Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
pijltje-links-witCreated with Sketch. pijltje-rechts-witCreated with Sketch.
🚀
mail-iconCreated with Sketch.
Google Ads Search

Het is het meest voorkomende campagne type binnen Google Ads: Search. Bij dit campagnetype wordt geadverteerd op zoekwoorden, waarbij de tekstadvertenties op de zoekresultatenpagina boven de organische (gratis) resultaten getoond worden. Op deze manier heb je een grotere kans om extra relevant verkeer richting de website te genereren.

Vier punten als basis

Een Search campagne opzetten

Een Google Ads Search campagnes bestaat in de basis uit zoekwoorden, tekstadvertenties, extensies en een landingspagina. Bij een goede Google Ads campagne zijn deze componenten allen relevant aan elkaar. Na het instellen van de campagne instellingen (o.a. looptijd, budget, biedstrategie en locatie targeting) ga je verder met het doorvoeren deze basis.

Wanneer je onderstaande punten allemaal op een goede en relevante manier hebt ingesteld, dan is jouw campagne klaar voor livegang. Tijd om te knallen!

1. Zoekwoorden

Voer de gewenste zoekwoorden door die relevant zijn voor de landingspagina waar de adventies op zullen landen. Om te achterhalen wat de interessante zoekwoorden zijn voor jouw campagne kun je gebruik maken van keyword-tools, zoals de Google Ads Zoekwoordplanner.

2. Tekstadvertenties

Vervolgens zet je tekstadvertenties op die relevant zijn voor de zoekwoorden (tip: voeg de meest relevante/veelvoorkomende zoekwoorden toe aan de advertentie, dit verhoogt de CTR). Voeg 2 à 3 advertentievarianten toe. Google Ads rouleert deze advertentie en geeft de best presterende variant weer.

3. Extensies

Nadat de advertentie is opgezet, heb je de mogelijkheid om extensies toe te voegen. Grijp deze mogelijkheid, want dit verbetert de advertentie kwaliteit én vergroot de kans op klikken! De extensies kunnen onder de advertentie worden weergegeven. Hieronder de meest voorkomende extensies:

  • Sitelinks: hyperlinks die doorlinken naar andere relevante pagina’s binnen je website.

  • Highlights: de hoogtepunten/USP’s van jouw bedrijf.

  • Bellen: telefoonnummer van jouw bedrijf.

  • Locatie: de locatie van jouw bedrijf.

  • Afbeelding: voeg een relevante afbeelding van jouw bedrijf of dienst toe.

4. Landingspagina's

Zorg dat je een relevante landingspagina hebt waar de mensen op landen vanuit Google. Dus zorg ervoor dat jouw zoekwoorden, advertentie, extensies en landingspagina relevant en gelijk aan elkaar zijn. Dit verhoogt de advertentie kwaliteit en zorgt daardoor voor een hogere ranking!

Na de livegang

Google Ads Search begint!

Nadat een campagne live is gegaan stopt het niet; het begint nu pas! Het is namelijk van essentieel belang om de campagne prestaties te monitoren en optimaliseren waar nodig.

Zoektermen optimaliseren

Zo heb je onder meer te maken met nieuwe zoektermen die je genereert aan de hand van de door jou ingevoerde zoekwoorden. Deze termen vind je onder het tabje Zoektermen. Hierbij heb je vervolgens de keus om zoektermen toe te voegen als zoekwoord of juist uit te sluiten. Bij het uitsluiten van zoektermen geef je Google Ads aan niet meer willen vertoond te worden op deze termen. Adverteer je bijvoorbeeld op “Adidas schoenen heren”, dan wil je vanzelfsprekend niet gevonden worden op “Adidas schoenen dames”. Hierbij dien je dames uit te sluiten als zoektermen.

Let op dat je niet Adidas of heren uitsluit, want hiermee blokkeer je een groot deel van relevant zoekverkeer!

Google ads search
Thirdpartycookies

Advertenties optimaliseren

Daarnaast doe je er goed aan om de advertentie-prestaties te monitoren én optimaliseren. Zoals eerder aangegeven is het aan te raden om 2 à 3 advertentievarianten toe te voegen. Op deze manier kun je de prestaties onderling monitoren en op basis van de best presterende variant nieuwe varianten opzetten. Op deze manier kun jij de advertentie-prestaties maximaliseren!


Daarnaast zijn er diverse (geavanceerde) optimalisatie-mogelijkheden om jouw Google Ads Search campagne naar een hoger niveau te tellen! Denk hierbij onder meer aan het testen met verschillende biedstrategieën. Meer weten over de mogelijkheden binnen Google Ads of het uitbesteden aan onze experts? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Waarom wil jij vandaag nog jouw Search campagnes opzetten?

De voordelen van Google Ads Search

  1. Kom tussen de top resultaten van Google te staan;

  2. Genereer extra relevant verkeer richting jouw website;

  3. Bepaal met welke zoekwoorden je vindbaar wilt zijn;

  4. Stimuleer het aantal aankopen of andere gewenste acties op jouw website;

  5. Duidelijk inzicht in de resultaten (meten = weten);

  6. Houd controle over de kosten;


Genoeg reden om vandaag nog te starten dus! Kun jij daar wel wat hulp bij gebruiken of wil je ook andere Google Ads campagnes opzetten? Kijk tussen onze andere pagina's of laat het ons weten, we helpen je graag!