moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Customer journey; sluit jouw bedrijf aan op de klantbehoefte?

Jurriën - Oct 11, 2016 - 7 Minuten
customer journey marketing

Customer journey; sluit jouw bedrijf aan op de klantbehoefte?

Waar we vorige week schreven over het belang van een mix tussen offline en online, gaan we deze week dieper in op de customer journey. Dit is de reis die de klant maakt voor, tijdens en na de aankoop van een product of dienst. Waarom dit ook belangrijk is voor jouw bedrijf, leggen we in onderstaande blog uit:

Zomaar Facebook en Twitter inzetten voor je onderneming omdat de rest het ook doet is zonde van de inspanning en heeft vaak niet het gewenste effect. Jouw doelgroep kan compleet andere kanalen gebruiken. Zolang jij niet weet welke dit zijn, kun je ze dus ook niet effectief aanspreken. Daarom is het belangrijk om deze customer journey in kaart te brengen door je te verplaatsen in de klant. Laat je eigen sales-gedachte dus even los. Breng je doelgroep in kaart en analyseer het gedrag. Hoe oriënteert jouw doelgroep zich? Via welke kanalen vindt deze oriëntatie plaats? En welke knelpunten ondervindt de doelgroep in dit proces?

Customer journey mapping Om je een idee te geven hoe een customer journey eruit kan zien, vind je hier een veelgebruikt model om deze klantreis in kaart te brengen. In dit geval gaat het over de customer journey voor een dagje winkelen in Roosendaal. Daarbij is de klantreis opgedeeld in de oriëntatie naar een binnenstad door middel van promotie, de reis naar de binnenstad, de ervaring tijdens het winkelen en de reis terug met (hopelijk) een auto gevuld met tassen.

Customer Journey klantbehoefte

Op dit model is echter ook kritiek, wat in onze ogen terecht is. Dit model doet namelijk vermoeden dat de consument een uitgestippelde reis maakt. Er kan natuurlijk een veelvoorkomende manier zijn, maar iedereen oriënteert zich op zijn eigen manier, om over impulsaankopen nog maar te zwijgen. Er zijn dus veel meer wegen die naar Rome leiden. Inzicht in veelvoorkomende klantreizen biedt echter goede handvatten en stelt je in staat strategische keuzes te maken voor het verbeteren van het conversiepad.

Waarom een customer journey?

Om het voorbeeld van de binnenstad aan te houden: stel, er is goed nagedacht over de aankleding van de binnenstad, het winkelaanbod is gevarieerd en de looproutes zijn duidelijk. Na een dagje winkelen wil je nog even een drankje doen op het terras. Echter is het aanbod aan terrasjes beperkt en moet je meer dan 20 minuten wachten op een plek. Je besluit de volgende keer een binnenstad te kiezen waar je op je gemak nog even een drankje kunt doen.

Zo werkt het ook met je website of webshop. Je kunt ontzettend goed hebben nagedacht over een mooi vormgegeven website, via een Google Ads-campagne komt veel relevant zoekverkeer binnen en je prijzen zijn concurrerend. Je bezoeker heeft de intentie om die leuke schoenen te bestellen en stopt ze in het winkelmandje. Het winkelmandje is mooi overzichtelijk, maar uit het overzicht blijkt niet wat nou de levertijd is van de schoenen. Je bezoeker wil ze eigenlijk al voor het weekend thuis hebben en verlaat dus je website zonder te bestellen.

Je kunt dus goed nagedacht hebben over een mooie website, maar de details maken een groot verschil of ze wel of niet bij jou bestellen. De klantervaring uit de customer journey is goud waard. Gebruik deze data, zodat die schoenen de volgende keer wel bij jou besteld worden.

