hamburger menu
dot zwarte bel

Beste ondernemer,

Allereerst, top dat je bij de presentatie over social media aanwezig was! Onderstaand vind je een overzicht van de punten die ik met jullie besproken heb.

Niet bij de presentatie bij de Gemeente Oost Gelre geweest, waar wij namens Roz Groep een presentatie gaven? Hopelijk kun ook jij wat met deze social media tips voor ondernemers. 

Strategie

Voordat je begint met het plaatsen van berichten en adverteren op social media, is één ding essentieel: STRATEGIE! Zonder na te denken over jouw digitale strategie, schiet je met hagel. Vaak niet effectief en een verspilling van je tijd. Wees relevant en gebruik je tijd efficiënt. Deel jouw kennis, maar wees niet commercieel!

Stappenplan voor het bepalen van jouw unieke strategie:

1. Bepaal het DNA van jouw bedrijf 
Wie is je bedrijf en waarin onderscheidt jouw bedrijf zich? Wat is het verhaal van het bedrijf en waar staan jullie voor? 

2. Wat is je meerwaarde?
Waarom zouden ze jouw dienst of product af moeten nemen? Wat onderscheidt je? Schrijf het op! 

3Zet je doelgroep op papier
Waar bevindt deze doelgroep zich op social media? Ga niet zomaar op elk social media-kanaal blindelings content delen. Dit kost onnodig veel tijd zonder dat dit wat oplevert. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit!

4. Werk met persona's
Maak deze doelgroep tastbaar door persona’s te maken. Schrijf zo voor jezelf op hoe een persoon uit de doelgroep eruit zien. Wat zijn zijn interesses? Waar hangt hij uit? Waar heeft hij hekel aan? Wat is zijn opleidingsniveau? Formulier een doorsnee persoon, die staat voor jouw doelgroep en maak dit zo specifiek mogelijk. 

5. Daag jezelf uit met scherpe doelstellingen
Bepaal eigen doelstellingen. Wil je meer websitebezoekers krijgen of ga je voor meer naamsbekendheid, leads of betrokkenheid bij jouw bedrijf? Het liefst doe je dit zo meetbaar mogelijk. Ga voor keiharde aantallen en maak het jezelf niet te gemakkelijk. Stel daar een tijd aan. Je doelstelling is altijd nog bij te stellen, maar je moet beginnen met een duidelijke uitdaging! 

6. Bepaal je contentstrategie
Wat voor content ga je delen? Zorg dat dit aansluit bij jou, je bedrijf en jouw doelgroep. Daarbij is één ding cruciaal wat je altijd in je achterhoofd moet houden; men zit op social media om vermaakt of geraakt te worden of iets te leren. Voldoet jouw content hier niet aan? Bespaar jezelf de moeite!

7. Leg je tone of voice vast
Jouw manier van communiceren moet consistent zijn. Jouw doelgroep moet je berichten en schrijfstijl gaan herkennen. Wanneer je jouw doelgroep op verschillende manieren aanspreekt, bouw je nooit een band op met je doelgroep. Dat vraagt om duidelijke richtlijnen. Door onderstaande model in te vullen, krijg je een beter beeld voor je tone of voice: 


Social media tips: tone of voice bepalen
Lees meer over het vinden van de juiste tone of voice

Bij iedere tone of voice geldt in ieder geval het volgende: 

  • Schrijf in eenvoudig Nederlands, zonder moeilijke woorden. De meeste bedrijven en overheden schrijven onbewust in C1, wat voor meer dan de helft van de volwassen bevolking moeilijk te begrijpen is. Hou het bewust makkelijk. Zelfs mensen met een hoge taalvaardigheid lezen liever niveau B1. Het leest gewoon lekkerder weg. Wanneer mensen moeite hebben met de tekst, zal dit overslaan in hun stemming. 
  • Gebruik geen vakjargon, maar gebruik normale tekst. Niet iedereen is nou eenmaal zo’n expert als jij bent!
  • Bekijk goed wat wel en niet werkt bij je concurrent. Waarom zou je content delen die bij de concurrent helemaal niet aanslaat?
  • Sterke en creatieve content is een must! Bekijk onderaan dit artikel de infographic met 10 tips voor het schrijven van goede content! Wij hebben daarnaast eerder een blog geschreven waarin we uitleggen hoe je effectief kunt bloggen. Lees hier handige tips over schrijven van een blog.

