moving gradient dot moving gradient dot
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots
random background dots

6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini; zo overtuig je bezoekers op je website of webshop

Kantoor digitale marketing groenlo

Met je website of webshop heb je natuurlijk een doel. Welk doel je ook voor ogen hebt, je zult je bezoeker altijd moeten overtuigen om de handeling uit te voeren. Het is dus ontzettend belangrijk dat een strategie centraal staat voor een overtuigende website. Een mooi ontworpen website met wat mooie afbeeldingen gaat de strijd niet winnen tussen die moordende concurrentie. Beïnvloedingsprincipes bieden handvatten voor het effectief doorvoeren van beïnvloeding door je gehele website of webshop.

De marketingwereld kent een hoop modellen, tips en theorieën, maar de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini blijven veelgebruikt door marketeers. Deze principes, afkomstig uit het boek Influence: The Psychology of Persuasion, helpen je de bezoeker over de streep te trekken. Jij zult namelijk vast niet de enige zijn met jouw product of dienst. Onderscheidende factoren maken dat jij de voorkeur krijgt. Valt er op het gebied van prijs, kwaliteit en levertijd weinig meer te onderscheiden? Dan moeten deze principes al helemaal nummer 1 op jouw prioriteitenlijstje zijn.

In deze blog lees je welke 6 beïnvloedingsprincipes Robert Cialdini heeft opgesteld, wat de principes inhouden en hoe je ze effectief kunt toepassen op jouw website. De principes zijn in 1984 opgesteld, maar zijn vandaag de dag nog steeds ontzettend veel toegepast in de marketingwereld. De principes waarop mensen beslissingen maken, veranderen namelijk niet. De online toepassing wordt alleen steeds geavanceerder en creatiever.

Cialdini heeft na jaren onderzoek de volgende 6 beïnvloedingsprincipes opgesteld:

  • Wederkerigheid
  • Commitment & consistentie
  • Sociale bewijskracht
  • Autoriteit
  • Sympathie
  • Schaarste

Wederkerigheid

Je krijgt op je verjaardag een mooi cadeau van je beste vriend. Je kunt het dus niet maken om op zijn verjaardag aan te komen met lege handen.

Wederkerigheid in de meest simpele zin uitgelegd. Wederkerigheid is het creëren van een soort schuldgevoel om iets terug te doen. Naar de marketingwereld vertaald moet de bezoeker eerst wat krijgen voor jij wat terugkrijgt. De kracht die wederkerigheid heeft, is afhankelijk van de volgende factoren:

  • De grootte van de gunst
  • Persoonlijkheid krijgt iedereen om je heen het? Of is (of lijkt) het speciaal voor jou?
  • Moment is het onverwachts?
  • Betekenisvol welke waarde hecht de ontvanger hieraan?

Wanneer je een goede vriend helpt met het verbouwen van zijn huis, dan is het effect natuurlijk groter dan wanneer je een gratis sample krijgt van een nieuwe shampoo.

Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe wederkerigheid effectief kunt toepassen op je website.

Wie A zegt, moet ook B zeggen.

Commitment & consistentie

Mensen zijn van nature geneigd om een consistent gedrag te vertonen. Handelingen of gedragingen zijn bij voorkeur dus altijd in overeenstemming met eerdere keuzes of uitlatingen. Als je een eerste stap zet, moet je de rest ook afmaken.

Als marketeer wil je de klant dus verleiden om een eerste stap te zetten en binding (commitment) met je organisatie te creëren. Een nieuwsbriefinschrijving of paginalike op Facebook kunnen goede eerste stappen zijn met een lage drempel.

Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe commitment & consistentie effectief kunt toepassen op je website.

Sociale bewijskracht

Wanneer je een mooi product op het oog hebt, wil je natuurlijk het liefst de bevestiging dat het product ook biedt wat je verwacht. De ervaring van andere mensen is dus ontzettend belangrijk en wordt sociale bewijskracht genoemd. Bij het boeken van een vakantie ga je toch ook niet alleen op de foto’s en een prachtige beschrijving af? We zijn benieuwd naar de ervaringen van andere mensen. Al zijn de foto’s nog zo mooi en klinkt de beschrijving nog zo goed; als de reviews grotendeels slecht zijn, kijk jij nog wel even verder naar wat anders.

