hamburger menu
dot zwarte bel

Wat kun je met calltracking?

Voor veel bedrijven blijven telefoontjes (één van) de belangrijkste conversies. Webshops en e-commerce daargelaten, komt voor veel bedrijven nog steeds zo’n 70% van de conversies en nieuwe klanten via de telefoon.

Dit zou betekenen dat je 70% van je conversies niet goed inzichtelijk hebt. Weet jij namelijk waar deze telefoontjes vandaan komen? Naar aanleiding van jouw Facebook post, Google Ads advertentie of hebben ze jou in de organische zoekresultaten van Google gevonden?

Calltracking maakt dit volledig inzichtelijk en geeft je veel waardevolle inzichten. Zo kun je op basis van deze data bijvoorbeeld:

  • Jouw tijd, energie en (advertentie)budgetten efficiënter inzetten;
  • Google Ads campagnes beter optimaliseren. Je ziet exact welk zoekwoord telefoontjes opleveren en kunt op basis hiervan meer focussen op goed converterende zoektermen;
  • Google Ads meer conversiedata aanleveren, zodat hun zelflerende algoritme nog beter kan sturen op conversies.
  • Personeel inplannen of je bereikbaarheid aanpassen.

In onderstaande geval lag het conversiepercentage van deze site op zo’n 7%. Na installatie van calltracking blijkt dit conversiepercentage bijna 13% hoger te liggen. Daarnaast is de gemiddelde oproepduur ruim 3 minuten, waardoor we kunnen concluderen dat het inhoudelijke gesprekken zijn.

Wil je nog een stap verder gaan? Het is ook mogelijk om via calltracking de telefoongesprekken te beoordelen. Zo krijgt ieder telefoontje bijvoorbeeld het label ‘nieuwe klant’, ‘lead’ of ‘servicevraag’, inclusief beoordeling. 

Calltracking statistieken Adcalls Calltracking data per dag

Oproepen per verkeersbron

Zoals in onderstaand voorbeeld te zien, is de Google bedrijfsvermelding (My Business) verantwoordelijk voor een groot deel van de telefoontjes. Daarnaast bieden de telefoontjes uit Google Ads nieuwe inzichten, waarmee je de campagnes meer kunt sturen op zoektermen die direct telefoontjes opleveren. Het conversiepercentage in Google Ads ligt dus in werkelijkheid 5,8% hoger. 

Een campagne kan er dus niet rendabel uitzien, terwijl het toch een aanzienlijk aantal telefoontjes oplevert. Zonder calltracking had je de campagne dus misschien uitgezet. Pas wanneer je calltracking inzet weet je definitief hoe rendabel een campagne is en krijg je een volledig beeld van de opbrengsten.

Telefoontjes per bron calltracking

Een voorbeeld: “Dierenarts Groenlo spoed”, “Rioolreiniging Groenlo” of “Tandarts weekenddienst” lijken via de Google Ads campagne weinig conversies op te leveren. Je zou tijdens de optimalisaties dus kunnen beslissen om deze zoektermen uit te zetten of biedingen te verlagen. Aangezien het urgente zoektermen zijn, zal het overgrote deel direct bellen.

Daarnaast is bellen nog steeds een van de snelste en makkelijkste manieren, die voor veel mensen nog de voorkeur heeft.

Dagen waarop gebeld wordt Schermafbeelding 2019 02 13 Om 10 18 34

Hoe werkt calltracking?

Calltracking werkt op basis van dynamische telefoonnummers. Via een simpel stukje code dat wij in de website zetten, wordt het telefoonnummer op jouw site hiermee dynamisch vervangen.

Daarbij behoud je altijd jouw eigen kengetal, voor de herkenbaarheid. Als ondernemer in Amsterdam houd je dus een 020 nummer. Het nummer na de 020 wordt alleen dynamisch gemaakt. Iedere websitebezoeker ziet een uniek nummer, waardoor de telefoontjes terug te leiden zijn naar de bron.

Deze dynamische nummers worden automatisch doorgeschakeld naar jouw eigen nummer. Wanneer men vervolgens nog eenzelfde keer belt op dat dynamische nummer, komen ze nog steeds goed bij jou terecht.

Offsite calltracking

Benieuwd naar het effect van de advertentie in de krant, een tijdschrift of op een billboard? Met offsite nummers maak je inzichtelijk wat deze traditionele media aan telefoontjes opleveren. Zo maak je bijvoorbeeld voor jouw artikel in een tijdschrift een apart offsite nummer. Dit nummer wordt dus niet dynamisch iedere keer aangepast, maar is een vast nummer dat wordt toegekend aan een bepaald middel.

Naast de offline middelen kun je bijvoorbeeld ook jouw telefoonnummer op Facebook vervangen voor een offsite nummer. Zo krijg je ook inzicht in hoeveel mensen bellen vanaf je Facebook pagina.

Bezwaren tegen calltracking

Een bezwaar tegen calltracking wat wij nog wel eens horen, is dat je een ander nummer gebruikt dat mensen niet herkennen. Maar hoe vaak sla jij nog een nummer op? En hoe vaak ken jij nog telefoonnummers uit je hoofd?

Alleen de belangrijke nummers die je vaker nodig hebt, sla je nog op in je telefoon. Het overgrote deel zoek je binnen 2 klikken op in Google. Het valt daarom helemaal niet meer op dat het gaat om een dynamisch nummer. Mocht men het nummer toch opschrijven of opslaan; het telefoontje wordt nog steeds goed doorgeschakeld.

Wil je calltracking opzeggen? De dynamische nummers blijven nog een maand staan en worden nog goed doorgeschakeld. Vervolgens gaan de nummers nog 3 maanden in ‘quarantaine’, zodat de nummers nergens anders gebruikt kunnen worden.


Wat zijn de kosten?

De standaard kosten voor calltracking via Adcalls zijn € 59,- per maand. Afhankelijk van het aantal sessies en gewenste offsite nummers kunnen de kosten iets hoger worden.

Is calltracking interessant voor mij?

Het uitgangspunt van calltracking is om de abonnementskosten terug te verdienen door inspanningen en budgetten beter in te zetten. In theorie levert calltracking dus meer conversies op tegen hetzelfde budget.

Toch blijven het kosten die terugverdient moeten worden. Vanaf ongeveer € 15,- per dag aan advertentiebudget wordt calltracking daarom interessant. Op dat moment zijn de kosten beter terug te verdienen.

Daarnaast is het ook mogelijk om calltracking toe te passen voor enkele maanden. In die maanden krijg je al een hoop waardevolle inzichten waarop je bij kunt sturen.

Benieuwd naar de kosten en mogelijkheden voor jouw situatie? We denken graag met je mee!

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké