zonnepanelen die zich als een lopend vuurtje door wijken verspreiden. Dit gaat gepaard met de gedachte ‘als zij het doen, dan zal het wel goed zijn’. Dat veel gedrag besmettelijk is, komt door spiegelneuronen. Laat het gedrag dat je wilt dus gewoon zien! Vooral gericht op bedrijven? Gebruik dan ‘we zien het steeds meer’ of ‘deze mensen gingen je voor’. Wij mensen zijn namelijk niet graag de eerste.

mensen willen hun keuzes kunnen verklaren, dus geef die feiten

sell with emotion, back up with facts

We nemen dus beslissingen (onbewust) op basis van emotie. Daarom is het belangrijk om te verkopen met emotie. Want achteraf wordt verzonnen waarom de keuze is gemaakt. Daarom moet je niet vergeten om ook feiten te benoemen!

Hoe combineer je emotie met feiten?

1.

Versimpel door teksten makkelijker te maken. Deze teksten worden eerder als betrouwbaar gezien. Lijkt tegenstrijdig toch? Maar hoe makkelijker we teksten verwerken, hoe eerder we het voor waar aannemen. Zorg dat je één punt per zin maakt, schrap hulpwerkwoorden en zet het belangrijkste woord achteraan.

2.

Voeg urgentie toe. Alles komt uiteindelijk neer op angst of plezier. Daarom is het ook makkelijker om pijnstillers te verkopen dan vitamines. Angst en plezier draait altijd om iets willen of juist vermijden, bijvoorbeeld ‘nog maar x aantal beschikbaar’.

3.

Onderbouw je oplossing. Ga je alleen voor het verkopen van voordelen? Dan krijg je geen goede onderbouwing. Hoe weet een klant dan immers dat je waarmaakt wat je belooft? Noem product features en leg uit wat iemand daaraan heeft. Verkoop je een dienst? Benoem dan zaken als de aanpak, werkwijze of het proces, inclusief de toegevoegde waarde voor de klant.

waarom doen mensen iets wel of niet

frictie is de sleutel van verandering van het gedrag

Iedereen heeft een ‘Job To Be Done’, dit is de vooruitgang die iemand probeert te realiseren. Pas als iemand ziet hoe jouw oplossing deze kan verbeteren, ondernemen mensen actie. Ga dus op zoek naar de struggle. Rommel houd je niet uit de buurt met een bord ‘Gooi hier geen rommel neer’, maar eerder met ‘Help ons ratten weg te houden uit de buurt’.

Hoe je de struggle achterhaald? Praat met mensen om uit te vogelen waar hun barrière zit. Vraag niet om intenties, maar ga na ‘wanneer was het lastig voor je om…’. Als je barrières niet weghaalt, kan je nog zoveel roepen, er gebeurt helemaal niks…

Kantoor verticaal niice 12
de zebra met de rode oren

val op tussen de menigte

Waarom is een zebra zwart-wit? Om niet op te vallen in de groep! Een leeuw gaat immers altijd op zoek naar de zwakste schakel. Maar omdat alle zebra’s op elkaar lijken, kan de zwakste zebra zich goed verschuilen in de groep. Des te meer moeite we doen om ons aan te passen, des te minder opvallend we zijn. Dit noemen we blanding. We vinden het eng af te wijken van de kudde. Maar ook kunnen we bijna niet anders, doordat we kopiëren van wat werkt.

Je weet nu al meer over hoe je het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Maar hoe kunnen mensen jou uitkiezen, als je niet opvalt tussen alle anderen? Het antwoord is simpel: claim één onderdeel van jouw product of dienst! Dit heet Attribute Leadership. Iedereen is overal goed in, maar door op één onderdeel te focussen, val je opeens op in de kudde.

wat maakt jouw bedrijf uniek?

Zet vandaag al de eerste stappen om het gedrag van jouw doelgroep te veranderen.

  1. Gebruik emotie en zet mensen aan tot actie.
  2. Draai aan de knoppen van hebzucht, angst en kuddegedrag.
  3. Neem barrières weg en help mensen vooruitgang te realiseren.
  4. Claim één onderdeel van je dienstverlening.

Laat jouw unieke verhaal horen

Wil je verder gaan dan deze basis? Of heb je geen idee waar je moet beginnen met opvallen tussen al die zebra’s? Dan wordt het een íets uitgebreider verhaal, waarbij je teruggaat naar de kern: jouw unieke merkverhaal. Een goed verhaal laat de wereld zien wat jij ziet en geloven wat jij gelooft. Al je communicatie komt voort uit je merkverhaal.

Wil je erachter komen wat jouw bedrijf écht uniek maakt? Of weet je dit al, maar heb je moeite met de verwoording? We kijken graag met je mee.

Kantoor niice emma

PS.

Dit en meer zagen we voorbij komen tijdens het Leukste Event Over Marketingpsychologie van Christ Coolen.

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Advertising Specialist

Luuk Vossers

Jouw producten verdienen spotlights! Daarom zorg ik ervoor dat ze elke dag zichtbaar zijn bij de juiste mensen, op de juiste manier. Én natuurlijk converteren. Van de perfecte producttitel tot een scherpe prijs en beeld, alles moet kloppen. Met slimme tracking zie ik direct wat werkt en waar we kunnen bijsturen. Zo halen we samen meer relevant verkeer binnen en verhogen we de omzet. En halen we een ROAS van 10? Ja, dan maak ik daar graag een feestje van! 🚀

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Evi
Content marketeer

Evi Tanck

Als creatieve content marketeer bij Niice werk ik voornamelijk aan het bedenken én creëren van opvallende content voor campagnes. Of het nu gaat om Valentijnsdag, Kerstmis, Black Friday of een andere vette actie of sale - ik zorg ervoor dat je campagne impact maakt!

Klaar om de juiste snaar te raken bij jouw doelgroep?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.