De klantreis verplaatst zich naar online

Dat deze customer journey zich meer en meer naar online verplaatst, is geen verrassing meer. Detailhandel, reizen, muziek, onderwijs; geen branche ontkomt eraan. Toch zien we bij veel MKB’ers nog dat online minimale aandacht krijgt, "omdat het nu ook nog prima gaat zonder". Dat dit een gevaarlijke gedachte is, hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen. Gemiddeld wordt de mobiele telefoon namelijk 177 minuten per dag gebruikt en raadpleegt 82% van de consumenten zijn mobiele telefoon voordat ze een aankoop doen in een fysieke winkel. Jij laat deze kansen toch niet liggen?

"82% oriënteert eerst op mobiel voor aankoop in een fysieke winkel"

Wanneer de consument tijdens de oriëntatie op jouw website terecht komt, wordt er vrijwel nooit direct een aankoop gedaan (met uitzondering van routinematig koopgedrag). In de regel geldt dat hoe complexer de beslissing of hoe hoger het aankoopbedrag, hoe langer de consument doet voor hij uiteindelijk de aankoop doet. Pas na 7 websitebezoeken doet je potentiële klant gemiddeld een aankoop

In Analytics is deze vertraging van het eerste bezoek tot de conversie terug te vinden onder Conversies > Multi-channel trechters > Vertraging. Zo zien we bij een klant van ons dat in 12 tot 30 dagen na het eerste bezoek 40% pas een bestelling plaatst (converteren) en ook nog eens verreweg de hoogste conversiewaarde heeft.

Micro & Macro conversies

Het volgen van micro en macro conversies is dus aan te raden. Het downloaden van bijvoorbeeld productinformatie, het aanmaken van een account of het inschrijven voor de nieuwsbrief kan voor jou een micro-conversie zijn die bijdraagt aan de uiteindelijke verkoop (macro). Deze micro-conversies zijn in te stellen via Analytics en stellen jou in staat om te monitoren waar consumenten zich in de klantreis bevinden en waar ze eventueel afhaken.

Maak het conversiepad simpeler

Het is dus belangrijk om je online omgeving conversiegericht vorm te geven. Met andere woorden: het pad richting de conversie moet zo simpel mogelijk zijn. Of een conversie voor jou nou een verkoop op de webshop is, het aanmaken van een account of een bezoek aan je fysieke winkel; maak het voor de klant zo eenvoudig mogelijk om te converteren. Zorg dat je inzicht hebt in jouw klant en zijn gedrag en voorkom knelpunten in de customer journey. Zo kun jij het aantal afhakers in deze klantreis verkleinen door data uit Analytics en heatmaps te analyseren. Binnenkort zullen we je meer vertellen over conversie optimalisatie en de meest voorkomende conversie-killers op je website of webshop.

Wil jij graag de customer journey van jouw organisatie in kaart hebben en inzicht krijgen in eventuele knelpunten? Of heb je hier aanvullende vragen op? Bel ons op 0544 22 11 22 of chat met ons via de chatfunctie rechts onderin de pagina. We denken graag met je mee!

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Digital Marketeer

Luuk Vossers

Als junior online marketeer bij Niice houd ik me, samen met collega’s, bezig met online groei
voor jouw bedrijf. Dagelijks focus ik mij met name op het schrijven van content, het bijhouden van sociale media kanalen en het analyseren van
data. Niice en ik zijn een match, omdat ik bij Niice de kans krijg om mijzelf te ontwikkelen als online marketeer. Op het gebied van SEO, SEA en content marketing.

Het meedenken en realiseren van oplossingen voor jouw groei, daar krijg ik energie van!

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Lynn
Stagiair

Lynn Reimes

Tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, start ik een nieuw avontuur in de Achterhoek. Tijd om - na het levendige hotelleven te proeven - te groeien in iets heel anders: digitale marketing. Hospitality zit in mijn bloed. Dat ga ik bij Niice inzetten om campagnes te ontwikkelen die niet alleen effectief zijn in het bereiken van de doelgroepen, maar ook een warme en gastvrije/klantvriendelijke sfeer uitstralen!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.