Ook hier zit weer een gradatie in de kracht van sociale bewijskracht. De ervaring van je goede vriend weegt natuurlijk zwaarder dan de 5-sterrenrating van een onbekend persoon.

Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe sociale bewijskracht effectief kunt toepassen op je website.

Autoriteit

Iedereen kent hem wel; de tandarts in de witte lange labjas die je aanraadt om te poetsen met een speciale tandpasta. Die tandpasta is namelijk bewezen beter op 7 essentiële punten. Tegenwoordig niet het beste voorbeeld meer, maar wel het meest herkenbare voorbeeld. Met het overtuigingsprincipe autoriteit probeer je de bezoeker namelijk te overtuigen met marktonderzoeken, keurmerken, onderscheidingen, logo’s, autoritaire personen etc. Deze onderdelen geven je het vertrouwen dat het goed moet zijn en dat eventuele problemen ook goed opgelost worden.

Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe autoriteit effectief kunt toepassen op je website.

Sympathie

Kennen en mogen. Twee kernwoorden die centraal staan bij het overtuigingsprincipe Sympathie. Iemand die jij aardig vindt gun je toch eerder wat? Zo geldt dit kennen en mogen ook voor websites en webshops. Sympathie is gebaseerd op gelijkenissen, gezamenlijke ervaringen en complimenten. Het gaat om de gunfactor die je opbouwt.

Heb jij een merk met een mooi verhaal? En heb jij veel tevreden klanten en fans die graag over je praten?

Sympathie heeft daarmee veel raakvlakken met sociale bewijskracht. Wanneer jouw vriend of vriendin positief over een bedrijf praat, dan zul jij er ook eerder voor kiezen om hier wat te bestellen.

Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe sympathie effectief kunt toepassen op je website.

“Op = op”, “nog 5 op voorraad”, “profiteer alleen vandaag nog”.

Schaarste

En jij hebt interesse in het product. Schiet je ook al lichtelijk in de stress? Als je nog langer wacht is namelijk de kans aanwezig dat het net aan je neus voorbij gaat.

Schaarste is een erg krachtig beïnvloedingsprincipe om een twijfelende bezoeker snel over de streep te trekken. Voor je het weet is het product dat jij graag wil uitverkocht! Schaarste is op veel verschillende manieren toe te passen en heeft als kenmerk een beperkte beschikbaarheid.

Binnenkort lees je hier hoe je het beïnvloedingsprincipe schaarste effectief kunt toepassen op je website.

Voordat je je website of webshop vol stopt met deze beïnvloedingsprincipes, is het belangrijk om keuzes te maken. Kies alleen de beste principes voor jouw website. Niet alle principes zullen namelijk bij je product of merk passen. De nadruk leggen op de best passende principes werkt in onze ogen het beste. De komende tijd zullen we de principes verder uitwerken gericht op een effectieve toepassing op je website of webshop. Houd de website dus in de gaten voor handige voorbeelden waar jij ook mee aan de slag kunt. Heb je nu al vragen over de toepassing van deze principes op je website of webshop? Start gewoon een chat met ons, door het chatvenster onderin de pagina te openen. We helpen je graag verder!

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
Niice Bas
Strateeg & New Business

Bas Stortelers

Ik ben elke dag op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en toekomstige trends die de digitale wereld te bieden heeft.

Benieuwd naar de kansen van de digitale wereld voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Niice Thijs
Strateeg & Project Manager

Thijs van der Heijden

Als digital strateeg zorg ik er bij Niice voor dat alles wat we voor jou doen op het gebied van design, development en online marketing, gebaseerd is op een doordachte strategie. Onbezonnen beginnen aan de ontwikkeling van oplossingen of online marketing, is namelijk de formule voor mislukking. Ik zorg ervoor dat onze diensten daadwerkelijk bijdragen aan jouw behoeften en doelen op de lange termijn.

Het strategisch fundament is de basis voor het realiseren van maximaal online succes!

