6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini; zo overtuig je bezoekers op je website of webshop
Met je website of webshop heb je natuurlijk een doel. Welk doel je ook voor ogen hebt, je zult je bezoeker altijd moeten overtuigen om de handeling uit te voeren. Het is dus ontzettend belangrijk dat een strategie centraal staat voor een overtuigende website. Een mooi ontworpen website met wat mooie afbeeldingen gaat de strijd niet winnen tussen die moordende concurrentie. Beïnvloedingsprincipes bieden handvatten voor het effectief doorvoeren van beïnvloeding door je gehele website of webshop.
De marketingwereld kent een hoop modellen, tips en theorieën, maar de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini blijven veelgebruikt door marketeers. Deze principes, afkomstig uit het boek Influence: The Psychology of Persuasion, helpen je de bezoeker over de streep te trekken. Jij zult namelijk vast niet de enige zijn met jouw product of dienst. Onderscheidende factoren maken dat jij de voorkeur krijgt. Valt er op het gebied van prijs, kwaliteit en levertijd weinig meer te onderscheiden? Dan moeten deze principes al helemaal nummer 1 op jouw prioriteitenlijstje zijn.
In deze blog lees je welke 6 beïnvloedingsprincipes Robert Cialdini heeft opgesteld, wat de principes inhouden en hoe je ze effectief kunt toepassen op jouw website. De principes zijn in 1984 opgesteld, maar zijn vandaag de dag nog steeds ontzettend veel toegepast in de marketingwereld. De principes waarop mensen beslissingen maken, veranderen namelijk niet. De online toepassing wordt alleen steeds geavanceerder en creatiever.
Cialdini heeft na jaren onderzoek de volgende 6 beïnvloedingsprincipes opgesteld:
- Wederkerigheid
- Commitment & consistentie
- Sociale bewijskracht
- Autoriteit
- Sympathie
- Schaarste
Wederkerigheid
Je krijgt op je verjaardag een mooi cadeau van je beste vriend. Je kunt het dus niet maken om op zijn verjaardag aan te komen met lege handen.
Wederkerigheid in de meest simpele zin uitgelegd. Wederkerigheid is het creëren van een soort schuldgevoel om iets terug te doen. Naar de marketingwereld vertaald moet de bezoeker eerst wat krijgen voor jij wat terugkrijgt. De kracht die wederkerigheid heeft, is afhankelijk van de volgende factoren:
- De grootte van de gunst
- Persoonlijkheid krijgt iedereen om je heen het? Of is (of lijkt) het speciaal voor jou?
- Moment is het onverwachts?
- Betekenisvol welke waarde hecht de ontvanger hieraan?
Wanneer je een goede vriend helpt met het verbouwen van zijn huis, dan is het effect natuurlijk groter dan wanneer je een gratis sample krijgt van een nieuwe shampoo.
Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe wederkerigheid effectief kunt toepassen op je website.
Wie A zegt, moet ook B zeggen.
Commitment & consistentie
Mensen zijn van nature geneigd om een consistent gedrag te vertonen. Handelingen of gedragingen zijn bij voorkeur dus altijd in overeenstemming met eerdere keuzes of uitlatingen. Als je een eerste stap zet, moet je de rest ook afmaken.
Als marketeer wil je de klant dus verleiden om een eerste stap te zetten en binding (commitment) met je organisatie te creëren. Een nieuwsbriefinschrijving of paginalike op Facebook kunnen goede eerste stappen zijn met een lage drempel.
Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe commitment & consistentie effectief kunt toepassen op je website.
Sociale bewijskracht
Wanneer je een mooi product op het oog hebt, wil je natuurlijk het liefst de bevestiging dat het product ook biedt wat je verwacht. De ervaring van andere mensen is dus ontzettend belangrijk en wordt sociale bewijskracht genoemd. Bij het boeken van een vakantie ga je toch ook niet alleen op de foto’s en een prachtige beschrijving af? We zijn benieuwd naar de ervaringen van andere mensen. Al zijn de foto’s nog zo mooi en klinkt de beschrijving nog zo goed; als de reviews grotendeels slecht zijn, kijk jij nog wel even verder naar wat anders.
Ook hier zit weer een gradatie in de kracht van sociale bewijskracht. De ervaring van je goede vriend weegt natuurlijk zwaarder dan de 5-sterrenrating van een onbekend persoon.
Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe sociale bewijskracht effectief kunt toepassen op je website.
Autoriteit
Iedereen kent hem wel; de tandarts in de witte lange labjas die je aanraadt om te poetsen met een speciale tandpasta. Die tandpasta is namelijk bewezen beter op 7 essentiële punten. Tegenwoordig niet het beste voorbeeld meer, maar wel het meest herkenbare voorbeeld. Met het overtuigingsprincipe autoriteit probeer je de bezoeker namelijk te overtuigen met marktonderzoeken, keurmerken, onderscheidingen, logo’s, autoritaire personen etc. Deze onderdelen geven je het vertrouwen dat het goed moet zijn en dat eventuele problemen ook goed opgelost worden.
Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe autoriteit effectief kunt toepassen op je website.
Sympathie
Kennen en mogen. Twee kernwoorden die centraal staan bij het overtuigingsprincipe Sympathie. Iemand die jij aardig vindt gun je toch eerder wat? Zo geldt dit kennen en mogen ook voor websites en webshops. Sympathie is gebaseerd op gelijkenissen, gezamenlijke ervaringen en complimenten. Het gaat om de gunfactor die je opbouwt.
Heb jij een merk met een mooi verhaal? En heb jij veel tevreden klanten en fans die graag over je praten?
Sympathie heeft daarmee veel raakvlakken met sociale bewijskracht. Wanneer jouw vriend of vriendin positief over een bedrijf praat, dan zul jij er ook eerder voor kiezen om hier wat te bestellen.
Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe sympathie effectief kunt toepassen op je website.
“Op = op”, “nog 5 op voorraad”, “profiteer alleen vandaag nog”.
Schaarste
En jij hebt interesse in het product. Schiet je ook al lichtelijk in de stress? Als je nog langer wacht is namelijk de kans aanwezig dat het net aan je neus voorbij gaat.
Schaarste is een erg krachtig beïnvloedingsprincipe om een twijfelende bezoeker snel over de streep te trekken. Voor je het weet is het product dat jij graag wil uitverkocht! Schaarste is op veel verschillende manieren toe te passen en heeft als kenmerk een beperkte beschikbaarheid.
Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe schaarste effectief kunt toepassen op je website.
Voordat je je website of webshop vol stopt met deze beïnvloedingsprincipes, is het belangrijk om keuzes te maken. Kies alleen de beste principes voor jouw website. Niet alle principes zullen namelijk bij je product of merk passen. De nadruk leggen op de best passende principes werkt in onze ogen het beste. De komende tijd zullen we de principes verder uitwerken gericht op een effectieve toepassing op je website of webshop. Houd de website dus in de gaten voor handige voorbeelden waar jij ook mee aan de slag kunt. Heb je nu al vragen over de toepassing van deze principes op je website of webshop? Start gewoon een chat met ons, door het chatvenster onderin de pagina te openen. We helpen je graag verder!