moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

Het belang van terugkerende klanten

De focus ligt bij veel bedrijven op het binnenhalen van nieuwe klanten. Nieuwe klanten zijn natuurlijk fijn, maar het vasthouden van bestaande klanten wordt ondertussen vaak verwaarloosd. Een groot gemis! Terugkerende klanten zijn namelijk enorm winstgevend en daarmee waardevol voor bedrijven.

In deze blog leggen we je uit waarom het belangrijk is en steeds belangrijker wordt om te investeren in de klanten die je al hebt. Dit heet met een mooi woord 'retentiemarketing'.

Retentiemarketing tips niice

Wat is retentiemarketing?

Het woord 'retentie' komt uit het latijn en betekent '(vast)houden'. Combineren we dit met marketing, dan krijgen we 'retentiemarketing': de marketingaanpak gericht op het vasthouden van klanten die al een keer eerder een aankoop hebben gedaan in je (web)shop. Retentiemarketing wordt ook wel lifecycle-marketing en loyaliteitsmarketing genoemd. Deze termen betekenen hetzelfde en draaien daarmee allemaal om het vasthouden van klanten.

Retentiemarketing doelt er dus op om klanten herhalingsaankopen te laten doen en te voorkomen dat klanten na een eerste aankoop naar een andere aanbieder gaan. Belangrijk, want er zijn vandaag de dag ontelbaar veel aanbieders te vinden, on- en offline!

Bestaande klanten retentie marketing 1
Harde cijfers

Waarom wil ik retentiemarketing inzetten?

Is retentiemarketing belangrijk? Kan ik beter klanten vasthouden of nieuwe klanten werven? Wat levert retentiemarketing mij op en wat zijn eigenlijk de voordelen? Stuk voor stuk goede vragen. Retentiemarketing is belangrijk en wordt alleen maar belangrijker, dat blijkt wel uit de volgende cijfers:

  • Nieuwe klanten werven is gemiddeld 5x duurder dan het behouden van huidige klanten (Forbes);
  • Bedrijven die het aantal terugkerende klanten met 5% verhogen, genieten een winststijging van maar liefst 95% (Bain & Company);
  • Bij de E-commerce bedrijven komt gemiddeld 40% van de omzet bij 8% van de terugkerende bezoekers vandaan;
  • De top 3% van de bestaande klanten geeft 3x zoveel uit als de andere klanten (RJ Metrics).

Tijd om te investeren in jouw bestaande klanten dus, maar er is meer!

Nieuwe klanten werven wordt duurder

Steeds meer online aanbieders

Het wordt steeds duurder om nieuwe klanten online te werver. Logisch, er zijn simpelweg steeds meer online aanbieders. Exacte cijfers over het aantal online aanbieders zijn niet beschikbaar en verschilt bovendien flink per branche. Dat het aantal online aanbieders over de afgelopen 10 jaar gigantisch is toegenomen staat echter wel vast!

Het grote gevolg van het almaar groeiende aantal aanbieders is dat bedrijven genoodzaakt zijn om steeds meer te investeren in online marketing. Doe je dit niet, dan verdwijn je in de resultaten. Neem bijvoorbeeld Google Ads. Hier geldt: Des te meer concurrenten aanwezig zijn, des te meer je zult moeten betalen voor een klik (CPC), waardoor de kosten per conversie (CPA) uiteindelijk hoger uitvallen.

In onze ogen zou het dus erg zonde zijn om niet te investeren in bestaande klanten, terwijl (1) je zoveel kosten hebt gemaakt om ze binnen te halen en (2) het binnen halen van nieuwe klanten alleen maar meer gaat kosten.

Online marketing klanten behouden
Voorbeelden uit de praktijk

Retentiemarketing strategieën

Ben je nog niet overtuigd of ben je benieuwd hoe retentiemarketing in de praktijk eruit ziet? Om je te helpen een beter beeld te vormen van retentiemarketing geven we hieronder een aantal voorbeelden van succesvolle strategieën van grote spelers wereldwijd.

Amazon

We trappen af met één van 's werelds grootste online verkoopplatformen: Amazon. Een aantal jaar geleden werd Amazon Prime gelanceerd. Geabonneerden van Amazon Prime genieten van veel voordelen, waaronder snelle en gratis levering, toegang tot bekroonde series en films, voordelen bij Prime Gaming en meer. Voor een bedrag van slechts € 2,99 per maand kun je je hier al op abonneren. Aan deze maandtarieven verdient Amazone natuurlijk niet veel, maar waar het wel goed aan verdient... Juist; terugkerende klanten!

Amazon Prime was een erg slimme zet van Amazon. Ze hebben een pakket samengesteld waar klanten zich op kunnen abonneren voor een klein bedrag. Die klanten komen vervolgens steeds terug voor aankopen en om het maximale uit hun abonnement (gratis verzending) te halen. Winst op de lange termijn dus voor Amazon!

Quest

Het tweede praktijkvoorbeeld betreft het welbekende magazine Quest. Het magazine organiseerde tijdens de Corona crisis een pubquiz voor in de woonkamer. In de eerste plaats natuurlijk een leuke activiteit die klantbehoud bevordert, maar Quest haalde nog meer uit deze actie door aan elke speler naar zijn of haar mening te vragen. Hiermee geeft het blad de klant het gevoel onderdeel te zijn van het merk en een inbreng te kunnen leveren, dat versterkt de band!