Niice Anke
Happiness Manager

Anke Penterman

Als Happiness Manager zorg ik bij Niice voor ondersteuning op kantoor en zet ik me in voor het vitaal houden van de organisatie. Variërend van organiseren, plannen tot zorgen voor de beste werksfeer. Overzicht houden van HR activiteiten en administratieve werkzaamheden tot het ontvangen van klanten. Op naar nog meer "Happiness" op de werkvloer.

Niice Danielle
Happiness Manager

Daniëlle Starte

Als Happiness Manager probeer ik werken bij Niice elke dag fijner te maken. Niet alleen door leuke uitjes en gezellige momenten te organiseren. Ook al zijn die héél belangrijk.

Nee, vooral door te zorgen voor een efficiënte werkomgeving. Door administratie, HR-activiteiten, interne communicatie, attenties, planningen maak ik het werk van mijn collega's leuker. En dat maakt mij én klanten weer blij!

Niice Sjoerd
Head of ecommerce

Sjoerd Pijnappel

Samen met mijn team help ik de omzetdoelstelling van jouw webshop te behalen. Te overstijgen! Dit doe ik met een duidelijke strategie, want met focus en structuur kun jij - net als wij - optimaal aan de omzetgroei werken. Samen zijn wij één team en samen vieren wij jouw succes! Wat wil jij bereiken? Laat het mij weten.

Niice Nick
Digital Marketeer

Nick Jansen

Je hebt bedrijfsdoelen, een visie. Maar hoe kom je daar? Ik help je met het uitzetten van die strategie, plannen en werkzaamheden. We gaan samen om tafel en zorgen voor een realistisch marketingdoel. Van die gesprekken krijg ik energie. Jij hoop ik ook! Ook in de rest van onze samenwerking blijf ik je aanspreekpunt. Wel zo handig, weet je altijd wie je moet hebben. Heb jij een uitdaging? Bel, mail, ik spreek je graag!

Niice Emma
Copy & Content Writer

Emma van Rijn

Als copy writer help ik mooie bedrijven hun verhaal te vertellen. En dat verhaal vindbaar te maken voor iedereen die het moet lezen. Dat doe ik met teksten die je lezer raken, die hen tot fan, volger of klant maken. Teksten geschreven met jouw doel en doelgroep in het achterhoofd.

Wat de boodschap die je wil delen ook is - kort of uitgebreid, op je website of via social media - door samen te werken zetten we jouw verhaal uitgedacht, pakkend en compleet op 'papier'!

Niice Rick
Digital Marketeer

Rick Arink

Als digital marketeer bij Niice zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat de juiste mensen jouw website of webshop vinden. Ik ben breed georiënteerd en heb kennis van verschillende disciplines binnen de online wereld. Ook blijf ik door mijn leergierige houding voortdurend op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen. Gaan we aan de hand van een doordachte strategie samen voor online succes?

Floris niice
Developer

Floris Wijgergangs

Als digital developer zorg ik er bij Niice voor dat jouw webshop, website of webapplicatie een gebruiksvriendelijk, schaalbaar en veilig geheel wordt. Welke functionaliteiten passen bij jouw wensen? Waar komen de effecten die het design tot leven laten komen? Hoe wordt alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk, voor zowel bezoeker als gebruiker?

Op deze vragen bijt ik me vast, totdat de perfecte oplossing staat die van alle formaten schermen afspat.

Jasper Niice
Support Development

Jasper van Naarden

Vragen? Problemen? Feedback? Mij wel bellen! Als support developer bij Niice heb ik één doel: jou een geweldige beleving bezorgen als je onze klantenservice belt.

Ik ben het eerste aanspreekpunt bij uitdagingen en zorg zelf of door samen te werken met ons team voor efficiënte, effectieve oplossingen. En als je dan aan het einde echt geholpen bent? Dan ben ik blij. Succes voor ons allebei!

Niice Judith
Ads specialist

Judith Woordes

De beste Google Ads strategie op basis van jouw bedrijfsdoelstellingen? Als Google Ads specialist vind ik 'm. Simpel gezegd, ik focus op de vraag: Hoe krijgen we jouw product of boodschap in de spotlights bij je doelgroep? Om dat te doen, breng ik het zoekgedrag van je doelgroep in kaart. En richt ik advertenties met de juiste boodschap op de juiste personen. Door te blijven optimaliseren, analyseren en experimenteren spelen we samen in op elke kans. Dus wil jij zorgen dat potentiële klanten jou vinden? Dan spreken we elkaar vast snel!

