moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Call tracking - wat is het en wat kun je ermee?

Jurriën - Feb 13, 2019 - 4 Minuten
Hoe werkt call tracking

Wat kun je met call tracking?

Voor veel bedrijven blijven telefoontjes (één van) de belangrijkste conversies. Webshops en e-commerce daargelaten, komt voor veel bedrijven nog steeds zo’n 70% van de nieuwe klanten via de telefoon binnen.

Dit zou betekenen dat je 70% van je conversies niet goed inzichtelijk hebt. Weet jij namelijk waar deze telefoontjes vandaan komen? Naar aanleiding van jouw Facebook post, Google Ads advertentie of hebben ze jou in de organische zoekresultaten van Google gevonden?

Call tracking maakt inzichtelijk hoe nieuwe klanten jou hebben gevonden en geeft je veel waardevolle inzichten. Zo kun je op basis van deze data bijvoorbeeld:

  • Jouw tijd, energie en (advertentie)budgetten efficiënter inzetten;
  • Google Ads campagnes beter optimaliseren. Je ziet exact welk zoekwoord telefoontjes opleveren en kunt op basis hiervan meer focussen op goed converterende zoektermen;
  • Google Ads meer conversiedata aanleveren, zodat het zelflerende algoritme nog beter kan sturen op conversies.
  • Personeel inplannen of je bereikbaarheid aanpassen.

Word jij ook regelmatig gebeld door nieuwe klanten? Dan biedt call tracking jou waardevolle informatie, waarmee je inspanningen en budgetten effectiever kunt inzetten!

Hoe werkt call tracking?

Call tracking werkt op basis van dynamische telefoonnummers. Via een simpel stukje code dat wij in de website zetten, wordt het telefoonnummer op jouw site dynamisch. Wanneer dit dynamische nummer wordt gebeld, kan het telefoontje vervolgens worden gekoppeld aan de bron.

Stel; iemand klikt vanuit jouw Facebook advertentiecampagne door naar de website en belt vervolgens het telefoonnummer dat op de website staat. Doordat het telefonisch dynamisch is, kunnen wij in ons call tracking dashboard terugzien dat het telefoontje uit Facebook komt.

Calltracking statistieken Adcalls

Daarbij behoud je altijd jouw eigen kengetal voor de herkenbaarheid. Als ondernemer in Amsterdam houd je dus een 020 nummer. Het nummer na 020 - wordt dynamisch gemaakt. Iedere websitebezoeker ziet een uniek nummer, waardoor de telefoontjes terug te leiden zijn naar de bron.

Deze dynamische nummers worden automatisch doorgeschakeld naar jouw eigen nummer. Bellen ze later nog een keer naar het dynamische nummer? Dan komen ze nog steeds goed bij jou uit.

Oproepen per verkeersbron

Zoals in onderstaand voorbeeld te zien, is de Google bedrijfsvermelding (My Business) verantwoordelijk voor een groot deel van de telefoontjes.

Daarnaast bieden de telefoontjes uit Google Ads nieuwe inzichten, waarmee je de campagnes meer kunt sturen op zoektermen die direct telefoontjes opleveren. Het conversiepercentage in Google Ads ligt dus in werkelijkheid 5,8% hoger.

Telefoontjes per bron calltracking

Optimaliseer je campagnes

Een campagne kan er in eerste instantie dus niet rendabel uitzien. Er worden wat contactformulieren ingevuld en er is een aantal keer op het e-mailadres geklikt.

Matig, toch?

Maar die 'matige' campagne kan in de praktijk een leuk aantal telefoontjes opleveren. Zonder call tracking had je de campagne misschien uitgezet, waardoor je deze telefoontjes in de toekomst misloopt. Zonde!

Pas wanneer je call tracking inzet weet je definitief hoe rendabel een campagne is en krijg je een volledig beeld van de opbrengsten.

Een voorbeeld: “Dierenarts Groenlo spoed”, “Rioolreiniging Groenlo” of “Tandarts weekenddienst” lijken via de Google Ads campagne weinig conversies op te leveren. Je zou tijdens je optimalisatieronde dus kunnen beslissen om deze zoektermen uit te zetten of biedingen te verlagen.

Aangezien het urgente zoektermen zijn, zullen veel mensen direct bellen. Je wilt je afvoer namelijk zo snel mogelijk ontstopt en de kiespijn ook zo snel mogelijk verholpen.

Daarnaast is bellen in de praktijk nog steeds een van de snelste en makkelijkste manieren, die voor veel mensen nog de voorkeur heeft. Om goede beslissingen te kunnen nemen, is goed inzicht in die telefoontjes dus essentieel.

Dagen waarop gebeld wordt
Cijfers uit Call Tracking

Telefoontjes meten in offline media

Kranten, flyers, abri's, sponsorborden; ook jij zult waarschijnlijk nog een deel van je marketingbudget besteden aan offline media.

Enig idee wat dit oplevert?

Met offsite call tracking nummers maak je inzichtelijk wat deze traditionele media aan telefoontjes opleveren. Zo maak je bijvoorbeeld voor jouw artikel in een tijdschrift een apart offsite nummer. Dit nummer wordt dus niet dynamisch iedere keer aangepast, maar is een vast nummer dat wordt toegekend aan dat specifieke tijdschrift.

