Hoe verover je de Belgische online markt?
Heb je plannen om de Belgische markt te betreden met jouw bedrijf of organisatie, of ben je online al actief in België? De Belgische markt vraagt om een aanzienlijk andere aanpak dan de Nederlandse markt, dus lees vooral deze blog om erachter te komen waar jij op moet letten voor hogere conversiepercentages!
Dit zijn de verschillen met onze zuiderburen
Het online gedrag van Belgen
- 60% van de Belgen koopt online in vergelijking met 80 tot 90% van de Nederlanders;
- De Belgische consument wacht langer en vaker af voor ze kopen. Waar Nederlanders gemiddeld binnen 5 website bezoeken wel zijn overgegaan op een aankoop, kan dit bij een Belg al gauw oplopen tot 15 tot 20 bezoeken;
- Naast de consument lopen Belgische bedrijven zo'n 1 a 2 jaar achter in online marketing / E-commerce. Bedrijven uit België zijn afwachtend met innoveren en kijken over het algemeen liever eerst de kat uit de boom.
Nederland, België en
De verschillen in betaalwijzen
De betaalwijzen in België zijn een belangrijk punt om rekening mee te houden wanneer je online wilt verkopen bij onze zuiderburen. Er bestaat namelijk een aantal verschillen tussen Nederland en België:
- Creditcard is nummer 1 in België, Bancontact nummer 2;
- iDEAL bestaat niet in België, in Nederland is dit de meest gebruikte betaalmethode;
- PayPal heeft slechts een marktaandeel van 15% in België.
Bovenstaande gegevens zijn van wezenlijk belang wanneer jij met je webshop ook Belgische bezoekers genereert. Biedt jij namelijk enkel iDEAL en PayPal aan als betaalmethode in jouw webshop en geen Bancontact of Creditcard? Dan loop je simpelweg al 85% van de Belgische consumenten mis.
Onze tip: zorg dat je Creditcard en Bancontact aanbiedt als je ook aan Belgen wilt verkopen!
Do's voor de Belgische markt
Hoewel ervoor zorgen dat je de juiste betaalwijzen aanbiedt al een groot verschil kan maken voor de Belgische consument, hebben wij nog een viertal essentiële punten voor jou voordat je de Belgische markt betreedt. Doe er je voordeel mee!
- Laat je website controleren door een Belg: grote E-commerce spelers als Bol.com en Coolblue hebben een heel Belgisch team actief. Logischerwijs zijn het de Belgen die het best weten hoe de Belgische cultuur in elkaar steekt. Je doet er dus goed aan je webshop door een Belg te laten controleren!
- Informeer, informeer en informeer: over het algemeen heeft de Belg een grote behoefte aan informatie in de webshop. Denk hierbij aan een uitgebreide uitleg van het bestelproces, hoe verloopt dit van A tot Z? Zorg ervoor dat dit ook specifiek voor zendingen naar België is beschreven in de webshop (verzending, retournering, garantie etc.).
- Geef vertrouwen: dit punt sluit aan op het vorige punt. De Belg is namelijk erg wantrouwig, vooral op online gebied. Zorg er dus voor dat je de Belg vertrouwen geeft door middel van informatie. Daarnaast geeft een .be-domein de Belg al veel meer vertrouwen dan een .nl-domein. De Belg is namelijk vooral wantrouwend tegenover Nederlandse webshops. Geef de Belg duidelijke informatie over een gegarandeerde levering, retourmogelijkheid, betaling etc. Geef ook duidelijk aan: niet goed = geld terug.
- Storytelling: tot slot storytelling. De Belgen geven veel meer om het verhaal eromheen, dan om keiharde conversie pagina's. Het gevoel moet goed zijn bij de Belg, nog veel meer dan dat bij de Nederlanders het geval is. Zorg er dus voor dat het verhaal op je website goed naar voren komt.