Niice Luuk
Advertising Specialist

Luuk Vossers

Zet je producten in de schijnwerpers en boost sales! Ik zorg dat ze elke dag zichtbaar zijn bij de juiste mensen, op de juiste manier. Én natuurlijk converteren. Van de perfecte producttitel tot een scherpe prijs en beeld, alles moet kloppen. Met slimme tracking zie ik direct wat werkt en waar we kunnen bijsturen. Zo halen we samen meer relevant verkeer binnen en verhogen we de omzet. En overstijgen we de verwachtingen? Ja, dan maak ik daar graag een feestje van! 🚀

Niice Ayla
Content strateeg

Ayla Goossens-Everink

Als content strateeg bij Niice ga ik bezig met jouw merkverhaal. Hierin zijn doel, doelgroep én boodschap enorm belangrijk. Ik krijg veel energie van het uitwerken van een goede contentstrategie en klim graag in de pen (of het toetsenbord 😉) om mooie verhalen om te zetten in blogs, e-books, landingspagina’s, whitepapers en meer! Een goede planning hierbij vind ik erg belangrijk.

Dus: wat is het verhaal dat jij graag wil delen?

Niice Sander
Head of leadgen

Sander Huting

Mijn focus is ervoor zorgen dat het team optimaal presteert, zodat we samen de beste resultaten halen voor klanten. Voor jou! Daarin werk ik het best met een helder doel voor ogen. Een punt waar we samen naartoe werken. Effectief, doelgericht en efficiënt. Ik word heel gelukkig van blije collega's en blije klanten. Dus zullen we bij jouw doelgroep de juiste snaar raken en je business laten groeien? Ik kijk ernaar uit!

Niice Tim
Product Owner

Tim Geerdinck

Als Product Owner ben ik de schakel tussen business en techniek. Jouw wensen help ik vertalen naar oplossingen die wij met onze webteams realiseren.

Uiteraard hoort daar een juiste communicatie, begeleiding en vooruitkijkende blik bij; vanuit mij en vanuit jou! Samenwerken is voor mij cruciaal. Zullen wij beginnen?

Niice Giel 4x5 0203136
Digital marketeer

Giel ter bogt

Hoger komen in Google? Je doelgroep niet alleen bereiken, maar daadwerkelijk laten converteren? Met SEO, Social ads en tracking zet ik me elke dag in voor het verbeteren van jouw online prestaties. Want ik ben blij als jij dat ook bent. Echt! Dus, wanneer gaan we samenwerken aan onze digital happiness?

Niice Evi
Content marketeer

Evi Tanck

Als creatieve content marketeer bij Niice werk ik voornamelijk aan het bedenken én creëren van opvallende content voor campagnes. Of het nu gaat om Valentijnsdag, Kerstmis, Black Friday of een andere vette actie of sale - ik zorg ervoor dat je campagne impact maakt!

Klaar om de juiste snaar te raken bij jouw doelgroep?

Niice Jorn
Developer

Jorn Wildenbeest

Binnen Niice heb ik, als digital developer, de belangrijke taak om jouw website, webshop of webapplicatie in topconditie te brengen en te houden. De ontwerpen van onze designers zet ik om in een goed functionerend, gebruiksvriendelijke en veilig geheel.

Hoe kunnen we jouw websitebezoekers de juiste ervaring geven? Werkt jouw webshop op elke browser en op elk apparaat? Wordt het aantal problemen tot een minimum beperkt en snel opgelost? Samen met de andere developers bijt ik mij hierop vast, zodat jij zorgeloos door kunt!

Niice Mike
Digital designer & No-code specialist

Mike Dusseldorp

Elke dag werk ik als designer en no-code specialist voor en aan merken die zich willen onderscheiden met top-notch design, innoverende no-code oplossingen & award winning websites.

Ik probeer de lat altijd hoger te leggen, zo creëren we samen merken die digitaal opvallen in de massa. Klaar om je te onderscheiden?