8. Creëer een funnel 
Een klant heeft meerdere contactmoment met jouw bedrijf, dienst of product nodig voordat hij overgaat tot het kopen of afnemen. Om deze contactmomenten in kaart te brengen en te creeren, is het See - Think - Do - Care model van Google ontwikkeld. Gemiddeld heeft de doelgroep 7-9 touchpoints (contactmomenten) nodig met een merk of product. Het zien van een logo is ook al een touchpoint. Bouw deze contactmomenten rustig op. Ga niet gelijk voor die keiharde sales, maar faseer het en bereik ze stap voor stap. Je moet de doelgroep klaarmaken voor die aankoop. 

  1. See - Laat de doelgroep eerst bekend worden met jouw dienst of product voordat je meteen gaat voor het verkopen van je producten of diensten.
    Bijvoorbeeld: “Slapeloze nachten? Bij Niice vind je de beste kussens, voor een heerlijke nachtrust. Bekijk de collectie!”
  2. Think - Zorg ervoor dat de toekomstige klant binding met jouw bedrijf krijgt. Deze doelgroep is enkel de geïnteresseerde lezer van de see-fase. 
    Bijvoorbeeld: “Zelf testen of het Niice hoofdkussen echt zo lekker ligt? Kom proefliggen!”
  3. Do -  Creëer op een creatieve manier een call-to-action en lok de klant naar je website. Dit zijn de personen die je in de think-fase hebt overtuigd. 
    Bijvoorbeeld: ”Bestel nu nog het Niice hoofdkussen en je slaapt morgen al heerlijk!”
  4. Care - Zorg ervoor dat je klant ook na aankoop of afname van je product of dienst aan je gebonden blijft. Wees loyaal!
    Bijvoorbeeld: “Op de hoogte blijven van de beste tips voor een optimale nachtrust? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!”

9. Plan vooruit 
Wat wil je wanneer delen? Zorg voor een duidelijke planning van je net bedachte funnel.

10. Test en probeer
Je zult vrijwel nooit direct hét perfecte resultaat bereiken. Er is altijd ruimte voor verbetering. Test dus met je berichten. Test met emoticons, dagen, tijden, afbeeldingen etc. Er valt zoveel te testen. De data die dit oplevert, is weer input voor nieuwe tests en optimalisaties. Hou daarbij altijd jouw strategie ernaast. Sluit het aan? Misschien kom je er wel achter dat je jouw strategie nog iets aan moet scherpen. Ook geen punt. Pas het aan en test opnieuw! 

11. Wees relevant en jezelf
Probeer jij je anders voor te doen? Of plaats je content waar de doelgroep niet op zit te wachten? Weet jij je doelgroep niet te vermaken, raken of iets te leren? Dan moet je opnieuw naar de tekentafel!  

Sparren over de mogelijkheden?

Loop niet langer klanten mis en haal meer uit je social media strategie! Samen met jou bepalen we de meest effectieve aanpak. Online marketing met resultaat!