HP

Ook het merk HP heeft een mooi praktijkvoorbeeld van retentiemarketing. Bij HP kun je enerzijds printers spotgoedkoop leasen, wat het al een heel interessant merk maakt. Daarnaast kun je bij problemen aan de printer ook nog eens terecht voor gratis onderhoud! Nu hoor ik je denken: "Waar verdienen ze dan aan?" Dat zit 'm in de inktpatronen. Doordat mensen de printers bij HP leasen, zijn ze genoodzaakt de inktpatronen bij HP te kopen. Oftewel, terugkerende klanten! Op deze manier creëert het bedrijf terugkerende inkomsten, wat zorgt voor een duurzaam verdienmodel!

Onze tip?

Ga aan de slag met retentiemarketing!

Na het lezen van deze blog ben je natuurlijk overtuigd van het belang van retentiemarketing. Kort gezegd wordt het werven van nieuwe klanten lastiger en duurder, terwijl bestaande klanten worden waardevoller en lucratiever. Tijd dus voor retentiemarketing!

Wil jij met je bedrijf meer doen aan online marketing, maar heb je hier zelf de tijd en/of kennis niet voor? Neem in dat geval contact met ons op en wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen! Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit om online goed zichtbaar te zijn én te investeren in bestaande klanten.

Liever eerst videobellen om jouw vragen en probleem te behandelen? Dat kan met onze strateeg Bas! Plan via de knop hieronder direct een videocall in van een uur en ontvang na afloop een advies-op-maat of neem contact met ons op via de mail of telefonisch.

niice online videobellen
pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Head of ecommerce

Sjoerd Pijnappel

Samen met mijn team help ik de omzetdoelstelling van jouw webshop te behalen. Te overstijgen! Dit doe ik met een duidelijke strategie, want met focus en structuur kun jij - net als wij - optimaal aan de omzetgroei werken. Samen zijn wij één team en samen vieren wij jouw succes! Wat wil jij bereiken? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Je hebt bedrijfsdoelen, een visie. Maar hoe kom je daar? Ik help je met het uitzetten van die strategie, plannen en werkzaamheden. We gaan samen om tafel en zorgen voor een realistisch marketingdoel. Van die gesprekken krijg ik energie. Jij hoop ik ook! Ook in de rest van onze samenwerking blijf ik je aanspreekpunt. Wel zo handig, weet je altijd wie je moet hebben. Heb jij een uitdaging? Bel, mail, ik spreek je graag!

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Ads specialist

Judith Woordes

De beste Google Ads strategie op basis van jouw bedrijfsdoelstellingen? Als Google Ads specialist vind ik 'm. Simpel gezegd, ik focus op de vraag: Hoe krijgen we jouw product of boodschap in de spotlights bij je doelgroep? Om dat te doen, breng ik het zoekgedrag van je doelgroep in kaart. En richt ik advertenties met de juiste boodschap op de juiste personen. Door te blijven optimaliseren, analyseren en experimenteren spelen we samen in op elke kans. Dus wil jij zorgen dat potentiële klanten jou vinden? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Advertising Specialist

Luuk Vossers

Zet je producten in de schijnwerpers en boost sales! Ik zorg dat ze elke dag zichtbaar zijn bij de juiste mensen, op de juiste manier. Én natuurlijk converteren. Van de perfecte producttitel tot een scherpe prijs en beeld, alles moet kloppen. Met slimme tracking zie ik direct wat werkt en waar we kunnen bijsturen. Zo halen we samen meer relevant verkeer binnen en verhogen we de omzet. En overstijgen we de verwachtingen? Ja, dan maak ik daar graag een feestje van! 🚀

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Head of leadgen

Sander Huting

Mijn focus is ervoor zorgen dat het team optimaal presteert, zodat we samen de beste resultaten halen voor klanten. Voor jou! Daarin werk ik het best met een helder doel voor ogen. Een punt waar we samen naartoe werken. Effectief, doelgericht en efficiënt. Ik word heel gelukkig van blije collega's en blije klanten. Dus zullen we bij jouw doelgroep de juiste snaar raken en je business laten groeien? Ik kijk ernaar uit!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Giel 4x5 0203136
Digital marketeer

Giel ter bogt

Hoger komen in Google? Je doelgroep niet alleen bereiken, maar daadwerkelijk laten converteren? Met SEO, Social ads en tracking zet ik me elke dag in voor het verbeteren van jouw online prestaties. Want ik ben blij als jij dat ook bent. Echt! Dus, wanneer gaan we samenwerken aan onze digital happiness?

Niice Evi
Content marketeer

Evi Tanck

Als creatieve content marketeer bij Niice werk ik voornamelijk aan het bedenken én creëren van opvallende content voor campagnes. Of het nu gaat om Valentijnsdag, Kerstmis, Black Friday of een andere vette actie of sale - ik zorg ervoor dat je campagne impact maakt!

Klaar om de juiste snaar te raken bij jouw doelgroep?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.