Naast de offline middelen kun je bijvoorbeeld ook jouw telefoonnummer op Facebook vervangen voor een offsite nummer. Zo krijg je ook inzicht in hoeveel mensen bellen vanaf je Facebook pagina.

Geen onderbuikgevoel meer!

In onderstaande geval lag het conversiepercentage van deze site op zo’n 7%. Na installatie van call tracking blijkt dit conversiepercentage bijna 13% hoger te liggen. Daarnaast is de gemiddelde oproepduur ruim 3 minuten, waardoor we kunnen concluderen dat het inhoudelijke gesprekken zijn.

Wil je nog een stap verder gaan? Het is ook mogelijk om via call tracking de telefoongesprekken te beoordelen. Zo krijgt ieder telefoontje bijvoorbeeld het label ‘nieuwe klant’, ‘lead’ of ‘servicevraag’, inclusief beoordeling.

Bezwaren tegen call tracking

Een bezwaar tegen call tracking wat wij nog wel eens horen, is dat je een ander nummer gebruikt dat mensen niet herkennen. Maar hoe vaak sla jij nog een telefoonnummer op van een bedrijf? En hoe vaak ken jij nog telefoonnummers uit je hoofd?

Alleen de belangrijke nummers die je vaker nodig hebt, sla je op. De rest van de nummers vind je binnen 2 klikken in Google. Het valt daarom bijna niet meer op dat het gaat om een dynamisch nummer.

Mocht men het nummer toch opschrijven of opslaan? Dan wordt het telefoontje wordt nog steeds goed doorgeschakeld.

Wil je na een tijdje stoppen met call tracking? De dynamische nummers blijven nog een maand actief en worden nog goed doorgeschakeld. Vervolgens gaan de nummers nog 3 maanden in ‘quarantaine’, zodat de nummers nergens anders gebruikt kunnen worden.

Wat kost call tracking?

De kosten voor call tracking via Adcalls starten vanaf € 29,- per maand. Afhankelijk van het aantal sessies, locaties en gewenste offsite nummers kunnen de kosten iets hoger worden.

Is call tracking interessant voor mij?

Het uitgangspunt van call tracking is om de abonnementskosten terug te verdienen door inspanningen en budgetten beter in te zetten. In theorie levert call tracking dus meer conversies op tegen hetzelfde budget.

Toch moeten de kosten wel terug te verdienen zijn. Vanaf ongeveer € 15,- per dag aan advertentiebudget wordt call tracking daarom interessant. Op dat moment heb je meer verkeer en conversies om te optimaliseren.

Daarnaast is het ook mogelijk om call tracking toe te passen voor enkele maanden. In die maanden krijg je al een hoop waardevolle inzichten waarop je bij kunt sturen.

Benieuwd of call tracking voor jouw situatie interessant is? We denken graag met je mee!

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Digital Marketeer

Sjoerd Pijnappel

Als Team Lead Digital Marketing help ik jouw stip op de horizon te bepalen en zorg ik ervoor dat zowel het Marketing Team als jouw organisatie focus hebben. Optimaal met elkaar richting die stip werken, daardoor worden resultaten behaald en successen samen gevierd. Waar wil jij naar toe groeien? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Als digital marketeer bij Niice zorg ik, samen met het team, ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is. Ik houd mij binnen dit team voornamelijk bezig met social advertising. Of het nu gaat om Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest Ads, ik denk graag met je mee over de kansen op het gebied van social ads! Met een goed doordachte strategie en een kritische blik op de resultaten halen we zoveel mogelijk resultaat uit het gestelde budget.

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Digital Marketeer

Judith Woordes

Als digital marketeer bij Niice zorg ik ervoor dat jouw organisatie online beter zichtbaar is! Dat doe ik met het schrijven van landingspagina’s, advertentieteksten, de juiste zoekwoorden en gerichte advertenties. Alles om jouw website of webshop meer onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen met het juiste bericht. Heb jij een SEO, SEA of content vraagstuk? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Digital Marketeer

Luuk Vossers

Als junior online marketeer bij Niice houd ik me, samen met collega’s, bezig met online groei
voor jouw bedrijf. Dagelijks focus ik mij met name op het schrijven van content, het bijhouden van sociale media kanalen en het analyseren van
data. Niice en ik zijn een match, omdat ik bij Niice de kans krijg om mijzelf te ontwikkelen als online marketeer. Op het gebied van SEO, SEA en content marketing.

Het meedenken en realiseren van oplossingen voor jouw groei, daar krijg ik energie van!

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Digital marketeer

Sander Huting

Hoe kunnen we jouw helpen om je bedrijfsdoelen te behalen? Als digital marketeer ben ik constant opzoek naar online (groei-)kansen voor onze klanten. Mijn focus ligt op het genereren van leads en het verbinden van ondernemers zoals jij met hun doelgroep. Met natuurlijk als doel dat jij jouw bedrijf kan uitbreiden!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Lynn
Stagiair

Lynn Reimes

Tijdens mijn studie aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden, start ik een nieuw avontuur in de Achterhoek. Tijd om - na het levendige hotelleven te proeven - te groeien in iets heel anders: digitale marketing. Hospitality zit in mijn bloed. Dat ga ik bij Niice inzetten om campagnes te ontwikkelen die niet alleen effectief zijn in het bereiken van de doelgroepen, maar ook een warme en gastvrije/klantvriendelijke sfeer uitstralen!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.