Facebook

  1. 10,4 miljoen gebruikers in Nederland. Vooral tussen de 15 en 65 jaar, maar het aantal ouderen groeit enorm en het aantal jongeren neemt af.
  2. Ga voor relevante likes. Een ‘like & share’-actie zorgt vaak voor veel likes, maar geeft in de toekomst weinig interactie. Dat komt je pagina niet ten goede. Kies ervoor om relevante content te delen en houdt voortdurend interactie met jouw doelgroep.
  3. Gebruik altijd een afbeelding of video bij je tekst! Dit genereert 60% meer interactie met jouw doelgroep. Gebruik geen standaard foto's van internet, maar maak (zoveel mogelijk) eigen foto's. Dat maakt het echt en persoonlijk!
  4. Wees relevant. Minder dan 10% van je likers ziet dankzij de EdgeRank je berichten maar en het bereik van organische berichten zakt steeds verder weg. EdgeRank bekijkt aan de hand van honderden factoren - waaronder interactie en relevantie - of jouw berichten vaker worden getoond. 
  5. Zoek interactie op. Reageer op reacties maar ga ook de interactie aan in groepen of op andere relevante pagina's. Naast een groter bereik is dit essentieel om je doelgroep te binden.
  6. Nogmaals; wees niet commercieël.
  7. Video, video, video. Video’s worden steeds belangrijker in Facebook. Het hoeft niet altijd professioneel. Pak bijvoorbeeld zelf eens je camera. Zo spreek je op je eigen manier je doelgroep aan en zorg je voor binding. Video zorgt er namelijk als geen ander voor dat je jouw berichten persoonlijk en sympathiek maakt! Nogmaals, wees jezelf en wees relevant. Content is king!
  8. Adverteer! Het zijn niet alleen de gesponsorde berichten in de tijdlijn. Er zijn vele mogelijkheden en plekken in Facebook waar je kunt adverteren: 
Social media tips advertentiemogelijkheden Facebook


9. Gebruik NOOIT de standaard ‘Promoot-knop’ op je bedrijfspagina, maar adverteer via Facebook Business. Zorg ervoor dat je goed target op je eigen doelgroep! Nog geen advertentie account? Via business.facebook.com maak je er één!

10. Target exact! Wil je een vrouw uit de Achterhoek met twee kinderen en interesse in paarden bereiken? Dat kan. Met behulp van de advertentie-opties van Facebook Business kun je heel nauwkeurig je doelgroep bereiken. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn en zorg dat de wijzer nooit verder naar rechts staat dan op deze afbeelding.


Social media tips Facebook doelgroep bepalen

11. Beschik je over een lijst met klantgegevens? Top. Laad dan de e-mailadressen in en Facebook maakt voor jou een vergelijkbare doelgroep in Facebook. Zo bereik je jouw doelgroep nog beter. 

LinkedIn

  1. Er zijn 4,3 miljoen Nederlanders actief op LinkedIn. Het afgelopen jaar is het dagelijkse gebruik met 33% gestegen! 
  2. LinkedIn richt zich op het zakelijke gebruik. Ideaal om je netwerk uit te bereiden, toekomstige werknemers te vinden en om leads te generen.
  3. Ook LinkedIn gebruikt een algoritme om relevante content te tonen.
  4. Deel je kennis en ervaring, maar deel zo min mogelijk commerciële content. Laat zien wie je bent en wat je doet! De kans op het generen van leads is zo hoger dan wanneer je op de commerciële tour gaat.
  5. Gebruik een afbeelding of video bij elk bericht. Dit zorgt voor 89% meer interactie. 
  6. Beschik je over werknemers? Laat dan je werknemers via zijn of haar privé-account ook content delen. Zo breiden jullie samen jullie netwerk uit.
  7. Onbekende bezoekers weten vaak nog niet veel van jou en je bedrijf. Houd daarom je pagina goed gevuld en up-to-date.
  8. Wil je B2B-adverteren? Dan zit je bij LinkedIn goed. Via LinkedIn kun je door middel van advertenties een goede naamsbekendheid opbouwen voor jouw bedrijf of product!
LinkedIn tips en trucs

Bezoek onze zakelijke pagina op LinkedIn

Instagram

  1. 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan meer dan de helft vaker dan 1,5 keer per dag! 
  2. Instagram is het sociale medium als je de jongere doelgroep wilt aanspreken!
  3. Gebruik je eigen consistente stijl. Deel niet alleen kwalitatieve foto’s van je product of dienst, maar wissel af met storytelling. Plaats zo eens een foto van je werkzaamheden of een vrijdagmiddagborrel. Dit versterkt de band tussen de bezoeker en jouw bedrijf.
  4. Voeg relevante hashtags toe. Kies niet voor veelgebruikte internationale begrippen, maar ga bijvoorbeeld voor #fotografie #oostgelre. Tip: als je hashtags intypt in Instagram kun je zien welke populair zijn!
  5. Voeg altijd je bedrijfslocatie aan je foto toe! Dit kan alleen als je Facebook gekoppeld is aan je Instagram-account.
  6. Volg relevante mensen en reageer op je volgers. Zo bouw je een relevante community op!
  7. Maak gebruik van Insta Stories, een eenvoudige manier om een kijkje in de keuken te geven.
  8. Adverteer op Instagram via Facebook. Gebruik op Instagram ook de specifieke targeting van Facebook. Zo wordt jouw bericht op meerdere kanalen tegelijk aan dezelfde doelgroep getoond. 
Instagram tips en tricks

Volg je ons al op Instagram?

Pinterest

  1. 2,4 miljoen Nederlandse gebruikers per jaar. 80% van de gebruikers zijn vrouwen tussen de 20 en 40 jaar.
  2. Verkoop jij creatieve producten of producten waarbij het gaat om uiterlijk? Dan is Pinterest het medium voor jou. De creatieve doelgroep is hier namelijk erg actief!
  3. Extra interessant als je product of dienst te maken heeft met eten, kleding, tuin, interieur en design. De meeste gebruikers doen namelijk via Pinterest inspiratie op! 
  4. Deel foto’s op je eigen prikbord. Plaats achter je foto altijd een link naar je site. Zo zorg je voor meer websitebezoekers en meer kans op conversies.
  5. Weet je wat de interesses zijn van je doelgroep? Dat kun je nauwkeurig adverteren op Pinterest. 
Pinterest tips en tricks

YouTube

  1. YouTube heeft 7,4 miljoen Nederlandse gebruikers. Vooral de iets jongere doelgroep tot en met 40 jaar is erg actief op YouTube.
  2. Bouw een connectie op met je klanten!
  3. Gebruik een duidelijke call-to-action in je video. Dat werkt conversieverhogend!
  4. Houd er rekening mee dat YouTube vooral op mobiel gebruikt wordt. Je filmpje moet goed afspeelbaar zijn op een mobiel formaat!
  5. Geef je video de juiste Title- en Meta-tag. Zo komt jouw filmpje sneller bovenaan in Google.
  6. Wees consequent met het tijdstip van delen. Plaats zo bijvoorbeeld elke maandag om 11:00 uur je filmpje. Test wel met de beste tijden!
  7. Embed je filmpje ook op je website. Dat werkt optimaliserend en zorgt voor relevante content. Zo blijven lezers langer op jouw pagina hangen en waardeert Google je pagina nog meer.
  8. Wil je je filmpje ook op Facebook of LinkedIn plaatsen? Plaats ze dan direct via de sociale media-kanalen. YouTube en Facebook zijn namelijk elkaars concurrenten. Dit voorkomt dat jouw bericht minder vaak op Facebook of LinkedIn wordt getoond.
  9. Adverteer via YouTube. De kijkers van YouTube-filmpjes kijken vaak naar een bepaald onderwerp, omdat hier de interesse ligt. Als bedrijf kun je advertenties bij video’s met een bepaald onderwerp laten zien. De targeting is makkelijk, want heeft jouw product met de video te maken? Dan weet je zeker dat de kijker geïnteresseerd is in zowel de video als je product.


Twitter

  1. Gebruik Twitter voor het delen van vluchtig en kort nieuws. Bekijk dus goed of Twitter voor jouw doelgroep relevant is!
  2. Gebruik altijd hashtags die te maken hebben met jouw bedrijf, jouw regio of jouw product.
  3. Twitter is goed te gebruiken als webcare-hulpmiddel. Reageer direct op vragen of klachten van je klanten. Het is hierbij belangrijk dat je dan de notificaties aanzet. Zo krijg je een melding wanneer de naam van jouw bedrijf genoemd wordt. 

Trends

Social media blijft groeien

Social media blijft maar groeien en groeien. Uit de laatste trends is gebleken dat het aantal gebruikers van social media in Nederland alleen maar toeneemt. Waar het aantal ‘online jongeren’ gelijk blijft, neemt vooral de groep ouderen toe. Dat betekent niet enkel dat het social mediagebruik groeit, maar dat er ook steeds meer verschillende generaties op social media te vinden zijn. Nog meer kans op rendement dus! Het wordt daarom steeds belangrijker om elke cent die geïnvesteerd wordt in social media effectief in te zetten.