Niice Toni
Developer

Toni Alilovic

Als digital developer bij Niice vertaal ik de mooiste ontwerpen naadloos naar een eindproduct om trots op te zijn. Websites, webshops, webapplicaties, alle designs breng ik tot leven tot een gebruiksvriendelijk en veilig geheel.

Werkt jouw website op elke browser hetzelfde? Hebben jouw websitebezoekers de ervaring waar jij op hoopt? Passen alle functionaliteiten bij jouw wensen en komen de designs optimaal tot hun recht? Daar houd ik mij mee bezig, zodat jij je zorgeloos op jouw werk kunt richten!

Niice Mik
Developer

Mik Wijnen

Als developer bij Niice werp ik mij dagelijks op het functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Werkt je website snel, goed en op elk apparaat? Is je webshop wel gebruiksvriendelijk? En is het aantal problemen tot een minimum beperkt?

Ik focus mij op vragen als deze, zodat jij zorgeloos verder kan met jouw werkzaamheden. Altijd met het doel om jouw websitebezoekers een geweldige ervaring te geven.

Niice Gerben
Developer

Gerben Kraayenhof

Als developer zet ik me bij Niice in om jouw website of webshops niet alleen draaiende te houden, maar optimaal te laten presteren. De rest van de tijd zit ik in de schoolbanken, om jullie straks nóg beter te kunnen helpen. Natuurlijk met uiteindelijk doel om zelf als volwaardig developer ook projecten af te ronden en jouw wensen zo vet mogelijk te realiseren!

Niice Sil
UI & UX Designer

Sil Eggink

Als UI & UX designer bij Niice zorg ik ervoor dat het gevoel dat jij wilt overbrengen en het doel dat jij wilt bereiken omgezet wordt in beeld. Beeld dat niet alleen doordacht is, maar ook de aandacht grijpt! Op basis van jouw doelen ga ik aan de slag met een gaaf design voor die gebruiksvriendelijke website die perfect aansluit op jouw organisatie, die conversiegerichte webshop of een webapplicatie voor efficiëntere werkprocessen. Ik zorg voor een design dat jouw doelgroep direct aanspreekt. Ready to rumble!?

Niice Ken
UI & UX Design en Developer

Ken Kamperman

Die website waar je mond van open valt, waar Google dolblij van wordt en waar doorontwikkeling op de lange termijn geen probleem vormt. Die goed doordachte producten wil ik neerzetten als UI & UX designer en front-end developer. Met een achtergrond in design en een flinke interesse in web ontwikkeling help ik een efficiëntere workflow te realiseren voor onze projecten, voor jou en de collega developers. Alles voor een gepolijst en kloppend resultaat. Klaar voor?

Niice Imme
Developer

Imme Maas

Websites die lekker in het oog vallen met toffe interactiviteit, daar wil natuurlijk iedereen naar kijken. In mijn bijbaan als developer bij Niice zorg ik ervoor dat de gaafste designs worden omgetoverd tot een logische, schaalbare en levendige website. Door fouten te maken en zelf weer op te lossen, krijg ik een echte kick! Daardoor zorg ik ervoor dat jouw website steeds een stukje beter wordt.

Kaat de kantoorhond
Debiteurenbeheer

Kaat

Als chef debiteurenbeheer bij Niice speur ik dagelijks het hele kantoor door. Ik ben hier blijven hangen na mijn snuffelstage en inmiddels ben ik hier niet meer weg te denken. Ik verbind de marketeers, developers en designers met mijn sociale persoonlijkheid met gemak. Bovendien zorg ik dagelijks voor minder stress op de werkvloer, meer gezelligheid én extra beweging tijdens de wandelingen. Heb jij een afspraak met één van mijn teamleden? Dan zorg ik voor een warm welkom. Je merkt het: voor de belangrijkste taken op kantoor ben je bij mij aan het juiste adres!

Niice Jengo
Developer

Jengo Wiegerinck

Als developer bij Niice houd ik mij bezig met het goed laten functioneren van websites, webshops en webapplicaties. Ik vind het leuk om mooie designs om te toveren naar een interactieve, levendige, schaalbare en optimaal presenterende website. Mijn doel is om jouw gebruikers een goede ervaring te geven op een website.

pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.