hamburger menu
dot zwarte bel

Wat kun je met call tracking?

Voor veel bedrijven blijven telefoontjes (één van) de belangrijkste conversies. Webshops en e-commerce daargelaten, komt voor veel bedrijven nog steeds zo’n 70% van de nieuwe klanten via de telefoon binnen. 

Dit zou betekenen dat je 70% van je conversies niet goed inzichtelijk hebt. Weet jij namelijk waar deze telefoontjes vandaan komen? Naar aanleiding van jouw Facebook post, Google Ads advertentie of hebben ze jou in de organische zoekresultaten van Google gevonden?

Call tracking maakt inzichtelijk hoe nieuwe klanten jou hebben gevonden en geeft je veel waardevolle inzichten. Zo kun je op basis van deze data bijvoorbeeld:

  • Jouw tijd, energie en (advertentie)budgetten efficiënter inzetten;
  • Google Ads campagnes beter optimaliseren. Je ziet exact welk zoekwoord telefoontjes opleveren en kunt op basis hiervan meer focussen op goed converterende zoektermen;
  • Google Ads meer conversiedata aanleveren, zodat het zelflerende algoritme nog beter kan sturen op conversies.
  • Personeel inplannen of je bereikbaarheid aanpassen.

Word jij ook regelmatig gebeld door nieuwe klanten? Dan biedt call tracking jou waardevolle informatie, waarmee je inspanningen en budgetten effectiever kunt inzetten! 

Hoe werkt call tracking?

Call tracking werkt op basis van dynamische telefoonnummers. Via een simpel stukje code dat wij in de website zetten, wordt het telefoonnummer op jouw site dynamisch. Wanneer dit dynamische nummer wordt gebeld, kan het telefoontje vervolgens worden gekoppeld aan de bron. 

Stel; iemand klikt vanuit jouw Facebook advertentiecampagne door naar de website en belt vervolgens het telefoonnummer dat op de website staat. Doordat het telefonisch dynamisch is, kunnen wij in ons call tracking dashboard terugzien dat het telefoontje uit Facebook komt. 

Calltracking statistieken Adcalls

Daarbij behoud je altijd jouw eigen kengetal voor de herkenbaarheid. Als ondernemer in Amsterdam houd je dus een 020 nummer. Het nummer na 020 - wordt dynamisch gemaakt. Iedere websitebezoeker ziet een uniek nummer, waardoor de telefoontjes terug te leiden zijn naar de bron. 

Deze dynamische nummers worden automatisch doorgeschakeld naar jouw eigen nummer. Bellen ze later nog een keer naar het dynamische nummer? Dan komen ze nog steeds goed bij jou uit.

Oproepen per verkeersbron

Zoals in onderstaand voorbeeld te zien, is de Google bedrijfsvermelding (My Business) verantwoordelijk voor een groot deel van de telefoontjes. 

Daarnaast bieden de telefoontjes uit Google Ads nieuwe inzichten, waarmee je de campagnes meer kunt sturen op zoektermen die direct telefoontjes opleveren. Het conversiepercentage in Google Ads ligt dus in werkelijkheid 5,8% hoger. 

Telefoontjes per bron calltracking

Optimaliseer je campagnes

Een campagne kan er in eerste instantie dus niet rendabel uitzien. Er worden wat contactformulieren ingevuld en er is een aantal keer op het e-mailadres geklikt. 

Matig, toch? 

Maar die 'matige' campagne kan in de praktijk een leuk aantal telefoontjes opleveren. Zonder call tracking had je de campagne misschien uitgezet, waardoor je deze telefoontjes in de toekomst misloopt. Zonde! 

Pas wanneer je call tracking inzet weet je definitief hoe rendabel een campagne is en krijg je een volledig beeld van de opbrengsten.

Een voorbeeld: “Dierenarts Groenlo spoed”, “Rioolreiniging Groenlo” of “Tandarts weekenddienst” lijken via de Google Ads campagne weinig conversies op te leveren. Je zou tijdens je optimalisatieronde dus kunnen beslissen om deze zoektermen uit te zetten of biedingen te verlagen. 

Aangezien het urgente zoektermen zijn, zullen veel mensen direct bellen. Je wilt je afvoer namelijk zo snel mogelijk ontstopt en de kiespijn ook zo snel mogelijk verholpen.  

Daarnaast is bellen in de praktijk nog steeds een van de snelste en makkelijkste manieren, die voor veel mensen nog de voorkeur heeft. Om goede beslissingen te kunnen nemen, is goed inzicht in die telefoontjes dus essentieel. 

Dagen waarop gebeld wordt Schermafbeelding 2019 02 13 Om 10 18 34

Telefoontjes meten in offline media

Kranten, flyers, abri's, sponsorborden; ook jij zult waarschijnlijk nog een deel van je marketingbudget besteden aan offline media. 

Enig idee wat dit oplevert?

Met offsite call tracking nummers maak je inzichtelijk wat deze traditionele media aan telefoontjes opleveren. Zo maak je bijvoorbeeld voor jouw artikel in een tijdschrift een apart offsite nummer. Dit nummer wordt dus niet dynamisch iedere keer aangepast, maar is een vast nummer dat wordt toegekend aan dat specifieke tijdschrift.

Naast de offline middelen kun je bijvoorbeeld ook jouw telefoonnummer op Facebook vervangen voor een offsite nummer. Zo krijg je ook inzicht in hoeveel mensen bellen vanaf je Facebook pagina.

Geen onderbuikgevoel meer! 

Bezwaren tegen call tracking

Een bezwaar tegen call tracking wat wij nog wel eens horen, is dat je een ander nummer gebruikt dat mensen niet herkennen. Maar hoe vaak sla jij nog een telefoonnummer op van een bedrijf? En hoe vaak ken jij nog telefoonnummers uit je hoofd?

Alleen de belangrijke nummers die je vaker nodig hebt, sla je op. De rest van de nummers vind je binnen 2 klikken in Google. Het valt daarom bijna niet meer op dat het gaat om een dynamisch nummer. 

Mocht men het nummer toch opschrijven of opslaan? Dan wordt het telefoontje wordt nog steeds goed doorgeschakeld.

Wil je na een tijdje stoppen met call tracking? De dynamische nummers blijven nog een maand actief en worden nog goed doorgeschakeld. Vervolgens gaan de nummers nog 3 maanden in ‘quarantaine’, zodat de nummers nergens anders gebruikt kunnen worden.

Wat kost call tracking?

De standaard kosten voor call tracking via Adcalls zijn € 59,- per maand. Afhankelijk van het aantal sessies en gewenste offsite nummers kunnen de kosten iets hoger worden.

Is call tracking interessant voor mij?

Het uitgangspunt van call tracking is om de abonnementskosten terug te verdienen door inspanningen en budgetten beter in te zetten. In theorie levert call tracking dus meer conversies op tegen hetzelfde budget.

Toch moeten de kosten wel terug te verdienen zijn. Vanaf ongeveer € 15,- per dag aan advertentiebudget wordt call tracking daarom interessant. Op dat moment heb je meer verkeer en conversies om te optimaliseren.

Daarnaast is het ook mogelijk om call tracking toe te passen voor enkele maanden. In die maanden krijg je al een hoop waardevolle inzichten waarop je bij kunt sturen.

Benieuwd of call tracking voor jouw situatie interessant is? We denken graag met je mee! 

Neem contact op

Jouw budgetten en inspanningen ook efficiënter inzetten?

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké