Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Zoekmachine-adverteren (SEA)

Direct bovenaan de zoekresultaten in bijvoorbeeld Google staan? Dat kan! Door middel van zoekmachine adverteren kom jij tussen de topposities te staan en zal het website verkeer een flinke boost krijgen!

Wat is zoekmachine adverteren (SEA)?

Zoekmachine adverteren, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd, is het betaald adverteren in zoekmachines als Google en Bing. Door te investeren in zoekmachine adverteren kom je boven de organische (gratis) resultaten in bijvoorbeeld Google of Bing te staan. Het grote voordeel hiervan is dat je direct bovenaan zichtbaar bent en hiermee de kans op klikken naar jouw website aanzienlijk vergroot!

Waarom zou ik adverteren via zoekmachines?

Het adverteren via zoekmachines heeft meerdere voordelen. Het grootste voordeel is hierboven zojuist al beschreven en dat is dat je direct bovenaan in de betaalde zoekresultaten zichtbaar bent. Hieronder de grootste voordelen van zoekmachine adverteren.

Voordelen zoekmachine adverteren

  1. Direct bovenaan zichtbaar in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of Bing, waarmee de kans op klikken naar jouw website aanzienlijk toeneemt.
  2. Door SEA toe te passen ben je naast de organische zoekresultaten ook zichtbaar in de betaalde zoekresultaten. Dit betekent dat je twee keer zichtbaar bent in de zoekresultaten en daarmee de kans op klikken richting jouw website verder vergroot.

  3. Bepaal op welke zoekwoorden jij zichtbaar wilt zijn in de betaalde zoekresultaten. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde productcategorie promoten, dan kun je hier specifiek op adverteren. Daarbij kun je irrelevante zoekwoorden uitsluiten waar je niet op gevonden wilt worden. Zodoende haal je zo relevant mogelijk verkeer naar de website.

  4. Je bereikt jouw specifieke doelgroep doordat je in elke campagne de locatie, tijden, apparaten en allerlei andere aspecten in kan stellen.

  5. Je bepaalt zelf wat je betaald. Bij elke campagne kan je namelijk een maximum dagbudget instellen, waarmee je de uitgaven beheerst.

  6. Inzicht in resultaten. Campagnes via zoekmachine adverteren zijn goed te meten, waardoor jij kunt sturen op resultaat en zodoende nog betere resultaten kunt behalen.

Wat zijn de mogelijkheden met zoekmachine-adverteren?

Binnen het zoekmachine adverteren zijn er vele verschillende mogelijkheden om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Verreweg de grootste zoekmachine in Nederland, en Europa, is Google. Deze zoekmachine bezit in Nederland een marktaandeel van liefst 95,6% en in Europa zo’n 92,3%. In Nederland volgt de zoekmachine Bing op een tweede plaats met 2,3% aandeel. Om deze reden zullen we hieronder ook met name de mogelijkheden in Google behandelen.

Zoekmachine adverteren binnen Google

In Google is het mogelijk om te adverteren via de tool Google Ads. Via deze advertising tool is het mogelijk te adverteren met tekstadvertenties (Search), met productafbeeldingen (Shopping) en via banners (Display). Hieronder de verschillende disciplines binnen Google Ads in het kort uitgelegd.

Google Ads Search

De eerste en meest voorkomende advertentiemogelijkheid via Google Ads betreft Search. Dit is het adverteren met tekstadvertenties, waarmee je boven de organische resultaten in Google weergegeven kan worden.

Via Google Ads Search is het mogelijk om te adverteren op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor jouw campagne, waarbij je irrelevante woorden kunt uitsluiten. Daarnaast is het mogelijk om allerlei aspecten in te stellen als targeting gebied, leeftijd en geslacht, budget en biedingen én de biedstrategie. Op deze manier kun je het verkeer naar jouw landingspagina zo relevant mogelijk maken.

Interesse in Google Ads Search? Op deze pagina over Google Ads Search gaan we dieper in op de mogelijkheden.

Google Ads Shopping

De tweede interessante discipline binnen Google Ads betreft Google Shopping. Het grote verschil met Google Ads Search is dat er bij Shopping-advertenties een afbeelding wordt getoond. Google Shopping is dus met name interessant voor webshops. Naast de productafbeelding wordt er ook een titel én prijs weergegeven. Het grote voordeel hierbij is dat potentiële klanten al een idee bij het product hebben, alvorens ze doorklikken op de advertentie. Dit verhoogt de relevantie tussen de advertentie en landingspagina.

Google Ads Display

Ten derde is het mogelijk om binnen Google Ads te adverteren middels Display banners. Via deze weg is het mogelijk om je bedrijf te promoten wanneer mensen online browsen, YouTube-video’s bekijken, Gmail checken of mobiele apparaten en apps gebruiken. Je banners zullen getoond worden in het Google Display Netwerk, dat wereldwijd meer dan 90% van alle internetgebruikers bereikt. Op deze pagina meer over Google Ads Display.


Google Ads video

Tot slot is het via Google Ads mogelijk om te adverteren met video's, en wel via Youtube. Met videocampagnes kun je je doelgroep bereiken en aanspreken op Youtube en via Google-videopartners. Via Youtube worden deze advertentievideo's afgespeeld voorafgaand, tussendoor of na video's. Een interessante en mooie aanvulling op de andere Google Ads mogelijkheden!

Adverteren via Bing

Naast Google is het ook mogelijk om te adverteren via Bing. Zoals aangegeven is het bereik via deze zoekmachine aanzienlijk minder dan via Google, desalniettemin kan het interessant zijn om hier ook zichtbaar te zijn. Net zoals via Google is het via Bing mogelijk om te adverteren met tekstadvertenties (Search) en Shopping-advertenties.

Waarom zoekmachine-adverteren uitbesteden aan Niice?

  • Niice Digital Marketing is officieel Google Ads Partner;
  • Niice een Google Ads manager-account beheert met meer dan 25 advertentieaccounts;
  • Niice mooie Google Ads resultaten heeft geboekt;
  • Niice nog meer mooie resultaten heeft geboekt in Google Ads.

Interesse? Informeer eens naar de mogelijkheden, geheel vrijblijvend!

Als gecertificeerd Google Partner kennen wij alle ins & outs en de handige trucjes van het adverteren op Google. Wil je effectief aan de slag gaan met zoekmachine-adverteren en met je budget maximaal resultaat bereiken? Neem vrijblijvend contact op!