Beter vindbaar door een doordachte en veelzijdige contentstrategie
De zoekresultatenpagina van Google is zich continu aan het ontwikkelen. In het verleden was deze pagina nog overzichtelijk en bestond het uit simpele zoekresultaten met een titel en beschrijving. Nu zie je steeds vaker video’s, afbeeldingen, featured snippets, local packs, relevante zoekopdrachten en vragen met antwoorden (add-ons) terug. Google stelt hierbij de ervaring van de gebruikers steeds meer centraal.
Maar hoe doen ze dit nu precies? En hoe zorg je door middel van kwalitatieve en veelzijdige content voor een prominente plek in de zoekresultaten voor jouw organisatie? Op deze pagina lichten we het toe.
Klinkt goed, maar...
Wat is content marketing?
Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij informatie voor een specifieke doelgroep wordt gemaakt en verspreid. Dit kan zowel in de vorm van tekstuele als visuele content zijn. Denk bijvoorbeeld aan e-books, instructievideo's, afbeeldingen, case studies, podcasts, animaties, infographics of blog artikelen. Door relevante content te delen, bouw je een zo goed mogelijke band op met je gewenste doelgroep(en) en zorg je voor wederzijds vertrouwen. Uiteindelijk kun je daardoor doelgroepen aan je binden, hen laten converteren en ervoor zorgen dat zij een ambassadeur worden van jouw bedrijf. Content speelt dan ook een grote rol in jouw zoekmachine optimalisatie.
Kwalitatieve content is en blijft key!
Google wil altijd relevante en betrouwbare informatie leveren aan haar bezoekers. Bovendien wil Google de toegang tot informatie maximaliseren en informatie op de meest bruikbare manier weergeven binnen de zoekresultaten. Om websites en content beter te begrijpen en voorgaande te realiseren, optimaliseert Google voortdurend haar algoritmes.
Zo is recentelijk de MUM-technologie (Multitask Unified Model) geïntroduceerd, wat Google in staat brengt om informatie op nieuwe manieren aan gebruikers te tonen. Mede hierdoor zet de ontwikkeling naar kwalitatieve content de afgelopen jaren flink door, krijgt kwalitatieve content meer aandacht en zal dit ook lang belangrijk blijven. Kwalitatieve content helpt Google immers de juiste informatie te leveren aan haar bezoekers.
Het belang van een goede contentstrategie
Een goed doordachte contentstrategie is van groot belang. Content moet binnen je strategie altijd als middel worden gezien, niet als doel. Binnen ons eigen Niice Framework kijken we voor het opstellen van een contentstrategie dan ook altijd eerst naar de belangrijkste doelstellingen. Wat moeten de content werkzaamheden opleveren? Wat zijn de belangrijkste doelgroepen? En wat is hun informatiebehoefte in de verschillende fasen van de klantreis?
Met behulp van deze vragen krijgen we een beter beeld van de belangrijkste doelstellingen en kunnen we vervolgens de concrete meetbare doelen bepalen. Dit kan bijvoorbeeld ‘het verhogen van het organische zoekverkeer naar onze website met 15% in 2022’ zijn, of ‘het aantal leads uit organisch verkeer in 2022 laten stijgen met 10%’.
Hier moet je op letten
Behoefte aan kwalitatieve content creatie voor jouw organisatie?
Wil jij de content strategie voor jouw organisatie verbeteren? Vraag dan naar de mogelijkheden om jouw content strategie uit te laten besteden bij Niice Digital Marketing. Ons marketingteam heeft een aantal creatieve content specialisten in huis die graag met je meedenken!