Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Aan de slag met de autoriteit van jouw website!

Naast een doordachte contentstrategie en een technisch goede ingerichte website, is autoriteit de derde belangrijke SEO pijler. Een belangrijk onderdeel in je weg naar zoekmachine optimalisatie!

Maar wat is nu precies de autoriteit van een website? En hoe kun je ervoor zorgen dat je deze autoriteit score voor jouw website verbetert? Op deze pagina lichten we het toe!

Een goede reputatie krijg je niet zomaar

Wat verstaan we onder SEO-autoriteit?

In essentie geeft de autoriteit score de betrouwbaarheid van een website aan volgens de richtlijnen van zoekmachines zoals Google. De kwaliteit van interne- en van externe links bepalen deze score. Interne links zijn links die vanuit je eigen website, naar een andere pagina op je website verwijzen (zie de bovenste rij van de afbeelding). Externe links zijn links die vanuit een ander domein, bijvoorbeeld de website van een partner, naar jouw homepage of een pagina op jouw website linken.

Domein autoriteit (DA): De DA geeft aan hoe belangrijk een zoekmachine jouw website vindt. Het is dus een soort van waardering die wordt uitgedrukt in een score van 0 tot 100. Hierbij geldt over het algemeen; hoe hoger de autoriteit van een domein is, hoe groter de kans op hoge zoekwoordposities binnen de zoekresultaten.

Pagina autoriteit (PA): Naast de autoriteit van een geheel domein krijgt iedere pagina een individuele autoriteit score. De PA wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van de content, de hoeveelheid en kwaliteit van externe backlinks of de aanwezigheid van interne links.

Do it Yourself-tip: Met behulp van de volgende gratis tool van Ahrefs kun je eenvoudig de DA en PA van jouw website en die van concurrenten controleren.

Interne en externe linkbuilding 1

Een goede linkbuilding strategie als basis voor succes

Linkbuilding; het proces waarbij je goede, kwalitatieve externe links naar je website probeert te krijgen. Het doel hiervan is een hogere betrouwbaarheid van zoekmachines behalen, wat een positief effect heeft op de autoriteit score van de website en zoekwoordposities.

Maar hoe pak je linkbuilding strategisch aan? Wanneer we de autoriteit van een website willen verhogen, kan een goede linkbuilding strategie worden gezien als de basis voor succes. Hiervoor doorlopen we in de basis altijd 5 stappen:

pijltje-links-witCreated with Sketch.
pijltje-rechts-witCreated with Sketch.

Om meer inzicht in de huidige status van de website en de potentie van linkbuilding te krijgen, starten we altijd met een nulmeting. Hierbij kijken we onder andere naar het actuele linkprofiel en de status ten opzichte van concurrenten. Ook beoordelen we de huidige organische posities op belangrijke zoekwoorden in Google en de status van de andere SEO pijlers content en techniek.

DGD04479 min
Stap 1:

Het uitvoeren van een nulmeting

Op basis van de verkregen inzichten uit de nulmeting gaan we aan de slag met het bepalen van de belangrijkste doelstellingen en doelgroepen. Willen we hogere posities in Google krijgen op zoekwoorden? Willen we de domein- of pagina autoriteit van de website verhogen? Of willen we juist meer bezoekers naar de website? Samen met de klant komen we tot de belangrijkste doelstellingen.

Ook kijken we naar de doelgroep. Hoe kunnen we deze zo efficiënt mogelijk bereiken? Wat is hun informatiebehoefte? Aan de hand van dergelijke vragen krijgen we hier meer duidelijkheid over.


Website verticaal
Stap 2:

De belangrijkste doelstellingen & doelgroepen

Er zijn verschillende manier om links naar je website te verkrijgen. Zo is het mogelijk om relevante partijen direct te benaderen voor een samenwerking, maar kun je ook content creëren met linkbuilding in je achterhoofd. De juiste tactiek is geheel afhankelijk van de inhoud van de website, het budget en de hoeveelheid tijd. Op basis van de geformuleerde doelstellingen, de doelgroep en het budget bepalen we de juiste linkbuilding tactieken.

SEO technisch
Stap 3:

Het bepalen van de juiste linkbuilding tactieken

Wanneer we de focus en tactiek helder hebben, gaan we samen aan de slag. We voeren de gekozen linkbuilding tactieken uit, alles om onze doelstellingen te behalen.

DGD04571 1
Stap 4:

Aan de slag met linkbuilding

Uiteraard blijven we onze linkbuilding strategie continue monitoren. Zo houden we het effect van onze linkbuilding tactieken nauwlettend in de gaten en krijgen we dus een goed beeld van de resultaten. Op basis van deze verkregen inzichten, kunnen we onze strategie vervolgens voortdurend blijven finetunen.

DGD03866
Stap 5:

Linkbuilding monitoring en optimalisatie

Al die technische begrippen, waar moet je beginnen?

Ontdek of jouw website of webshop in topconditie is

Wil jij de content strategie voor jouw organisatie verbeteren? Vraag dan naar de mogelijkheden om jouw content strategie uit te laten besteden bij Niice Digital Marketing. Ons marketingteam heeft een aantal creatieve content specialisten in huis die graag met je meedenken!