Gebruik op social een goede profiel- en omslagfoto’s. Zo ben je duidelijk te herkennen voor de doelgroep.

Zorg ervoor dat je afbeeldingen plaatst die aan je huisstijl voldoen. Lastig? Ga naar www.canva.com en pas je afbeeldingen aan aan je huisstijl.

Chatbots

Een trend die steeds sterker wordt is het gebruik van Chatbots. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van patroonherkenning antwoorden geeft. Een groot voordeel van chatbots voor je klantenservice is dat je voor (potentiële) klanten 24/7 bereikbaar bent. Klanten verwachten op elk tijdstip van de dag een snel antwoord. Met chatbots kan direct worden gereageerd en dat zorgt voor een betere customer-experience.

Bekijk eens hoe 'Live Lokai' het heeft aangepakt. Ze benaderen vooral de emotionele kant van de Chatbot. Iets dat binding met de organisatie ten goede komt. Content die raakt, weet je nog?;


KLM

Krijg automatisch updates, herinneringen en je boardig pass. Precies wanneer je het nodig hebt. En dat geheel geautomatiseerd. 

Handige tools

Het is lastig om alle social media kanalen bij te houden, te monitoren en om berichten in te plannen. Gelukkig zijn er een verschillende tools die jou helpen bij het managen van de verschillende social media kanalen, zoals de twee onderstaande.

Hootsuite

Voordelen

  1. In een oogopslag Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube en Twitter analyseren en beheren.
  2. Eenvoudige analyses maken met de analytics tool van Hootsuite.
  3. Via Hootsuite kun je snel reageren op je volgers in verschillende kanalen.
  4. Eenvoudig plannen! Via Hootsuite kun je makkelijk voor elk kanaal berichten inplannen, zelfs voor Instagram! Ideaal dus.

Nadelen

  1. Voor een echt goede analyse is de betaalde versie van Hootsuite nodig.

  2. Om goede statistieken te meten, moet je de verkorte URL van Hootsuite (ow.ly) gebruiken. URL-verkorters als bit.ly worden door Hootsuite niet gemeten.

https://hootsuite.com

Buffer

Voordelen

  1. Buffer Analytics! Via deze functie zie je de belangrijkste statistieken in een oogopslag. Statistieken die je normaal enkel via Google Analytics ziet kun je ook via hier zien!
  2. Eenvoudig plannen. Met Buffer kun je eenvoudig verschillende soorten berichten op verschillende soorten social media-kanalen plaatsen. Lekker efficiënt!
  3. Elke dag updates van berichten die voor jouw doelgroep interessant kunnen zijn!

Nadelen

  1. In het Buffer dashboard zie je alleen de berichten die je hebt ingepland. Pas als je kiest voor een abonnement, kun je de social media kanalen analyseren en monitoren.
  2. Wil je meer dan alleen berichten inplannen? Dan is deze tool waarschijnlijk te basic voor jou.

https://buffer.com

Mention

Houd in de gaten hoe er over je merk of andere relevante onderwerpen gepraat wordt! Krijg een melding als je ergens genoemd wordt. Weer een kans op een conversatie, binding en mogelijk nieuwe klant! 

https://mention.com/en/

Infographic

Infographic betere content

Sparren over de mogelijkheden?

Loop niet langer klanten mis en haal meer uit je social media strategie! Samen met jou bepalen we de meest effectieve aanpak. Online marketing met resultaat!

Wat vond jij ervan?

We vonden het erg leuk om de presentatie bij Gemeente Oost Gelre te verzorgen. Mooi om te zien dat er zoveel ambitieuze, enthousiaste ondernemers zijn. En aangezien jij tot het einde van dit artikel bent gekomen, hoor jij ook tot deze groep. We hopen dat je er wat mee kunt en zelf aan de slag gaat met social media! 

Wij willen natuurlijk ook altijd blijven leren. Heb jij misschien nog tips voor ons? Mis je iets? We waarderen feedback enorm, dus laat het ons alsjeblieft weten! 

Velden met een * zijn verplicht

Cookie-instellingen
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten?

Oké