Marketing automation
Dus je hebt je website geoptimaliseerd voor leadgeneratie en bent gestart met het aanbieden van écht waardevolle content voor jouw ideale klant? Druppelen de eerste leads binnen via bijv. de e-books, demo’s en infographics die je achter een formulier op je website aanbiedt? Dan kan het al snel lastig worden om de leads te managen.
Hoe behoud je het overzicht?
Via welk formulier is die lead ook al weer binnengekomen? En in welke fase van de customer journey zit die lead dan? Welke content kunnen we deze lead als beste nog meer toezenden, om hem of haar naar de volgende fase in de customer journey te krijgen? Welke pagina’s zal hij of zij nog meer bekeken hebben op onze website? Heeft de lead al meer formulieren ingevuld om content aan te vragen op onze website? Hoe meer leads er binnenkomen, hoe lastiger het wordt het overzicht te behouden. Marketing automation is daarvoor de oplossing.
Automatiseer je marketing
Marketing automation software doet precies wat de naam al verklapt: je marketing automatiseren. Wat kun je dan allemaal met deze software?
- Vult een bezoeker een willekeurig formulier in op jouw website of landingspagina, dan wordt het een lead in jouw marketing automation software;
- Van deze lead kun je de geschiedenis bekijken. Welke e-mails heeft hij van je geopend, waar heeft hij op geklikt en welke pagina’s op jouw website heeft hij al bekeken?;
- Met workflows zorg je ervoor dat e-mails met relevante vervolg-content, geheel automatisch op het juiste moment bij jouw lead terechtkomen. Zo zorg je ervoor dat je lead de volgende fases in de customer journey kan doorlopen;
- Op basis van de interacties van jouw lead (aantal email-opens, aantal clicks in e-mails, aantal webpagina-bezoeken, etc), kun je jouw lead ‘scoren’. Is hij nog nauwelijks geïnteresseerd (koud) of heeft hij bijna alles geopend en aangeklikt (warm)?;
- Warme leads met een bepaalde score kun je, inclusief de complete geschiedenis uit de marketing automation software, automatisch laten doorsturen naar je sales-afdeling.
Met behulp van alle data die je uit je marketing automation software kunt halen, kun je tevens je marketing optimaliseren. Welke pagina’s converteren niet voldoende? Welke e-mails worden slecht geopend? In welke e-mails klikt men niet door naar de landingspagina of bijgevoegde download? Dit soort data kan gebruikt worden om je e-mails, landingspagina’s en conversiemogelijkheden eens goed onder de loep te nemen.
Welke marketing automation software is geschikt voor jou?
Er zijn vele systemen te vinden in de markt, variërend in functionaliteiten en prijzen. Ondertussen zijn er zo veel mogelijkheden, dat er bij ieder budget en ieder formaat organisatie wel een tool te vinden is die geschikt is. Wij helpen je graag de juiste tool te vinden en hier optimaal gebruik van te maken, om uiteindelijk op een efficiënte manier zo veel mogelijk relevante leads te genereren.