Het belang van terugkerende klanten
De focus ligt bij veel bedrijven op het binnenhalen van nieuwe klanten. Nieuwe klanten zijn natuurlijk fijn, maar het vasthouden van bestaande klanten wordt ondertussen vaak verwaarloosd. Een groot gemis! Terugkerende klanten zijn namelijk enorm winstgevend en daarmee waardevol voor bedrijven.
In deze blog leggen we je uit waarom het belangrijk is en steeds belangrijker wordt om te investeren in de klanten die je al hebt. Dit heet met een mooi woord 'retentiemarketing'.
Wat is retentiemarketing?
Het woord 'retentie' komt uit het latijn en betekent '(vast)houden'. Combineren we dit met marketing, dan krijgen we 'retentiemarketing': de marketingaanpak gericht op het vasthouden van klanten die al een keer eerder een aankoop hebben gedaan in je (web)shop. Retentiemarketing wordt ook wel lifecycle-marketing en loyaliteitsmarketing genoemd. Deze termen betekenen hetzelfde en draaien daarmee allemaal om het vasthouden van klanten.
Retentiemarketing doelt er dus op om klanten herhalingsaankopen te laten doen en te voorkomen dat klanten na een eerste aankoop naar een andere aanbieder gaan. Belangrijk, want er zijn vandaag de dag ontelbaar veel aanbieders te vinden, on- en offline!
Harde cijfers
Waarom wil ik retentiemarketing inzetten?
Is retentiemarketing belangrijk? Kan ik beter klanten vasthouden of nieuwe klanten werven? Wat levert retentiemarketing mij op en wat zijn eigenlijk de voordelen? Stuk voor stuk goede vragen. Retentiemarketing is belangrijk en wordt alleen maar belangrijker, dat blijkt wel uit de volgende cijfers:
- Nieuwe klanten werven is gemiddeld 5x duurder dan het behouden van huidige klanten (Forbes);
- Bedrijven die het aantal terugkerende klanten met 5% verhogen, genieten een winststijging van maar liefst 95% (Bain & Company);
- Bij de E-commerce bedrijven komt gemiddeld 40% van de omzet bij 8% van de terugkerende bezoekers vandaan;
- De top 3% van de bestaande klanten geeft 3x zoveel uit als de andere klanten (RJ Metrics).
Tijd om te investeren in jouw bestaande klanten dus, maar er is meer!
Nieuwe klanten werven wordt duurder
Steeds meer online aanbieders
Het wordt steeds duurder om nieuwe klanten online te werver. Logisch, er zijn simpelweg steeds meer online aanbieders. Exacte cijfers over het aantal online aanbieders zijn niet beschikbaar en verschilt bovendien flink per branche. Dat het aantal online aanbieders over de afgelopen 10 jaar gigantisch is toegenomen staat echter wel vast!
Het grote gevolg van het almaar groeiende aantal aanbieders is dat bedrijven genoodzaakt zijn om steeds meer te investeren in online marketing. Doe je dit niet, dan verdwijn je in de resultaten. Neem bijvoorbeeld Google Ads. Hier geldt: Des te meer concurrenten aanwezig zijn, des te meer je zult moeten betalen voor een klik (CPC), waardoor de kosten per conversie (CPA) uiteindelijk hoger uitvallen.
In onze ogen zou het dus erg zonde zijn om niet te investeren in bestaande klanten, terwijl (1) je zoveel kosten hebt gemaakt om ze binnen te halen en (2) het binnen halen van nieuwe klanten alleen maar meer gaat kosten.
Voorbeelden uit de praktijk
Retentiemarketing strategieën
Ben je nog niet overtuigd of ben je benieuwd hoe retentiemarketing in de praktijk eruit ziet? Om je te helpen een beter beeld te vormen van retentiemarketing geven we hieronder een aantal voorbeelden van succesvolle strategieën van grote spelers wereldwijd.
Amazon
We trappen af met één van 's werelds grootste online verkoopplatformen: Amazon. Een aantal jaar geleden werd Amazon Prime gelanceerd. Geabonneerden van Amazon Prime genieten van veel voordelen, waaronder snelle en gratis levering, toegang tot bekroonde series en films, voordelen bij Prime Gaming en meer. Voor een bedrag van slechts € 2,99 per maand kun je je hier al op abonneren. Aan deze maandtarieven verdient Amazone natuurlijk niet veel, maar waar het wel goed aan verdient... Juist; terugkerende klanten!
Amazon Prime was een erg slimme zet van Amazon. Ze hebben een pakket samengesteld waar klanten zich op kunnen abonneren voor een klein bedrag. Die klanten komen vervolgens steeds terug voor aankopen en om het maximale uit hun abonnement (gratis verzending) te halen. Winst op de lange termijn dus voor Amazon!
Quest
Het tweede praktijkvoorbeeld betreft het welbekende magazine Quest. Het magazine organiseerde tijdens de Corona crisis een pubquiz voor in de woonkamer. In de eerste plaats natuurlijk een leuke activiteit die klantbehoud bevordert, maar Quest haalde nog meer uit deze actie door aan elke speler naar zijn of haar mening te vragen. Hiermee geeft het blad de klant het gevoel onderdeel te zijn van het merk en een inbreng te kunnen leveren, dat versterkt de band!
HP
Ook het merk HP heeft een mooi praktijkvoorbeeld van retentiemarketing. Bij HP kun je enerzijds printers spotgoedkoop leasen, wat het al een heel interessant merk maakt. Daarnaast kun je bij problemen aan de printer ook nog eens terecht voor gratis onderhoud! Nu hoor ik je denken: "Waar verdienen ze dan aan?" Dat zit 'm in de inktpatronen. Doordat mensen de printers bij HP leasen, zijn ze genoodzaakt de inktpatronen bij HP te kopen. Oftewel, terugkerende klanten! Op deze manier creëert het bedrijf terugkerende inkomsten, wat zorgt voor een duurzaam verdienmodel!
Onze tip?
Ga aan de slag met retentiemarketing!
Na het lezen van deze blog ben je natuurlijk overtuigd van het belang van retentiemarketing. Kort gezegd wordt het werven van nieuwe klanten lastiger en duurder, terwijl bestaande klanten worden waardevoller en lucratiever. Tijd dus voor retentiemarketing!
Wil jij met je bedrijf meer doen aan online marketing, maar heb je hier zelf de tijd en/of kennis niet voor? Neem in dat geval contact met ons op en wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen! Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit om online goed zichtbaar te zijn én te investeren in bestaande klanten.
Liever eerst videobellen om jouw vragen en probleem te behandelen? Dat kan met onze strateeg Bas! Plan via de knop hieronder direct een videocall in van een uur en ontvang na afloop een advies-op-maat of neem contact met ons op via de mail of telefonisch.